انواع شیفت کاری و نوبت کاری در قانون کار + اجرای طرح شیفت کار

انواع شیفت کاری و فرمول محاسبه حق شیفت، موضوعی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت همچنین در این مقاله بهترین برنامه شیفت کاری را نیز معرفی خواهیم کرد.
26 خرداد 1403
انواع شیفت کاری و نوبت کاری در قانون کار + اجرای طرح شیفت کار
مجموعه نویسندگان دیباگ
/web/image/16851-f8b58c96/%D8%B4%DB%8C%D9%81%D8%AA.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

اگر شما دارای کسب و کاری هستید که نیاز است تا به صورت شبانه روزی باز باشد، به احتمال زیادی شما نیاز به برنامه ریزی برای نوع شیفت کاری خود خواهید داشت. اما آیا می‌دانید شیفت کاری چیست؟ چه کسب و کارهایی از آن استفاده می‌کنند؟ چگونه می‌توانید برنامه شیفت کاری را برای کسب و کار خود تنظیم کنید؟ در اینجا ما به قوانین شیفت کاری نگاهی خواهیم انداخت و به طور مفصل به شرح آن خواهیم پرداخت.

شیفت کاری چیست؟

طبق تعریف سایت PARiM:

What Is Shift Work

Shift work is an employment practice designed to provide service and continuity of operation beyond the standard eight-hour workday. 

Work shifts refer to the various timings that split a 24-hour period into distinct working periods for different groups of employees.

quote-icon
quote-icon
PARiM

شیفت کاری یک نوع از استخدام افراد است که برای ارائه خدمات و تداوم عملیات فراتر از استاندارد 8 ساعت کاری در روز است. شیفت‌های کاری دارای زمانبندی‌های مختلفی هستند که یک دوره 24 ساعته را برای گروه‌های مختلف کارمندان تقسیم بندی می‌کند. شیفت‌های کاری معمولاً به صورت زیر برنامه ریزی می‌شوند:

  • شیفت صبح: معمولاً از صبح زود شروع می‌شود و بعد از ظهر به پایان می‌رسد.
  • شیفت عصر: در بعد از ظهر آغاز می‌شود و در شب پایان می‌یابد.
  • شیفت شب: ساعات پایانی شب آغاز می‌شود و تا اوایل صبح روز بعد را پوشش می‌دهد.
  • شیفت‌های چرخشی: کارمندان بین شیفت‌های مختلف به طور متناوب تغییر می‌کنند که می‌توانند به صورت هفتگی، ماهانه یا با الگوی مجموعه کاری تغییر کند. کارفرمایان ممکن است کار شیفتی را به دلایل مختلفی ایجاد می‌کنند. از جمله:
    • پاسخگویی به تقاضای افزایش حجم کاری
    • افزایش ساعات کاری برای ارائه خدمات به نیازهای مشتریان و بازار
    • کارآمدتر کردن پلن‌های عملیاتی و مکانیزم‌های کاری بدون وقفه

مشاغل شیفتی می‌توانند انعطاف پذیری در برنامه کاری را به همراه داشته باشند اما ممکن است با چالش‌هایی مانند نوبت‌های کاری نامنظم و تأثیرات بالقوه‌ای که می‌توانند بر سلامتی و زندگی شخصی بگذارند همراه باشند.

انواع مرخصی در قانون کار + نحوه محاسبه مرخصی

مرخصی مدت زمانی است که کارمندان در ساعات عادی کار بر طبق قوانین یا قرارداد حق دارند که در سر کار حاضر نشوند. اما باید بدانید که مرخصی دارای اشکال و شرایط مختلفی است که بر طبق آن به افراد تعلق می‌گیرد.برای خواندن این مقاله روی دکمه زیر کلیک کنید:

انواع مرخصی

انواع شیفت کاری

بهترین شیفت‌های کاری برای فرآیندهای کاری بستگی مستقیمی ‌به کسب و کار شما دارد. برای مشاغل و کسب و کارهای مختلف ممکن است زمانبندی‌های کاری مختلفی وجود داشته باشد. به منظور اینکه بتوانید بهترین برنامه شیفت کاری را برای بخش‌های مختلف کاری خود داشته باشید کافی است تا چند لحظه وقت بگذارید و در مورد انواع شیفت‌های کاری در کسب و کارهای مختلف آشنا شوید. این موارد عبارتند از:

نوع شیفتتوضیحات
شیفت روزشیفت روز معمولاً از 9 صبح تا 5 عصر است و مطابق با ساعات کاری سنتی است.
شیفت عصرشیفت کاری عصر از اواخر بعد از ظهر حدود ساعت 4 شروع می‌شود و تا شب ادامه دارد که در اغلب موارد در حوالی نیمه شب به پایان می‌رسد.
شیفت شبشیفت شب از نیمه شب تا صبح زود اجرا می‌شود و برای کسب و کارهایی مناسب است که نیاز به پوشش 24 ساعته دارند.
شیفت چرخشیکارمندان بین شیفت‌های مختلف به طور متناوب و به طور بالقوه در هر هفته و یا هر ماه کار می‌کنند. این سیستم در عین تنوع می‌تواند نیازهای مستمر کسب و کار را نیز برطرف کند.
شیفت دو قسمتهدر این نوع شیفت کاری، افراد در یک روز کاری اما با یک وقفه طولانی کار می‌کنند. این نوع شیفت در صنایعی که ساعات اوج مصرف زیاد است رایج است.
شیفت آن کالدر این نوع شیفت کاری کارمندان به صورت آن کال و در صورت نیاز باید خدمت کنند. این نوع شیفت کاری در خدمات پزشکی و اورژانس رایج است.
شیفت ثابتدر این نوع شیفت کاری، کارمندان به طور مداوم و در ساعات و روزهای مشخصی کار می‌کنند. شیفت ثابت قابلیت سازگاری و پیش بینی را ارائه می‌دهد و به افراد در برنامه ریزی شخصی کمک می‌کند.

شیفت کاری

فرمول محاسبه حق شیفت

بر طبق ماده 55 قانون کار، افرادی که به صورت شیفتی فعالیت می‌کنند مستحق دریافت حق شیفت هستند و نحوه محاسبه حقوق و دستمزد کارهای شیفتی بر طبق ماده 56 قانون کار از حقوق ماهانه کارگر تبعیت می‌کند. مطابق با این قانون فرمول محاسبه حق شیفت به شرح زیر است:

  • حق شیفت صبح، عصر معادل 10 درصد حقوق ماهانه کارگر است.
  • حق شیفت صبح، شب و یا عصر و شب معادل 22.5 درصد حقوق ماهانه کارگر است.
  • حق شیفت صبح، عصر و شب معادل 15 درصد حقوق ماهانه کارگر است.

برای محاسبه حق شیفت سازمان‌های زیادی وجود دارند که با استفاده از نرم افزارهای مربوطه می‌توانند از آنها استفاده کنند. از جمله نرم افزارهای محبوب در این زمینه خرید نرم افزار Odoo ERP است که تنها با وارد کردن اطلاعات مربوطه و چند کلیک در سریع ترین زمان ممکن حق شیفت افراد محاسبه می‌شود.

برای دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت در زمینه استقرار Odoo برای سازمان شما، با ما تماس بگیرید.

بهترین برنامه شیفت کاری

اگر مدیریت و انجام وظایف کارکنان منظم و خودکارسازی نشده باشد کاری خسته کننده خواهد بود. هر شرکت و کسب و کاری برای ساده سازی وظایف مربوط به پروژه‌های شرکت نیاز به نرم افزاری کارآمد خواهد داشت. ماژول پروژه اودو شامل برنامه ریزی، ایجاد وظایف، تخصیص کارکنان، ثبت جدول زمانی، نقاط عطف و صورتحساب‌های پروژه است.

 ماژول پروژه اودو

اودو، نرم‌افزار مدیریت پروژه حرفه‌ای است که با سازماندهی وظایف و نقش‌آفرین‌ها، به دستیابی به دید کلانی از پروژه خود بپردازید و به بهبود بهره‌وری تیم خود بدون هیچ مشکلی بپردازید.

ماژول پروژه Odoo

به منظور مدیریت کارآمد و بهتر کارمندان، برنامه ریزی دقیق برای زمانبندی نوبت کاری الزامی ‌است. در بسیاری از مواقع مدیریت شیفت کاری کارکنان امری چالش برانگیز است. با استفاده از برنامه odoo erp می‌توانی به سرعت به عملکرد و نیازهای مختلف یک شرکت پاسخگو باشیم. در هنگام ایجاد شیفت برای کارکنان شما با قابلیت‌های زیر در نرم افزار اودو مواجه خواهید شد:

فیلدتوضیحات
الگوهابرای شما چندین قالب وجود دارد که بنا به سلیقه و نیاز خود می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. پس از انتخاب قالب مورد نظر می‌توانید فرم را پر کنید.
منابعمنابع هم می‌تواند کارمندان و هم مواد مورد نیاز باشد. اگر این فیلد خالی بماند شیفت باز می‌ماند.
نقشنقشی که به منبع اختصاص داده شده است را انتخاب کنید. این فیلد برای تغییر برنامه ریزی خودکار استفاده می‌شود.
Repeatاگر این کادر را علامت بزنید و می‌توانید قسمت Repeat Every را براساس نیاز خود پیکربندی کنید.
یادداشت تکمیلی برای ارسال به کارمنددر این بخش می‌توانید متنی تهیه کرده و به کارمند مورد نظر ارسال کنید.
زمان اختصاص داده شدهبراساس تاریخ و برنامه کاری کارمند محاسبه می‌شود.

انواع شیفت کاری

مزایا و معایب کار شیفتی

شیفت‌های کارکنان باید به گونه‌ای چیده شود که این اطمینان حاصل شود که خدمات 24 ساعته را پوشش می‌دهند و برنامه‌ریزی‌ها معمولاً به صورت هفتگی یا ماهانه تغییر می‌کند.

بنابراین، درک مزایا و معایب چنین الگوهای کاری هم برای کارمندان و هم برای کارفرمایان ضروری است. از جمله مزایای کار شیفتی عبارتند از:

  • انعطاف پذیری: مشاغلی که به صورت شیفت کاری هستند به کارمندان انعطاف پذیری زیادی را برای برنامه ریزی می‌دهد که ممکن است برای متعادل کردن تعهدات و زندگی شخصی مفید باشد.
  • پوشش دهی: عملکرد منظم آن کسب و کار را تضمین می‌کند و برای صنایعی مانند بیمارستان‌ها و مراقبت‌های بهداشتی مفید است.
  • دستمزد بالاتر: کارمندانی که در ساعات غیر اجتماعی مانند شیفت شب کار می کنند ممکن است دستمزد اضافی را دریافت کنند.
  • کاهش ترافیک: کارمندانی که در زمان‌های غیر از اوج کاری رفت و آمد می‌کنند ترافیک سبک‌تری را تجربه می‌کنند.

و معایب کار شیفتی عبارتند از:

  • سلامتی: فعالیت کاری نامنظم می‌تواند ریتم شبانه‌روزی بدن را مختل کند و منجر به صدماتی به سلامتی فرد شود.
  • اختلالات اجتماعی: شیفت‌های کاری شب و آخر هفته‌ها می‌تواند زندگی اجتماعی فرد را تحت تأثیر قرار دهد.
  • خستگی: ساعات کاری نامنظم ممکن است باعث افزایش خستگی می‌شود و بر عملکرد افراد تأثیر می‌گذارد.

برای دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت در زمینه استقرار Odoo برای سازمان شما، با ما تماس بگیرید.

جمع‌بندی

نوبت کاری یک روش استخدامی است که برای ارائه خدمات در کل چرخه 24 ساعته به کار می‌رود. معمولاً شیفت‌های کاری به زمان‌های مختلف تقسیم بندی می‌شود و از جمله مشخصات آن ساعات کاری غیر متعارف است. برنامه‌ریزی صحیح شیفت‌های کاری کارمندان امری چالش برانگیز است که با خرید نرم افزار اودو می‌توانید آن را به آسانی برنامه‌ریزی کنید.

 نرم افزار مدیریت سازمان اودو

نرم افزار مدیریت سازمان Odoo با در کنار هم قراردادن بیش از ۴۶ ماژول اصلی که با دسته‌بندی‌های مختلفی از قبیل فروش، مالی و حسابداری، تولید، ‌منابع انسانی‌، پروژه، فروشگاه و... توانسته با حداقل هزینه یکپارچگی سازمان شما را تضمین کند.

Odoo ERP

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟