چگونه بیزینس کوچ شویم؟ ویژگی‌های یک بیزینس کوچ چیست؟

ویژگی بیزینس کوچ حرفه‌ای چیست؟ آیا گذراندن دوره بیزینس کوچینگ به تنهایی کافی است؟ در این مقاله بصورت کامل ویژگی‌های بیزینس کوچ حرفه‌ای را بیان می‌کنیم.
30 بهمن 1401
چگونه بیزینس کوچ شویم؟ ویژگی‌های یک بیزینس کوچ چیست؟
مجموعه نویسندگان دیباگ
/web/image/1651-f15f37e0/%D8%A8%DB%8C%D8%B2%DB%8C%D9%86%D8%B3-%DA%A9%D9%88%DA%86%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%B3%D8%A8-%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7-2.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

بیزینس کوچینگ (Business Coaching) یک موقعیت شغلی است که به‌واسطه آن می‌توانید به افراد و کسب‌وکارهایشان کمک کنید. این موقعیت در سال‌های اخیر به شغل تبدیل شده و برای افرادی که روحیه کمک‌رسانی و همکاری دارند کار مناسبی است. 
اگر شما هم از این دسته افراد هستید و می‌خواهید به یک بیزینس کوچ حرفه‌ای تبدیل شوید، اما نمی‌دانید چگونه بیزینس کوچ (Business Coach) شوید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا همه آنچه که لازم است در مورد بیزینس کوچینگ بدانید را در اختیارتان قرار دهیم.

بیزینس کوچینگ چیست؟

بیزینس کوچینگ یا کوچینگ کسب‌وکار فرایندی است که در آن یک coach یا مربی حرفه‌ای به تاجر یا کارآفرین در مسیر دنبال‌کردن اهداف کاری خود کمک می‌کند. این‌طور بگوییم که در این فرایند، بسته به اینکه فرد از مربی خود چه چیزی بخواهد، راهنمایی‌های لازم برای بهبود طرز فکر، ایجاد مهارت‌های رهبری و استراتژی‌های تجاری به افراد داده می‌شود؛ بنابراین مهم‌ترین هدف بیزینس کوچینگ کمک به رشد کسب‌وکارهاست.

بیزینس کوچ کیست؟ 

در یک تعریف ساده، بیزینس کوچ کسی است که افراد را در رسیدن به اهداف کاری‌شان همراهی می‌کند. در تعریفی دقیق‌تر یک بیزینس کوچ حرفه‌ای معمولاً یک کارآفرین باتجربه و یا صاحب چندین کسب‌وکار است که تصمیم گرفته از دانش، استعداد و تجربیات خود برای رسیدن سایر افراد به اهداف کاری‌شان بهره ببرد. 
اگر شما هم فکر می‌کنید می‌توانید در این زمینه اثربخش باشید و می‌خواهید بیزینس کوچ شوید، قبل از هر چیز باید وظایف و ویژگی‌های بیزینس کوچ آشنا شوید.

بیزینس کوچینگ مدیران

کار بیزینس کوچ چیست؟

همان‌طور که گفتیم هدف اصلی بیزینس کوچ کمک به کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکار برای رسیدن به موفقیت است. درواقع یک بیزینس کوچ خوب با راهنمایی‌هایش حس مسئولیت‌پذیری را در افراد ایجاد می‌کند، در پیداکردن و تعیین هدف به آن‌ها کمک می‌کند، برنامه تجاری تنظیم می‌کند و... .

چگونه بیزینس کوچ به کسب‌وکارها کمک می‌کند؟

بیزینس کوچ‌های مختلفی وجود دارند که هرکدام به شیوه متفاوتی کار می‌کنند. بعضی از آن‌ها شبیه سخنرانان انگیزشی عمل می‌کنند و بعضی به روش‌های عملکردی. برای اینکه یک بیزینس کوچ خوب باشید باید بدانید چگونه بیزینس کوچ به کسب‌وکارها کمک می‌کند؟ یک بیزینس کوچ موفق با انجام کارهای زیر به یک کسب‌وکار کمک کرده و به آن رونق می‌بخشد.
• ترسیم مسیری برای رشد حرفه‌ای کارآفرین.
• کمک به کشف ارزش‌ها و چشم‌اندازها.
• در اختیار گذاشتن تجربیات تخصصی خود در زمینه کسب‌وکار.
• ایجاد فضای امن برای رشد و توسعه کار.
• ایجاد حس مسئولیت‌پذیری در فرد.
• ایجاد نیروی محرکه برای کارآفرین.

مشخصات بیزینس کوچینگ

ویژگی‌های بیزینس کوچ موفق چیست؟

برای اینکه یک بیزینس کوچ موفق باشید باید ویژگی‌هایی داشته باشید که کارآفرینان شما را به‌عنوان کوچ خود انتخاب کنند. از جمله ویژگی‌های اصلی یک بیزینس کوچ موفق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• اولین ویژگی بیزینس کوچ موفق این است که سابقه درخشانی دارد. علاوه بر اینکه در کسب‌وکار خودتان موفق هستید باید نمونه‌های موفقی از کوچینگ هم داشته باشید.
• مدرک معتبر داشته باشید. اگر مدرک شما از بهترین مرکز آموزش کوچینگ صادر شده باشد، به اعتبار شما کمک می‌کند. 
بیزینس کوچ باید اطلاعات لازم را در زمینه هدف کارآفرین داشته باشد.
• تمرکز حواس داشته باشد و به سخنان کارآفرین بادقت گوش دهد. 
• مکالمات هدفمند داشته باشد. درواقع یک کوچ بیزینس موفق کسی است که مکالماتش را طوری پیش ببرد که به اهداف خود برسد و اطلاعات لازم را به دست آورد.

چه کسانی می‌توانند بیزینس کوچ شوند؟

شاید فکر کنید تنها با گذراندن دوره‌های آموزشی و کسب مدرک می‌توانید به یک کوچ بیزینس تبدیل شوید. خوب است بدانید قضیه به همین راحتی نیست. 
نکته مهم در مسیر بیزینس کوچ شدن این است که بتوانید ارزشی را به مشتریان خود اضافه کنید. این‌طور بگویم که اگر تجربه کارآفرینی یا مدیریت کسب‌وکار را دارید احتمالاً می‌توانید بیزینس کوچ خوبی هم باشید!
پس به‌این‌ترتیب مهارت و تجربه در کنار هم شما را به یک بیزینس کوچ حرفه‌ای تبدیل می‌کند. به این نکته هم توجه کنید که بیزینس کوچینگ فقط مختص کسب‌وکارهای بزرگ نیست. کوچینگ کسب‌وکارهای کوچک هم به همان اندازه مهم هستند. پس شما می‌توانید کارتان را با کسب‌وکارهای کوچک‌تر هم شروع کنید و در این مسیر تجربه‌های گران‌بهایی به دست آورید.

آشنایی با بیزینس کوچینگ

چگونه بیزینس کوچ شویم؟

تا اینجا با وظایف و ویژگی‌های کوچینگ کسب‌وکار آشنا شدید. حالا وقت آن رسیده که بدانید "چگونه بیزینس کوچ شوید؟". یک تمرین 9 مرحله‌ای برای بیزینس کوچ شدن وجود دارد که در ادامه مراحل آن را با هم بررسی می‌کنیم. 

1. زمینه فعالیت و مخاطبانتان را شناسایی کنید.
می‌پرسید "چگونه کوچ شوم"؟ اولین قدم این است که انتخاب کنید، می‌خواهید چه نوع مربی‌ای باشید. کوچینگ انفرادی را ترجیح می‌دهید یا تیمی؟ در کدام بخش می‌توانید ارزش‌های بیشتر و کارآمدتری بیافرینید؟
استراتژی، چارچوب، برنامه‌ها، قیمت‌گذاری و برند شخصی شما، همه‌وهمه وابسته به زمینه‌ای است که برای ادامه کارتان انتخاب می‌کنید.
بعد از این‌که زمینه مربیگری خود را انتخاب کردید، نوبت به شناسایی مخاطبانتان می‌رسد. برای این کار باید بدانید: 
• مهارت‌های شما به چه افرادی کمک می‌کند؟ 
• مشکلی که خودشان از پس حل‌کردن آن برنمی‌آیند چیست؟
• چرا از شما کمک می‌خواهند؟

2. مهارت‌های خودتان را تقویت کنید.
حتی بزرگ‌ترین مربیان جهان هم باید به طور دائم مطالب جدید درمورد حرفه خودشان را یاد بگیرند. این تنها راهی است که یک مربی می‌تواند جایگاه خودش را تثبیت کند. 
مهارت‌هایتان را طبقه‌بندی کنید و در هر مورد به خودتان امتیاز دهید. بر همین اساس برای خودتان یک برنامه تقویتی ایجاد کنید و مهارت‌هایی که امتیاز کمتری گرفته‌اند را تقویت کنید. به نقاط قوتتان هم توجه کنید و آن‌ها را فراموش نکنید. 

3. برای کارتان چارچوب تنظیم کنید.
در این مرحله شما باید اهدافتان را تعریف کرده و یک چارچوب برای آن تنظیم کنید. این چارچوب می‌تواند شامل زمان‌بندی و نحوه تعامل با مشتریان باشد. برای مثال شما می‌توانید پاره‌وقت کار کنید یا تمام‌وقت و... .

4. استراتژی قیمت‌گذاری تعریف کنید.
یکی از موضوعات مهم این است که در مقابل کاری که انجام می‌دهید، چه هزینه‌ای دریافت کنید. برای مثال باید تعیین کنید که به‌ازای یک ساعت کار چه هزینه‌ای دریافت می‌کنید. این موضوع باید برای کارآفرینانی که می‌خواهند با شما کار کنند روشن باشد.


5. برند شخصی خودتان را بسازید.
بهترین راه جذب مشتری جدید، تبلیغ از طریق مشتریان قدیمی است. همان‌طور که پیش‌ازاین هم گفتیم یکی از ویژ‌گی‌های مهم یک بیزینس کوچ، سابقه درخشان اوست. برای اینکه تعداد بیشتری به شما مراجعه کنند باید به‌عنوان بهترین شناخته شوید. پس به فکر توسعه یک برند تجاری برای خودتان باشید.

6. دوره‌های آنلاین برگزار کنید.
یکی از بهترین راه‌های چگونه بیزینس کوچ شدن این است که به کارآفرینان کمک کنید تا یک مشکل کوچک را حل کنند و به‌این‌ترتیب تکنیک کوچینگ خود را نشان دهید. بهترین راه برای این کار، برگزاری یک دوره آنلاین است. با این روش شما می‌توانید توانایی و مهارت خود را به طور هم‌زمان به افراد بسیاری نشان دهید.

7. بازاریابی کنید.
با شرکت در رویدادهای مختلف می‌توانید به‌راحتی برند خودتان را در بین افراد مختلف معرفی کنید. 

8. بازخوردها را جمع‌آوری کنید.
تنها راه برای اطمینان از اینکه تمرین بیزینس کوچینگ شما در مسیر درست قرار دارد یا نه این است که بازخورد بگیرید، به‌خصوص در ابتدای مسیر. 

۹. تجزیه‌وتحلیل کنید و بهبود ببخشید.
یادتان باشد در این مسیر حتماً بازخوردهای منفی هم دریافت خواهید کرد؛ پس ناامید نشوید. سعی کنید نظرات را تجزیه‌وتحلیل کنید و برای بهتر شنتان تلاش کنید

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم همه اطلاعات لازم برای بیزینس کوچ شدن را در اختیارتان قرار دهیم. اگر هنوز هم ابهامی برایتان باقی‌مانده و سؤالاتی در زمینه بیزینس کوچینگ، مشاوره راه‌اندازی کسب‌وکار یا  مشاوره برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی، مشاوره مدیریت سازمان و مشاوره مدیریت کسب‌وکار دارید می‌توانید با ما در ارتباط باشید و اطلاعات جامع‎تر را به دست آورید.


ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟