سال مالی (دوره مالی) چیست؟

استراتژی‌های نوین مدیریت مالی در سال مالی: کلیدهای موفقیت و بهینه‌سازی در مواجهه با چالش‌ها و فرصت‌های بازار مالی را در این مقاله به آن می‌پردازیم.
05 دی 1402
سال مالی (دوره مالی) چیست؟
مجموعه نویسندگان دیباگ
/web/image/13054-ff97252e/fiscal-year%20%281%29.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

به‌عنوان مدیر یک سازمان یا فردی که مسئولیت بزرگ یک سازمان را بر عهده دارد، بنا به دلائل مختلفی به گزارش‌های دوره‌ای نیاز دارید. این گزارش‌ها می‌توانند در میزان سودهی و برنامه‌ریزی برای بخش‌های دقیق سازمان به شما کمک کنند.

هر 12 ماه، شرکت‌ها موظفند درآمد و هزینه‌های خود را برای محاسبه و پرداخت مالیات به دولت گزارش دهند. این گزارش‌های مالی همچنین برای تهیه صورت‌های مالی و برای اهداف بودجه‌بندی و حسابرسی استفاده می‌شود. 

نحوه تعریف هر شرکت از سال حسابداری خود را سال مالی می‌گویند. شرکت‌ها معمولا سال‌های مالی خود را بر اساس ماهیت کسب‌وکارشان و زمانی که درآمدها و هزینه‌ها به بهترین شکل همسو هستند، تنظیم می‌کنند. 

این مقاله نحوه عملکرد یک سال مالی، چرایی انتخاب شرکت‌ها برای این سال مالی و... را بیان می‌کند. اگر می‌خواهید در این مورد بدانید، تا انتهای این مقاله از دیباگ همراه ما باشید.

سال مالیاتی چیست؟

سال مالی یک دوره حسابداری است که به صورت یک دوره در نظر گرفته می‌شود. این دوره برای گزارشگری مالی و بودجه بندی استفاده می‌شود. بسیاری از انواع مشاغل، مانند: مالکان انحصاری، شرکت‌های با مسئولیت محدود و شرکت‌های دیگر، به طور پیش فرض باید از سال تقویمی به عنوان سال مالیاتی خود استفاده کنند. 

آشنایی با مفهوم مالیات بر درآمد

قطعا این موضوع می‌تواند در مفهوم حسابداری بسیار مهم باشد. برای خوندن این مقاله، روی این دکمه کلیک کنید.

اینجا کلیک کنید!!

یک سال مالی به کسب و کارها این امکان را می‌دهد که بهترین ماه‌های خود را زمانی که با سال تقویمی مطابقت ندارند، ثبت کنند. یک سال مالی می‌تواند از شرکتی به شرکت دیگر، حتی در همان صنعت متفاوت باشد.

یک سال مالی معادل 12 ماه متوالی است که طی آن یک کسب و کار امور مالی خود را برای اهداف مالیاتی و گزارشگری پیگیری می‌کند. تعریف سال مالی در ایران این است که کسب‌وکارها برای برنامه‌ریزی اهداف خودشان از یک تقویم شمسی استفاده می‌کنند، که از 1 فروردین شروع می‌شود و به آخر اسفند ختم می‌شود.

 این موضوع اغلب در صنعت خرده‌فروشی صدق می‌کند، جایی که بسیاری از شرکت‌ها سال‌های مالی خود را در پایان ژانویه به پایان می‌رسانند تا درآمدهای فصل تعطیلات را نیز لحاظ کنند. این کار همچنین به سرمایه گذاران کمک می‌کند تا وضعیت مالی کسب و کار را با دقت بیشتری ارزیابی کنند. 

سال مالی در ایران

محاسبه سال مالی چه فایده و مزیتی برای شرکت‌ها دارد؟

سال مالی 52 تا 53 هفته‌ای قابلیت مقایسه بین چرخه‌های حسابداری را بهبود می‌بخشد، این چرخه‌ها به بلوک‌هایی شامل بخش‌های چهار، پنج و چهار هفته‌ای تقسیم می‌شوند و هر سال در همان روز هفته در همان ماه به پایان می‌رسند. 

این به این معنی است که هر سه ماهه دارای تعداد تعطیلات آخر هفته و تعطیلات مشابه سال قبل است که مقایسه‌های سال به سال را دقیق‌تر می‌کند.

همان‌طور که در بالا گفته شد، شرکت‌های خرده‌فروشی اغلب تصمیم می‌گیرند سال مالی خود را در پایان اسفندماه تمام کنند تا تصویر کاملی از شلوغی فصل و فروش‌های خودشان داشته باشند. 

همین امر در مورد مشاغل فصلی که سال مالی خود را پس از زمان اوج فعالیت خود به پایان می‌رسانند و همچنین سازمان‌های غیرانتفاعی، که زمان پایان سال‌های مالی آن‌ها پس از سال برنامه یا چرخه کمک هزینه است، صدق می‌کند.

علاوه بر این، شرکت‌هایی که یک سال مالی را دنبال می‌کنند، می‌توانند به طور بالقوه بار مالیاتی خود را با متعادل کردن بهتر کل هزینه‌ها و درآمد خود در همان سال کاهش دهند.

استفاده از ماژول حسابداری اودو؛ یک دستیار متخصص برای گزارش سال مالی

چه کسب و کار شما از سال تقویمی یا یک سال مالی برای ثبت مالیات پیروی کند، ماژول حسابداری اودو، این فرآیند را ساده می‌کند و نیازی به محاسبات دستی وقت گیر، کار فشرده و مستعد خطا را از بین می‌برد. 

این راه‌حل کل چرخه حسابداری را مدیریت می‌کند، وظایف حسابداری، پیش‌بینی و گزارش دهی را خودکار می‌کند، بنابراین تا زمانی که یک کسب و کار سال مالی خود را کامل ‌کند، همه چیز لازم برای ثبت مالیات، تهیه صورت‌های مالی و صدور گزارش سالانه خود را خواهد داشت.

به غیر از این موارد گفته شده، مزایای دیگر استفاده از نرم افزار اودو شامل بینش کامل در مورد عملکرد مالی شرکت و همچنین مطابقت با مقررات دولتی و استانداردهای حسابداری است.

سال‌های مالی به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که سال حسابداری خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که تصویر دقیقی از وضعیت کسب و کار خودشان داشته باشند. زمانی که یک شرکت سال مالی خود را طوری تنظیم می‌کند که به بهترین شکل با درآمد و هزینه‌های مورد انتظار خود مطابقت داشته باشد، می‌تواند روندهای سال به سال را مشاهده کند، در حالی که به طور بالقوه از بار مالیاتی و هزینه‌های حسابداری بالاتر اجتناب می‌کند.

نرم‌افزار اودو می‌تواند به شما کمک کند که بتوانید ساختار یکپارچه‌ای از کسب و کار خودتان داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با تیم پشتیبانی مجموعه دیباگ در ارتباط باشید.

سال مالیاتی چیست

سخن پایانی

سال مالی یک دوره یک ساله است که توسط برخی از کسب و کارها، دولت‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی استفاده می‌شود. سال مالی در ایران در اصل استفاده از تقویم شمسی برای محسابه فعالیت‌های یک شرکت از تاریخ 1فروردین تا 31 اسفند ماه است. 

دلایل مختلفی برای استفاده از سال مالی در شرکت‌ها وجود دارد؛ برای مثال، کسب‌وکارهای خرده‌فروشی ممکن است بخواهند سال مالی خود را در اواخر فصل‌های شلوغ که فروش بیشتری دارند، محاسبه کنند، در حالی که مدارس ممکن است بخواهند سال‌های مالی آن‌ها با سال‌های تحصیلی‌شان مطابقت بیشتری داشته باشد. 

اگر کسب‌وکار شما به هر دلیلی به محاسبه سال مالی نیاز داشته باشد، باید از یک نرم‌افزار کمک بگیرید تا بتوانید فرآیند کسب‌وکار خودتان را به صورت یکپارچه تنظیم کنید. این نرم افزار می‌تواند بهترین دستیار شما باشد که فرآیند کار را راحت و آسان می‌کند و احتمال خطا در آن خیلی کم است.

 برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه یا حتی خرید نرم افزار ERP اودو می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید. تمامی اطلاعات لازم در این زمینه را در اختیار شما خواهیم داد.

نحوه بستن سال مالی چگونه است؟

برای جلوگیری از انبارها و سندهای مختلف، در پایان هر دوره مالی باید حساب‌های شرکت صفر شوند. این کار به معنای تسویه موارد مالی و تنظیم اسناد بدهکاری و بستانکاری است. برای بستن همه حساب‌های شرکت باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  1. سعی کنید حتی یک حساب مالی شرکت را هم از قلم نیندازید.
  2. کالاهای نقدی هم محاسبه کنید.
  3. حساب‌های فروش و هزینه‌ها را به روز کنید.

‌سوالات متداول

1- چرا تعیین سال مالی برای شرکت‌ها اهمیت دارد؟

گزارش‌های سال مالی نشان دهنده هزینه‌ها، سود و حتی زیان‌هایی است که یک شرکت رد یک دوره به دست آورده است. ساختارهای مختلف سال مالی همچنین می‌تواند بار مالیاتی بالقوه را به حداقل برساند و این موضوع احتمالا منجر به کاهش هزینه‌های حسابداری شود. 

2- آیا سال مالی همان سال تقویمی است؟

سال مالی یک دوره حسابداری یک ساله است که شرکت‌ها و دولت‌ها از آن برای گزارشگری مالی و بودجه بندی استفاده می‌کنند. IRS یک سال مالی را جدا از سال تقویمی متمایز می‌کند و آن را به عنوان 12 ماه متوالی می‌داند. البته برای بسیاری از شرکت‌ها، یک سال مالیاتی که از 52 تا 53 هفته متغیر است.

3- دوره مالی در حسابداری چیست؟

یک دوره مالی می‌تواند 12 ماه کامل سال مالیاتی یک شرکت را در برگیرد.


حتما نظراتتان را نسبت به این مقاله برای ما توی کامنت‌ها بگذارید.!!


ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟