بیشتر سازمانها ارزش منابع انسانی را به خوبی درک کردهاند میداند که موتور محرکه یک سازمان منابع انسانی آن است. به همین جهت اهمیت مدیر منابع انسانی در سالهای اخیر فزونی دو چندان یافته است. اگر شما علاقه مند هستید تا به عنوان یک مدیر منابع انسانی فعالیت کنید آیا میدانید منابع انسانی چیست و وظایف منابع انسانی شامل چه مواردی میشود؟ آیا میدانید که یک مدیر منابع انسانی کارآمد از چه ابزارهای کمکی جهت تسهیل کارهای خود میتواند استفاده کند؟
در اینجا قصد داریم تا نگاهی عمیقتر به دنیای منابع انسانی داشته باشیم نقش حیاتی آن را در یک کسب و کار بررسی کنیم.
مدیر منابع انسانی کیست؟
منابع انسانی چیست؟ مدیریت منابع انسانی به انگلیسی Human resource management (HRM) گفته میشود، رویکردی است که نیروی کار را در جهت رسیدن افراد به اهداف سازمانی هدایت میکند. مدیریت منابع انسانی بر تمامی جنبههای منابع انسانی از جمله استخدام، آموزش، همکاری تیمی و ارتقا و حفظ کارکنان نظارت دارد.
علاوه بر این، یک مدیر منابع انسانی فعالیتهایی مانند عملکرد، حقوق و مزایا، روابط کارکنان و نیروی کار و برنامه ریزی استراتژیک را نیز بر عهده دارد. همچنین، مدیران منابع انسانی مسئول اجرای قوانین و مقرراتی هستند باعث ایجاد فرهنگ شرکتی مثبت میشود که به تنوع، برابری و رفاه کارکنان منجر خواهد شد.
دلایل اهمیت منابع انسانی
مدیریت منابع انسانی نقشهای متنوعی را در سازمان ایفا میکند که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره شده است:
· مدیریت منابع انسانی، برنامهریزی استرتژیک بر روی استعدادهای نیروی کار را تسهیل میکند تا استعدادهای افراد در جهت اهداف سازمان باشند.
· سعی دارند تا فرآیندهای موثری را برای جذب بهترین استعدادها به کار گیرند.
· با اجرای شیوههای مختلف تعامل و همکاری کارکنان را بهبود میبخشند و به ایجاد فرهنگ سازمانی مثبت کمک میکنند.
· سیستم پاداش و غرامت کارکنان را نظارت کرده و سعی دارند تا رضایت و امنیت مالی کارکنان افزایش یابد.
· با راه اندازی برنامههای توسعه و آموزش، استراتژیهای مدیریت عملکرد و سایر برنامههای تشویقی انگیزه کارکنان را بالا برده و ابتکاراتی را برای بهره وری بیشتر از پتانسیلهای موجود به کار میگیرند.
· منابع انسانی با شناسایی قابلیتهای سازمان و بهبود فرآیندها از توسعه سازمان حمایت میکنند.
معیارهای تحلیل رقبا چیست؟ + 14 روش تحلیلی برای ارزیابی رقبا
تحلیل رقبا چیست و بررسی رقبا در کسب و کار چه کمکی به پیشرفت در مسیر هدف بیزینس خواهد داشت. در این مقاله علاوه بر این موارد به بحث چک لیست تحلیل رقبا نیز خواهیم پرداخت. پس حتما این مقاله را بخوانید.
وظایف مدیریت منابع انسانی چیست
حال، که با مفهوم منابع انسانی آشنا شدید، وقت آن رسیده است تا بدانید منابع انسانی چه وظایفی دارد. وظیفه ی مدیر منابع انسانی بسته به کسب و کاری که در آن فعالیت میکند متفاوت است. اما از جمله مهمترین وظایف منابع انسانی عبارتند از:
· توسعه و اجرای قوانین و وظایف منابع انسانی که با اهداف سازمان همسو باشد.
· استخدام، انتخاب و تعیین فرآیندهای استخدام افراد جدید
· طراحی سوالات مصاحبه، انجام مصاحبه و ایجاد پیشنهادات و بستههای استخدامی
· فراهم آوردن نیازهای آموزشی، توسعه و مدیریت برنامههای آموزشی کارکنان
· حصول اطمینان از رعایت قوانین و مقررات کار
· مدیریت برنامههای پاداش و دیگر مزایا برای کارکنان
· مدیریت و حل تعارضات بین کارکنان
· اجرای قوانین و سیاستهای شرکت و مدیریت فرآیندهای انضباطی
· نظارت بر عملکرد کارکنان و ارزیابی آنها
· توسعه و اجرای برنامههای حفظ کارکنان و مشارکت آنها برای تحقق اهداف سازمانی
· انجام نظرسنجی از کارکنان و تحلیل نتایج به منظور شناسایی فرصتهای جدید
· مدیریت سوابق کارکنان و نگهداری از پایگاه دادههای منابع انسانی
· مدیریت خلاقیت و نوآوری کارکنان برای ایجاد یک محیط کاری مثبت
· مدیریت بودجه منابع انسانی و ارائه گزارشها به مدیر منابع انسانی و سایر مدیران ارشد
· ارائه راهنمایی و پشتیبانی در مورد مسائل مربوط به وظایف منابع انسانی
مشاغل مدیریت منابع انسانی
کار منابع انسانی از گستردگی زیادی برخوردار است و برخی از سازمانهای بزرگ مجبور به استخدام چندین فرد برای این حوزه هستند که هر کدام نقشهای مشخصی را ایفا میکنند. انواع مدیران منابع انسانی عبارتند از:
· مدیر مزایا (Benefits administrator)
به کارمندان جدید در انتخاب منافع و به کارکنان فعلی در به روز رسانی انتخاب خود کمک میکنند.
· مدیر روابط کارکنان (Employee relations manager)
به رهبران کمک میکند تا روابط خوبی را با کارکنان خود ایجاد و به نگرانیهای آنها رسیدگی و اختلافات و تعارضات بین آنها را حل کنند.
· دستیار منابع انسانی (Human resources assistant)
از مدیریت منابع انسانی با استفاده از ثبت اطلاعات، پردازش اسناد و ارتباط با متقاضیان حمایت میکند.
· مدیر منابع انسانی (Human resources director)
نظارت بر بخش منابع انسانی، برنامههای آموزشی و رعایت قوانین کار را بر عهده دارد.
چگونه یک نظرسنجی عالی از مشتریان ایجاد کنیم؟
فرم نظرسنجی خدمات و فرم رضایت مشتری به شما این امکان را میدهند که دیدگاه و نظرات خاص مشتری را نسبت به کسبوکار خودتان دریافت کنید؛ یعنی اگر بتوانید این انتظارات را برآورده کنید که واقعا فرم را عینی کردهاید و همیشه مشتریان راضی خواهید داشت. برای یادگیری یک فرم نطر سنجی عالی حتما این مقاله را بخوانید.
· کارشناس منابع انسانی (Human resources generalist)
مدیریت یا نظارت بر عملیات منابع انسانی در شرکتهای کوچک از جمله استخدام، نظارت بر پاداشها و مزایا و حفظ انطباق با قوانین و سیاستهای سازمان را بر عهده دارد.
· تحلیلگر سیستم اطلاعات منابع انسانی (Human resources information system)
فناوری مورد استفاه در بخش منابع انسانی را مدیریت و نظارت میکند.
· متخصص روابط کار (Labor relations specialist)
کمک به فرآیند چانه زنی، بررسی دادههای مربوط به قراردادهای کارکنان و نظارت بر روند شکایت بر عهده متخصص روابط کار است.
· استخدام کننده (Recruiter)
قابلیتها و مهارتهای نامزدهای واجد شرایط را بررسی و افراد مناسب را انتخاب میکند.
· متخصص توسعه و آموزش (Training and development specialist)
برنامههای آموزشی را برای کارکنان ایجاد و اجرا میکند.
مهارتهای مورد نیاز شغل مدیر منابع انسانی
برای کار در زمینه منابع انسانی، شما نیاز به ترکیبی از مهارتهای فنی و ارتباطی دارید. لیست زیر نشان میدهد که یک مدیر منابع انسانی به چه مهارتهایی نیاز دارد:
مهارتهای گوش دادن: افزایش مهارتهای گوش دادن میتواند به شما کمک کند که به جزئیات مهم بیشتر توجه کنید و به کارکنان نشان میدهد که برای زمان و نیازهای آنها ارزش قائل هستید.
تجزیه و تحلیل: متخصصان منابع انسانی از دادهها برای ارزیابی روشهای استخدام و عملکرد کارکنان استفاده میکنند. توانایی تحلیل دادهها میتواند به اخذ تصمیمهای درست کمک کند.
مهارتهای اداری: توانایی انجام وارد کردن دادهها در برنامه مربوطه و تحلیل آنها و انجام چندین کار به صورت همزمان در مشاغل منابع انسانی مفید است. به منظور تسهیل امور اداری، سازمانها اقدام به خرید پکیجهای ERP مانند ماژول استخدام اودو میکنند که در عین جامع بودن به یکپارچه سازی بخشهای مختلف سازمان کمک میکند.
مهارتهای ارتباطی: در نقش منابع انسانی زمان زیادی صرف صحبت کردن با افراد در مصاحبهها و جلسات آموزشی و گفتگو میشود. همچنین، زمان زیادی از شما صرف پاسخ دادن به ایمیلها و سایر اسناد اداری خواهد شد. بنابراین، افرادی که دارای روحیه جمعی هستند در این نقش میتوانند بهتر عمل کنند.
آموزش: ممکن است برای ارتقا مهارتهای کارکنان نیاز به ایجاد محیطهای آموزشی داشته باشید.
چرا ماژول منابع انسانی اودو را خریداری کنیم؟
هر کسب و کاری برای اینکه بتواند به بخشهای درونی سازمان خود نظم دهد، نیاز دارد تا اطلاعات مختلف را در منبع جامعی نگهداری کند. به همین منظور، ماژول منابع انسانی اودو بخشهای مختلف مانند حقوق و دستمزد، فرآیند استخدام، ذخیره سازی دادههای کارکنان و... را در یک داشبورد فراهم آورده است. ماژول منابع انسانی اودو این تضمین را به کسب و کارها میدهد که تمام مواردی را که در فرآیند منابع انسانی نیاز دارند برای آنها فراهم شده است. از مزایای دیگر ماژول منابع انسانی اودو عبارتند از:
· قابلیتهای جامع: ماژول منابع انسانی اودو اطلاعات مختلفی مانند زمان حضور و غیاب، مرخصیها، هزینهها و استخدام و... را فراهم میکند. همچنین، به شما امکان میدهد تا قراردادها، استعدادهای افراد و ساعات کاری را نیز مدیریت کنید.
· تسهیل فرآیند استخدام: ماژول منابع انسانی به اندازه کافی توانایی مدیریت کل فرآیند استخدام و رسیدگی به درخواستهای شغلی را دارد.
· مدیریت آسان: با قابلیتهای مختلفی که در ماژول منابع انسانی قرار داده شده است مدیران میتوانند به صورت کارآمدتری نیروی کاری خود را مدیریت کنند.
در کنار رشد خود، بهتر است بدانید...
خیلی از کارها از توان شما خارج است. پیشنهاد میکنیم قابلیتهای نرمافزار اودو را یاد بگیرید:
از جمله موارد قابل توجه ماژول منابع انسانی اودو، منبع باز بودن آن است که افراد میتوانند از سورس کد آن استفاده و آن را بنا به نیاز خود تغییر دهند.