سامانه مودیان مالی چیست؟ + راهنمای کامل سامانه مودیان مالیاتی

سامانه مودیان مالی توانسته است تا در جهت تسهیل امور مالیاتی گام‌های مهمی‌ بردارد و رسیدگی به پرونده‌ها و امور مالیاتی بسیاری را تسهیل نموده است.
19 تیر 1403
سامانه مودیان مالی چیست؟ + راهنمای کامل سامانه مودیان مالیاتی
مجموعه نویسندگان دیباگ
| 1 توضیح
/web/image/16998-efa640fe/%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87%20%D9%85%D9%88%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86%20%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA%DB%8C.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

سامانه مودیان مالی چند سالی است که راه اندازی شده است و تمامی ‌مشاغل که به نوعی از سیستم‌های پرداخت الکترونیک استفاده می‌کنند موظف به ثبت نام و تشکیل پرونده در این سامانه هستند. 

سامانه مودیان مالی توانسته است تا در جهت تسهیل امور مالیاتی گام‌های مهمی‌ بردارد و رسیدگی به پرونده‌ها و امور مالیاتی بسیاری را تسهیل نموده است. اما متأسفانه، بی‌اطلاعی دسته‌ای از افراد از نحوه کار و قوانین این سامانه باعث ایجاد مشکلاتی برای آنها گردیده است که ما را بر آن داشت تا نگاهی عمیق‌تر به سامانه مودیان مالی بیندازیم.

سامانه مودیان مالی چیست؟

آدرس سامانه مودیان مالی به نشانی tp.tax.gov.ir در سال 1397 راه اندازی شد تا بسیاری از مشکلات مالی را رفع کند. از جمله مشکلاتی که سازمان مالیاتی کشور با آن مواجه بود، فرار مالیاتی برخی از افراد و دستکاری در حساب‌ها بود. 

سامانه مودیان مالی، سامانه‌ای آنلاین و متعلق به سازمان امور مالیاتی است که افرادی که از طریق فروش کالا یا خدمات، اجاره ملک یا حتی از طریق فعالیت‌های اینترنتی درآمدی دارند می‌توانند در این سامانه ثبت نام کنند.

افراد با ثبت نام در این سامانه، کار پوشه‌ای به آنها اختصاص داده می‌شود که می‌توانند فاکتورها و سایر اسناد خود را بارگذاری کنند و هر گونه ارتباط افراد با سامانه مودیان از طریق همین کارپوشه امکان پذیر خواهد بود.

چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟

براساس بند یک قانون سامانه مودیان مالی و پایانه‌های فروشگاهی، همه اشخاص صاحب کسب و کار و اشخاص حقوقی فصل‌های چهارم و پنجم قانون مالیات مصوب سال 1366 شامل این قانون می‌شود و موظف هستند در این سامانه ثبت نام کنند. اما مودی کیست و به اشخاصی مودی گفته می‌شود؟

در سامانه مودیان مالیاتی، مودی به هر شخصی (حقوقی یا حقیقی) که در سازمان مالیاتی دارای پرونده باشد اطلاق می‌شود و مطابق با قانون مشمول نظام مالیاتی باید مالیات‌های خود را در زمان‌های مقرر پرداخت کند. 

اگر بخواهیم به صورت جزئی‌تر به افرادی که باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند بپردازیم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تمامی‌ شرکت‌های حقوقی از جمله شرکت‌های تجاری، تعاونی‌ها، شرکت‌های با مسئولیت محدود و..
  • تمامی ‌افراد حقیقی یا حقوقی که دارای درآمد حاصل از حقوق و دستمزد، اجاره و سایر درآمدهای حاصل از فروش کالا یا خدمات هستند.
  • تمامی ‌اشخاصی که به نوعی فعالیت تجاری دارند از جمله کسب و کارهای خانگی، فروشگاه‌های آنلاین و...
  • موسسات غیر انتفاعی مانند موسسات خیریه و بنیادها و ...
  • و سایر فعالان اقتصادی

سامانه مودیان مالیاتی

اصطلاحات مهم سامانه مودیان

قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، دارای اصطلاحات خاصی است که مهمترین آنها را در ادامه معرفی می‌کنیم:

1- سامانه مودیان مالی

اولین اصطلاحی که در آشنایی با این سامانه باید دریابید مفهوم سامانه مودیان مالیاتی چیست است. سامانه مودیان مالیات دارای قابلیت‌های زیر است:

  • تحت نظارت سازمان امور مالیاتی است
  • مرجعی برای ثبت، صدور و استعلام صورتحساب است.
  • برای هر مودی کار پوشه‌ای وجود دارد.
  • متصل به حافظه مالیاتی است.

2- سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی

هر دستگاهی که دارای سه قابلیت زیر باشد به عنوان یک پایانه فروشگاهی شناخته می‌شود:

  • اتصال به شبکه پرداخت کشوری
  • اتصال به سامانه مودیان
  • صدور صورتحساب الکترونیکی

بر طبق تعریفی که در بالا اشاره شد، رایانه، دستگاه‌های پوز، درگاه‌های پرداخت الکترونیکی یا هر وسیله دیگری که امکان پرداخت الکترونیکی داشته باشد در حیطه پایانه‌های فروشگاهی قرار می‌گیرد.

3- حافظه مالیاتی

منظور از حافظه مالیاتی نوعی حافظه الکترونیکی است که برای ثبت و نگهداری اطلاعات ثبت شده در صورت حساب‌های الکترونیکی است و این اطلاعات را به سامانه مودیان مالی انتقال می‌دهد. این حافظه مالیاتی دارای یک شناسه منحصر بفرد است.

معرفی نرم افزار مدیریت کسب و کار اودو

نرم‌افزار مدیریت پروژه و کسب و کار odoo، امکانات بسیار زیادی در زمینه مدیریت کسب‌و‌کار و مدیریت منابع سازمانی در اختیارتان قرار می‌دهد که در این مقاله به ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

معرفی اودو

4- صورتحساب الکترونیکی

این نوع صورتحساب دارای یک شناسه منحصر بفرد است و اطلاعات هر صورتحساب الکترونیکی بسته به نوع کسب و کار متفاوت است و توسط سامانه اعلام می‌شود. صورتحساب‌های الکترونیکی در سامانه مودیان شامل انواع زیر است:

1- صورتحساب الکترونیکی نوع اول

این نوع صورتحساب به اطلاعات فروشنده و خریدار نیاز دارد و اطلاعاتی مانند نوع فروش، اطلاعات هویتی خریدار و فروشنده، شناسه کالا، مبلغ واحد و ... است.

2- صورتحساب الکترونیکی نوع دوم

این نوع صورتحساب شامل اطلاعات فروشنده و سایر اطلاعات مورد نیاز در مورد کالا است. از آنجایی که صورت حساب الکترونیکی نوع دوم از نوع معامله نقدی در نظر گرفته می‌شود، فاقد مبلغ مالیات بر ارزش افزوده است.

3- صورتحساب الکترونیکی نوع سوم

این نوع صورتحساب در واقع همان رسید پرداخت دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت الکترونیکی است که به عنوان پایانه فروشگاهی در نظر گرفته شده است.

5- شماره منحصر بفرد در صورتحساب الکترونیکی

این شماره دارای 22 کاراکتر است که به ازای هر صورتحساب الکترونیکی صادر می‌شود. اعداد این شماره از چپ به راست به 4 بخش تقسیم بندی می‌شوند که شامل:

  • 6 کاراکتر اول: شناسه حافظه مالیاتی
  • 5 کاراکتر بعدی: تاریخ صورت حساب
  • ده کاراکتر بعدی: سریال صورتحساب
  • کاراکتر آخر: رقم کنترلی

6- کارپوشه سامانه مودیان مالی

کارپوشه فضایی اختصاصی است که به کاربرانی که در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام می‌کنند اختصاص داده می‌شود. این فضا به کاربر اجازه می‌دهد تا صورتحساب‌ها و مستندات خود را در آن بارگذاری کند. از جمله ویژگی‌های کارپوشه عبارتند از:

  • ثبت صورتحساب و سایر اسناد
  • تأیید و رد فاکتورها
  • بهره مندی از تسهیلات مالیاتی

مالیات

راهنمای سامانه مودیان

در راستای آموزش سامانه مودیان برای آن دسته از افرادی که با سامانه مودیان مالی آشنایی ندارند، لازم دیدیم که از اولین مرحله که همان ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی کارتخوان است شروع کنیم. 

برای نحوه ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی لازم است که ابتدا به سایت سامانه مودیان مالیاتی فروشگاهی مراجعه کنند. پس از ورود به سایت سامانه مودیان مالی مراحل زیر را دنبال کنید:

1- نحوه ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی

برای ثبت نام ابتدا باید وارد آدرس سامانه مودیان مالیات به نشانی my.tax.gov.ir وارد شوید. توجه کنید که قبل از ورود به سایت فیلترشکن خود را خاموش کنید.

2- ورود اطلاعات

در این مرحله شما باید اطلاعات شماره ملی و شناسه ملی خود را در سامانه مودیان مالیاتی کشور وارد کنید. کد ملی برای افراد حقیقی و شناسه ملی برای افراد حقوقی است. در مرحله بعد شما باید تاریخ تولد و شماره همراه متعلق به خودتان را وارد کنید. در نهایت کد امنیتی را در کادر مربوطه وارد کرده و سپس بر روی دکمه ثبت نام کلیک کنید.

3- ایجاد کارپوشه

وارد کردن اطلاعات هویتی در سامانه مودیان مالیاتی اشخاص حقیقی به معنای اتمام ثبت نام نیست و هنوز فرآیند شناسایی شما انجام نشده است. در ادامه باید بر روی گزینه ایجاد کار پوشه کلیک کنید. در این قسمت نام کاربری و رمز عبوری برای شما پیامک خواهد شد.

حقوق و دستمزد چیست؟ + سیستم حقوق و دستمزد

در اغلب موارد افراد کلمات حقوق و دستمزد را به جای یکدیگر به کار می‌برند. اما تفاوت بین حقوق و دستمزد چیست؟ در مقاله زیر بصورت کامل به این موضوع خواهیم پرداخت:

حقوق و دستمزد

4- دریافت گواهی امضای الکترونیکی

برای دریافت گواهی امضای الکترونیکی مراحل زیر را باید طی کنید:

  • به وب سایت www.gica.irمراجعه کنید.
  • بر روی درخواست صدور گواهی امضای الکترونیک کلیک کنید.
  • مراحل ثبت نام و احراز هویت را طی کنید.
  • پس از تکمیل مراحل قبل، یک کد رهگیری دریافت می‌کنید.
  • با داشتن این کد به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و توکن امضای الکترونیک خود را دریافت کنید.

بعد از دریافت توکن، می‌توانید از طریق آن کلید عمومی‌ سامانه مودیان مالیاتی فروشگاهی را استخراج کرده و سپس با استفاده از این کلید عمومی ‌شناسه یکتای حافظه مالیاتی خود را دریافت کنید. این شناسه به شما امکان مدیریت پرونده مالیاتی و ورود به کارپوشه سامانه مودیان مالیاتی کارتخوان را فراهم می‌کند.

به منظور دریافت شناسه یکتا، به سامانه مودیان وارد شوید و در کار پوشه با کلیک بر روی گزینه شناسه‌های یکتا حافظه مالیاتی می‌توانید کلید عمومی ‌و شناسه یکتای خود را دریافت کنید.

زمان ثبت نام و مهلت ارسال صورتحساب

در راهنمای سامانه مودیان آمده است که ثبت نام در سامانه مودیان مالی برای همه شرکت‌ها و کسب و کارها به صورت همزمان اجرا نمی‌شود و شرکت‌ها به چند دسته مختلف دسته بندی می‌شوند که هر کدام از آنها باید در زمان مقرر به سایت مراجعه و مدارک مورد نیاز را بارگذاری کنند. زمان ثبت نام برای شرکت‌های مختلف به صورت زیر است:

  • بر طبق تعریف سامانه مودیان شرکت‌هایی که در بورس عضویت دارند و شرکت‌های فرابورس و سایر سازمان‌های اجرایی در تاریخ اول مهرماه زمان ثبت نام آنها شروع می‌شود.
  • صاحبان مشاغلی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند در اول دی ماه می‌توانند در سامانه مودیان مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام کنند.

پس از ثبت نام مشمولین، افراد به مدت یک ماه فرصت دارند تا صورتحساب‌های الکترونیک خود را در سامانه مودیان مالی بارگذاری کنند.

حسابداری در اودو

مزایا سامانه مودیان

برخی از مزایای ثبت نام در سامانه مودیان مالی عبارتند از:

  1. افزایش سرعت: با استفاده از سامانه مودیان مالیاتی رسیدگی به امور مالیاتی با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.
  2. کاهش خطا: با کاهش دخالتی‌های انسانی امکان خطاهای انسان کاهش می‌یابد.
  3. دسترسی آسان: با استفاده از سامانه مودیان مالی شما می‌توانید دسترسی راحتی به اطلاعات مرتبط با امور مالیاتی داشته باشید. این بستر جلوی بهانه جویی افراد برای فرار مالیاتی را می‌گیرد.
  4. پاسخ دهی بهتر: سامانه مودیان مالی جلوی مراجعات حضوری و اتلاف وقت افراد را می‌گیرد و فرآیند پاسخ دهی و بررسی صورت حساب‌های شما را تسریع می‌بخشد.
  5. امنیت: سامانه مودیان مالی از تدابیر امنیتی خوبی برخوردار است و از اطلاعات شخصی شما محافظت می‌کند.

محاسبه مالیات همواره برای کارکنان بخش حسابداری امری پیچیده و چالش برانگیز بوده است که نیاز به دقت زیادی دارد. با استفاده از ماژول حسابداری اودو، برای محاسبه مالیات ما فقط نیاز به یک کلیک داریم. 

ماژول حسابداری

اودو یک نرم‌افزار حسابداری مدرن و پیشرفته ارائه می‌دهد. با این نرم‌افزار، تجربه‌ای متفاوت و لذت‌بخش از حسابداری خواهید داشت و دیگر از رابط‌های کند، صندوق‌های ورودی پر از ایمیل، و داده‌های بی‌پایان خبری نخواهد بود.

ماژول حسابداری اودو

برای محاسبه مالیات می‌توانید به پلتفرم Taxes از طریق منو دسترسی داشته باشید که در آنجا می‌توانید مالیات فروش و خرید کسب و کار خود را مدیریت کنید. ماژول حسابداری اودو می‌تواند به صورت خودکار درآمد سال جاری شما را در زمان واقعی محاسبه کند. 

برای دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت در زمینه استقرار Odoo برای سازمان شما، با ما تماس بگیرید.

همچنین، با خرید نرم افزار اودو می‌توانید بسته به نیاز و نوع کسب و کار خود بخش‌های مختلف آن را شخصی سازی کنید.

کلام آخر

سامانه مودیان مالی در سال‌های اخیر توانسته است تا جلوی بسیاری از فرارهای مالیاتی را بگیرد و به تسریع امور مالیاتی افراد با کاهش خطاهای انسانی کمک زیادی کند. افراد بسته به نوع کسب و کار خود می‌توانند در این سامانه ثبت نام کرده و مدارک مورد نیاز را بارگذاری کنند.


ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟