مشکلات پياده سازی سيستم ERP در سازمان + راه حل رفع مشکل

آیا از می‌دانید مشکلات پياده سازی سيستم ERP system چیست؟ در این مقاله علاوه بر معرفی مشکلات پیاده سازی، به راه حل رفع مشکلات پیاده سازی سیستم ERP خواهیم پرداخت.
31 خرداد 1403
مشکلات پياده سازی سيستم ERP در سازمان + راه حل رفع مشکل
مجموعه نویسندگان دیباگ
/web/image/16916-21e4c339/%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA%20%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D9%87%20%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C%20ERP.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

آیا می‌دانستید آگاهی از خطرات و چالش‌های سازمانی، می‌تواند به شما در انتخاب بهترین نرم افزار ERP کمک شایانی نماید؟ آیا از "مشکلات پياده سازی سيستم ERP system چیست؟" چیزی می‌دانید؟ متأسفانه، بسیاری از سازمان‌ها اهمیت انتخاب صحیح یک سیستم ERP را جدی نمی‌گیرند و نمی‌توانند به اندازه کافی برای شکست‌های احتمالی آماده شوند.

به همین منظور، در این مقاله ما مشکلات پياده سازی سيستم ERP در یک سازمان را به شما نشان خواهیم داد تا بتوانید با درک و شناسایی این خطرات اقدامات لازم را برای کاهش آنها و رشد کسب و کار خود بردارید.

مشکلات پیاده سازی سیستم ERP چیست؟

پیاده سازی سیستم ERP یک فرآیند پیچیده و حیاتی برای هر سازمانی است که شامل یکپارچه سازی عملکردهای مختلف تجاری در یک واحد سیستم ERP است. در حالی که یک سیستم ERP می‌تواند مزایای متعددی مانند افزایش کارایی، بهبود بهره وری و تصمیم گیری بهتر را به همراه داشته باشد، پیاده سازی آن می‌تواند با خطرات قابل توجهی همراه باشد که موفقیت کلی پروژه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

برخی از رایج ترین خطرات اجرای سیستم ERP شامل برنامه ریزی نادرست، کیفیت پایین داده‌ها، مقاومت در برابر تغییر و پشتیبانی ناکارآمد فروشنده است. این گونه مشکلات پياده سازی سيستم ERP در پروژه می‌تواند منجر به افزایش هزینه، تأخیر، عدم پذیرش توسط کاربر و در نهایت منجر به شکست و عدم رضایت مشتریان شود.

چالش‌ها و ریسک‌های سیستم ERP

در این بخش، ما متداول ترین مشکلات پياده سازی سيستم ERP که در حین عملیات تجاری سازمان‌ها با آنها مواجه هستند را برای شما لیست کرده‌ایم. شناسایی و درک این مشکلات به برنامه‌ریزی بهتر فرآیندهای شما کمک شایانی می‌کند.

1- مدیریت و برنامه ریزی ضعیف

سایت softwaresuggest در این باره می‌نویسد:

Poor project management and planning can lead to ERP implementation failure. A lack of clear timelines and milestones can cause confusion between team members. This can result in delays and budget overruns, among other downsides. In other words, a well-planned and well-executed project management strategy is crucial for the success of an ERP implementation.

quote-icon
quote-icon
softwaresuggest​

ترجمه متن بالا:

مدیریت و برنامه ریزی ضعیف که برنامه زمانی و نقاط عطف در آن به خوبی تعیین و بیان نشده باشد می‌تواند موجب سردرگمی ‌بین اعضای تیم شود. تأخیر منجر به افزایش هزینه و هدر رفتن بودجه می‌شود. بنابراین، برنامه ریزی و مدیریت صحیح که به خوبی اجرا شده باشد در موفقیت پیاده سازی سیستم ERP بسیار اهمیت دارد.

چگونه با odoo می‌توان در زمان، پول و منابع صرفه‌جویی کرد؟

odoo در کسب و کارها نقش مهمی ایفا می‌کند و برای اینکه بتوانیم این موضوع را ثبت کنیم می‌خواهیم در مقاله زیر موفقیت یک شرکت با استفاده از این نرم‌افزار را مثال بزنیم. فقط در همین حد اشاره می‌کنیم که این شرکت مربوطه یک شرکت عمانی در زمینه تولید پلیمرهای محلول در آب است که با نرم‌افزار اودو توانسته به موفقیت و حتی درآمد بیشتری برسد. 

صرفه جویی در زمان و پول با اودو

2- عدم آموزش و پشتیبانی کافی کاربر

عدم آموزش و پشتیبانی کافی کاربر از اصلی ترین و رایج ترین مشکلات پياده سازی سيستم ERP است. کارمندان ممکن است برای سازگاری با سیستم جدید مشکل داشته باشند که همین موضوع منجر به کاهش بهره وری آنها می‌شود. همچنین، اگر کارمندان به درستی آموزش ندیده باشند تمایلی به استفاده از سیستم ERP جدید ننخواهند داشت یا به اشتباه از آن استفاده می‌کنند.

مشکلات پياده سازی سيستم ERP system چیست؟

3- مقاومت در برابر تغییر

در رابطه با این موضوع سایت seidor اینگونه می‌نویسد:

While the advantages of ERP software implementation are indisputable, it is no secret that people do not usually like change. If you want to replace a system as integral as your current one, you will likely face delays and resistance from your team. In addition, if your team does not grasp the concept of why you are transitioning to a new ERP system, the process will be more difficult.

quote-icon
quote-icon
seidor​

ترجمه متن بالا:

مقاومت در برابر تغییر از جمله رایج‌ترین مشکلات پیاده سازی سیستم ERP است. کارکنانی که به روال قبلی سازمان عادت کرده‌اند در برابر تغییراتی که ممکن است بر نقش شغلی و فرآیندهای موجود تأثیر بگذارند مقاومت کنند. همچنین، مقاومت کارمندان در برابر تغییر می‌تواند منجر به تأخیر در اجرا و حتی شکست پروژه شود.

4- مشارکت محدود

عدم مشارکت فعال کارمندان و مدیران اصلی یکی دیگر از مشکلات پياده سازی سيستم ERP است. اگر ذینفعان و تصمیم گیرندگان اصلی در این موضوع دخیل نباشند، منجر به مشکلاتی در آینده و اجرای ناموفق سیستم خواهد شد.

5- عدم تطابق بین سیستم ERP و فرآیندهای تجاری

یکی دیگر از خطرات اصلی سیستم ERP عدم همسویی بین سیستم ERP و فرآیندهای تجاری است. این اتفاق زمانی می‌افتد که نرم افزار ERP متناسب با نیازهای سازمان و کسب و کار طراحی نشده باشد. از جمله نرم افزارهای ERP که به خوبی با نیازهای سازمان‌ها و شرکت‌های داخل کشور بومی‌سازی شده است نرم افزار اودو است. این نرم افزار با در نظر گرفتن نیازهای بومی ‌و خاص سازمان توانسته است تا حد زیادی ناکارآمدی، عدم دقت در داده‌ها و کاهش بهره وری را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

6- کیفیت و ناسازگاری

از جمله مهمترین مشکلات پياده سازی سيستم ERP مسائل مربوط به کیفیت و یکپارچگی داده‌ها است. هنگامی‌ که داده‌ها از سیستم قدیمی ‌به سیستم ERP جدید منتقل می‌شوند می‌تواند منجر به ناسازگاری، از دست رفتن داده‌ها شود. عدم کیفیت و ناسازگاری داده‌ها، منجر به گزارش‌های نادرست و کاهش بهره وری می‌شود.

7- تست ناکافی و اقدامات تضمین کیفیت

تست ناکافی و اقدامات تضمین کیفیت دو سد اصلی در مسیر پیاده سازی سیستم‌های ERP هستند. هنگامی ‌که تست ناقص باشد، ممکن است مسائل مهم شناسایی نشوند و منجر به خرابی سیستم، از دست رفتن داده‌ها یا سایر اثرات منفی شوند. این می‌تواند منجر به خسارت مالی قابل توجه، کاهش بهره وری و آسیب به شهرت سازمان شود.

8- چالش‌های یکپارچه سازی با برنامه‌های موجود

خطر بعدی که در مسیر پیاده سازی سیستم ERP موجود است، چالش‌های یکپارچه سازی با برنامه‌های موجود است. عدم قابلیت یکپارچه سازی با برنامه‌های کاربردی موجود می‌تواند فرآیندهای کاری شما را با چالش‌های زیادی مواجه سازد و منجر به کار و هزینه اضافی شود.

9- مشکل در سفارشی سازی و پیکربندی سیستم ERP

قابلیت سفارشی سازی و پیکربندی سیستم به منظور هماهنگی با الزامات تجاری خاص برای هر سازمانی ضروری و البته کمی ‌چالش برانگیز است و اگر سیستم ERP مورد نظر به دقت انتخاب نشود می‌تواند منجر به شکست و پیاده سازی در یک سازمان شود.

معرفی نرم افزار مدیریت کسب و کار اودو

Odoo یک نرم افزار مدیریت فرآیند کسب و کار همه جانبه و یکپارچه است. چه در مورد موجودی شما باشد و چه حسابداری، نرم افزار Odoo به طرق مختلف می‌تواند نیازهای شرکت شما را برآورده کند! 

معرفی اودو

10- پشتیبانی و نگهداری

پشتیبانی ضعیف و محدود فروشنده از جمله موارد دیگری است که پیاده سازی سیستم ERP را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند. داشتن پشتیبانی مطمئن و به موقع فروشنده در مرحله پیاده سازی سیستم ERP ضروری است. پشتیبانی و نگهداری نه تنها در مرحله اجرا بلکه در مرحله تعمیر و نگهداری نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.

11- هزینه‌های غیر منتظره

هزینه‌های غیر منتظره و پیش بینی نشده تأثیرات قابل توجهی در پیاده سازی ERP هستند که می‌توانند بر ثبات مالی سازمان تأثیر بگذارند. راه حل‌های ERP می‌توانند پیچیده باشند و نیاز به سرمایه گذاری قابل توجهی در سخت افزار، نرم افزار و خدمات پشتیبانی داشته باشند.

مشکلات پياده سازی سيستم ERP چیست

12- خطرات امنیتی

آسیب پذیری‌ها و تهدیدات امنیتی، همواره جزء خطرات قابل توجه در سیستم ERP هستند که می‌توانند بر داده‌های کسب و کار و همچنین عملیات شما تأثیر بگذارند. یکی دیگر از مشکلات سیستم‌های ERP این است که همواره مورد رصد هکرها قرار داند که می‌توانند به داده‌های تجاری و اطلاعات محرمانه شما آسیب بزنند.

13- منابع آموزشی ضعیف

منابع آموزشی ضعیف و انتقال دانش و مهارت از دیگر مشکلات پياده سازی سيستم ERP است. بدون استانداردها و فرآیندهای مستندسازی، سازمان‌ها ممکن است برای مدیریت و نگهداری مؤثر سیستم ERP خود دچار مشکل شوند. همچنین، منابع آموزشی ضعیف منجر به تأخیر و سردرگمی‌ در بین کارکنان می‌شود و همین امر منجر به بالا رفتن خطاهای انسانی و تصمیم گیری ضعیف خواهد شد.

راه حل رفع مشکلات پياده سازی سيستم ERP: نرم افزار Odoo ERP چه مشکلاتی را برطرف می‌کند؟

در این بخش، ما چند نمونه از مشکلاتی که توسط نرم افزار اودو قابل حل شدن هستند را معرفی می‌کنیم تا بتوانیم در انتخاب و اجرای بهترین نرم افزار ERP به شما کمک کنیم.

1- شناسایی فرآیندهایی که نیاز به ادغام دارند

با خرید نرم افزار Odoo ERP  اولین و مهمترین مانعی که می‌تواند برطرف کند تعیین این است که کدام یک از فرآیندها و سیستم‌های فعلی شما می‌توانند از قابلیت یکپارچه‌سازی ERP بهره مند شوند.

برای دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت در زمینه استقرار Odoo برای سازمان شما، با ما تماس بگیرید.

2- پیگیری سطوح موجودی

ایجاد تعادل بین موجودی و کمبود موجودی بسیار حائز اهمیت است. برنامه مدیریت موجودی سیستم Odoo ERP دید خوبی از تعداد موجودی را که برای برنامه‌ریزی بهتر نیاز دارید را در اختیار شما قرار خواهد داد.

3- گزارش گیری

در نرم افزار اودو با هر تراکنش جدید در سراسر سیستم، اطلاعات پایگاه داده به طور خودکار و در زمان واقعی به روز رسانی می‌شود و حداکثر دقت را تضمین می‌کند. داده‌های تولید شده توسط سیستم اودو را می‌توان برای پاسخگویی به نیازهای خاص شرکت سفارشی سازی کرد و توزیع داده‌های داخلی و خارجی را آسان می‌کند.

4- امنیت

استفاده از ماژول اودو حسابداری برای امور مالی نیز قابلیت‌های خوبی را دارا است. این ماژول از طریق پردازش تراکنش‌ها، به روز رسانی سوابق و مدیریت حسابداری و امور مالی تنها با چند کلیک کمک می‌کند. این ماژول، تمام اطلاعات را به طور ایمن برای توزیع مجدد و استفاده داخلی ذخیره می‌کند.

 ماژول حسابداری اودو 

اودو یک نرم‌افزار حسابداری مدرن و پیشرفته ارائه می‌دهد. با این نرم‌افزار، تجربه‌ای متفاوت و لذت‌بخش از حسابداری خواهید داشت و دیگر از رابط‌های کند، صندوق‌های ورودی پر از ایمیل، و داده‌های بی‌پایان خبری نخواهد بود.

حسابداری اودو

5- پشتیبانی

با توجه به اینکه نرم افزار اودو داده‌ها را به صورت متمرکز نگهداری می‌کند هر زمان که مشتری با هر درخواستی به شما مراجعه کند می‌تواند فوراً اطلاعات یا داده‌ها را از پایگاه داده واحد دریافت کند.

برای دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت در زمینه استقرار Odoo برای سازمان شما، با ما تماس بگیرید.

در ERP

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟