تفاوت ERP و CRM چیست؟ | کدام یک مناسب کسب و کار شماست؟

تفاوت ERP و CRM چیست و کدام یک از آنها برای کسب و کار شما مناسب است؟ نرم افزار ERP و CRM دو ابزار عالی برای کمک به کسب و کارها هستند اما در این مقاله به مقایسه دو نرم افزار  CRM و ERP خواهیم پرداخت.
13 تیر 1403
تفاوت ERP و CRM چیست؟ | کدام یک مناسب کسب و کار شماست؟
مجموعه نویسندگان دیباگ
| No comments yet
/web/image/1936-09081cec/CRM%20vs%20ERP.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

تفاوت ERP و CRM چیست و کدام یک از آنها برای کسب و کار شما مناسب است؟ نرم افزار ERP و CRM دو ابزار عالی برای کمک به کسب و کارها هستند که می‌توانند توسط آنها عملیات روزانه خودشان را تسهیل کنند.

در این مقاله، قصد داریم تا به مقایسه ERP و CRM بپردازیم. با مقایسه این دو ابزار به طور کامل متوجه خواهید شد که چه چیزی آنها را متفاوت از یکدیگر می‌کند و کدام نرم افزار مدیریت کسب و کار برای سازمان شما مناسب است.

نرم افزار ERP چیست؟

ERP مخفف عبارت Enterprise Resource Planning است و نرم افزاری است که به منظور سهولت کارکردهای روزانه سازمان از موارد حمل و نقل تا مدیریت فرآیندها طراحی شده است و دارای یک پایگاه داده مرکزی است. ERP هر بخش را قادر می‌سازد تا اطلاعات بدون خطا را به اشتراک بگذارد و فرآیندهای تجاری را ساده‌تر کنند و بخش‌های مختلف را برای کاهش هزینه‌های کلی بهینه سازی می‌کند.

نرم افزار ERP یک ابزار تحلیلی عالی است که به کسب و کارها برای پیگیری عملکرد و پیش بینی فرآیندها قدرت می‌دهد. این امر به شرکت‌ها کمک می‌کند تا مشکلات احتمالی را بلافاصله شناسایی و حل کنند. از جمله ویژگی‌های کلیدی ERP عبارتند از:

  • به منظور یکپارچه سازی تمامی ‌سرویس‌هایی که برای راه اندازی شرکت مورد نیاز است استفاده می‌شود.
  • برنامه‌های ERP مبتنی بر وب هستند و از طریق هر رابطی قابل دسترسی هستند.
  • نرم افزار ERP وظیفه نظارت بر رشد سازمان را بر عهده دارند.
  • این برنامه‌ها برای مدیریت منابع درون یک سازمان استفاده می‌شوند.

امکانات ERP در مقابل CRM

نرم افزار CRM چیست؟

CRM که مخفف عبارت Customer Relationship Management به عنوان مرکز دانش مشترک تیم شما است. برنامه CRM به سازمان کمک می‌کند تا با مشتریان و مشتریان بالقوه ارتباط برقرار کنند و از سرنخ‌ها و جزئیات مربوط به آنها به منظور تنظیم یک استراتژی فروش شخصی سازی شده استفاده کنند.

از آنجایی که در یک معامله همه افراد با داده‌های یکسانی کار می‌کنند، برنامه CRM می‌تواند روند فروش را تسریع کند و موانع ارتباطی را از بین ببرد. در نتیجه، بهره وری، کارایی و نرخ تبدیل کسب و کار شما افزایش می‌یابد.

برخی از ویژگی‌های کلیدی به شرح زیر است:

  • این برنامه به منظور ادغام تمام خدمات مشتری در یک مکان استفاده می‌شود.
  • برای مدیریت و پیگیری عملکردهای سازمانی استفاده می‌شود.
  • به افزایش عملکرد فروش کمک می‌کند.
  • بر روی مشتریان تمرکز دارد.

تاریخچه ERP + معرفی برنامه ERP

ERP به عنوان راهی برای گسترش و هماهنگی شرکت‌های تولیدی زیر نظر یک شرکت آغاز به کار کرد و بعدها توسط افراد حرفه‌ای بیشتر تکامل یافت. سیستم‌های ERP در حدود 60 سال است که وجود دارند و در طول زمان‌های مختلف دچار تغییرات زیادی برای سیستم‌های ERP شده است. در این مقاله به شرح بیشتری درباره تاریخچه ERP می‌اندازیم و مراحل تکامل آن را ذکر می‌کنیم.

تاریخچه ERP

مزایای ERP در برابر CRM

نرم افزارهای ERP و CRM اهداف یکسانی را دنبال می‌کنند و باعث افزایش بهره وری تیم و سود در کسب و کار خواهند شد. با این حال این دو برنامه با یکدیگر تفاوت‌هایی نیز دارند.

مزایای استفاده از نرم افزار ERP

به نقل از سایت pipelinecrm، نرم افزار ERP به شما این امکان را می‌دهد تا از طریق پایگاه داده مرکزی بتوانید یک منبع حقیقت را در چندین بخش داشته باشید و از مزایای زیر بهره ببرید:

Enhanced cohesiveness

ERP helps standardize business procedures and ensures everyone is on the same page at every project stage.

Faster report generation

Having all your information in one place makes it easier to generate reports (e.g., quarterly financial reports), which can help ensure compliance with regulatory standards and help you make better business decisions.

Improved agility

ERP software enables you to respond to opportunities and solve problems faster.

Improved business operations

This includes product development, planning, and production—leading to lower expenses and higher profits.

quote-icon
quote-icon
pipelinecrm

براساس این توضیحات :

  • افزایش انسجام: نرم افزار ERP به استاندارد سازی فرآیندهای تجاری کمک می‌کند و این اطمینان را می‌دهد که افراد به اطلاعات یکپارچه و یکسانی دسترسی دارند.
  • تولید گزارش: نگهداری تمامی ‌اطلاعات در یک مکان مرکزی باعث می‌شود تا تولید گزارش آسان تر شود.
  • چابکی: نرم افزار ERP شما را قادر می‌سازد به فرصت‌ها پاسخ دهید و مشکلات را سریعتر حل کنید.
  • بهبود عملیات: توسعه محصول، برنامه ریزی و تولید بهبود می‌یابد و منجر به هزینه کمتر و سود بیشتر می‌شود.

مزایای استفاده از نرم افزار CRM

مزایای زیادی در رابطه با پذیرش نرم افزار CRM وجود دارد از جمله:

  • خودکاری سازی ورود اطلاعات: با راه اندازی اتوماسیون CRM شما نمایندگان فروش خود را از ورود دستی اطلاعات و کارهای روزمره آزاد خواهید کرد.
  • پیش بینی فروش: براساس روندهای گذشته می‌توانید الگوهای فروش و عملکرد تیم فروش خود را ردیابی کنید. فرآیندهایی که کارآمد هستند را به حداکثر برسانید و فرآیندهایی که کار نمی‌کنند را کنار بگذارید.
  • تصمیم گیری مبتنی بر داده: در حالی که سیستم CRM ممکن است داده‌های زیادی را جمع آوری کند، قدرت واقعی آن در تهیه گزارش و تجزیه و تحلیل و ارائه بینش‌ها نهفته شده است.
  • سازگاری سیستم: از طریق ادغام با سایر فناوری‌های تجاری، یک CRM تجربه‌ای مرتبط را ارائه می‌دهد و دقت داده‌ها افزایش می‌یابد.

مقایسه ERP و CRM

مقایسه ERP و CRM

اگر چه ERP و CRM هر دو به عنوان یک مخزن داده مطرح هستند، اما تفاوت ERP و CRM آنها را از یکدیگر متمایز می‌کند.

عنوان مقایسهERPCRM
CLOUD-BASED SAASدسترسی کاربران از هر مکان و دستگاهدسترسی به داده‌های دقیق و بی‌درنگ
پایگاه دادهجمع‌آوری داده‌ها از سیستم‌های کسب‌وکار برای ایجاد یک منبع درستجمع‌آوری داده‌های سرنخ‌ها و مشتریان بالقوه برای دید کامل از نیازها و تاریخچه خرید
یکپارچه‌سازیادغام نرم‌افزارهایی مانند حقوق و دستمزد، حسابداری و CRMادغام با ابزارهایی برای مدیریت خط لوله فروش و سفر مشتری
اتوماسیون‌هااتوماسیون فرآیندهای تکراری برای کارایی بیشتراتوماسیون مدیریت سفر مشتری
گزارش‌گیری و آنالیزتاکید بر برنامه‌ریزی منابع، عملکرد و پیش‌بینی مالیپوشش فروش، خدمات مشتری و عملکرد کمپین‌های بازاریابی
رقباارائه تحلیل رقابتی از طریق ادغام با CRMابزارهایی برای جمع‌آوری اطلاعات رقابتی و نحوه تعامل با مشتریان
آنالیز داده‌هاتحلیل داده‌ها برای پیش‌بینی نتایج احتمالی بر اساس شرایط بازارتحلیل داده‌ها برای ارائه روندها و کمک به تصمیم‌گیری‌های استراتژیک
مدیریت مالیماژول‌های مالی و حسابداری برای مدیریت درآمد، هزینه‌ها و نیازهای منابعابزارهایی برای کمک به تصمیم‌گیری‌های مالی
ابزارهای مدیریت زنجیره تأمینتجمیع عملیات زنجیره تأمین در یک داشبورد برای هماهنگی بیشترردیابی تاریخچه خرید مشتری و ارائه ارزش طول عمر و تقاضاهای احتمالی

کدام یک برای کسب و کارها مناسب است؟

با توجه به تفاوت ERP و CRM ، هر دو نرم افزار ERP و CRM می‌تواند باعث رشد زیادی برای کسب و کار شما شوند. برخی از کسب و کارها از هر دو مورد استفاده می‌کنند، اما اگر شما بودجه محدودی دارید کدام یک را انتخاب می‌کنید؟

بنابراین، برای اینکه بتوانید انتخاب صحیحی را انجام دهید، قبل از انتخاب هر یک از این موارد، سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • اهداف شما چیست؟ اگر هدف شما افزایش فروش و بهبود رضایت مشتری است نرم افزارهای CRMمی‌توانند برای کسب و کار شما بهتر باشند. اما اگر می‌خواهید هزینه‌های تولید خود را کاهش دهید ممکن است که به یک نرم افزار ERP نیاز داشته باشید.
  • تجارت شما چقدر بزرگ است؟ شرکت‌های بزرگ داده‌های بیشتر و سیستم‌های پیچیده‌تری دارند، بنابراین به یک ERP جامع مانند odoo ERP نیاز خواهند داشت. از سوی دیگر یک CRM بر رشد یک کسب و کار متمرکز است، بنابراین، هر کسب و کاری که به دنبال گسترش است می‌تواند از آن استفاده کند.
  • بودجه نرم افزاری شما چقدر است؟ اگر منابع مالی خوبی را دارید می‌توانید بودجه بیشتری را برای این کار اختصاص دهید و برنامه جامع تری را انتخاب کنید، در حالی که با یک بودجه کوچکتر باید بر روی ویژگی‌های ضروری تمرکز کنید.

برای دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت در زمینه استقرار Odoo برای سازمان شما، با ما تماس بگیرید.

نرم افزار اودو هر دو ماژول ERP و CRM را در بر می‌گیرد و آن را به یک راه حل جامع برای مدیریت تمامی‌ جنبه‌های یک تجارت تبدیل کرده است. با خرید نرم افزار odoo ERP فرآیندهای اصلی مانند مدیریت موجودی، خرید، صورتحساب و حسابداری را مدیریت می‌کند. از سوی دیگر، ماژول CRM بر مدیریت تعاملات مشتری، خط لوله فروش، کمپین‌های بازاریابی و پشتیبانی مشتری تمرکز دارد.

معرفی نرم افزار مدیریت کسب و کار اودو + ماژول‌های نرم افزار odoo

یکی از عوامل کلیدی که در موفقیت Odoo نقش دارد، ماهیت منبع باز آن است که آن را برای مشاغل در هر اندازه‌ای قابل دسترس و اجرا می‌کند. همچنین این نرم افزار بیش از 28500 ماژول الحاقی، از جمله برنامه‌های پولی و رایگان را ارائه می‌دهد که می‌توانند ویژگی‌های اضافی را ارائه دهند و به کسب‌وکارها کمک کنند تا عملیات خود را ساده کنند. 

معرفی نرم افزار اودو

بنابراین، اگر به دنبال یک راه حل جامع برای ERP یا CRM هستید، نرم افزار اودو یک پلتفرم عالی برای بررسی است. نرم افزار اودو دارای رابط کاربری ساده، قابلیت شخصی سازی و ادغام با ابزارهای تجاری محبوب است. ترکیب قابلیت‌های ERP و CRM نرم افزار اودو می‌تواند به کسب و کار شما کمک کند تا عملیات را ساده‌تر می‌کند، روابط با مشتری را بهبود می‌بخشد و به رشد کسب و کار شما کمک می‌شود.

کلام آخر

یک سیستم ERP توسط شرکت‌ها برای مدیریت امور مالی و سایر منابع استفاده می‌شود. در مقابل، یک CRM به شرکت‌ها کمک می‌کند تا بتوانند چرخه فروش را مدیریت کنند و تجارب مشتری را ارتقا بخشند که منجر به حفظ و رضایت مشتری می‌شود. شرکت‌های بزرگ از قابلیت‌های یکپارچه سازی ERP و CRM مانند نرم افزار اودو استفاده می‌کنند و در نتیجه مزیت‌های رقابتی قدرتمندی را برای آنها ایجاد خواهد کرد.

برای دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت در زمینه استقرار Odoo برای سازمان شما، با ما تماس بگیرید.

در ERP
تفاوت ERP و CRM چیست؟ | کدام یک مناسب کسب و کار شماست؟
مجموعه نویسندگان دیباگ 13 تیر 1403

ارسال دیدگاه

Sign in to leave a comment

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟