بیزینس کوچینگ چیست؟

تاثیر و نقش بیزینس کوچینگ در کسب و کار، برای پیشبرد و هماهنگی‌سازی اعضای تیم در مسیر اهداف سازمانی، فوق‌العاده زیاد است که در این مقاله به آن می‌پردازیم.
23 خرداد 1402
بیزینس کوچینگ چیست؟
مجموعه نویسندگان دیباگ
/web/image/1691-0f030bef/%D9%85%D8%B4%D8%AE%D8%B5%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%DB%8C%D8%B2%DB%8C%D9%86%D8%B3-%DA%A9%D9%88%DA%86%DB%8C%D9%86%DA%AF.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

ایجاد یک فضای کاری مثبت، جذاب و سازنده همیشه آسان نیست. اینجاست که مربیگری در محیط کار مطرح می شود. در پاسخ به سؤال بیزینس کوچینگ چیست باید بگوییم بیزینس کوچینگ ایده آماده سازی کارکنان با ابزارهایی است که برای موفقیت نیاز دارند. بیزینس کوچینگ شامل تجهیز کارکنان به دانش جدید، ارائه فرصت‌های هیجان‌انگیز و ارائه هر چیز دیگری برای کمک به مؤثر بودن آن‌ها است.
براساس تحقیقات، تنها 34 درصد از کارمندان در کار خود انگیزه دارند و این موضوع تقریبا در همه کارها صدق می‌کند. بسیاری از کارکنان ممکن است به دلیل فرهنگ کاری سمی، مدیریت ضعیف یا نارضایتی کلی بی انگیزه باشند و بیزینس کوچینگ می‌تواند به تغییر این امر کمک کند.
کوچینگ در محل کار و فردی یک معامله برد-برد است و اثربخشی کارمندان را برای ایجاد نتایج بهتر در شرکت افزایش می‌دهد. 

برترین مزایای کوچینگ در سال 2023

• 80 درصد افرادی که کوچینگ دریافت می‌کنند اعتماد به نفسشان افزایش می‌یابد
• 70 درصد از کسانی که تحت مربیگری و کوچینگ قرار می‌گیرند عملکرد کاری، روابط و ارتباطاتشان بهبود می‌یابد
• 86 درصد از شرکت‌ها گزارش داده‌اند که سرمایه‌گذاری آنها در کوچینگ و موارد دیگر جبران شده است
• 73 درصد از مشتریان کوچینگ گزارش داده‌اند که کوچینگ به آنها کمک کرده تا عملکرد کاری، مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های بین فردی، روابط، تعادل کار/زندگی و سلامتی خود را بهبود بخشند.
• 51 درصد از شرکت‌هایی که فرهنگ مربیگری قوی دارند در مقایسه با رقبای خود درآمد بیشتری دارند 
• متوسط ROI مربیگری 700٪ (7 برابر) سرمایه گذاری است

تاثیر بیزینس کوچینگ 

اکنون که پاسخ بیزینس کوچینگ چیست را فهمیدید بهتر است راجع به تأثیر آن صحبت کنیم. بیزینس کوچینگ نه تنها به طور مستقیم بر درآمد شرکت تأثیر می‌گذارد، بلکه بر زندگی شخصی مشتری نیز تأثیر می‌گذارد. 

بیزینس کوچینگ

1. 50 درصد از مشتریان به مربی خود به اندازه بهترین دوست خود اعتماد می‌کنند. نیمی از مشتریان کوچینگ به همان اندازه که بهترین دوست، همسر یا درمانگر خود اعتماد دارند به مربی خود نیز اعتماد می‌کنند و این موضوع سطح اعتماد افراد را به بیزینس کوچینگ نشان می‌دهد. 12 درصد افراد نیز گفته‌اند که به مربی خود بیش از هرکس دیگری در زندگی اعتماد دارند. 
2. بسیاری از افراد به دنبال مربی حرفه‌ای هستند و روزانه جستجوهای زیادی در اینترنت راجع به کوچینگ و مربیگری انجام می‌شود. معمولا افراد به دنبال کوچینگ زندگی، کوچینگ کسب و کار و کوچینگ اجرایی هستند. 
3. تنها 38 درصد از کارگران آمریکایی از شغل خود "بسیار راضی" هستند. نارضایتی از شغل یکی از دلایلی است که افراد را به سمت بیزینس کوچینگ سوق می‌دهد. با توجه به اینکه تقریباً نیمی (49%) از مردم به ترک شغل فعلی خود فکر می‌کنند و 20% به دلیل فرهنگ محل کار آن را ترک کرده‌اند، نیاز به بیزینس کوچینگ در این زمینه واضح است. از بین افرادی که کار خود را ترک کردند، 58 درصد گفتند که مدیر آنها دلیل اصلی استعفایشان بوده است.
4. تاثیری که شرکت‌ها از کارمندان ناراضی تجربه می‌کنند نه تنها بسیار زیاد است بلکه گران هم هست. فرآیند استخدام و آموزش کارکنان جدید هزینه زیادی برای هر کسب و کاری به جای می‌گذارد. بنابراین بهبود و کارایی کارکنان باید مورد تمرکز قرار گیرد.کوچینگ نه تنها به بهبود بهره وری کارکنان کمک می‌کند، بلکه رضایت آنها را افزایش می‌دهد و به آنها کمک می‌کند که در کنار هم بمانند.
5. طبق تحقیقات، موفق‌ترین سازمان‌ها مشارکت کارکنان را در اولویت قرار می‌دهند و آن را به بخش مرکزی استراتژی خود تبدیل می‌کنند. تیم‌های کاری با بالاترین نرخ مشارکت کارکنان، 41 درصد کاهش غیبت و 59 درصد کاهش جابجایی کارمندان را گزارش کرده‌اند. کارمندان متعهد با اشتیاق، هدف، حضور و انرژی در کار حاضر می‌شوند و در نهایت این سودآوری بیشتر را برای کارفرمایان خود ایجاد می‌کنند.
6. 51 درصد از شرکت‌های با فرهنگ مربیگری قوی از درآمد بالاتری برخوردار هستند. بیش از نیمی از سازمان‌هایی که فرهنگ کوچینگ قوی دارند، درآمدهای بالاتری نسبت به همتایان خود دارند. یک "فرهنگ مربیگری قوی" شامل 3 نوع روش است: کوچینگ خارجی، کوچینگ داخلی و مدیران یا رهبرانی که از مهارت‌های مربیگری استفاده می‌کنند. با این حال، فرهنگ مربیگری قوی چندان رایج نیست و فقط 17 درصد شرکت‌ها گزارش کرده‌اند که آن را دارند.
7. 86 درصد از شرکت‌ها توانسته‌اند ارقامی ارائه دهند که نشان دهنده نقش بیزینس کوچینگ در کسب و کار است. این شرکت‌ها بیان کرده‌اند که سرمایه گذاری خود را در کوچینگ پس گرفته اند. همچنین گزارش کرده‌اند که بازده بازگشت سرمایه بین 10 تا 49 برابر سرمایه گذاری کوچینگ بوده است.

روش کار با بیزینس کوچینگ

8. کوچینگ نرخ موفقیت تقریباً کاملی دارد و 99٪ از مردم آن را یک فرآیند رضایت بخش می‌دانند. یکی از دلایلی که مربیگری مشاوره محسوب نمی‌شود همین است. کوچینگ یک رابطه را تسهیل می‌کند و آن را برای مشتری رضایت بخش می‌سازد.
9. کسب و کارهای پرتحرک با استفاده از بیزینس کوچینگ از افزایش 20 درصدی فروش بهره‌مند می‌شوند. ایجاد کارکنان متعهد، فرهنگ داخلی و روزمره را بهبود می‌بخشد و باعث افزایش فروش می‌شود. واحدهای تجاری بسیار فعال بعد استفاده از بیزینس کوچینگ 20 درصد افزایش فروش را گزارش کردند. بنابراین مزایای مربیگری فراتر از محل کار است و به درک و شهرت شرکت نیز مرتبط است.
10. از دیگر فواید بیزینس کوچینگ می‌توان به افزایش اعتماد به نفس اشاره کرد. بیزینس کوچینگ تأثیر مثبتی در اعتماد به نفس دارد و کسانی که از کوچینگ استفاده کرده اند تا 80 درصد در روابط کلی و مهارت‌های ارتباطی بهبود یافته‌اند. 

فواید بیزینس کوچینگ

در اینجا شما فقط بخش کوتاهی از فواید بیزینس کوچینگ را مشاهده کردید که براساس تحقیقات راجع به کوچینگ در محیط کار انجام شده بود. اکنون که فواید بیزینس کوچینگ را می‌دانید، فکر می‌کنید مربیگری به شما کمک می کند تا موفق شوید؟ در حقیقت کوچینگ یکی از روش‌هایی است که به یافتن مناسب‌ترین مسیر کمک می‌کند و در پایان آن حل یک مشکل، موقعیت دردناک و همچنین شناخت بهتر خود و دیگران است. بنابراین مشاوره کسب و کار و کوچینگ کسب و کار اهمیت زیادی دارد و برای مشاوره و راهنمایی در زمینه بیزینس کوچینگ کافیست با متخصصان ما تماس بگیرید.

کوچینگ چگونه عمل می‌کند؟

کوچینگ با مربیگری روشی دلپذیر و مؤثر است که به شخصیت مشتری، افکار و نظرات او احترام می‌گذارد. به همین دلیل مربی نقش یک راهنما را دارد. او مشتری را به شیوه‌ای خاص و با پرسش راهنمایی می‌کند تا پاسخ‌ها و راه حل‌هایی را که در درون خود حمل می‌کند، کشف کند.
فکر انرژی است و باعث ایجاد احساسات می‌شود. این احساسات نیز روی روان ما تأثیر می‌گذارند. در نهایت نیز نگرش ما نسبت به خود، موقعیت، مشکل و توانایی ما برای حل آن را می‌سازند. کوچ به فرد از طریق دنیای درون سرش راهنمایی می‌رساند و به او کمک می‌کند تا جریان افکار را در جهت درست متمرکز کند. به این ترتیب، مشتری به نقطه‌ای از تسکین عاطفی می‌رسد که به او امکان می‌دهد خود، موقعیت و موانع سر راه را به شکل متفاوت درک کند. با تسکین عاطفی، دیدگاه جدیدی به وجود می‌آید. و این موضوع به حل وضعیت و از بین بردن علت مشکل کمک می‌کند. با استفاده از کوچینگ درک شما از خود و دنیای اطرافتان تغییر می‌کند. کوچینگ به شما امکان می‌دهد موانع زندگی را با سهولت بیشتری حل کنید و در موقعیت‌های ناخوشایند با بینش بیشتری واکنش نشان دهید. 

کوچینگ در چه زمینه‌هایی کمک می‌کند؟

• روابط شخصی
• روابط نسلی (والدین و فرزندان، پدربزرگ و مادربزرگ و فرزندان، نوه ها و غیره)
• روابط کاری ( زیردستان در مقابل مافوق، همکاران و غیره)
• کنار آمدن با تغییرات زندگی
• سندرم فرسودگی شغلی (احساس پوچی در زندگی حرفه ای یا شخصی)
• تغییر در عادات و نگرش‌ها
• تغییر شغل، کسب و کار
• مدیریت استرس و آرامش موثر
• حل تعارض در زمینه‌های مختلف زندگی

مدیریت کسب و کار

6 نکته مهم برای انتخاب بیزینس کوچینگ

در سال‌های گذشته شرکت‌های بیزینس کوچینگ رشد زیادی داشته‌اند و افراد زیادی در این زمینه شروع به فعالیت کرده‌اند. اما لازم است قبل از انتخاب بیزینس کوچینگ راجع به آن فکر کنید. دقت داشته باشید هر کسی می‌تواند خود را کوچ کسب و کار بنامد یا یک شرکت کوچینگ تأسیس کند. اما همه کارایی و تخصص لازم را ندارند. در اینجا شش فاکتور مهم در مورد کوچ کسب و کار وجود دارد که باید هنگام انتخاب مربی به آن توجه داشته باشید.

1. تخصص

ابتدا، مطمئن شوید که با فردی صحبت می‌کنید که در مورد بیزینس کوچینگ آگاه است و می‌تواند تخصص خود را به روش‌های ملموس نشان دهد. آیا آنها به موضوع تسلط دارند؟ و آیا آنها می‌توانند دانش خود را به طور موثر برای کمک به مشتریان خود به کار گیرند؟
آیا شرکت بیزینس کوچینگ یا کوچ کسب و کار تخصص مورد نیاز در سطح مورد نیاز شما را دارد؟ به عنوان مثال، برخی از مربیان در مربیگری مدیران عامل و مدیران اجرایی برتر هستند. برخی برای ایجاد تیم‌هایی با عملکرد بالا کار می‌کنند. برخی دیگر بر ایجاد مهارت‌های رهبری کارکنان با پتانسیل بالا تمرکز دارند. برخی دیگر در حوزه‌های تمرکزی مانند هوش هیجانی، تفکر استراتژیک، نسل هزاره، محرک تغییر سازمانی، ارتباطات و شکل‌دهی فرهنگ کار می‌کنند. بنابراین بهتر است از تخصص مربی یا کوچ مطمئن شوید.

2. شفافیت

هر شرکت کوچینگ یا مربی کسب و کار باید در نحوه تجارت با شما و نحوه انجام کار خود شفاف باشد. بنابراین آنها باید فرآیندها و مراحل خود را در تعامل مربیگری را به اشتراک بگذارند. هیچ افسون جادویی یا فرمول "جعبه سیاه" برای موفقیت وجود ندارد. اگر آنها نمی‌توانند یا نمی‌خواهند شما را در روند کار خود به روشی باز، صریح و مستقیم راهنمایی کنند، بهتر است ادامه ندهید. همچنین باید روند محرمانه بودن و پاسخگو بودن به نیازهای مشتری نیز توسط مربی رعایت شود.

3. انتخاب

هر شرکت بزرگ کوچینگ چارچوب‌ها و رویکردهای مربیگری خاصی برای کوچینگ دارد، اما باید این رویکردها و چارچوب‌ها با نیازهای شما و سازمانتان سازگار باشند. برای بیزینس کوچینگ مؤثر باید گزینه‌هایی برای سفارشی کردن تعامل بر‌اساس جزئیات کسب و کار شما و مدیران اجرایی، تیم‌ها یا کارمندان با پتانسیل بالا وجود داشته باشد.
 در بیزینس کوچینگ نباید همه چیز برای همه مشترک باشد. بنابراین مربی را انتخاب کنید که راه‌های متنوعی برای کمک به شما در تعیین اهداف مربیگری، توسعه برنامه‌های عملیاتی برای تغییر در رفتار و عملکرد رهبری و روش‌هایی برای اندازه‌گیری نتایج ارائه می‌دهد.
در نهایت، هرگز اجازه ندهید هیچ یک از این شرکت‌های مربیگری به شما یک مربی اختصاص دهند! شرکت‌های کوچینگ قوی به شما این فرصت را می‌دهند که با چند مربی کار کنید. بر‌اساس تجربه و خلق و خوی شما باید بتوانید مربی خود را انتخاب کنید.

مزایای بیزینس کوچینگ

4. نتایج متمرکز

شرکت کوچینگ اجرایی شما باید برنامه‌ای ایجاد کند که جزئیات اهداف شما را مشخص می‌کند. این برنامه ارزیابی، مربیگری و نظارت بر پیشرفت را تنظیم می‌کند تا به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند. بنابراین کوچ کسب و کار خوب از شما می‌خواهد که به وضوح هدف‌هایتان را مشخص کنید.

5. متعهد به شما برای مدت طولانی

بهتر است شرکت کوچینگ یا مربی را انتخاب کنید که برای آینده چشم انداز دارد. زیرا تعاملات مربیگری موفق باعث ایجاد روابط بلندمدت می‌شود و این برای شما و شرکت شما مفید است. در بیشتر مواقع روابط و سازمان باهم رشد می‌کنند. جلسات منظم با کوچ کسب و کار به افراد کمک می‌کند مهارت‌های خود را گسترش دهند. بنابراین باید به دنبال مربی باشید که در کنار شما و تیم شما باقی بماند.

6. تغییر پایدار

مربی یا کوچ باید پس از یک دوره بیزینس کوچینگ نتایخ قابل اندازه گیری و متمرکزی را ارائه کند. از مربی یا کوچ بخواهید در مورد تغییر پایدار بیزینس کوچینگ در دراز مدت صحبت کند. 
کلید تغییر پایدار در تفاوت بین «عادت» در مقابل «نیروی اراده» نهفته است. بیشتر مردم برای دستیابی به اهداف خود تنها بر اراده تکیه می‌کنند. اراده یک "مخزن" است. وقتی به نیروی اراده خود دست می‌زنیم، سطح مخزن پایین می‌آید. بنابراین باید دوباره شارژ شود و این یک چالش است و همیشه در دسترس نیست.
مربی کسب و کار یا بیزینس کوچینگ شما باید نشان دهد که دارای رویکردها و ساختارهای خاص و ثابت شده‌ای است که به مشتریان کمک می‌کند تا تغییراتی را ایجاد کنند که با استفاده از استراتژی‌ها و تاکتیک‌هایی تبدیل به «عادت ها» می‌شود. عادت یک روال رفتاری است که به طور منظم تکرار می‌شود و به طور خودکار اتفاق می‌افتد. 

سخن آخر

در این مقاله تمام نکاتی که در مورد بیزینس کوچینگ چیست باید بدانید را بیان کردیم. از فواید و تأثیرات بیزینس کوچینگ گرفته تا نحوه انتخاب یک مربی کسب و کار و بیزینس کوچینگ سازمان. بنابراین اگر به دنبال خدمات مشاوره کسب و کار و یا مشاوره راه اندازی کسب و کار و بیزینس کوچینگ هستید، کافیست با متخصصان ما تماس بگیرید تا راهنمایی‌های لازم را ارائه کنند.

مشاوره و بیزینس کوچینگ


ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟