مزایای ERP ابری چیست و چه کمکی میکند؟

کسب و کارهای امروزی همواره به دنبال این هستند تا بیزینس خود را منعطف کنند. فلذا ERP ابری چیست و چه کمکی به سازمان‌ها می‌کند؟ در این مقاله قصد داریم تا به بررسی جوانب مختلف ERP ابری و تأثیر آن بر کسب و کارها بپردازیم.
16 تیر 1403
مزایای ERP ابری چیست و چه کمکی میکند؟
مجموعه نویسندگان دیباگ
/web/image/16964-ea8d1a83/cloud%20ERP.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

کسب و کارهای امروزی همواره به دنبال این هستند تا از طریق انطباق با انتظارات و فناوری‌های در حال تحول به صورت کارآمدتری عمل کنند. اما ERP ابری چیست و چه کمکی به سازمان‌ها می‌کند؟ در این مقاله قصد داریم تا به بررسی جوانب مختلف ERP ابری و تأثیر آن بر کسب و کارها بپردازیم.

ERP ابری چیست؟

در سال‌های اخیر بازار جهانی ERP ابری شاهد رشد قابل توجهی بوده است و ارزش آن به بیش از 7 میلیون دلار رسیده است که پیش بینی می‌شود این روند تا سال 2033 همچنان ادامه داشته باشد.

بر طبق گفته پیتر دراکر:

Efficiency is doing things right; effectiveness is doing the right things.

quote-icon
quote-icon
پیتر دراکر

کارآمدی به معنای انجام درست کارها است و اثر بخشی به معنای انجام کارهای درست است.

در زمینه ERP ابری، ادعای پیتر دراکر به معنای ساده سازی فرآیندهای کسب و کار و تغییر آنها برای برآورده کردن  خواسته‌های دنیای مدرن است.

ERP ابری به نرم افزار منابع سازمانی اشاره دارد که از طریق فضای ابری قابل دسترس است و برنامه ERP به جای اینکه بر روی سرورهای یک شرکت نصب شود، توسط یک ارائه دهنده شخص ثالث میزبانی می‌شود و از طریق اینترنت قابل دسترس است. نرم افزارهای ERP مانند odoo ERP قابلیت‌های مختلفی مانند حسابداری، موجودی، سفارشات، حمل و نقل، صورت حساب و دیگر خدمات را ارائه می‌دهند.

اگر به دنبال این هستید تا به برنامه ERP خود در هر جایی دسترسی داشته باشید، ERP گزینه مناسبی محسوب می‌شود. سیستم ERP ابری به شما این امکان را می‌دهد تا بدون اینکه برای تهیه سخت افزار و نرم افزار هزینه‌های قابل توجهی را متحمل شوید، بتوانید از این سیستم استفاده کنید و اگر در طول زمان نیاز به انعطاف پذیری برای اضافه کردن سریع کاربران داشته باشید این یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود.

مفاهیم ERP ابری

در اینجا برخی از مفاهیم حیاتی در ERP ابری آورده شده است.

  • گزینه‌های استقرار: این موارد گزینه‌های موجود برای کسب و کار به منظور مدیریت و پیاده سازی نرم افزار ERPابری هستند. شما می‌توانید فضای ابری، ‌هاست مدیریت شده، یا SaaS تک یا چند مستاجره را استفاده کنید.
  • امنیت:ERP ابری دارای اتصال رمزنگاری شده و ایمن است که مشاغل را با فروشندگان مرتبط می‌کند. این ارتباط باعث می‌شود تا به اطلاعات مشتریان و کسب و کار خود دسترسی داشته باشند.
  • SaaS ERP:SaaS ERPنرم افزاری است که فضای ابری ERPرا مدیریت می‌کند و آن را به کاربران ارائه می‌دهد. در ERP ابری ابزارها به جای اینکه بر روی رایانه‌های محلی باشند بر روی یک سرور مرکزی قرار دارند و ارائه‌دهنده مسئولیت مدیریت فضای ابری را بر عهده دارد.

بازیابی: چارچوب بازیابی شامل سیاست‌ها و رویه‌هایی برای بازیابی داده‌ها در صورت بروز اختلال است.

چرا باید به نرم افزار مدیریت سازمان ابری مهاجرت کرد

انواع ERP  ابری

همه نرم افزارهای ERP ابری به شیوه یکسانی ایجاد نمی‌شوند. برای اینکه بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید، شناخت انواع مختلف نرم افزارها می‌تواند برای شما مفید باشد.

1- Multi-tenant SaaS

این یک پایه کد واحد است که بین همه مشتریان به اشتراک گذاشته شده است. ارائه دهنده وظیفه ارتقاء و نگهداری را بر عهده دارد و مشتریان به کد و پایگاه داده دسترسی ندارند. Multi-tenant SaaS نسبت به انواع دیگر ERP ابری ارزان‌تر است. کاربران از یک سیستم ERP مبتنی بر ابر می‌توانند از آخرین نسخه، پچ‌های امنیتی و رفع باگ‌ها استفاده کنند.

2-  Single-tenant SaaS

این نوع ERP ابری معمولاً توسط سازمان‌های بزرگ استفاده می‌شود. هر مشتری از code base و پایگاه داده خود استفاده می‌کند. ارائه دهنده تمامی‌ ارتقاء و نگهداری را برای هر مشتری مدیریت می‌کند. بالعکس، راه‌حل‌های SaaS تک مستأجره به سازمان‌ها کمک می‌کند تا کنترل بالایی بر روی داده‌ها و فرآیندهای خود داشته باشند.

3- Public cloud

ارائه دهنده مالک زیرساخت است و مشتریان از طریق اینترنت می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. ERP ابرهای عمومی‌ ارزان‌تر از ابرهای خصوصی هستند اما خطرات امنیتی نیز دارند. بنابراین، در هنگام استفاده از فضای ابر عمومی ‌اطمینان از اینکه داده‌های شما در حین انتقال و هم در زمانی که از فضای ابری استفاده نمی‌شود رمزنگاری می‌شوند اهمیت زیادی دارد.

4-  Private cloud

مشتری مالک زیر ساخت است اما مدیریت آن توسط ارائه دهنده صورت می‌گیرد. فضای ابر خصوصی گران‌تر از فضای ابر عمومی‌ است اما درجه بالاتری از امنیت را تضمین می‌کنند. ERP ابری خصوصی اغلب توسط سازمان‌هایی که اطلاعات حساسی دارند استفاده می‌شود و داده‌های ابرهای خصوصی با دیگر مشتریان به اشتراک گذاشته نمی‌شود بنابراین از امنیت خوبی برخوردار هستند.

5- Hybrid cloud

این نوع ابر ترکیبی از ابر عمومی ‌و خصوصی است. با استفاده از یک ابر هیبریدی می‌توانید داده‌های حساس را در یک ابر خصوصی نگه دارید و داده‌های دیگر را در یک ابر عمومی ‌ذخیره کنید. ابرهای هیبریدی قیمت ارزان ابر عمومی ‌و امنیت ابر خصوصی را در یک مکان ارائه می‌دهد.

مقایسه ERP ابری در برابر ERP سنتی

در جدول زیر مهمترین تفاوت‌های بین ERP ابری و ERP سنتی آورده شده است:

عنوانسنتیابری
مدل توسعهنصب و اجرا بر روی سرورهای شرکتپشتیبانی توسط ارائه دهندگان فضای ابری
مدل اشتراکپرداخت هزینه سخت‌افزار به صورت یک بارپرداخت هزینه به صورت ماهانه یا سالیانه
هزینه مالکیتهزینه بالا و بازگشت سرمایه طولانیهزینه پایین‌تر و بازگشت سرمایه سریع‌تر
بهره‌وریدسترسی فقط از طریق رایانه‌های داخل شرکتدسترسی از هر مکان با اتصال به اینترنت
انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیریانعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری کمانعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری بیشتر
امنیتقابلیت‌های امنیتی ضعیف‌ترویژگی‌های امنیتی قوی‌تر مانند رمزنگاری داده و احراز هویت کاربران

ویژگی‌های ERP ابری

هنگام انتخاب نوع ERP باید ویژگی‌های ERP دلخواه خود را در ذهن داشته باشید و سپس اقدام به خرید کنید. از جمله ویژگی‌های ERP ابری عبارتند از:

1- سهولت در استفاده

یادگیری و استفاده از سیستم ERP ابری باید ساده باشد. سیستم ERP باید کاربرپسند باشند و آموزش و پشتیبانی لازم را در اختیار کاربران قرار دهد. ارائه دهندگان ERP ابری اغلب آموزش‌های رایگان یا کم هزینه را ارائه می‌دهند که مدیران و کارمندان می‌توانند از آن بهترین استفاده را ببرند.

2- انعطاف پذیری

انعطاف پذیری سیستم‌های ERP  ابری بیشتر از ERP‌های داخلی است. برخی از ارائه دهندگان ERP ابری مدل قیمت گذاری pay as you go را ارائه می‌دهند که می‌توانند برای کسب و کارهایی که نیازهای نوسانی و یا فصلی دارند مفید باشد.

ERP ابری

3- قابلیت دسترسی

در ERP ابری کارمندان از طریق اتصال به اینترنت می‌توانند از هر نقطه‌ای به سیستم دسترسی داشته باشند. این قابلیت می‌تواند برای کارمندانی که قصد کار از راه دور را دارند یا اغلب در حال سفر هستند مفید است. برای مدیریت بهتر، برخی از ارائه دهندگان ERP ابری برنامه‌های موبایلی را نیز ارائه می‌دهند.

4- سفارشی سازی و یکپارچه سازی

اکثر پلتفرم‌های ابری قابلیت سفارشی سازی و ادغام را ارائه می‌کنند. یکی از بهترین ابزارهای ERP ابری، نرم افزار اودو است که به بهترین وجه با نیازهای شرکت‌های ایرانی سفارشی سازی شده است.

5- امنیت

ارائه دهندگان ERP ابری معمولاً اقدامات امنیتی قوی مانند رمزنگاری و احراز هویت کاربران را پشتیبانی می‌کنند. در هنگام انتخاب، شما می‌توانید قابلیت‌های امنیتی را برای کسب و کار خود بررسی کنید.

تفاوت ERP و CRM چیست؟ | کدام یک مناسب کسب و کار شماست؟

در مقاله زیر، قصد داریم تا به مقایسه ERP و CRM بپردازیم. با مقایسه این دو ابزار به طور کامل متوجه خواهید شد که چه چیزی آنها را متفاوت از یکدیگر می‌کند و کدام نرم افزار مدیریت کسب و کار برای سازمان شما مناسب است.

تفاوت CRM و ERP

مزایای نرم افزار ERP

راه حل‌هایی که ERP ابری ارائه می‌دهد برای رفع نیازهای کسب و کار و افزودن قابلیت‌های جدید بسیار مفید است. برخی از مزایای نرم افزار ERP عبارتند از:

1- زیرساخت

شرکت‌هایی که بر روی ERP ابری سرمایه گذاری می‌کنند نیاز به خرید و نگهداری سخت افزار یا کارکنان جدید ندارند. ارائه دهندگان ERP ابری هزینه تعمیر، نگهداری و ارتقاء برنامه را انجام می‌دهند.

2- امنیت

ارائه دهندگان ERP ابری معمولاً از آخرین نسخه‌های امنیتی برای محافظت از داده‌های مشتریان خود استفاده می‌کنند. بنابراین، در صورت خرابی سایت، به دلیل اینکه داده‌ها در چندین مکان ذخیره می‌شوند پشتیبان گیری به اسانی انجام می‌شود.

3- اجرای سریع

ERP ابری می‌تواند به سرعت و در عرض چند هفته راه اندازی شود. چرا که نیاز به نرم افزار و سخت افزار وجود ندارد. به همین دلیل، کاربران از طریق اینترنت می‌تواند بلافاصله وارد سیستم شوند. پیاده سازی ماژول‌های جدید و اطمینان از سازگاری با سایر برنامه‌های تجاری در بستر فضای ابری ساده تر انجام می‌شود.

ERP سنتی در برابر ERP ابری

4- انعطاف پذیری و دسترسی

اگر سرورهای داخلی یک شرکت آسیب ببینند تمام داده‌های ذخیره شده در آنها نیز از بین خواهد رفت. استفاده از ERP ابری باعث می‌شود تا از هر جایی بتوانید به داده‌ها دسترسی داشته باشید. این باعث می‌شود تا از خیلی از بلایا در امان بمانید.

5- پشتیبان گیری

هنگامی ‌که یک شرکت از ERP داخلی استفاده می‌کند مسئولیت پشتیبانی از آن را نیز برعهده دارد. اما در ERP ابری، ارائه دهنده از سیستم پشتیبانی می‌کند.

نرم افزار اودو از جمله برنامه‌های ERP ابری است که به خوبی در انواع سرورهای پیاده‌سازی شده است. با خرید نرم افزار odoo ERP می‌توانید از پشتیبانی فنی 24/7 در صورت بروز هر گونه مشکلی در میزبانی مدیریت شده از طریق چت زنده استفاده کنید. 

برای دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت در زمینه استقرار Odoo برای سازمان شما، با ما تماس بگیرید.

همچنین، نرم افزار اودو دارای برنامه آزمایشی 7 روزه رایگان و پشتیبان گیری منظم است. سرویس خصوصی اودو راه حل‌های قابل تنظیم و مقیاس پذیر را ارائه می‌دهد. 

با این سرویس، شما یک سرور خصوصی مجازی در اختیار خواهید داشت که دسترسی روت را خواهید داشت و می‌توانید کنترل کاملی بر روی محیط سرور خود داشته باشید.

معرفی نرم افزار مدیریت کسب و کار اودو  + ماژول‌های نرم افزار odoo 

یکی از عوامل کلیدی که در موفقیت Odoo نقش دارد، ماهیت منبع باز آن است که آن را برای مشاغل در هر اندازه‌ای قابل دسترس و اجرا می‌کند. همچنین این نرم افزار بیش از 28500 ماژول الحاقی، از جمله برنامه‌های پولی و رایگان را ارائه می‌دهد که می‌توانند ویژگی‌های اضافی را ارائه دهند و به کسب‌وکارها کمک کنند تا عملیات خود را ساده کنند.  برای خواندن ادامه مقاله روی لینک زیر کلیک کنید:

معرفی نرم افزار اودو

کلام آخر

ERP ابری یک راه‌ل اثبات شده برای بسیاری از کسب و کارها است و افراد با خرید اشتراک سرور عمومی، خصوصی یا ترکیبی می‌توانند در هر جایی که هستند تنها با اتصال به اینترنت از آن استفاده کنند. ERP ابری انعطاف پذیری و قابلیت انطابق خوبی را از خود نشان داده است و در این میان نرم افزار اودو توانسته است تا نیازها و ترجیحات بسیاری از کسب و کارهای ایرانی را برآورده سازد.

برای دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت در زمینه استقرار Odoo برای سازمان شما، با ما تماس بگیرید.

در ERP

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟