چطور یک بیزینس پلن خوب بنویسیم؟

در این مقاله که مختص مدیرانی است که دغدغه رشد بیزینس خود دارند، به سوالات "بیزینس پلن چیست" و "بوم کسب و کار چیست" پاسخ داده و نکات مهم در نوشتن بیزینس پلن را بیان می‌کنیم.
23 خرداد 1402
چطور یک بیزینس پلن خوب بنویسیم؟
مجموعه نویسندگان دیباگ
/web/image/1897-f8e9e8e6/%D9%86%D9%88%D8%B4%D8%AA%D9%86-%D8%A8%DB%8C%D8%B2%DB%8C%D9%86%D8%B3-%D9%BE%D9%84%D9%86.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

نحوه نوشتن بیزینس پلن و ایجاد یک طرح تجاری قوی و سنجیده برای موفقیت یک کسب و کار بسیار مهم است. بدون آن، حفظ چشم انداز آینده و اقدامات بعدی برای کسب و کار‌ها دشوار است. بنابراین بیزینس پلن را باید به عنوان یک آزمون در نظر بگیرید تا ثابت کنید که هر قدم برداشته شده بخشی از یک تلاش محاسبه شده بزرگتر است. بیزینس پلن همچنین برای امور خارجی بسیار مهم است. اگر می‌خواهید وام بگیرید، یک شریک تجاری بیاورید و ...، به یک برنامه محکم و بیزینس پلن نیاز دارید.
با این حال، نوشتن بیزینس پلن آسان نیست و همه نمی‌دانند که در بیزینس پلن یا طرح کسب و کار دقیقاً چه چیزی را باید ترسیم کنند. چیزی که حتی گیج کننده‌تر است این است که هیچ دو طرح تجاری نباید یکسان به نظر برسند. در این مقاله ما یک راهنمای کامل نوشتیم تا نشان دهیم بیزینس پلن چیست و بیزینس پلن شما باید چه جزئیاتی داشته باشد و چگونه آن را بنویسید.

نکات مهم در نوشتن بیزینس پلن

مخاطب خود را بشناسید. به عنوان مثال، اگر کسب و کار شما در یک فضای بسیار خاص فعالیت می‌کند، نباید از زبان تخصصی و پیچیده استفاده کنید که اگر طرح شما توسط وام دهندگان یا سرمایه گذارانی که دانش زیادی از فضای شما ندارند بررسی شود، هیچ کس آن متوجه نشود.
همچنین، زمانی که برای خواندن لازم است را بررسی کنید و طول طرح خود را در نظر داشته باشید. ما همیشه توصیه می‌کنیم برنامه خود را تا حد امکان کوتاه نگه دارید، البته برخی از خوانندگان ممکن است بخواهند جزئیات بیشتری را ببینند در حالی که دیگران ممکن است فقط اطلاعات سطح بالا را بخواهند. به عنوان مثال، یک شریک تجاری بالقوه احتمالاً مایل است جزییات بیشتری نسبت به یک بیمه‌گر که کسب‌وکار شما را ارزیابی می‌کند، ببیند. با این حال، در مورد نوشتن بیزینس پلن زیاده روی نکنید و یک طرح 50 صفحه‌ای ننویسید، زیرا هیچ کس آن را نخواهد خواند.

بوم کسب و کار چیست؟

بوم مدل کسب و کار طرحی است که به صورت واضح بیان می‌کند، قرار است یک شرکت یا استارتاپ چطور محصولاتش را تولید کند و به دست مشتری برساند، تا به درآمد زایی برسد. این مفهوم در حقیقت یک نقشه برای کسب و کار است که آن را به موفقیت برساند.

قالب خود را انتخاب کنید 

اکنون دو راه وجود دارد که می‌توانید بیزینس پلن خود را بنویسید. مسیر سنتی که رایج ترین روش است و احتمالاً همان چیزی است که از آن استفاده خواهید کرد. طرح سنتی حاوی جزئیات بسیار بیشتری است و باید برای اکثر سناریوها استفاده شود. از طرف دیگر، می‌توانید یک طرح ساده و خلاصه بنویسید که یک صفحه است و جزییات کسب‌وکار شما را فقط در بالاترین سطح ارائه می‌کند. طرح ساده یک صفحه‌ای برای مشاغلی که احتمالاً به سرعت تغییر می‌کنند، مناسب است.

نوشتن بیزینس پلن خوب

چگونه یک بیزینس پلن سنتی بنویسیم؟

یک طرح سنتی معمولاً از هفت بخش تشکیل شده است که هر کدام برای توضیح زاویه متفاوتی از کسب و کار شما حیاتی هستند. طول و جزئیات بیزینس پلن شما با مخاطبان طرح و میزان رشد کسب و کار شما متفاوت است. شما از یک طرح تجاری برای فروش کسب و کار خود به سرمایه گذاران، واجد شرایط بودن کسب و کار خود برای دریافت وام نزد وام دهندگان و موارد دیگر استفاده خواهید کرد. داشتن یک بیزینس پلن قوی همیشه مفید است و همچنین می‌تواند به حفظ اقدامات شما به عنوان یک صاحب کسب و کار کمک کند.

مرحله 1: یک خلاصه اجرایی بنویسید
مانند هر نوشته دیگری، داشتن مقدمه برای بیزینس پلن الزامی است. چرا خواننده باید به کسب و کار شما اعتقاد داشته باشد؟ توضیح دهید که چرا کسب و کار شما اهمیت دارد. با این حال، یک یا دو صفحه را به مقدمه اختصاص دهید و آن را طولانی نکنید.
با خیال راحت موارد زیر را در مقدمه درج کنید:
      • نام کسب و کار
     • کارمندان کلیدی
     • نشانی
     • پیشینه کسب و کار
     • فهرست کالاها/خدمات ارائه شده

مرحله 2: شرح کسب و کارتان را بنویسید
این اولین فرصت شماست که واقعاً به جزئیات کسب و کارتان بپردازید. فرصتی که کسب و کار شما از آن استفاده می‌کند چیست؟ بازار هدف چیست؟ چگونه از رقبا متمایز هستید؟ نکاتی که کسب و کار شما را از دیگران متمایز می‌کند را برجسته کنید.

مرحله 3: تحلیل بازار و رقابت
هر کسب و کار موفق و خوبی تحلیل‌های جامعی از بازاری که وارد آن می‌شود را انجام داده است. این موضوع فقط در مورد شرکت‌های بزرگ صدق نمی‌کند. خواننده شما احتمالاً می‌خواهد شواهدی از این موضوع را ببیند. در اینجا، می‌توانید صنعت و بازاری را که کسب‌وکارتان در آن فعالیت می‌‌کند، توصیف کنید و فرصت‌هایی را که کسب‌وکارتان از آنها استفاده می‌کند، برجسته کنید.
چشم انداز رقابتی را نیز به تصویر بکشید. رقبای شما چه کارهایی را خوب انجام می‌دهند و در چه کارهایی چندان خوب نیستند؟ چرا به این فضا می‌روید و چه ضعفی در این صنعت وجود دارد که باید از آن بهره برداری کرد؟ واکنش منطقی رقبا چگونه خواهد بود؟ آیا قصد دارید مشتریان رقبا را جذب کنید؟ چگونه؟

روش نوشتن بیزینس پلن

مرحله 4: ساختار عملیاتی
این بخش به جزئیات ملموس کسب و کار شما می‌پردازد. کسب و کار شما چگونه به صورت روزانه عمل خواهد کرد؟ طرح شما باید واقعاً این مورد را به تفصیل بیان کند.
ساختار قانونی کسب و کار شما چیست؟ آیا کسب و کار یک شرکت انفرادی است؟ اگر ذینفعان متعددی وجود دارند، توصیه می‌کنیم یک نمودار سازمانی تهیه کنید تا نشان دهد چه کسانی در شرکت شما درگیر هستند و چه کسانی ذینفع هستند.

مرحله 5: توضیحات محصول
اکنون، در نهایت می‌توانید به تفصیل درباره آنچه می‌فروشید یا عرضه می‌کنید، بحث کنید. کالا یا خدمات شما برای فروش چیست؟ این بخش به دلیل اهمیت آن احتمالا کمی طولانی‌تر از بقیه خواهد بود.
حتماً محصول خود و تفاوت آن را از محصولات مشابه توضیح دهید. قیمت آن چگونه خواهد بود و در مقایسه با رقبا در بازار چگونه عمل می‌کند؟
همچنین یک طرح بازاریابی یا تبلیغات را در اینجا قرار دهید. شما می‌توانید بهترین محصول جهان را داشته باشید، اما اگر کسی از آن اطلاعی نداشته باشد، مهم نیست. بازار هدف خود را شناسایی کنید و به طور دقیق توضیح دهید که چگونه آن بازار را از محصول خود آگاه خواهید کرد. پیامی که می‌خواهید تبلیغ کنید چیست و چرا این پیام با محصول خاص شما و مخاطبان هدف طنین‌انداز می‌شود؟ چگونه آگاهی ایجاد می‌کنید و مشتریان وفاداری را جذب خواهید کرد؟

مرحله 6: افزایش سرمایه
اگر قصد دارید یک سرمایه گذار یا وام دهنده بالقوه این مطلب را بخواند، باید بخشی را در مورد درخواست سرمایه خود در اینجا قرار دهید. در مورد اینکه چرا به سرمایه نیاز دارید و چقدر درخواست می‌کنید واضح باشید. شما نمی‌توانید درخواست وام یا سرمایه گذاری 100000 دلاری را بدون برنامه ریزی مشخص در مورد اینکه این پول دقیقاً برای چه چیزی مصرف می‌شود داشته باشید. 

مرحله 7: تجزیه و تحلیل مالی و پیش بینی‌ها
فرقی نمی‌کند درخواستی برای تامین مالی در برنامه خود داشته باشید یا نه، در هر صورت باید تحلیل مالی را در این قسمت بگنجانید. در تحلیل مالی دو کار انجام دهید: تصویری از عملکرد کسب و کار خود در گذشته ترسیم کنید و نشان دهید که در آینده رشد خواهد کرد. سپس از نمودارها و تصاویر برای کمک به آسان‌تر کردن تجربه استفاده کنید.
اگر کسب و کار شما چند سالی است که کار می کند، ثبات خود را از طریق امور مالی خود نشان دهید. اما اگر کسب و کار شما جدیدتر است و هنوز سودآور نیست، با پیش بینی‌های خود شفاف و واقع بینانه رفتار کنید. به عنوان مثال، اگر فروش شما به طور ثابت 5 درصد در هر سه ماهه افزایش یافته است، نمی‌توانید ناگهان بدون دلیل رشد فروش 50 درصدی را پس از سه ماهه متصور شوید.

مراحل بیزینس پلن

در مورد هنجارهای صنعت تحقیق کنید و نحوه عملکرد مشاغل مشابه را بررسی کنید. در صورت امکان صورت سود و زیان، ترازنامه و صورت جریان وجوه نقد را به طور سالانه ذکر کنید. زمانی که چشم انداز مالی خود را نشان می‌دهید، چشم انداز خود را در طول حداقل پنج سال پیش بینی کنید. منطق پشت پیش‌بینی‌های خود را به وضوح بیان کنید و همچنین می‌توانید در صورت لزوم، این بخش را به بخش قبلی خود در مورد افزایش سرمایه مرتبط کنید.
 
مرحله 8: پیوست
اگر اطلاعات باقی‌مانده‌ای مانند پتنت‌ها، مجوزها، نمودارها یا هر چیز دیگری دارید که به طور ارگانیک در برنامه جاهای دیگر نمی‌توان آنها را جا داد، بی‌راحتی آن‌ها را در اینجا قرار دهید. از این بخش به عنوان فضای خالی برای روگرفت اسناد استفاده نکنید. بلکه هر بخش از اطلاعاتی که در این قسمت قرار می‌گیرد به حمایت از طرح کسب‌وکار شما کمک می‌کند.

سوالات متداول

چه چیزی باید در یک طرح تجاری وجود داشته باشد؟

محتویات دقیق یک بیزینس پلن در هر برنامه‌ای متفاوت خواهد بود، اما به طور کلی، طرح معمولی باید شامل یک خلاصه اجرایی، شرح تجاری، تحلیل بازار یا تحلیل رقابتی، شرح ساختار عملیاتی پیشنهادی، شرح محصول و در صورت لزوم، طرحی برای افزایش سرمایه باشد.

چگونه یک بیزینس پلن برای وام بنویسم؟

اکثر وام دهندگان به یک بیزنس پلن از متقاضیان نیاز دارند. یک بیزینس پلن باید همیشه مخاطب را در نظر بگیرد و در این مورد، شما باید تاکید کنید که چگونه کسب و کار شما در بازار برجسته است، چرا احتمال موفقیت آن وجود دارد و چگونه کسب و کار شما در پرداخت سریع وام اقدام می‌کند. زمانی که وام دهنده مطمئن باشد که می‌توانید بازپرداخت وام خود را انجام دهید، بیزینس پلن شما کار خود را انجام داده است.

تفاوت بین طرح سنتی و ناب چیست؟

طرح سنتی بسیار رایج‌تر است و جزئیات بسیار بیشتری را نسبت به یک طرح ناب دارد. در حالی که این دو از نظر محتوا و ساختار نسبتا مشابه هستند، یک بیزینس پلن ناب فقط حاوی حداقل سطح جزئیات است. یک بیزینس پلن ناب معمولاً یک صفحه است و فقط دارای حداقل جزئیات است تا بتواند کسب و کار را در بالاترین سطح توصیف کند و فقط زمانی باید زمانی از آن استفاده شود که شرکت بسیار جدید است و سابقه زیادی ندارد.

تدوین بیزینس پلن

سخن آخر

بیزینس پلن کسب و کار روشی کارآمد برای توضیح کسب و کار شما به شیوه‌ای جامع و گسترده است. وام دهندگان ممکن است بر اساس طرح تجاری شما تصمیم بگیرند که به شما وام بدهند یا نه. سرمایه گذاران ممکن است بر اساس برنامه شما و بیزینس پلن شما تصمیم بگیرند که آیا می خواهند در کسب و کار شما سرمایه گذاری کنند یا خیر.
بیزینس پلن‌ها نه تنها برای ارتباط خارجی جزئیات کسب و کار شما مفید هستند، بلکه به عنوان یک مرجع داخلی نیز مفید هستند. بیزینس پلن‌ها به حفظ کسب و کار شما کمک می‌کنند و به همسو کردن اهداف استراتژیک شما با اقداماتی که روزانه انجام می دهید کمک می‌کنند. برای مشاوره مدیریت کسب کار یا فرم درخواست مشاوره کسب و کار و تهیه یک بیزینس پلن عالی می‌توانید همین الان با مشاوران با تجربه ما در زمینه مشاوره مدیریت سازمان و مشاوره برای راه اندازی کسب و کار تماس بگیرید.


ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟