چگونه فروش خوبی داشته باشیم؟ این سؤالی است که بسیاری از مدیران کسبوکارها از خود میپرسند. اما در این بازار پر رقابت اطلاع و آگاهی از روشهای مختلف برای فروش محصولات و به کارگیری استراتژی مناسب برای پیادهسازی برگ برنده هر مدیر موفق است.
ایده فروش محصول از طریق تخفیفگذاری یکی از روشهایی که برای فروش بیشتر محصول و خدمات به کار میرود. کاهش قیمت محصولات که با عنوان تخفیف کالا نیز شناخته میشود، راهی مطمئن برای جلب توجه و ایجاد علاقه در کسبوکار شما است و در بسیاری از موارد میتواند منجر به جذب مشتریان جدید شود.
تخفیفهای فروش را میتوانید در هر صنعتی مشاهده کنید اما به طور عمده میتوانید در خرده فروشیها و فروشگاههای اینترنتی شاهد آنها باشید. کمپینهای قیمتگذاری تبلیغاتی مانند flash، فصلی و ترخیص کالا از جمله رایجترین نمونههای تخفیفگذاری هستند.
در ادامه این مقاله ما سعی کردهایم تا با نگاه دقیقتری به جزئیات تخفیفگذاری برای فروش بالاتر و استراتژیهای تخفیفگذاری بپردازیم و امید است تا با اطلاع و به کارگیری مناسب نتایج بهتری را در فروش خود شاهد باشید.
استراتژی تخفیف چیست؟
استراتژی تخفیف نوعی قیمت گذاری تبلیغاتی است که در آن قیمت اصلی محصول یا خدمات را با هدف افزایش ترافیک، جذب مشتریان جدید، جابجایی موجودی و ایجاد فروش بیشتر را برای زمان محدود و مشخصی کاهش میدهد.
انجام یک معامله خوب احساس لذت و رضایت را برای همه افراد به همراه دارد. به همین دلیل، افراد به سمت محصولات و خدماتی که قیمتهای پایینتری دارند کشیده میشوند. تخفیفگذاری احساس فوریت را ایجاد میکند و ممکن است مشتریان بیشتری را به سمت تبدیل سوق دهد. شرکتها معمولاً برای مناسبتهای خاص، خریدهای حجمی و پرداخت نقدی تخفیف ارائه میدهند.
چرا تخفیفگذاری مهم است؟
علاوه بر افزایش فروش و جذب مشتری که قبلاً نیز به آن اشاره شد، تخفیفها میتوانند مصرف کنندگانی را که قصد ترک سبد خرید را دارند، از این کار منصرف کنند.
همچنین، در فروشگاههای اینترنتی فرصت باز خرید یک کوپن برای مشتریانی که به تازگی با برند شما آشنا شدهاند باعث میشود تا اولین خرید خود را انجام دهند. تخفیفگذاری باعث تقویت رفتارهای وفاداری بلند مدت در مشتریان میشود و به بهبود روابط با مشتریان کمک میکند.
مزیت و معایب تخفیفگذاری
به منظور درک بهتر جایگاه و اهمیت تخفیفگذاری بر روی محصولات، در اینجا لازم دیدیم تا به مزایا و معایب تخفیفگذاری نگاهی اجمالی بیندازیم و با بایدها و نبایدهای روشهای تخفیف دادن به مشتری بیشتر آشنا شوید.
مزایای تخفیفگذاری
1- انرژی فعالسازی را کاهش میدهد: با ارائه تخفیف در قیمتها، مشتریان مجبور نیستند هنگام تصمیمگیری برای خرید محصولات شما خیلی فکر کنند. ارائه قیمت گذاری مبتنی بر تخفیف، انرژی فعال سازی را برای خرید مشتریان کاهش میدهد و هزینههای تبلیغاتی شما را برای آگاهی از برند و جذب مشتری کاهش میدهد.
2- افزایش فروش: تخفیفها مشتریان حساس به قیمت را جذب میکنند و حجم فروش را افزایش میدهند.
3- موجودی اضافی را حذف میکند: اعمال تخفیف بر روی محصولاتی که در انبار اضافه هستند میتواند به فروش سریعتر آنها کمک کند.
4- جذب مشتریان جدید: جذب با تخفیف یکی از روشهای جذب مشتریان جدیدی است که برای اولین بار از شما خرید میکنند.
5- افزایش وفاداری: ارائه تخفیف برای مشتریان تکراری باعث تقویت حس وفاداری آنها میشود.
6- مزیت رقابتی: به کسبوکارها اجازه میدهد تا بتوانند در بازار پر رقابت باقی بمانند.
انواع و روش های وفادار سازی مخاطب
افزایش وفاداری مشتریان به برند شما، راهی موثر برای افزایش فروش و کاهش هزینههاست. مشتریان قدیمی، با 50% احتمال بیشتر، محصولات جدید شما را خریداری کرده و به نسبت 31% بیشتر برای شما هزینه میکنند. برای خواندن مقاله روی دکمه زیر کلیک کنید:
معایب تخفیفگذاری
1- از بین بردن حاشیه سود: تخفیفهای مکرر سودآوری را کاهش میدهد
2- کاهش ارزش برند: تخفیفهای بیش از حد و بدون استراتژی ممکن است ارزش درک شده محصولات را کاهش دهد.
3- انتظارات مشتری: مشتریان ممکن است انتظار تخفیفهای دائمی را داشته باشند و حتی در مواقعی که قیمتها به طور مکرر و یا به صورت متناقضی تغییر میکنند، مشتریان ممکن است که احساس فریب خوردگی را داشته باشند.
4- همنوع خواری: ممکن است باعث شود که مشتریان کالاهای تخفیف دار را به جای کالاهایی با قیمت کامل خریداری کنند.
نحوه تعیین استراتژی برای تخفیفگذاری
4 خطری که در بخش معایب توضیح داده شد، به این معنا نیست که شما باید از ارائه تخفیف اجتناب کنید، اما شما میتوانید با اتخاذ یک استراتژی تخفیف هوشمندانه آنها را مدیریت کنید.
در ادامه، چندین استراتژی تخفیفگذاری و چگونگی مفید بودن آنها برای کسبوکار شما را توضیح خواهیم داد. دقت و بررسی در این نوع استراتژیهای باعث میشود تا مناسبترین شیوه تخفیفگذاری را انتخاب کنید.
1- تخفیف اولین خرید
تخفیف اولین خرید یکی از محبوبترین انواع تخفیفها است. برای اینکه مشتریان بتوانند از این تخفیف بهره ببرند، میتوانید از بازدیدکنندگان جدید درخواست کنید تا در خبرنامه شما ثبت نام کنند. پس از تبدیل و ثبت نام مشتریان، شما با موفقیت یک مشتری جدید را به دست میآورید.
برای اینکه بتوانید از این تکنیک تخفیفگذاری استفاده میکنید میتوانید به نرم افزار odoo سر بزنید. برای تخفیفدهی در اودو در بخشهای Sales، eCommerce و Point of Sale میتوانید تخفیفهای خودتان را اعمال کنید.
نرم افزار اودو چیست؟
نرمافزار مدیریت کسب و کار اودو، تمام نیازهای کسب و کار را بصورت یکپارچه و یکجا تهیه کرده است تا بتوان از طریق آن فرایندهای اجرایی در سازمانها را تا 30 درصد کاهش داد. برای دریافت اطلاعات بیشتر روی دکمه زیر کلیک کنید:
2- تخفیفهای تبلیغاتی
مشابه مورد اول، این نوع نیز جزء تخفیفهای عمومی محسوب میشوند متن تخفیف به گونهای نوشته میشود که به مشتریان انگیزه خرید کردن را میدهند. تنها تفاوت این نوع خرید با مورد قبلی در این است که یک مشتری میتواند از این نوع تخفیفها چندین بار استفاده کند.
در متن تبلیغاتی برای جذب مشتری باید به مهلت زمانی آن اشاره کرد تا احساس فوریت و از دست دادن فرصت را به آنها القا کند. تخفیفهای تبلیغاتی برای مدت محدودی در دسترس هستند و معمولاً به رویدادهای فصلی خاصی مربوط میشوند.
3- تخفیف حجمی
تخفیفهای حجمی به مقدار خرید مشتریان وابسته هستند. این نوع تخفیف عمدتاً توسط مراکز عمده فروشی مورد استفاده قرار میگیرد.
4- یکی بخرید، x درصد تخفیف بگیرید (BOGO)
این نوع تخفیفگذاری مشتریان را تشویق میکند تا تعداد بیشتری از یک نوع کالا را خریداری کنند. برخی اوقات کالای دوم رایگان است اما در این نوع تخفیف کالا معمولاً کالای دوم را با قیمت پایینتری عرضه میکنند.
5- تخفیفهای مبتنی بر وفاداری
تخفیفهای وفاداری به مشتریان تکراری ارائه میشود. این معمولاً بخشی از برنامه وفاداری است که در آن مشتریان میتوانند از هر خرید امتیاز بگیرند.
رویکرد دیگری که در این نوع تخفیف به کار میرود، ارائه تخفیف بلافاصله پس از خرید است که باعث میشود مشتریان شما به کسبوکار شما بازگردند.
در ماژول فروش اودو، بخشی به نام loyalty programs وجود دارد. پس از خرید نرم افزار odoo قالبهای متنوعی را برای ایجاد اولین برنامه فراهم آورده است. شما میتوانید یکی از کارتهای قالب را انتخاب کرده یا اینکه بر روی new کلیک کنید و برنامه دلخواه خودتان را ایجاد کنید.
6- ارائه هدایای رایگان
به جای ارائه یک تخفیف پولی، میتوانید با ارائه یک هدیه رایگان به مشتریان خود، حس شیرینی از خرید را ذهن آنها ایجاد کنید.
7- فروش Flash
تخفیفگذاری Flash فقط برای مدت کوتاهی از 24 ساعت تا یک هفته است. فروش کوتاه مدت در اکثر مواقع جواب میدهد زیرا مشتریان احساس فوریت میکنند. بر طبق آمارها، این نوع تخفیف به طور متوسط 35 درصد افزایش نرخ تراکنش را ایجاد میکند.
8- تخفیف حمل و نقل رایگان
مشتریان فروشگاههای اینترنتی معمولاً دوست دارند تا هزینه حمل و نقل آنها رایگان باشد. در اغلب موارد مشاهده شده است که یکی از دلایل رها کردن سبد خرید توسط خریداران هزینه حمل و نقل بوده است.
9- یکی بخر، دو تا ببر
تخفیف یکی بخر، دو تا ببر زمانی است که شرکتها یکی دیگر از همان محصولی را که مشتری خریده است را به عنوان تخفیف به مشتری اهدا میکنند.
10- بسته بندی
تخفیف بستهای مجموعهای از اقلام را پوشش میدهد که با یکدیگر تناسب دارند. خرید یکباره همه آنها ارزانتر از خرید هر یک از آنها به صورت جداگانه است.
اتوماسیون فروش + اتوماسیون بازاریابی بصورت حرفهای
هماهنگی بیدرنگ میان فرایندهای فروش و بازاریابی با ابزارهای اتوماسیون، به بهبود کارایی و افزایش درآمد از فروش میانجامد. در این مقاله به بهترین روش اتوماسیون سازی کسب و کار خواهیم پرداخت. برای خواندن مقاله روی دکمه زیر کلیک کنید:
چرا به مشتریان تخفیف و کوپن میدهیم؟
همانطور که اشاره شد دلایل زیادی برای ارائه تخفیف و کوپن به مشتریان وجود دارد. به طور خلاصه، دلایل ارائه تخفیف عبارتند از:
1- میتواند باعث فروش سریع محصول شود.
2- یک راهحل خوب برای جابجایی موجودی اضافی یا قدیمی است.
3- میتواند باعث ایجاد تقاضا برای یک محصول یا خدمات جدید شود.
4- میتوانید مشتریان جدیدی را جذب کنید.
5- ارائه تخفیف میتواند به ایجاد شهرت مثبت و برندسازی شما کمک کند.
چند ایده تخفیفگذاری برای افزایش محصولات
حال که با بهترین استراتژیهای تخفیف آشنا شدید بهتر است تا با به کارگیری چند ایده ساده تأثیرگذاری آن را بهتر و از شیوه مناسب در موقعیتهای مختلف استفاده کنید.
1- تخفیفهای خود را خاص کنید
سعی کنید تخفیفهای خود را در مدت زمان مشخصی از سال و یا به مناسبت خاصی اعمال کنید و آن را به مشتریان خود اعلام کنید.
2- دارای مهلت زمانی باشد
اعمال بازه زمانی برای تخفیفها باعث افزایش فوریت و ترس از دست دادن موقعیت میشود و به افزایش متقاعد کننده بودن تخفیفهای شما کمک میکنند. افزودن یک تایمر زمانی به تخفیفگذاری باعث میشوند تا خریداران زودتر اقدام به تصمیمگیری کنند.
برای استفاده از این قابلیت در برنامه Odoo ابتدا باید Pricelists را فعال کنید. برای انجام این کار میتوانید از مسیر:
Point of Sales ‣ Configuration ‣ PoS
اقدام کرده و POS خود را باز کنید در نهایت، میتوانید زمان خود را تعیین کنید.
مزیت نرم افزار مدیریت کسب و کار Odoo
- کاهش 30 درصدی هزینه های سازمان
- یکپارچگی و پوشش کامل نیازهای سازمانی
- ثبت و نگهداری فوقالعاده قوی اطلاعات سازمانی
- اعطای انعطاف پذیری سازمانی
3- مقدار ثابت در برابر درصد
قانون 100 بیان میکند که خریداران به تخفیفهای درصدی برای کالاهای با قیمت پایین بهتر پاسخ میدهند و وقتی اقلام گرانتر است ترجیح میدهند تا مقادیر مطلق را ببینند.
4- کدهای کوپن تصادفی
مشتریان به کدهای کوپن مانند 10% OFF عادت دارند و این تصور را به آنها میدهد که برای ماهها میتوانند از آن استفاده کنند، اما یک کد تصادفی مانند AX6S7 که موقتی باشد راحتتر از بین میرود. تصادفی بودن کد کوپن به افزایش حس فوریت کمک میکند.
5- متمایز کردن بخشها
اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید، تخفیفها را براساس منابع ترافیکی خود متمایز کنید. به عنوان مثال، اگر یک بازدید کننده از جستجوی گوگل وارد وب سایت شده است، نباید به او تخفیف زیادی بدهید چرا که او علاقه مند به خرید است. اما اگر فردی از اینستاگرام وارد میشود احتمالاً او فردی کنجکاو است و باید با تخفیف بیشتر او را به خرید کردن ترغیب کنید.
6- تخفیفهای مبتنی بر اینفلوئنسر
اگر با اینفلوئنسرها کار میکنید، میتوانید تخفیفهای خود را براساس اینکه چه کسی بازدید کننده را به وب سایت شما هدایت کرده است شخصی سازی کنید.
7- تخفیفهای خود را به تدریج کاهش دهید
شروع یک تخفیف با نرخ بالاتر و کاهش تدریجی سطح تخفیف واقعاً احساس فوریت را افزایش میدهد چرا که آنها نمیخواهند بهترین معاملات را از دست بدهند.
به طور مثال برند Surf Rusty از این نوع فروش برای تبلیغ یک روز خود استفاده میکند. 10 کوپن با تخفیف 50 درصد، 20 کوپن برای تخفیف 40 درصد، 30 کوپن برای تخفیف 30 درصد و 50 کوپن برای تخفیف 20 درصد را ارائه میدهد.
تنظیم تخفیف با نرم افزار Odoo
نرم افزار odoo برای ارائه تخفیفها دارای ویژگیهای قدرتمندی است که به تنظیم استراتژی تخفیفگذاری متناسب با هر کسبوکاری کمک میکند.
اگر به ندرت از تخفیفگذاری استفاده میکنید میتوانید از تخفیفگذاری دستی استفاده کنید و سادهترین راه برای حل نقطه فروش است. شما همچنین میتوانید بر روی کل سفارش یا روی محصولات خاصی تخفیف اعمال کنید.
چرا باید اودو را از دیباگ بخرم؟
- ارائه لایسنس رسمی اودو
- دیباگ، تنها پارتنر رسمی فارسی زبان اودو
- ارائه اودو به زبان فارسی
- ارائه اودو مطابق با فرایند سازمانی در ایران
- مشاوره و پشتیبانی قبل و بعد از خرید نرم افزار
- استقرار کامل برای سازمان