چرا کیف پول الکترونیکی نقش بی‌نظیری در ارتقای کارآیی و امنیت سازمان‌ها دارد؟

این مقاله به بررسی کیف پول الکترونیکی  می پردازد و نشان می دهد که چگونه استفاده از تکنولوژی های رمزنگاری و کیف پول های الکترونیکی باعث بهبود کارآیی و افزایش امنیت در محیط کسب و کار می شود.
08 اسفند 1402
نرگس نصیری پور
| 1 توضیح

آیا تا به حال از کیف پول الکترونیکی استفاده کرده‌اید؟ کیف پول الکترونیکی همان کیف پول دیجیتالی است که شامل برنامه‌هایی مانند Apple Pay، Google Pay و Samsung Pay می‌شود و می‌توان از آنها برای پرداخت مستقیم روی تلفن یا ساعت هوشمند خود بدون نیاز به کارت بانکی استفاده کنید.

بسیاری از افراد این گونه می‌پندارند که کیف پول الکترونیکی همان کیف پول موبایلی است. هر چند این دو دارای ویژگی‌های مشابهی هستند. اما کیف پول الکترونیکی را می‌توان در طیف وسیعی‌تری از دستگاه‌ها مانند دسکتاپ، لپ تاپ و دستگاه تلفن همراه در دسترس قرار داد در حالی که کیف پول موبایلی منحصراً از طریق دستگاه تلفن همراه شما قابل دسترس است.

چگونه یک نظرسنجی عالی از مشتریان ایجاد کنیم؟

فرم نظرسنجی خدمات و فرم رضایت مشتری به شما این امکان را می‌دهند که دیدگاه و نظرات خاص مشتری را نسبت به کسب‌وکار خودتان دریافت کنید؛ یعنی اگر بتوانید این انتظارات را برآورده کنید که واقعا فرم را عینی کرده‌اید و همیشه مشتریان راضی خواهید داشت. برای یادگیری این راهکار حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


کیف پول الکترونیکی چیست؟

کیف پول الکترونیکی یک برنامه برای انجام تراکنش‌های مالی است که بر روی هر دستگاهی که به آن متصل باشد اجرا می‌شود. و به طور ایمن اطلاعات پرداخت شما و رمزهای عبور را در فضای ابری ذخیره می‌کند. کیف پول الکترونیکی ممکن است از طریق دستگاه‌های موبایلی قابل دسترس باشند. کیف پول‌های موبایلی که زیر مجموعه‌ای از کیف پول‌های الکترونیکی هستند فقط در دستگاه‌های تلفن همراه قابل استفاده هستند.

کیف پول مجازی به شما این امکان را می‌دهد تا در هنگام خرید با استفاده از دستگاه‌های خود پرداخت‌ها را انجام دهید و نیازی به همراه داشتن کارت‌های بانکی نداشته باشید. در کیف پول الکترونیکی اطلاعات کارت اعتباری یا حساب بانکی خود را در آن وارد و ذخیره می‌کنید و سپس می‌توانید از دستگاه خود برای پرداخت‌ها هزینه کنید.

خرید از سایت با کیف پول الکترونیکی

اهمیت کیف پول دیجیتالی چیست؟

با توجه به گسترش فناوری‌های جدید، به طور حتم همگام نشدن با این روند جهانی برای ما زیان‌هایی را به همراه خواهد داشت. کیف پول الکترونیکی توانسته است تا به گسترش تجارت الکترونیک در جهان کمک کند. همچنین، کیف پول الکترونیکی راه آسانی را برای پرداخت قبوض و یا حتی فاکتورهای رستوران و مغازه‌ها ایجاد کرده است.

کیف پول الکترونیکی به مالک انعطاف‌پذیری زیادی را ارائه می کند و تنها کافی است که کاربر چند کلیک ساده انجام دهد تا پرداخت به سرعت انجام شود. همچنین، تراکنش‌های مالی انجام شده از طریق کیف پول الکترونیکی بسیار سریع‌تر و ارزان‌تر از تراکنش‌های بانکی هستند.

انواع کیف پول الکترونیکی

سه نوع کیف پول الکترونیکی وجود دارد که عبارتند از:

  • کیف پول بسته: این نوع کیف پول الکترونیکی به افراد خاصی محدود می‌شود. مثلاً یک شرکت فروش محصول و خدمات می‌تواند یک کیف پول الکترونیکی بسته را فقط برای مشتریان خود توسعه دهد.
  • کیف پول نیمه بسته: با این کیف پول کاربران می‌توانند در مکان‌های تجاری و یا مکان‌های مشخصی تراکنش‌ها را انجام دهند. اطلاعات پرداخت برای افزایش ایمنی در یک مکان متمرکز ذخیره می‌شود اما ممکن است که یک کاربر قبل از انجام تراکنش نیاز به اشتراک گذاری کلید و یا رمز عبور شخصی داشته باشد.
  • کیف پول باز: از کیف پول الکترونیکی باز می‌توانید برای مدیریت و ردیابی اطلاعات پرداخت آنلاین استفاده کرد. برای دسترسی آسان به این نوع کیف پول الکترونیکی، کاربر می‌تواند یک کیف پول باز را در هر دستگاه یا مرورگری که به اینترنتی متصل است دانلود کند. کیف پول‌های باز با همه پلتفرم‌ها سازگار هستند و کاربران در هر مکان و زمانی می‌توانند از آن استفاده کنند.

فناوری‌های کیف پول الکترونیکی چیست؟

کیف پول‌های الکترونیکی از قابلیت‌های بی‌سیم دستگاه تلفن همراه مانند بلوتوث، وای‌فای و سیگنال‌های مغناطیسی استفاده می‌کنند تا داده‌ها را به طور ایمن در دستگاه شما به محل فروش که برای خواندن داده‌ها و اتصال از طریق سیگنال‌ها طراحی شده است منتقل می‌کنند. از جمله فناوری‌هایی که در حال حاضر در کیف پول الکترونیکی استفاده می‌شود عبارتند از:

  • کدهای QR: کدهای پاسخ سریع، بارکدهای ماتریسی هستند که اطلاعات را ذخیره می‌کنند. شما از دوربین دستگاه تلفن همراه خود و سیستم اسکن کیف پول برای پرداخت استفاده می‌کنید.
  • ارتباطات میدان نزدیک (NFC): NFC فناوری است که به دو دستگاه هوشمند اجازه می‌دهد تا با استفاده از سیگنال‌های الکترومغناطیسی اطلاعات را به هم متصل و منتقل کنند. برای این اتصال نیاز است تا دو دستگاه در نزدیکی یکدیگر قرار بگیرند.
  • انتقل امن مغناطیسی (MST): این فناوری در واقع همان فناوری به کار رفته در دستگاه‌های کارتخوان مغناطیسی است. هنگامی که کارت خود را در شکاف در یک نقطه فروش می‌کشید اطلاعات کارت را می‌خواند.

مزایای کیف پول الکترونیکی

امنیت: ارائه دهندگان کیف پول دیجیتالی، از توکن سازی استفاده می‌کنند که جزئیات کارت اعتباری را پنهان می‌کند و به جلوگیری از دسترسی هکرها به داده‌های مصرف کنندگان کمک می‌کنند. کیف پول‌های الکترونیکی همچنین از احراز هویت بیومتریک از جمله فناوری‌های تشخیص چهره و اثر انگشت استفاده می‌کنند تا از سرقت اطلاعات جلوگیری ‌کنند.

  • استفاده آسان: کیف پول دیجیتالی فرآیند پرداخت را ساده و تسریع می‌کند. زیرا مشتریان نیازی به پر کردن صفحات یا فرم‌های پرداخت ندارند.
  • پرداخت بدون تماس: پرداخت‌های بدون تماس به مصرف کنندگان این امکان را می‌دهد تا بدون اینکه نیازی به حمل کارت فیزیکی خود داشته باشند پرداخت‌ها را انجام دهند.
  • بینش ارزشمند مشتری:کیف پول الکترونیکی به استخراج داده‌های بلادرنگ برای دریافت اطلاعات ارزشمند در مورد عادات خرید مشتری از جمله تاریخچه خرید و ترجیحات آنها کمک می‌کند.
  • دسترسی به جوایز و پیشنهادات: مشتریان اغلب با تبلیغات و پیشنهادات ویژه مانند بازپرداخت نقدی، کوپن‌ها و برنامه‌های وفاداری از برندها و خرده فروشان مورد علاقه خود پاداش دریافت می‌کنند.
  • سرویس پاداش: بسیاری از کیف پول‌های الکترونیکی، برنامه‌های وفاداری یا باز پرداخت‌های نقدی را ارائه می‌دهند. کاربران می‌توانند از مزایا، تخفیفات یا امتیازهایی را برای خود کسب کنند که در طول زمان می‌تواند منجر به صرفه جویی شود.
  • دسترسی جهانی: کیف پول‌های الکترونیکی در اغلب کشورهای جهان پذیرفته شده است و آنها را به ابزاری ارزشمند برای مسافران و یا کسانی که در معاملات بین‌المللی شرکت دارند تبدیل کرده است. دسترسی جهانی از طریق کیف پول الکترونیکی بین المللی نه تنها برای مسافران بلکه برای افرادی که مشغول معاملات بین‌المللی هستند مفید است.
  • اثرات زیست محیطی: اپلیکیشن کیف پول الکترونیکی به رویکردی پایدار و سازگار با محیط زیست توجه دارند و نقش مهمی ‌را در ارتقای پایداری در تأمین مالی داشته است. یکی از راه‌حل‌های کلیدی که در کیف پول الکترونیکی وجود دارد کاهش نیاز به رسیدهای فیزیکی و قبوض کاغذی است.
  • افزایش فروش: کسب و کارها با استفاده از کیف پول‌های الکترونیکی می‌توانند مشتریان بیشتری را جذب کنند و فروش خود را افزایش دهند. پرداخت‌های دیجیتالی در میان اقشار جوان که روش‌های پرداخت دیجیتالی را ترجیح می‌دهند محبوبیت بیشتری دارد.
  • کاهش هزینه: پرداخت‌هایی که با استفاده از کیف پول الکترونیکی انجام می‌شود از کارمزد کمتری برخوردار هستند.

خرید با کیف پول

نحوه استفاده از کیف پول الکترونیکی

کیف پول الکترونیکی از چندین فناوری از جمله اپلیکیشن کیف پول الکترونیکی، دستگاه‌های سخت افزاری تلفن همراه، ارتباطات میدان نزدیک (NFC) و روش‌های امنیتی مانند توکن‌سازی استفاده می‌کنند تا یک تجربه کاربرپسند و ایمن را ایجاد کنند.

برای استفاده از کیف پول الکترونیکی، کاربر باید اطلاعات کارت خود را در اپلیکیشن کیف پول الکترونیکی یا وب سایت کیف پول وارد کند. اطلاعات رمزگذاری می‌شوند و پس از باز شدن قفل دستگاه و اجازه کاربر برای دسترسی به کیف پول، کیف پول الکترونیکی برای استفاده آماده می‌شود. برای پرداخت از طریق کیف پول الکترونیکی، کافی است تا کاربر گوشی هوشمند خود را در نزدیک ترمینال بدون تماس نگه دارد.

اطلاعات کارتی که در کیف پول الکترونیکی خود ذخیره و برای انجام تراکنش‌ها انتخاب می‌کنید، از دستگاه شما به ترمینال نقطه فروش که به پردازشگرهای پرداخت متصل است، منتقل می‌شود. سپس، از طریق پردازنده‌ها، گیت وی‌ها، خریدارها یا هر شخص ثالث دیگری که در تراکنش‌های کارت اعتباری و نقدی دخیل است، پرداخت انجام می‌شود.

به عنوان نمونه، وب سایت اودو، کیف پول الکترونیکی را به مشتریان ارائه می‌دهد تا آنها بتوانند پول خود را به آن اضافه کنند و در صورت نیاز از آن استفاده کنند. از این رو، این کیف پول گزینه پرداخت نقدی را نیز به مشتریان خود ارائه می‌دهد که استفاده از آن راحت و امن است.

انعطاف پذیری سازمان چیست؟

دنیای مدرن، بسیاری از کسب‌وکارها به‌خصوص یک کسب و کار کوچک باید انعطاف‌پذیر باشد. اگر کسب و کار شما هیچگونه انعطاف‌پذیری نداشته باشد، بدون‌شک شکست خواهید خورد! با ما همراه باشید.

همین الان بخون!!


معایب کیف پول الکترونیکی

  • نگرانی‌های امنیتی: در حالی که کیف پول‌های دیجیتالی همواره امنیت تراکنش‌ها را ارائه می‌دهند در صورت گم شدن یا به سرقت رفتن خطر هک شدن وجود دارد.
  • بازرگانان محدود: با وجود اینکه استقبال خوبی از کیف پول الکترونیکی شده است. با این وجود، همه بازرگانان از آن حمایت نمی‌کنند. بدین معنا که افراد هنوز هم برای تراکنش‌های خاص باید پول نقد و کارت اعتباری ارائه دهند.
  • بودجه: بسیاری از افراد عادت به استفاده از پول نقد یا کارت اعتباری دارند و اتخاذ روش‌های پرداخت بدون تماس برای این دسته از افراد دشوار است. برخی نیز ممکن است بر این باور باشند که حمل پول فیزیکی امن‌تر است و با پول نقد  بهتر می‌توانند عادات خرید خود را کنترل کنند.
  • وابستگی به دستگاه خاص:کیف پول الکترونیکی فقط بر روی دستگاه‌های خاصی قابل دسترس است. بدین معنا که اگر دستگاه شخصی دچار خرابی شود و یا باتری آن تمام شود برای پرداخت از طریق کیف پول دیجیتالی دچار مشکل خواهد شد.

کیف پول الکترونیکی

رایج ترین کیف پول‌های الکترونیکی

کیف پول‌های الکترونیکی متنوعی وجود دارد، اما اینکه کدام یک از آنها برای شما بهترین گزینه است به نوع گوشی هوشمند و نیازهای فردی بستگی دارد. در ادامه ما نمونه‌های از رایج‌ترین کیف پول‌های الکترونیکی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

Apple Pay: Apple Pay یک روش امن و بدون تماس را برای کاربران فراهم می‌کند تا از طریق برنامه‌هایی مانند iOS، iPadOS و watchOS و همچنین در وب سایت‌ها از طریق مرورگر سافاری پرداخت‌ها را انجام دهند. Apple Cash یا هر نوع کارت اعتباری دیگری که مشتری در Apple Wallet خود اضافه کند، می‌تواند برای انجام تراکنش‌های Apple Pay خود استفاده کند.

Google Wallet: اگرچه Google Wallet در بسیاری از کشورها جایگزین Google Pay شده است. اما این دو از یکدیگر متفاوت هستند. Google Wallet از فناوری NFC استفاده می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد تا با اثر انگشت یا رمز عبور پرداخت‌ها را انجام دهند.

Samsung Wallet : Samsung Wallet که قبلاً به نام Samsung Pay شناخته می‌شد در جولای 2022 دوباره منتشر شد و با Samsung Pay و Samsung Pass ادغام شد. این کیف پول الکترونیکی فقط با گوشی‌های سامسونگ سازگار است و استفاده محدودی را ارائه می‌دهد.

PayPal: پی پال یکی از قدیمی‌ترین سرویس‌های انتقال پول برای خریدهای آنلاین است افراد می‌توانند حساب پی پال خود را با سایر کیف پول‌های الکترونیکی از جمله Apple Pay لینک دهند.

CashApp: این یک پلتفرم P2P است که به کاربران اجازه می‌دهد از طریق دستگاه‌های تلفن همراه خود پول ارسال و دریافت کنند. CashApp همچنین به کاربران امکان خرید سهام و بیت کوین را می‌دهد.

همچنین در نرم افزار اودو منویی جدیدی برای مدیریت کارت‌های هدیه و کیف پول الکترونیکی معرفی شده است. قابلیت کیف پول الکترونیکی در ماژول تجارت الکترونیک قرار داده شده است. این پلتفرم لیستی از کارت‌های هدیه و کیف‌ پول‌های الکترونیکی را با جزئیاتی مانند نام برنامه، نوع برنامه، نام وب سایت، پیکربندی POS و شرکت نمایش می دهد.

در کنار رشد خود، بهتر است بدانید...

خیلی از کارها از توان شما خارج است. پیشنهاد می‌کنیم قابلیت‌های نرم‌افزار اودو را یاد بگیرید:

همین الان کلیک کن


ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟