تاریخچه ERP + معرفی برنامه ERP

سیستم‌های Enterprise Resource Planning یا همان ERP کلید یکپارچه سازی عملکردهای حیاتی سازمان‌ها هستند. در این مقاله به شرح بیشتری درباره تاریخچه ERP می‌اندازیم و مراحل تکامل آن را ذکر می‌کنیم.
04 تیر 1403
تاریخچه ERP + معرفی برنامه ERP
مجموعه نویسندگان دیباگ
/web/image/16929-3a1b1fc9/%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DA%86%D9%87%20ERP.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

سیستم‌های Enterprise Resource Planning یا همان ERP کلید یکپارچه سازی عملکردهای حیاتی سازمان‌ها هستند. سیستم‌های ERP نرم افزارهای گسترده و کاربردی هستند که عملکردها و برنامه‌های کاربردی بسیار متنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

ERP به عنوان راهی برای گسترش و هماهنگی شرکت‌های تولیدی زیر نظر یک شرکت آغاز به کار کرد و بعدها توسط افراد حرفه‌ای بیشتر تکامل یافت. سیستم‌های ERP در حدود 60 سال است که وجود دارند و در طول زمان‌های مختلف دچار تغییرات زیادی برای سیستم‌های ERP شده است. در این مقاله به شرح بیشتری درباره تاریخچه ERP می‌اندازیم و مراحل تکامل آن را ذکر می‌کنیم.

تاریخچه سیستم‌های ERP

قدمت سیستم‌های ERP به دهه 1960 باز می‌گردد اما تنها چند دهه است که آنها را به شکل امروزی آنها را می‌یابیم. بنابراین، اجازه دهید تا ببینیم که ERP از کجا آمده است و تا به امروز چه مسیری را طی کرده است.

1960- 1970: سیستم MRP

به نقل از سایت netsuite:

ERP history started with material requirements planning (MRP) systems in the 1960s, when J.I. Case, a manufacturer of tractor and construction machinery, worked with IBM to develop what is believed to be the first MRP system. Thereafter, large manufacturers built these MRP solutions themselves.

quote-icon
quote-icon
netsuite​

ترجمه متن بالا:

برنامه ریزی نیازمندی‌های مواد (MRP I) اولین بار در سال 1960 توسط IBM و JI Case سازنده ماشین آلات ساختمانی و تراکتور توسعه یافت. این سیستم از طریق عملکردهای زیر خود را به تولید کنندگان معرفی کرد:

  • پیگیری در دسترس بودن موارد اولیه و کالاهای نهایی که در انبار موجود هستند
  • پیش نویس برنامه‌های تولید برای پاسخگویی به تقاضا
  • بهینه سازی زمانبندی تحویل کالاهای تمام شده

با این حال، نرم افزار MRP به قدرت پردازش زیادی نیاز داشت و این امکان فقط در دسترس تولید کنندگان سطح بالا بود.

مشکلات پياده سازی سيستم ERP در سازمان + راه حل رفع مشکل

آیا می‌دانستید آگاهی از خطرات و چالش‌های سازمانی، می‌تواند به شما در انتخاب بهترین نرم افزار ERP کمک شایانی نماید؟ آیا از "مشکلات پياده سازی سيستم ERP system چیست؟" چیزی می‌دانید؟ متأسفانه، بسیاری از سازمان‌ها اهمیت انتخاب صحیح یک سیستم ERP را جدی نمی‌گیرند و نمی‌توانند به اندازه کافی برای شکست‌های احتمالی آماده شوند.

مشکلات پياده سازی سيستم ERP

دهه 1980: MRP II

MRP II اصطلاحی بود که توسط الیور وایت رایج شد. MRPII به عنوان نسخه پیشرفته‌تر از MRP در دهه 80 میلادی معرفی شد. این سیستم علاوه بر مدیریت موجودی و زمانبندی تولید دارای قابلیت‌های جدید دیگری نیز می‌باشد که عبارتند از:

  • امور مالی و حسابداری
  • تضمین کیفیت
  • برنامه ریزی تعمیر و نگهداری تجهیزات
  • پیش بینی تقاضاهای مشتریان

سرانجام، تولید کنندگان توانسته بودند تا به تصویر کاملی از فرآیندهای مختلف دست پیدا کنند و بتوانند تولید کارآمد و با کیفیت بالا را تضمین کنند. در دنیای امروز MRP I تبدیل به یک اصطلاح تاریخی و دانشگاهی شده است. هر نرم افزار MRP موجود در بازار در واقع یک سیستم MRP II است.

تاریخچه نرم افزار ERP

1990: ERP

برنامه ERP توانست تا یکپارچه سازی کامل تمام فرآیندهای تولید را در کل شرکت معرفی کند. نرم افزار ERP مبتنی بر پایگاه داده است و معیارهای همه بخش‌ها را برای ایجاد یک منبع واحد و قطعی از داده‌ها ترکیب می‌کند.

نرم افزارهای مختلف ERP داده‌ها را به ماژول‌های مختلف تقسیم بندی می‌کند تا بتواند از فرآیندهای تجاری مختلف پشتیبانی کند. برخی از ماژول‌های اساسی ERP عبارتند از:

  • MRP
  • مدیریت پروژه
  • مدیریت انبار
  • مدیریت زنجیره تأمین
  • تجارت الکترونیک
  • منابع انسانی

سیستم‌های نرم‌افزار ERP تا سال 1998 که NetSuite سیستم Cloud ERP را راه اندازی کرد، تنها در مکان‌های داخلی کار می‌کرد و داده‌ها در هر جایی که اتصال اینترنتی وجود داشت در دسترس بودند. به لطف فضای ابری و هزینه‌های ذخیره سازی داده، نرم افزار ERP توانست دنیا را از طریق دسترسی بیشتر به داده‌ها برای کسب و کارهای کوچک متحول سازد.

دهه 2000: ERP II

در اوایل، پیشرفت فناوری سریع بود و نرم افزارهای ERP توانستند اطلاعات را از سازمان‌ها، فروشندگان و مشتریان خارجی دریافت و ارسال کنند. به همین منظور، اصطلاح ERP II برای توصیف این پیشرفت‌های جدید به وجود آمد. پیاده سازی ERP اکنون به سه عملکرد اصلی منجر می‌شود:

  • تسهیل عملیات بین سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف
  • ارتباط با فروشندگان و شرکا در سراسر زنجیره تأمین
  • ارائه شفافیت به مشتریان در مورد موجودی و اطلاعات حمل و نقل

ادان‌های مدیریت ارتباط با مشتریان (crm) و هوش تجاری (BI) به تولید کنندگان این امکان را می‌دهد تا بتوانند روابط خود را با مشتریان پرورش دهند و داده‌های داخلی و خارجی را برای اطلاع رسانی عملکردهای تجاری در هر سطح سازمان ارزیابی کنند.

دهه 2010: ERP توسعه یافته

ERP امروز از هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و اینترنت اشیاء برای ارائه داده‌های بلادرنگ استفاده می‌کند. این سیستم‌ها که مبتنی بر فضای ابری هستند، روند خرید آینده را پیش بینی می‌کنند، فرآیندهای تجاری مهم را اتوماسیون می‌کنند و ارائه گزارش‌های مبتنی بر وب که در تلفن‌های همراه به راحتی قابل دسترس هستند را فراهم می‌کند.

ERP software

تاریخچه ERP در ایران

تاریخچه ERP در ایران در ابتدا توسط دو شرکت ایران خودرو و مپنا استارت خود. به همین منظور، در سال‌های اولیه دهه 70 مپنا با SAP وارد مذاکره شد و ایران خودرو با اوراکل. این دو پروژه به دلیل عدم همخوانی فرآیند‌های داخلی با استانداردهای جهانی با شکست مواجه شد. 

اما در دهه 90، مراودات بین المللی ایران افزایش یافت و حضور شرکت‌های خارجی بیشتر شد و اولین شرکتی که در ایران فعالیت خود را به صورت رسمی‌آغاز کرد Microsoft Dynamics بود. 

اما حضور این شرکت در ایران نیز زیاد دوام نیاورد و باعث شد که این شرکت از ایران خداحافظی کند. از آن زمان، شرکت‌های دانش بنیان توانسته‌اند تا ERP‌های ایرانی را که مطابق با بازار ایران باشد را طراحی کنند.

سیستم‌های ERP سنتی در برابر فضای ابری

یکی از بزرگترین تفاوت‌های نرم افزار سنتی در برابر فضای ابری هزینه است. سیستم‌های سنتی به نرم افزاری اطلاق می‌شود که شما بر روی تجهیزات خود راه‌اندازی می‌کنید و به معنای این است که خود کسب و کار باید هزینه‌های خرید تجهیزات و سرور را بر عهده بگیرد. سپس، سرور را برای اجرا و راه اندازی برنامه‌ها پیکربندی می‌کند.

سیستم‌های ERP مبتنی بر فضای ابری عملکردهای قابل مقایسه‌ای را با هزینه‌ای بسیار کمتر ارائه می‌دهند. در مدل‌های SaaS سرورها بر روی فضای ابری مستقر شده‌اند و به گونه ای طراحی شده‌اند که کاربران از طریق اینترنت به آن متصل می‌شوند. 

این امر راه اندازی ERP را برای کسب و کارهای کوچک و متوسط که فاقد سرمایه لازم برای راه اندازی و پشتیبانی از راه حل‌های مبتنی بر منابع هستند را در دسترس قرار می‌دهد. در نرم افزارهای مبتنی بر فضای ابری، فروشنده نرم افزار مسئول مدیریت سخت افزار فیزیکی و سرورها است.

 معرفی نرم افزار مدیریت سازمان اودو

Odoo یک نرم افزار جامع مدیریت کسب و کار است که با ماژول‌های مختلف خود می‌تواند تمامی جنبه‌های عملیات یک شرکت را مدیریت کند. نرم افزار مدیریت کسب و کار اودو در سال 2005 توسط Fabien Pinckaers تاسیس شد و در ابتدا TinyERP نام داشت. با افزایش محبوبیت این پلتفرم، با شروع نسخه 8 این نرم افزار odoo به تغییر نام داد. 

نرم افزار مدیریت کسب و کار اودو

آینده سیستم‌های ERP

سرعت پیشرفت تکنولوژی و تغییر تقاضای هر کسب و کار تأثیرات قابل توجهی را برای آینده سیستم‌های برنامه ریزی منابع سازمان می‌گذارد. چند مورد از مهمترین رویدادهایی که بر آینده ERP تأثیرگذار خواهند بود عبارتند از:

  • افزایش پذیرش فضای ابری: استفاده از فضای ابری و نحوه ذخیره داده‌ها کسب و کارهای زیادی را تغییر داده است. به لطف وجود سیستم‌های ERP مبتنی بر فضای ابری، شرکت‌ها نگران هزینه‌های سخت افزاری، ارتقای نرم افزار یا امنیت داده نخواهند بود. در عوض، آنها می‌توانند بر روی خطوط اصلی کسب و کار تمرکز کنند.
  • هوش مصنوعی و یادگیری ماشین: سیستم‌های ERP در نتیجه الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین دستخوش تغییرات قابل توجهی شده‌اند. نتیجه آن باعث شده است تا اتوماسیون و کارایی بیشتر شود و خطاهای انسانی به حداقل ممکن برسد.
  • تحرک بیشتر: با افزایش تقاضا برای کار از راه دور، سیستم‌های ERPسیار به طور فزاینده‌ای ضروری شده‌اند. شرکت‌ها به لطف بهره گیری از راه حل‌های سیار کارمندان را قادر می‌سازند تا همواره به اطلاعات مورد نیاز دسترسی داشته باشند و تراکنش‌ها را از هر جایی انجام دهند.
  • تجربه کاربری: شرکت‌هایی که قصد دارند تا پذیرش و رضایت بیشتری را در بین مشتریان داشته باشند باید بر روی تجربه کاربری تمرکز داشته باشند و برنامه‌ای منطقی، سازگار و ساده برای استفاده تهیه کنند.
  • ادغام با فناوری‌های نوظهور: کسب و کارها از بینش، اتوماسیون و امنیت بیشتر در نتیجه ادغام سیستم‌های ERP با سایر فناوری‌های نوظهور مانند اینترنت اشیاء، بلاک چین و غیره بهره خواهند برد.
  • تمرکز بیشتر بر امنیت داده‌ها: دیجیتالی شدن بر اهمیت امنیت افزوده است. به همین دلیل، سیستم‌های erp برای محافظت از داده‌های حساس و جلوگیری از نقض داده‌ها باید از قابلیت‌های امنیتی پیشرفته استفاده کنند.

برای دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت در زمینه استقرار Odoo برای سازمان شما، با ما تماس بگیرید.

ERP مبتدی


چرا برنامه‌های erp مهم هستند؟

از جمله دلایل اهمیت یک نرم افزار ERP عبارتند از:

  • اتخاذ تصمیمات دقیق تر: برنامه‌های ERP مانند نرم افزار اودو می‌توانند بینش بلادرنگی در مورد بودجه بندی، حساب‌های پرداختی و دریافتی، صورتحساب و فروش و سایر داده‌های مالی را ارائه دهند.
  • همکاری: تیم شما می‌توانند از طریق بستر اینترنت به سرعت با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. همچنین، برنامه‌هایی مانند نرم‌افزار اودو با فراهم آوردن انجمن و لایو چت امکان ارتباط راحت و سریع را فراهم نموده است.
  • بهبود امنیت: اسنادی مانند جزئیات حساب‌ها، ارتباطات و لیست تأمین کنندگان در مکان امنی ذخیره می‌شوند. ابزارهای حسابرسی و راه حل‌های مدیریت دسترسی یک لایه امنیتی اضافی را به اطلاعات شما اضافه می‌کند.
  • ساده سازی گردش کار: کارمندان بدون در نظر گرفتن محل کار می‌توانند به منابع اطلاعاتی دسترسی داشته باشند و آنها را به اشتراک بگذارند.
  • در انتها، باید گفت که تنها برنامه ERP که توانسته است که مطابق با نیازها و فرآیندهای بازار ایران باشد و در عین حال قابلیت‌های بسیاری را پوشش دهد نرم افزار اودو است. با خرید نرم افزار Odoo ERP این می‌توانید تنها برای قابلیت‌های مورد نیاز خود که با عنوان ماژول هستند هزینه پرداخت کنید.

کلام آخر

نرم افزار‌های erp با پذیرش فضای ابری، هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری ماشینی افزایش کارایی و تجربه کاربری خوبی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. در این میان، odoo ERP با شناسایی دقیق نیازهای بازار داخلی توانسته است تا مزیت رقابتی بسیار خوبی را در بازار ایران به دست آورد و برای مقابله سریع با چالش‌ها آمادگی بهتری را از خود نشان دهد.

برای دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت در زمینه استقرار Odoo برای سازمان شما، با ما تماس بگیرید.

در ERP

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟