آزمون شخصيت شناسی disc چیست؟ و چه کاربردی در مدیریت منابع انسانی دارد؟

آزمون شخصيت شناسی disc، تستی است که برای شناسایی رفتار و ویژگی خود و دیگران در راستای ارتقا روابط اجتماعی و انتخاب درست مسیر شغلی کاربردهای زیادی دارد.
16 فروردین 1402
آزمون شخصيت شناسی disc چیست؟ و چه کاربردی در مدیریت منابع انسانی دارد؟
مجموعه نویسندگان دیباگ
/web/image/1825-005bb7d6/%D8%A2%D8%B2%D9%85%D9%88%D9%86-%D8%B4%D8%AE%D8%B5%DB%8C%D8%AA-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D8%B3%DA%A9.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

آزمون شخصيت شناسی disc یک نوع تست شخصیتی است که ویژگی‌های اساسی، رفتارها و ویژگی‌های شخصیتی افراد را توصیف می‌نماید. این آزمون کمک می‌کند تا خود و دیگران را به روشی ساده بشناسید و در نتیجه روابط بهتری در خانه و محل کار ایجاد کنید. آزمون شخصيت شناسی disc یکی از پرکاربردترین انواع تست های شخصیت شناسی در جهان است که امروزه توسط بیش از 40 میلیون نفر استفاده می‌شود.

منابع انسانی بزرگترین منبع هر تجارت و در عین حال بزرگترین چالش آن می باشد. زمان و انرژی زیادی برای هماهنگ کردن کارکنان و کارمندان لازم است. اما اگر تیم شما بتوانند با هم متحد باشند، کسب و کار و تجارت شما رونق بیشتری خواهد گرفت. استفاده از آزمون شخصیت شناسی disc در انتخاب شغل می‌تواند چرخ دنده‌های هر کسب و کاری را به حرکت درآورد و کسب و کار شما را شکست ناپذیر کند. در ادامه همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد آزمون شخصيت شناسی disc بدست آورید.

آزمون شخصيت شناسی disc چیست؟

وقتی در مورد DISC صحبت می‌شود، منظور چیزی که به ترمز یا کمر درد مربوط باشد، نیست. بلکه دیسک به معنای این است که افراد براساس تیپ شخصیتی خود چگونه ارتباط برقرار می‌کنند و به چه چیزی بیشتر تمایل دارند. آزمون DISC می‌تواند به شما کمک کند تا کارکنان، تیم و مشتریانتان را با تضاد کمتر، ارتباطات بهتر و فرهنگ کاری شادتر رهبری کنید.

DISC مخفف کلمات انگلیسی Decisive , Interactive , Stabilizing and Cautious است. DISC ارزیابی است که ویژگی‌ها و رفتارهای شخصیتی را روشن می‌کند. وقتی سبک شخصیتی یک نفر را می‌شناسید، می‌توانید راحت‌تر و سریع‌تر با او ارتباط برقرار کنید.

آزمون دیسک
 

هدف کارفرمایان از آزمون DISC چیست؟

کارفرمایانی که از آزمون DISC استفاده می‌کنند، علاقه زیادی به درک سبک رفتاری کارمندان خود دارند. درک ویژگی‌های شخصیتی افراد می‌تواند به ایجاد یک تیم متعادل و کارآمد کمک زیادی کند و کارفرما می‌تواند این اطمینان را داشته باشد که فرد به خوبی می‌تواند نقش خود را انجام دهد.

با درک ارزیابی شخصیت DISC، کارفرمایان می‌توانند کارمندان خود را بهتر مدیریت کنند. آنها همچنین می‌توانند فعالیت‌های مربیگری و تیم سازی فردی را متناسب با سبک رفتاری هر فرد ارائه دهند.


انواع تیپ شخصیتی در آزمون شخصیت شناسی دیسک

Decisive: شخصیت قاطع (مسلط)

تیپ شخصیتی نوع D عاشق مواجهه با چالش، حرکت سریع و تصمیم گیری سریعتر است. به‌عنوان کارمند، تیپ‌های D زمانی رشد می‌کنند که بتوانند به طور مستقل کار کنند و خودشان تصمیم بگیرند. این افراد ترجیح می‌دهند تنها کاری را انجام دهند که بدون دخالت باشد. تنها 9٪ از افراد در این دسته قرار می‌گیرند و معمولا افراد با شخصیت D در سطوح بالای تجارت هستند.

برخی از ویژگی‌های تیپ شخصیتی نوع D عبارتند از:

  • افراد تیپ D اغلب رهبران طبیعی در نظر گرفته می‌شوند، این افراد تمایل دارند قوی و مستبد باشند، به دنبال نتیجه باشند و در بحران و چالش عالی عمل می‌کنند.
  • آنها در زمان رهبری نیازی به دوست داشتن و پذیرفته شدن ندارند و می توان آنها را به جای رهبر مردم، رهبر کارها در نظر گرفت.
  • نقاط قوت آنها از توانایی آنها برای عمل بدون تردید و سازگاری سریع با تغییرات ناشی می‌شود. آنها آینده نگر هستند و درگیر جزئیات یا کارهای روزمره نمی‌شوند.
  • تیپ شخصیتی نوع D به طور منظم برای به دست آوردن نتیجه به شکل سریع عمل می‌کنند.
  • از آنجایی که آنها بسیار مایل به درگیر شدن با تغییر هستند، اغلب زمانی که به آنها انعطاف پذیری و اختیار تصمیم گیری داده می‌شود، راه‌های جدیدی برای حرکت رو به جلو و توسعه پیدا می‌کنند.
  • این تیپ شخصیتی به عنوان یک رهبر به خوبی کار خواهند کرد. آنها تیم را مجبور به تصمیم گیری می‌کنند و همه را رو به جلو حرکت می‌دهند.

در برخورد با تیپ شخصیتی D بهتر است بازخوردهایتان مختصر و قابل اجرا باشد و بر نکات مهم تمرکز کنید. اگر کاری را به این تیپ شخصیتی واگزار کردید کافیست به آنها بگویید چه نتایجی لازم است و فضای کافی به آنها بدهید تا آن را انجام دهند. این افراد به ندرت به دستورالعمل‌های گام به گام نیاز دارند و در صورت نیاز به توضیح سؤالاتی را مطرح می‌کنند.

Interactive: شخصیت تعاملی (تأثیرگذار)

تیپ‌های تعاملی/ تأثیرگذار حدود 29 درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند. آنها افرادی پرحرف و اجتماعی هستند که مردم محورند و فضای سرگرم کننده‌ای ایجاد می‌کنند. اگر این نوع تیپ شخصیتی را در یک اتاق به تنهایی قرار دهید، ممکن است نتوانند به خوبی کار خود را انجام دهند. اما افراد تعاملی به خوبی می‌دانند که به اعضای تیمشان چه می‌گذرد و عمیقاً به آنها اهمیت می‌دهند. آنها مردم مدار، سریع و پذیرنده هستند.

شخصیت‌های تعاملی محیط‌های کاری سفت و سخت را دوست ندارند و همیشه به دنبال جنبه‌های مثبت هستند.معمولاً این افراد مشاغلی را ترجیح می‌دهند که در آن بتوانند همیشه با افراد مختلف تعامل داشته باشند، شخصیت‌های نوع I را می‌توان در شغل‌هایی مانند روابط عمومی، تلویزیون و رادیو، توسعه محصول و آموزش یافت.

برخی از ویژگی‌های تیپ شخصیتی نوع I عبارتند از:

  • در یک موقعیت رهبری، تیپ‌های شخصیتی نوع I تمایل دارند از طریق دوستی رهبری کنند و فضای کاری گرم و مثبت ایجاد کنند. آنها معمولا غیر رسمی و اجتماعی هستند.
  • از آنجایی که آنها آشکارا و صادقانه تعامل دارند، می‌توانند یک رابطه کاری مبتنی بر انرژی و سرگرمی ایجاد کنند.
  • این افراد تمایل دارند در هر موقعیتی نکات مثبت را ببینند و به دنبال راه حل‌های خلاقانه برای مشکلات هستند. روحیه تیمی برای آنها مهم است. آنها با هیجان خود دیگران را تشویق و رهبری می‌کنند. این نوع تیپ‌های شخصیتی معمولا در تعامل با مردم رشد می‌کنند.

در برخورد با تیپ شخصیتی نوع I بهتر است به صورت غیر رسمی رفتار کنید. به جای ایمیل‌های طولانی و نامه نگاری با تیپ شخصیتی I باید جلسات اجتماعی برگزار کنید. همچنین وقتی نوبت به برقراری ارتباط می‌رسد، از احساسات و عواطف برای انتقال اطلاعات استفاده نمایید. این افراد به ویژه از فعالیت‌های گروهی لذت می‌برند که به آنها امکان می‌دهد اجتماعی باشند و با مردم ملاقات کنند. شخصیت‌های نوع I خلاقانه فکر می‌کنند، بنابراین می‌توانند در صورت داشتن نتیجه مطلوب، برنامه‌ای را طراحی کنند.

آزمون شخصیت شناسی دیسک
 
Stabilizing: شخصیت تثبیت کننده (پایدار)

شخصیت‌های تثبیت کننده یا ثابت، اعضای وفاداری هستند که دوست دارند با همه کنار بیایند. آنها حامی هستند و مهارت‌های گوش دادن فعال را به صورت قوی دارند. این مهارت به دیگران کمک می‌کند تا احساس آرامش و ثبات داشته باشند. تثبیت کننده‌ها اغلب در تصمیم گیری کند هستند و به درگیری و تنش حساسیت دارند. حدود 30 تا 40 درصد افراد دارای شخصیت S هستند. این افراد مردم محور هستند و اطمینان حاصل می‌کنند که همه خوشحال هستند و همکاری می‌کنند. شغل‌های معمولی برای نوع S شامل معلمان، مددکاران اجتماعی، مدیران منابع انسانی و پزشکان است.

به عنوان رهبر، شخصیت‌های نوع S تمایل دارند که روتین و روال کاری داشته باشند و فضایی پایدار و خدمت گرا ایجاد کنند. این افراد برای رهبری تیم‌های کوچک مناسب هستند، به طوری که بتوان اعضای تیم را از طریق مشارکت و صبر هدایت کرد.

به‌عنوان اعضای یک تیم، می‌توانید برای ارائه پشتیبانی به نوع S تکیه کنید. زیرا آنها تداوم و امنیت را ترجیح می‌دهند، اعتماد را در طول زمان ایجاد می‌کنند و وفادار و دوستانه هستند.

برخی از ویژگی‌های تیپ شخصیتی نوع S عبارتند از:

  • یکی از نقاط قویت تیپ‌های شخصیتی نوع Sتوجه به تیم و وقت گذاشتن برای تمجید و تشویق دیگران است.
  • آن‌ها آرام و کنترل‌شده هستند و می‌توانند بدون حواس‌پرتی در کار خود بمانند. این نوع تیپ‌های شخصیتی تصمیمات عجولانه نمی‌گیرند. در عوض، آنها به اعضای تیم خود گوش می‌دهند و روتین‌هایی را ایجاد می‌کنند که موجب پیشرفت‌های کوچکی در تیم شود.

در برخورد با تیپ شخصیتی نوع S بهتر است دوستانه و واقعی برخورد کنید. آنها بیشتر از اینکه صحبت کنند به گوش دادن تمایل دارند و در موقعیت‌های تک به تک اعتماد به نفس بیشتری دارند، جایی که با خوشحالی درباره چیزهایی که می‌دانند و شخصاً به آنها تسلط دارند بحث می‌کنند. آنها فضای اعتماد و حمایت را ایجاد می‌کنند زیرا بسیار ثابت هستند. همچنین آنها عاشق قدردانی و پذیرش واقعی هستند و اگر مدیری به وعده‌های خود عمل کند و برای گوش دادن به این افراد زمان بگذارد، به کارمندانی وفادار تبدیل می‌شوند.

تست شخصیت شناسی دیسک

Cautious: شخصیت محتاط (با وجدان)

تیپ شخصیتی نوع C در تست رفتارشناسی disc روی منطق و اطمینان از اینکه کارها به روش درست انجام می‌شوند، متمرکز هستند. فرآیندها، قوانین و ساختار، زبان این نوع شخصیت است. این نوع افراد ممکن است سفت و سخت به نظر برسند و سوالات زیادی بپرسند، اما همه اینها به دلیل دقت و برتری آنهاست. شخصیت‌های C متمرکز بر پروژه هستند، سرعت متوسطی دارند و بیشتر شکاک هستند. حدود 30 درصد از افراد این نوع شخصیت را دارند. این افراد از حقایق و ارقام لذت می‌برند و اهل منطق و اندازه گیری هستند. این نوع تیپ شخصیتی را می‌توانید در مشاغلی مانند IT، تکنسین و حسابدار، مدیران عملیات و مهندسان ببینید. 

رهبران نوع C بر کیفیت تمرکز می‌کنند. آنها با توجه به قوانین و رعایت آنها، تحمل کمی برای اشتباهات دارند و ترجیح می‌دهند مردم به جای استفاده از کلمات الهام بخش از قوانین و مقررات تعیین شده پیروی کنند .

شخصیت‌های نوع C در یک تیم مهارت‌های تحلیلی عالی دارند و یادداشت‌های دقیق انجام می‌دهند. آنها می‌توانند بدون حواس پرتی و بروز احساسات کار کنند و نیازی به تعامل اجتماعی زیادی ندارند.

برخی از ویژگی‌های تیپ شخصیتی نوعC عبارتند از:

  • تیپ‌های شخصیتی نوع C روشمند و محتاط هستند و بعید است که بدون ارزیابی تمام داده‌های موجود تصمیم بگیرند. آنها می‌خواهند درست عمل کنند و کار باکیفیت تولید نمایند .
  • با حقایق و ارقام راحت هستند، در تشخیص اشتباهات کارآمد و در کنترل کیفیت عالی می باشند.
  • از آنجایی که برای تصمیم گیری به اطلاعات زیادی نیاز دارند، از ریسک کردن می‌ترسند .

در برخورد با تیپ‌های شخصیتی نوع C بهتر است، از صحبت‌های بیهوده پرهیز کنید. زیرا آنها ساکت و محتاط هستند و ارتباط کتبی را به دستورات شفاهی ترجیح می‌دهند. اتخاذ لحن کاری در جلسات، ارائه یک دستور کار مکتوب و دستورالعمل‌های دقیق برای وظایف، و همچنین روشن و واقعی بیان کردن مقاصد در ایمیل‌ها و دستورالعمل‌های کار باعث می‌شود این تیپ شخصیتی احساس بهتری داشته باشند.

تست روانشناسی

ابزار رفتارشناسی DISCچه کاربردی در مدیریت منابع انسانی دارد؟

تنها چیزی که تیم‌های کاری و تجارت را غیر قابل توقف می‌کند، وحدت و هماهنگی تیم‌های انسانی است. منابع انسانی تأثیر زیادی بر موفقیت یک کسب و کار دارند. آزمون شخصيت شناسی disc کمک می‌کند تعارضات در محل کار به حداقل برسد و هر کس مطابق با علایق و شخصیت خود، کار محول شده را انجام دهد. آزمون شخصيت شناسی disc شخصیت افراد را به طور مثبت توصیف می‌کند، هم نقاط ضعف و هم نقاط قوت آنها را بیان می‌نماید. دانستن مدل DISC به شما کمک می‌کند تا بهتر، هوشمندانه‌تر و کارآمدتر ارتباط برقرار کنید.

نحوه ارزیابی تست شخصیت شناسی DISC

همانطور که در بخش قبلی نیز گفته شد، تست شخصیت شناسی DISC شامل درک چهار ویژگی کلیدی تسلط، نفوذ، ثبات و وظیفه شناسی است که توسط این آزمون اندازه گیری می‌شود. نمرات افراد بر طبق این دسته بندی‌ها می‌تواند بینش‌های ارزشمندی در مورد شخصیت و سبک رفتاری افراد در اختیار آنها قرار دهد.

در هنگام ارزیابی تسلط در آزمون DISC، اساساً تمایل افراد به قاطعیت و رهبری را ارزیابی می‌کنند. افرادی که در این بخش امتیاز بالایی را کسب می‌کنند معمولاً افرادی هستند که از ابتکار عمل و تصمیم‌گیری هراسی ندارند.

این دسته از افراد بیشتر در نقش‌های رهبری راحت‌تر هستند و به طور طبیعی به سمت موقعیت‌هایی کشیده می‌شوند که بتوانند مشکلات را حل کنند و ریسک‌ها را تحمل کنند.

در بخش نفوذ نیز بیشتر متمرکز بر تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی است. اگر فردی در این بخش امتیاز بالایی را کسب کند نشان دهنده این است که این فرد برونگرا و در محیط‌های تیمی ‌پیشرفت می‌کند.

مقوله پایداری بر صبر، قابلیت اطمینان و طرز فکر تیم محور یک فرد تمرکز دارد. افرادی که امتیاز بالایی را در این بخش به دست می‌آورند معمولاً شنوندگان خوبی هستند.

در نهایت، وظیفه شناسی در مورد دقت، کیفیت و سازماندهی است. فردی که در این بخش امتیاز بالایی را کسب کند معمولاً انسانی مراقب است و به جزئیات توجه می‌کند. این دسته از افراد، استانداردهای بالایی را دارند و در کار خود دقیق هستند.

مزایا و معایب آزمون DISC

از جمله مزایای آزمون DISC عبارتند از:

1- آزمون DISC بینش‌های عملی را ارائه می‌دهد که می‌تواند مستقیماً بر بهبود پویایی تیم، افزایش مهارت‌های رهبری و تقویت رشد شخصیتی به کار گرفته شود. مدیران با استفاده از این آزمون می‌توانند برای درک بهتر توانایی‌ها و شخصیت کارکنان خود استفاده کنند و سبک مدیریت خود را بر این اساس تطبیق دهند.

2- افراد از آزمون DISC می‌توانند برای درک نقاط قوت و ضعف خود و کار بر روی استراتژی‌های شخصی استفاده کنند.

و اما از معایب آزمون DISC عبارتند از:

1- از جمله معایب کلیدی آزمون DISC امکان ساده سازی بیش از حد است. این آزمون افراد را به چهار سبک رفتاری مجزا دسته بندی می‌کند که می‌تواند بسیاری کلیشه‌ای به نظر برسد.

در حالی که این آزمون بینش‌های ارزشمندی را در اختیار مدیران قرار می‌دهد اما به خاطر داشته باشید که رفتار انسان پیچیده است و نمی‌تواند فقط آنها را در چهار دسته قرار داد.

2- از معایب آزمون DISC عدم عمق در نتایج است. در حالی که آزمون DISC مروری بر سبک‌های رفتاری غالب افراد ارائه می‌دهد، اما به طور عمیق به انگیزه‌های روان شناختی یا تجربیات شخصی که این رفتارها را شکل می‌دهد نمی‌پردازد.

نحوه شرکت در آزمون DISC

این آزمون را می‌توانید هم به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری انجام دهید. انجام آزمون به صورت آنلاین راهی انعطاف پذیر را ارائه می‌دهد. حتی شما می‌توانید آزمون را در خانه نیز انجام دهید. اجرای آنلاین این آزمون می‌تواند، استرس یا اضطراب احتمالی مرتبط با یک موقعیت آزمایشی رسمی‌ که می‌تواند بر نتایج شما را تأثیر بگذارد از بین می‌ببرد.

از طرف دیگر، انجام این آزمون به صورت حضوری می‌تواند درک شما را از سوالات بالا ببرد و جای ابهام باقی نگذارد. این موضوع می‌تواند به نتایج دقیق‌تری منجر شود.

سخن آخر

اگر موضوع منابع انسانی و مدیریت آنها را جدی نگیرید، در کسب و کار و تجارت خود موفق نخواهید شد. زیرا هر بار که کارکنان شما جابه جا می‌شوند و یا کارمندی را از دست می‌دهید، هزینه‌های زیادی به شما تحمیل خواهد شد. بنابراین بهتر است از مشاوره مدیریت کسب و کار و آزمون‌هایی مانند دیسک استفاده کنید تا از طریق ارتباطات بهتر، کارآیی ، بهره وری و انگیزه بیشتر، هماهنگی مطلوب تری در شرکت خود ایجاد نمایید. برای مشاوره کسب و کار می‌توانید با مراجعه به صفحه خدمات مشاوره کسب و کار، فرم در خواست مربوطه را تکمیل و برای ما ارسال نمایید و یا با متخصصان و مشاوران ما تماس حاصل نموده و از خدمات بیزینس کوچینگ ما بهره مند شوید.


ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟