معیارهای تحلیل رقبا چیست؟ چگونه باید رقبا را بررسی کرد؟

تحلیل رقبا چیست و بررسی رقبا در کسب و کار چه کمکی به پیشرفت در مسیر هدف بیزینس خواهد داشت. در این مقاله علاوه بر این موارد به بحث چک لیست تحلیل رقبا نیز خواهیم پرداخت.
29 تیر 1402
معیارهای تحلیل رقبا چیست؟ چگونه باید رقبا را بررسی کرد؟
علیرضا خدادادی

اگر تازه یک کسب و کار را شروع کرده‌اید، تجزیه و تحلیل رقبا کار به شدت سخت، وقت گیر و گیج کننده‌ای برایتان خواهد بود. به طرز مضحکی به دست آوردن اطلاعات بیشتر و شاخص های تحلیل رقبا دشوار است. حتی اگر بتوانید چیزی را کشف کنید، به نظر می‌رسد که همیشه سوالات بیشتری باقی می‌ماند. مثلا چطور آنها توانسته‌اند بودجه 100 میلیونی دریافت کنند؟ یا اینکه کمپین تبلیغاتی گران قیمت آنها ثمره‌ای داشت؟ آیا مدیر عامل کسب و کار رقیب چون اوضاع خوب پیش نمی‌رفت، استعفا داد؟ و هزاران سوال دیگر مرتبط به رقبا که مسلما نمی‌توانید برای همه آنها جوابی بدست آورید. در این مقاله چارچوب تجزیه و تحلیل رقابتی و معیارهای تحلیل رقبا را برایتان به اشتراک گذاشته‌ایم تا بدانید از کجا باید شروع کنید و با چه چیزی باید روبه رو شوید. با ما همراه باشید.

تحلیل رقبا چیست؟

تجزیه و تحلیل رقبا فرآیند ارزیابی شرکت ها، محصولات و استراتژی‌های بازاریابی رقبا است که به ما اطلاعات لازم برای بهبود کسب و کارمان را می‌دهد و به همین دلیل است که تحلیل رقبا در وهله اول ارزش انجام دادن دارد. برای اینکه تجزیه و تحلیل شما واقعاً مفید باشد، مهم است:

  • رقبای مناسب را برای تجزیه و تحلیل انتخاب کنید
  • بدانید کدام جنبه از کسب و کار رقبای شما ارزش تجزیه و تحلیل دارد
  • بدانید کجا به دنبال داده‌ها بگردید
  • درک کنید که چگونه می‌توانید از بینش‌ها و اطلاعات بدست آمده برای بهبود کسب و کار خود استفاده کنید.

چه کسی می تواند از چارچوب تحلیل رقبا سود ببرد؟

معیارهای تحلیل رقبا و تحلیل آن برای کارآفرینان، صاحبان مشاغل، بنیانگذاران استارت آپ، مدیران محصول و بازاریابان سودمند خواهد بود. این نوع تحلیل می‌تواند معیارهای کسب و کار، تجزیه و تحلیل محصول و ارزیابی بازاریابی را با عمق بیشتری پوشش دهد. اگر فقط به یک جنبه علاقه دارید می‌توانید از بخش‌های خاصی صرف نظر کنید، یا بهتر است در صورت امکان، برخی از مراحل را به تیم های مربوطه محول کنید.

تحلیل رقابت

چرا باید بررسی رقبا در کسب و کار را انجام دهید؟

تجزیه و تحلیل رقبا اگر به درستی انجام شود، داده‌های کمی و کیفی زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید تصمیمات درستی برای کسب و کارتان بگیرید. بررسی رقبا در کسب و کار می‌تواند در زمینه‌های زیر به شما کمک کند:

  • با تمرکز بر جنبه‌های مثبت محصولات رقبا که مشتریان بیشترین توجه را به آن دارند، توسعه محصول خود را اولویت بندی کنید
  • با استفاده از نقاط ضعف رقبا که مشتریان از آنها شکایت دارند، محصول خود را بهبود بخشید
  • معیارهایی برای اندازه گیری رشد خود تهیه کنید
  • بخش‌هایی از بازار را که به طور کامل توسط رقبا ارائه نمی‌شود، کشف کنید
  • با شناسایی شکاف‌های بین آنچه رقبای شما ارائه می‌دهند و آنچه مشتریان نیاز دارند، یک دسته محصول جدید ایجاد کنید

رقبای شما چه کسانی هستند؟

رقبایی که برای تجزیه و تحلیل انتخاب می‌کنید، سبب بدست آوردن بینش و اطلاعات جدید و در نتیجه تصمیم گیری نهایی شما می‌شوند. به همین دلیل است که اگر می‌خواهید نتایج به دست آمده جامع باشند، باید انواع مختلف رقبا (بزرگ و کوچک، مستقیم و غیرمستقیم) را در تجزیه و تحلیل خود بگنجانید.

در اینجا یک راه مفید برای فکر کردن در مورد رقابت شما وجود دارد که بر اساس طبقه بندی Myk Pono است :

بهتر است حداقل یک رقیب از هر دسته را در تجزیه و تحلیل خود بگنجانید تا واقعاً جامع باشد.

تحلیل رقابت

چه بتوانید فوراً به بیش از دوازده رقیب در کسب و کارتان فکر کنید و چه اینکه به سختی می‌توانید پنج رقیب را به خاطر بیاورید، ایده خوب این است که به موتور جستجوی گوگل مراجعه کنید و دسته بندی محصول خود را جستجو کنید. محصولات موجود در 50 نتیجه برتر را به همراه تبلیغاتی که در پاسخ به درخواست شما نمایش داده می‌شوند بررسی کنید. به احتمال زیاد با شرکت‌هایی مواجه می‌شوید که آنها را فراموش کرده‌اید، یا حتی ممکن است در مورد چند تازه وارد اطلاعات کسب کنید.

شاخص های تحلیل رقبا چیست؟

  1. معیارهای کسب و کار و شرکت
  2. محصول
  3. مشتریان و آگاهی
  4. بازاریابی

چک لیست تحلیل رقبا شامل موارد بالا است و در این بخش به صورت جامع هر کدام از معیارهای بررسی رقبا در کسب و کار را بررسی خواهیم کرد.

1. معیارهای کسب و کار و شرکت

  • درباره شرکت: تجزیه و تحلیل شما باید با کشف اطلاعات اولیه در مورد رقبای خود شروع شود: مواردی مانند سال تاسیس شرکت، نام مدیر عامل و سایر افراد کلیدی، مکان دفاتر شرکت، تعداد کارمندانی که در آنجا کار می کنند و غیره. معمولاً بخش هایی از این اطلاعات را در وب سایت‌های رقبا خواهید یافت. همچنین بررسی فرصت‌های شغلی شرکت مورد نظر نیز اهمیت دارد. دانستن اینکه چه کسانی را استخدام می‌کنند و کدام تیم‌ها را در حال گسترش هستند، به شما ایده می‌دهد که چه گام‌هایی را می‌خواهند بردارند، هم از نظر محصول و هم از نظر بازاریابی. آیا آنها در شرف استخدام اولین نماینده فروش یا بازاریاب محتوا هستند؟ آیا آنها به دنبال توسعه دهنده‌ای با مهارت خاصی هستند؟ در ترکیب با آنچه در مورد صنعت خود می‌دانید، فرصت‌های شغلی رقبای شما چیزهای زیادی در مورد اینکه آنها قصد دارند چه کاری انجام دهند به شما می‌گوید.

تحلیل رقابت

  • منابع مالی: دانستن اینکه رقبای شما چه زمانی، چه مقدار و از چه کسی بودجه دریافت کرده‌اند نیز می‌تواند مهم باشد، به‌ویژه اگر خودتان قصد افزایش سرمایه دارید. این موضوع به شما یک ایده قوی در مورد میزان بودجه‌ای که می توانید انتظار داشته باشید می‌دهد.
  • درآمد و مشتریان: درآمد و تعداد مشتریان رقبای شما مستحق یک بخش جداگانه در صفحه  تحلیل رقبای شما است. معمولا پیدا کردن میزان درآمد و تعداد مشتریان رقیب کار سختی است و نمی‌توانید با سرچ کردن در گوگل این اطلاعات را بدست آورید. اما جزئیات درآمد، همراه با اطلاعات شرکت مانند سال تاسیس و تعداد کارمندان، مهم هستند، بنابراین می‌توانید از آنها به عنوان معیاری در برابر رشد خود استفاده کنید. بهتر است در نظر داشته باشید هر یک از رقبای شما چقدر زمان صرف کرده تا به درآمدی که امروز دارد، برسد؟ 

2. محصول

زمان آن رسیده است که محصولات یا خدمات رقبای خود را ارزیابی کنید. آنها از چه نوع فناوری برای ساخت محصولات خود استفاده می‌کنند؟ نقطه فروش اصلی آنها چیست؟ آیا مزایایی همراه محصول وجود دارد؟ معیارهای بررسی رقبا چگونه است و چگونه باید محصول آنها را سنجید؟

  • ویژگی‌های محصول: بیایید به هسته اصلی تجارت رقبای شما بپردازیم یعنی محصول آنها و ویژگی‌های کلیدی آن. ایده خوب این است که ویژگی‌ها را به گروه‌هایی از موارد مرتبط تقسیم کنید تا همه چیز مرتب باشد.
  • قیمت گذاری: ارزیابی صفحات قیمت رقبا یکی دیگر از مراحل مهم در تجزیه و تحلیل شما است (اگر قیمت گذاری در وب سایت آنها موجود نیست، سعی کنید با تیم فروش آنها تماس بگیرید). در اینجا چند سوال برای بررسی وجود دارد: آیا می‌توانید بخشی از بازار را که به نظر نمی‌رسد به طور کامل توسط برنامه‌های رقبا تامین شود، کشف کنید؟ آیا آنها یک برنامه مقرون به صرفه برای استارتاپ‌ها یا مشاغل کوچک دارند؟ مثلا تخفیف برای دانشجویان یا موارد  این چنینی؟
  • امتیازات:وب‌سایت‌های رقبای خود را جستجو کنید تا ببینید آیا آن‌ها چیزی را به عنوان مکمل با محصول خود ارائه می‌دهند یا خیر. آیا نسخه آزمایشی رایگان دارند یا نسخه فریمیوم؟ آیا هیچ ابزار «رایگانی» وجود دارد که مشتریانشان به آن دسترسی داشته باشند، یا شاید محصولی به شکل رایگان و ...
  • فناوری: فناوری رقبا یک جنبه مهم برای ارزیابی شرکت‌های فناوری است. علاوه بر این، مشاهده آگهی‌های شغلی رقبا نیز یک راه عالی برای مشاهده این است که از چه نوع فناوری برای تجزیه و تحلیل مهارت‌های مورد نیاز نامزدهای شغلی استفاده می‌کنند.
  • تحلیل رقابت

3. مشتریان و آگاهی

گام بزرگ بعدی شما در تجزیه و تحلیل رقابت، نگاه کردن به آنچه مشتریان آنها در مورد آنها می‌گویند است. در این بخش، به سهم صدای هر برند، احساساتی که در پشت نام‌گذاری‌های آن‌ها وجود دارد، موضوعات کلیدی که مشتریان در هنگام صحبت درباره رقبای شما مطرح می‌کنند و موارد دیگر را بررسی خواهید کرد.

  • احساسات: اندازه گیری احساسات پشت سر شرکت و رقبای شما مهم است. بررسی احساسات همچنین به شما کمک می‌کند بفهمید که مشتریان این شرکت‌ها چه چیزی را در مورد محصولشان بیشتر دوست دارند و از چه چیزی متنفر هستند. علاوه بر این، هنگامی که احساسات پشت نام تجاری و محصول خود را تجزیه و تحلیل می‌کنید، این مورد می‌تواند به عنوان یک معیار نیز عمل کند.
  •  موضوعات کلیدی: مشتریان شما وقتی از محصولات رقبای شما نام می‌برند روی چه چیزی تمرکز می‌کنند؟ چه چیزی را بیشتر دوست دارند و از چه چیزی متنفرند؟ شناسایی موضوعات کلیدی در منشن‌های رقبای شما، پاسخ های سریعی به این سوالات می‌دهد.
  • جغرافیا و موقعیت مکانی: نگاهی به جغرافیای نام‌های رقبا به شما این امکان را می‌دهد که بفهمید آنها روی کدام بازارها تمرکز بیشتری دارند (و با شانس، منطقه‌ای را پیدا کنید که هنوز خیلی اشباع نشده است). 
  • پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی: دقیقاً مانند جغرافیا، این مورد به شما ایده می‌دهد که مخاطبان رقبای شما در کجا قرار می‌گیرند تا بتوانید از این یافته‌ها در استراتژی بازاریابی خود استفاده کنید. علاوه بر این، اگر پلتفرم‌هایی را مشاهده کردید که به نظر می‌رسد به شدت مورد استفاده قرار نمی‌گیرند (اما مرتبط به نظر می‌رسند)، ممکن است این پلتفرم‌ها ارزش آزمایش کردن را داشته باشند.

تحلیل رقابت

4. بازاریابی

این بخش به سئو وب سایت، کار کردن روی شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات، اینفلوئنسرها، بازاریابی محتوایی، جذب مشتری و فروش متمرکز است. در نهایت نیز باید نقاط قوت و ضعف رقبا را بررسی کنید. معیارهای بررسی رقبا خارج از کشور نیز دقیقا به همین مراحل متکی است.

سخن آخر

به یاد داشته باشید تحلیل رقبا به معنای دزدیدن کاری نیست که انها انجام می‌دهند. بلکه به این معناست که بدانید کسب و کار شما در کجای بازار سقوط می‌کند و بتوانید فرصت‌های جدیدی برای برجسته کردن محصول خود پیدا کنید.

در نهایت، تمرکز بر مشتریان و پر کردن شکاف بین عرضه و تقاضا برای شما بسیار بهتر از تمرکز بر رقابت خواهد بود. البته این موضوع یعنی پیدا کردن راه‌هایی برای ارائه خدمات بهتر به مشتری، همان چیزی است که تجزیه و تحلیل رقبا به خاطر آن انجام می‌شود. برای تدوین استراتژی محتوا می‌توانید از مشاوران و متخصصان مرتبط به این زمینه استفاده کنید تا بتوانید بهترین خدمات را به مشتری ارائه کنید. برای اطلاع از هزینه استراتژی محتوا و قیمت استراتژی محتوا با مشاوران ما تماس بگیرید.


ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟