چک‌لیست راه‌اندازی استارتاپ درایران

در واقع همه استارتاپ‌های موفق، در همان ابتدای راه براساس برنامه‌ی گزینش شده و چک لیست راه اندازی استارتاپ پیش خواهند رفت تا هرگونه ریسک را از استارتاپ دور کنند.
25 خرداد 1402
چک‌لیست راه‌اندازی استارتاپ درایران
مجموعه نویسندگان دیباگ
| 1 توضیح
/web/image/2199-5173516b/WaterMark-DyBuG-main2.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

شاید فکر کنید استارتاپ‌های موفق جهان همیشه روی کارهای علمی پیچیده کار می‌کنند، اما بد نیست بدانید این طرز فکر اشتباه است. یک استارتاپ موفق استارتاپی است که در تولید یک محصول و فروش آن به مشتری، موفق‌تر از سایرین باشد. درواقع تفاوت استارتاپ‌های موفق با استارتاپ‌های شکست‌خورده در تلاش، کوشش، دانش و استمرار اعضای تیم است. این مقاله قرار است به بررسی چک‌لیست راه‌اندازی استارتاپ در ایران بپردازد و مراحل راه‌اندازی یک استارتاپ موفق را از ابتدا تا انتها در اختیار شما بگذارد؛ پس اگر قصد برپایی استارتاپ دارید تا پایان با این مقاله همراه باشید.

استارتاپ چیست؟

امروزه استارتاپ‌ها در ایران رواج زیادی پیدا کرده‌اند. در تعریف استارتاپ می‌توان گفت استارتاپ درواقع پروژه‌‌ای است که در جریان آن، یک ایده خام با تلاش و کوشش یک گروه به تولید یک محصول می‌انجامد و در نهایت زمینه برای فروش آن محصول فراهم می‌شود.

چک‌لیست راه‌اندازی استارتاپ در ایران

برای اینکه بتوانید یک استارتاپ موفق داشته باشید و محصولتان را در بازار عرضه کرده و به فروش برسانید لازم است طبق یک چک‌لیست راه‌اندازی استارتاپ پیش بروید. در ادامه مراحل یک چک‌لیست مطمئن را بررسی خواهیم کرد:

ایده‌پردازی

احتمالاً می‌دانید که استارتاپ با یک ایده شروع می‌شود. این ایده ممکن است خلاقانه و جدید باشد و یا ممکن است برگرفته از یک کسب‌و‌کار خارجی یا داخلی بوده باشد. درهرحال قرار نیست همیشه یک کسب‌و‌کار جدید با اختراع شروع شود، گاهی یک فرد خلاق می‌تواند با تغییر کوچکی در یک محصول، توجه مشتریان را به آن جلب کرده و آن را به‌عنوان محصول خود به فروش برساند. پس دقت کنید که همیشه قرار نیست ایده راه‌اندازی استارتاپ پیچیده و بدیع باشد و یا هزینه زیادی برای سرمایه‌گذاری لازم داشته باشد. کافی است کمی خلاقیت داشته باشید.

چک‌لیست راه‌اندازی استارتاپ در ایران

تحقیق و بررسی

قدم دوم بعد از انتخاب ایده این است که آن را در دنیای واقعی بررسی کنید. راجع به زوایای مختلف ایده‌تان تحقیق کنید. ببینید آیا ایده شما توانایی موفقیت دارد؟ دقت کنید، قبل از هر چیزی باید ایده خود را اعتبارسنجی کنید. برای شروع تحقیق می‌توانید از افراد خانواده و آشنایان خود بخواهید که در مورد ایده شما نظر دهند و اگر ایرادی در این مسیر می‌بینند، به شما بگویند. 
یادتان باشد برای اینکه یک کسب‌وکار کوچک موفق شود، باید در جهت رفع یک نیاز راه‌اندازی شده باشد و بتواند یک مشکل را حل کند و یا چیزی که بازار بخواهد ارائه دهد. یکی از راه‌های شناسایی این نیازها همین تحقیق، بررسی و آزمون‌وخطا است. 

تهیه طرح نمونه اولیه

بعد از اینکه از ایده خود مطمئن شدید، در این مرحله از چک‌لیست راه‌اندازی استارتاپ باید محصول موردنظرتان را به ساده‌ترین شکل ممکن ارائه دهید. این کار ممکن است در ابتدا ناکارآمد به نظر برسد، اما قطعاً در طراحی مسیر حرکت کاربران و چرخه عمر محصولتان به شما کمک خواهد کرد. 
درواقع تهیه یک طرح اولیه کسب‌وکار برای راه‌اندازی استارتاپ و جذب سرمایه‌گذار یا مؤسسه مالی ضروری است. طرح شما باید کامل باشد و شامل مجموعه‌ای از بخش‌هایی باشد که سرمایه‌گذاران به دنبال آن هستند. 
اگر هم برای راه‌اندازی استارتاپ به دنبال حمایت مالی نیستید باز هم تهیه طرح اولیه ضروری است؛ چراکه به شما کمک می‌کند بدانید برای رسید به اهدافتان چه کارهایی باید انجام دهید. همچنین یک طرح کسب‌وکار ساده یک‌صفحه‌ای می‌تواند در مورد آنچه که می‌خواهید به آن دست پیدا کنید و نحوه رسیدن به آن، به شما کمک کند. در حقیقت، نوشتن طرح برای استارتاپ به هر شکل و در هر قالبی که باشد، همیشه بهتر از این است که هیچ‌چیزی وجود نداشته باشد.

انتخاب نام تجاری

یکی از چیزهایی که تقریباً در همه جنبه‌های کسب‌وکار شما تأثیرگذار است نام تجاری استارتاپتان است؛ بنابراین دقت کنید که یک اسم خوب برای کسب‌وکارتان انتخاب کنید. یادتان باشد که این اسم قرار است برند شما باشد پس باید اسمی معنادار و زیبا باشد. 

انتخاب نام تجاری

آماده‌کردن تیم

اگر هنوز تیمتان را استخدام نکردید، این مرحله از چک‌لیست راه‌اندازی استارتاپ زمان انجام این کار است. مسئولیت‌های شغلی را که لازم دارید مشخص کنید و برای پرکردن مشاغل توسط افراد مناسب زمان کافی بگذارید. اگر هم قصد ندارید کارکنان را استخدام کرده و می‌خواهید به‌جای آن از پیمانکاران مستقل استفاده کنید، بهتر است با یک وکیل یا نماینده کار کنید تا اقدامات لازم برای پیداکردن کارمندان و قراردادها را انجام دهد.

تهیه نمونه اولیه

نمونة اولیه یا پروتوتایپ ساده‌ترین مدل محصول شما است که باید دارای تمام فعالیت‌های اساسی محصول اصلی باشد. در این مرحله از چک‌لیست استارتاپ می‌توانید از توسعه‌دهندگان، مهندسان و طراحان برای ساخت نمونة اولیه کمک بگیرید تا و با کمک آن‌ها پروتوتایپی طراحی کنید که در آینده قابل توسعه باشد. دقت کنید این پروسه، بسته به‌سادگی یا پیچیدگی محصول شما، معمولاً بین 3 تا 9 ماه طول می‌کشد.
بعد از ارائه محصول اولیه سعی کنید از جامعه هدف خود پیشنهاداتشان را دریافت کنید. از آن‌ها بخواهید که خیلی سریع و بدون رودربایستی در مورد محصول شما نظر دهند. بررسی و به‌کارگیری این نظرها یکی از اصلی‌ترین عوامل موفقیت استارتاپ‌ها محسوب می‌شوند و در گام‌های بعدی کمک شما خواهند آمد.

دریافت مجوزهای مربوطه

بعد از انجام مراحل قبل حالا وقت آن رسیده که درگیر کاغذ باری‌های اداری شوید. مجوزهای کسب‌وکار انواع مختلفی دارند. شما باید بسته به نوع استارتاپ و جایی که در آن قرار دارید، برای دریافت مجوزهای لازم درخواست دهید. قبل از اقدام تحقیق کنید چه مجوزهایی برای راه‌اندازی استارتاپ شما باید دریافت شود.

عرضه نمونه و بررسی بازار

در این مرحله از چک‌لیست راه‌اندازی استارتاپ دیگر می‌توانید جامعه هدف خود را توسعه دهید. چند مورد از نمونه اولیه خود را تولید کرده و در اختیار جامعه هدف خود قرار دهید. هم‌زمان با آن، یک فرم نظرسنجی هم در اختیار افراد قرار داده و از آن‌ها بخواهید از محصول موردنظر استفاده کنند و در مورد آن نظر دهند.
فرم نظرسنجی بر اساس نوع محصول و خدمات آن می‌تواند متفاوت باشد، اما شما می‌توانید در فرم نظرسنجی به موارد زیر اشاره کنید:
• کیفیت کاری محصول از نظر عملکرد، ظاهر و خدمات ارائه شده.
• قیمت مناسب برای محصول
• پیشنهاداتی برای بالابردن کیفیت کاری محصول
• میزان تمایل مشتریان به محصول
• احتمال موفقیت محصول در بازار
• نیازها و نواقص عملکردی محصول.

پیداکردن سرمایه‌گذار

پیداکردن سرمایه‌گذار

یکی از مهم‌ترین و چالش‌برانگیزترین مراحل چک‌لیست استارتاپ، پیداکردن سرمایه‌گذاری است که ریسک سرمایه‌گذاری بر روی یک ایده نو را بپذیرد. نکته مهم برای پیداکردن سرمایه‌گذار این است که باید نوع سرمایه‌گذاری را به طور واضح و روشن برای آن‌ها مشخص کنید.

ارتقای استارتاپ

حال که کسب‌وکار شما در حال اجراست، باید جذب مشتری و مصرف‌کننده را شروع کنید. در این مرحله تدوین یک پیشنهاد فروش منحصربه‌فرد و همچنین ایجاد یک طرح بازاریابی اصولی به شما کمک می‌کند. علاوه بر این شما می‌توانید ایده‌های بازاریابی استارتاپ‌های مشابه خودتان را شناسایی کرده و یا از مشاوره کسب‌وکار راهنمایی بگیرید و سپس تصمیم بگیرید که چگونه برای کسب‌وکارتان تبلیغ کنید.

تنظیم اهداف کسب‌وکار

بعد از انجام تمامی مراحل گفته شده و ارائه محصول به بازار، می‌توانید برای رشد آماده شوید. یادتان باشد که رشد با تنظیم اهداف تجاری بلندپروازانه آغاز می‌شود؛ پس اهداف کسب‌وکارتان را مشخص کنید.

جمع‌بندی

همان‌طور که اشاره شد، برای راه‌اندازی یک استارتاپ موفق باید مراحل از پیش تعیین شده‌ای را طی کنید. در این مقاله یک چک‌لیست راه‌اندازی استارتاپ به شما ارائه شد که با کمک آن بتوانید مراحل را از ابتدا تا انتها طی کنید و صاحب یک کسب‌وکار باشید، بااین‌وجود مشاوره برای راه‌اندازی کسب‌وکار هم در این مسیر به شما کمک زیادی خواهد کرد. درواقع مشاوره مدیریت کسب کار یا مشاور کسب و کار آنلاین از شما یک مدیر قدرتمند می‌سازد که می‌تواند یک استارتاپ را راه‌اندازی و مدیریت کند. 

تنظیم اهداف کسب‌وکار


ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟