درآمد چیست؟ + آشنایی با مفهوم مالیات بر درآمد

قرار است در این مقاله به این سوال پاسخ دهیم که درآمد چیست؟ باید بگوییم که درآمد یکی از مفاهیم اصلی در حسابداری است و مفهوم در آمد در حوزه‌های اقتصادی، بازرگانی، حسابداری، مالی و... متفاوت است.
24 آبان 1402
درآمد چیست؟ + آشنایی با مفهوم مالیات بر درآمد
مجموعه نویسندگان دیباگ
/web/image/11988-f9bbc38d/63e2abd5215b5e8541eef7a7_63970f50040c9711b31008c6_business-income-vs-hobby-income-what-are-the-differences.jpeg
مجموعه نویسندگان دیباگ

قرار است در این مقاله به این سوال پاسخ دهیم که درآمد چیست؟ باید بگوییم که درآمد یکی از مفاهیم اصلی در حسابداری است و مفهوم در آمد در حوزه‌های اقتصادی، بازرگانی، حسابداری، مالی و... متفاوت است. افراد معمولا در آمد ناخالص خود را از طریق دستمزد، سرمایه‌گذاری یا فروش اموال به دست می‌آورند. 

مالیات بر درآمد مالیاتی است که بر درآمد یک فرد قابل پرداخت است. بسته به نوع درآمدی که به آن مربوط می‌شود، با نرخ‌های متفاوتی محاسبه می‌شود، برای مثال درآمد سود سهام با نرخ‌های پایین‌تری نسبت به سایر انواع درآمد مشمول مالیات است. هنگام فروش اقلام شخصی معمولا مالیات بر درآمد نمی‌پردازید. در عوض ممکن است مالیات بر عایدی سرمایه بر اینها تعلق گیرد. در این مقاله قرار است در این مورد صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

درآمد (Income) چیست؟ 

درآمد به معنای مقدار پولی است که در ازای محصولات یا خدمات دریافت می شود. اگرچه درآمد معمولا شامل مقداری پول است، اما درآمد را می‌توان بر حسب دارایی و سایر نقل و انتقالات ارزشمند دریافتی به عنوان پرداخت برای محصولات نیز بیان کرد. 

مثلا: در آمد ناخالص یک فرد، مجموع درآمد حاصل از دستمزد یا حقوق، بازده سرمایه گذاری، سود سهام به دست آمده از سهام، فروش اموال و سایر دریافتی‌ها است. در این حالت، درآمد خالص درآمد ناخالص خواهد بود و هزینه‌های متحمل شده در تولید درآمد را کم می‌کند.

در مورد مشاغل، درآمد ناخالص عبارت است از کل دریافتی از خدمات، محصولات و هرگونه سود دریافتی بابت حساب‌های نقدی و ذخایر. درآمد خالص با کسر درآمد ناخالص از هزینه‌های تجاری محاسبه می‌شود. درادامه به تعریف درآمد و انواع آن می‌پردازیم.

مبلغی که یک کسب و کار یا یک فرد در ازای فروش کالا یا خدمات یا از طریق سرمایه گذاری سرمایه دریافت می‌کند، درآمد نامیده می‌شود. تعریف درآمد برای افراد مختلف متفاوت است. پول جیبی تنها منبع درآمد یک بچه 5 ساله است. به طور مشابه، درآمد بازنشستگی ممکن است منبع اصلی درآمد برای افراد بازنشسته باشد.

در مورد افراد شاغل، حقوق یا دستمزد کسب شده منبع اصلی درآمد محسوب می‌شود. در کسب‌وکارها، درآمد حاصل از فعالیت‌های اصلی کسب‌وکار پس از پرداخت تمام هزینه‌ها یا مالیات‌های قابل اعمال، درآمد کسب‌وکار است. به طور خلاصه، درآمد چیزی نیست جز درآمدهایی که در طول یک دوره دریافت می‌کنند.

انواع درآمد در حسابداری

مفهوم مالیات بر در آمد  Income Tax چیست؟

هر فرد می تواند سالانه مقدار معینی از مالیات بر درآمد دریافت کند. این کمک هزینه شخصی است که اگر درآمد شما زیاد باشد کاهش می‌یابد. شما مالیات بر درآمدی را که در یک سال مالیاتی دریافت می‌کنید بیش از کمک هزینه شخصی خود می‌پردازید.

اگر حقوقی به شما پرداخت می‌شود، کارفرمای شما اجازه می‌دهد تا مقدار معینی از حقوق شما در هر دوره پرداخت معاف از مالیات باشد. به عنوان مثال، اگر به شما حقوق ماهیانه پرداخت می‌شود و درآمدی غیر از دستمزد خود ندارید، پس هر ماه ، مالیات بر درآمد باقی مانده حقوق خود را بیش از یک دوازدهم کمک هزینه شخصی پرداخت خواهید کرد.

تعاریف مختلفی از مالیات بر در آمد:

  • مالیات بر درآمد نوعی مالیات است که دولت‌ها بر درآمدهای ایجاد شده توسط مشاغل و افراد در حوزه قضایی خود اعمال می‌کنند.
  • مالیات بر درآمد برای تأمین مالی خدمات عمومی، پرداخت تعهدات دولت و تأمین کالا برای شهروندان استفاده می‌شود.
  • دولت فدرال و بسیاری از ایالت‌ها و همچنین حوزه‌های قضایی محلی، مالیات بر درآمد خود را وضع می‌کنند.
  • مالیات بر درآمد شخصی نوعی مالیات بر درآمد است که از دستمزد، حقوق و سایر انواع درآمد افراد گرفته می‌شود.
  • مالیات بر درآمد کسب و کار برای شراکت‌ها، مشاغل کوچک و افراد خوداشتغال است.

انواع درآمد در حسابداری

در حسابداری انواع مختلفی از درآمدها وجود دارد. درآمد را می‌توان به سه دسته جداگانه تقسیم کرد که به شرح زیر است:

1. درآمد عادی Ordinary Income

درآمد، بهره، سود سهام مکرر، درآمد اجاره، پرداخت‌های حاصل از بازنشستگی یا حساب‌های بازنشستگی، و مزایای تامین اجتماعی همگی بخشی از درآمد عادی محسوب می‌شوند. در سال 2022، نرخ مالیات بر درآمد عادی از 10٪ تا 37٪ بود.

3.8٪ مالیات بر درآمد خالص سرمایه‌گذاری دیگر برای مالیات دهندگانی اعمال می‌شود که درآمد خالص سرمایه‌گذاری یا مقدار درآمد ناخالص تعدیل‌شده (MAGI) شما هر کدام کمتر از سطوح معینی بیشتر باشد، اعمال می‌شود.

انواع درآمد

2. درآمد معاف از مالیات (Tax-exempt Income)

سود دریافتی برخی از اوراق قرضه منتشر شده توسط نهادهای دولتی به عنوان درآمد معاف از مالیات شناسایی می‌شود. مالیات ایالتی و شهری از سود دریافتی از اوراق بهادار خزانه داری و اوراق قرضه فدرال اخذ نمی‌شود.

مالیات فدرال معمولا برای سود اوراق قرضه صادر شده توسط دولت‌های ایالتی و محلی اعمال نمی‌شود. اوراق قرضه فعالیت خصوصی شهرداری مشمول حداقل مالیات جایگزین فدرال هستند اما مالیات بر درآمد معمولی فدرال نیست. برخی از ایالت‌ها و دولت‌های شهری نیز از سود اوراق قرضه محلی و دولتی مالیات نمی‌گیرند.

3. سود سرمایه  (Capital Gain)

سود حاصل از فروش دارایی‌هایی که ارزش آنها افزایش یافته است به عنوان سود سرمایه شناخته می‌شود. نرخ مالیات بر سود خالص سرمایه 20٪ تا حدی اعمال می‌شود که درآمد مشمول مالیات شما از آستانه تعیین شده برای نرخ سود سرمایه 15٪ فراتر رود.

 چند استثنای دیگر وجود دارد که ممکن است بر عایدی سرمایه با نرخ‌های بیشتر از 20٪ مالیات گرفته شود، مانند خانه‌های شخصی و سرمایه گذاری در املاک، سهام، اوراق قرضه و سایر محصولات مالی.

درآمد چگونه محاسبه می‌شود؟

از آنجایی که درآمد در زمینه‌های مختلف، مانند: مالیات، حسابداری مالی یا تجزیه و تحلیل اقتصادی متفاوت است، محاسبه درآمد متفاوت است.

بخشی از درآمد ناخالص شما که به عنوان "درآمد مشمول مالیات" شناخته می‌شود برای تعیین بدهی مالیاتی شما برای یک سال مالیاتی خاص استفاده خواهد شد. می توان آن را تقریبا به عنوان درآمد ناخالص تعدیل شده (AGI) کمتر استاندارد مجاز یا کسورات جزئی تعریف کرد.

دستمزدها، حقوق، پاداش‌ها و انعام‌ها همگی اشکال درآمد مشمول مالیات محسوب می‌شوند، همان‌طور که درآمد سرمایه‌گذاری و جریان‌های مختلف درآمد غیرحضوری وجود دارد.

برای اهداف مالیاتی، درآمد ناخالص شما از همه منابع بدون کسورات خاص، مانند هزینه‌ها، کمک هزینه‌ها و معافیت‌ها، درآمد مشمول مالیات شما است.

تعریف درآمد و انواع آن

درآمد کسب و کار (Business income) چیست؟

به دلایل مالیاتی، درآمد کسب و کار به عنوان درآمد عادی طبقه بندی می‌شود و نوعی درآمد کسب شده است. شامل تمام درآمدهای حاصل از فعالیت های یک واحد تجاری می‌شود. سود یا زیان خالص یک شرکت است که با کم کردن تمام درآمد آن از همه منابع از تمام هزینه‌های عملیاتی آن تعیین می‌شود.

کدام دسته از درآمدها از مالیات معاف هستند؟

برخی از انواع درآمد طبق قوانین مالیاتی فدرال، ایالتی و شهرداری از مالیات بر درآمد معاف هستند. مالیات بر درآمد فدرال معمولا به سود اوراق قرضه صادر شده توسط دولت‌های ایالتی و شهری اعمال نمی شود. بهره پرداختی برای چند نوع بسیار محدود بدهی آژانس فدرال نیز طبق قانون فدرال معاف است.

سخن پایانی

همان‌طور که گفته شد، یکی از اساسی‌ترین شاخص‌های فعالیت اقتصادی، درآمد است. این افزایش خالص درآمدی را که افراد یا مشاغل در نتیجه کار یا انجام تجارت دارند محاسبه می‌کند. در آمد مفهوم مهمی در حسابداری است و محاسبه آن یکی از چالش‌های مهم برای کسب و کارهای بزرگ است.

 برای همین استفاده از نرم افزار مالی اودو در این زمینه بسیار کاربردی است. نرم افزار مالی اودو و همچنین نرم افزار erp اودو با امکانات ویژه و کاربردی بستری مناسبی را برای محاسبه درآمد و مدیریت امور مالی داشته باشید.

پیشنهادمان به شما این است که برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان دیباگ در ارتباط باشید تا بتوانید در این زمینه اطلاعات کامل‌تری دریافت کنید. 


ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟