راهاندازی و مدیریت یک کسبوکار موفق کار سادهای نیست و برای استارتاپها و مشاغل کوچک این چالش میتواند دلهرهآور باشد. این افراد باید تغییر اولویتهای خواستههای مشتریان و تغییرات کلان اقتصادی را به خوبی مدیریت و از آنها برای دستیابی به موفقیت خود بهره گیرند.
اما این سوال مطرح میشود که کسبوکارها چگونه میتوانند عملکردهای خود را به درستی هدایت کنند و به عنوان یک بازیگر اصلی در بازار ظاهر شوند؟ برای پاسخ به این سوال تنها یک پاسخ وجود دارد و آن استفاده از اتوماسیون فروش و بازاریابی است.
اتوماسیون بازاریابی و فروش چیست؟
اتوماسیون فروش و بازاریابی به همکاری سازنده بین دپارتمانهای فروش و بازاریابی اشاره دارد که میتواند با استفاده از ابزارهای فروش و اتوماسیون بازاریابی به صورت پشت سرهم انجام گیرند.
این کار باعث تطابق و همسویی بهتر بخشهای مختلف، کمپینهای هدفمندتر، بالاترین کیفیت لیدها و سایر مزایای متقابل میشود.
ارزش و پایداری اتوماسیون فروش و بازاریابی به توانایی منابع شما برای ارائه اطلاعات دو سویه در بین بخشهای مختلف استوار است. ابزارهای اتوماسیون فروش و بازاریابی زمانی برای کسبوکار سودمند هستند که بتوانند بینشی در مورد مشتریان بالقوه و رفتار مشتری ارائه دهند.
اطلاعاتی که شما از طریق اتوماسیون فروش به دست میآورید میتواند به تلاشهای بازاریابی کاملتر و دقیقتر کمک کند و همچنین به طور بالعکس.
چطور میتوانیم فرآیند فروش خود را بهینه کنیم؟
بهینهسازی فرآیند فروش، کلید موفقیت همه کسبوکارهاست. با ساده کردن فرآیند فروش خود، میتوانید کاراییتان را افزایش دهید و معاملات بیشتری داشته باشید. همین الان این مقاله را بخوانید:
مزیت اتوماسیون و فایده آن به کسبوکار
اتوماسیون سازی باعث میشود زمان و انرژی صرف شده به میزان قابل توجهی کاهش یابد و در عین حال، افراد بر روی اهداف مهمتری تمرکز داشته باشند. با این حال، مزایای اتوماسیون به همین جا ختم نمیشود و اگر بخواهیم با جزئیات بیشتری به آن بپردازیم به طور حتم، مزایای آن چشمگیر خواهد بود. اما به صورت خلاصه، مزایای اتوماسیون و فایده آن برای کسبوکارها عبارتند از:
1- افزایش بهره وری: از طریق اتوماسیون، میتوانیم با حذف نیاز به کار دستی و سرعت بخشیدن به فرآیندها، بهره وری افراد و فرآیندها را به طور قابل توجهی افزایش دهیم. ماشینها برای سریعتر و کارآمدتر کردن کارها طراحی شدهاند و میتواند منجر به افزایش بازده و چرخه تولید کوتاهتر شوند.
2- بهبود دقت و کیفیت: سیستمهای اتوماسیون برای انجام وظایف با دقت و سازگاری بالا طراحی شدهاند که میتواند باعث بهبود دقت و کیفیت محصولات و فرآیندهای کاری شوند. آنها خطاهای انسانی را برطرف میکنند و با کاهش دوباره کاری یا نقصها، رضایت مشتری را به همراه خواهند آورد.
3- افزایش بهره وری و صرفه جویی در هزینهها: اتوماسیون باعث گردش کاری روان و سریع میشود و ایرادات و تنگناهای فرآیندهای کاری را از بین میبرد و اتلاف زمان و منابع را به حداقل میرساند. اتوماسیون با سادهسازی فرآیندها و کاهش مداخلات انسانی، باعث بهبود کارایی، کاهش هزینه نیروی کار و به حداقل رساندن هزینههای عملیاتی خواهد شد.
4- افزایش ایمنی: اتوماسیون سازی میتواند در بخشهای کاری خطرناک مفید باشد. جایگزینی ماشین با انسان در کارهایی که خطراتی را برای انسان به همراه دارد میتواند از وقوع حوادث و صدمات جلوگیری کند.
5- مقیاس پذیری و انعطاف پذیری: سیستمهای اتوماسیون را میتوان به راحتی کوچک یا بزرگ کرد و آنها را مطابق با تقاضا تطبیق داد. سیستمهای اتوماسیون، انعطاف پذیری را مطابق با سطوح تولید، تخصیص منابع و پاسخ سریع به نوسانات بازار ارائه میدهند. این سازگاری باعث میشود تا کسبوکارها در بازار رقابتی باقی بمانند و به نحو کارآمدتری به خواستههای مشتریان خود پاسخگو باشند.
اثر اتوماسیون بازاریابی و فروش برروی مخاطب
اتوماسیون بازاریابی با درمان نقاط درد مشترکی که در عصر دیجیتالی وجود دارد برای مشتریان سودمند خواهند بود. مشتریان غرق در اطلاعات هستند، اما یافتن اطلاعاتی که دقیقاً مشکل آنها را حل کند دشوار است.
زمانی که مشتریان با شما تماس میگیرند، این اتوماسیون فروش و بازاریابی است که میتواند اصطکاک بین تیمها، جمع آوری دادهها در فرمتهای قابل استفاده و اولویتبندی کارهای پشت سرم هم را کاهش دهد. برخی دیگر از اثرات اتوماسیون فروش و بازاریابی بر روی مخاطب عبارتند از:
1- ایجاد محتوای مرتبط
با استفاده از اتوماسیون فروش و بازاریابی، میتوانید دادههای جامعی را در مورد مشتریان جمع آوری کنید. از تبلیغات گرفته تا بازاریابی ایمیلی همه آنها تبدیل به ابزاری برای پیشبینی رفتار مشتری خواهند شد. مشتریان زمان کمی دارند و اتوماسیون بازاریابی با استفاده از دادههایی که از قبل جمع آوری کرده به کمک جمع آوری مرتبطترین محتواها میآید.
2- پاسخهای بهتر و سریعتر
اتوماسیون بازاریابی به کسبوکارها کمک میکند تا وظایف را اولویت بندی کرده و سرنخها را مدیریت کنید. بنابراین، به سوالات دریافتی به سرعت پاسخ داده میشود. از طریق دادههای رفتاری ذخیره شده در CRM، کارمندان خط مقدم این اختیار را دارند که بدون نیاز به جستجوی اطلاعات اولیه، کمکهای مرتبطتری را دریافت کنند، تاریخچه مشتریان را بدانند و پاسخهای خودکار را براساس خریدهای قبلی انجام دهند.
3- ارائه تجربیاتی یکپارچه و چند کاناله
در اتوماسیون بازاریابی و فروش، دادهها جمعآوری، ذخیره و در نرمافزار بازاریابی شما مورد استفاده قرار میگیرند، بنابراین، مشتریان میتوانند تجربهای شخصی سازی شده مانند فرمهای از قبل پر شده، ایمیلهای هدفمند که نیاز آنها را برطرف میکند و دیگر خدمات مشتری را دریافت کنند. با استفاده از اتوماسیون بازاریابی مشتریان بدون توجه به کانال مورد استفاده با شما تماس میگیرند و خدمات یکسانی را دریافت خواهند کرد.
انواع آن و روش های وفادار سازی مخاطب
افزایش وفاداری مشتریان به برند شما، راهی موثر برای افزایش فروش و کاهش هزینههاست. مشتریان قدیمی، با 50% احتمال بیشتر، محصولات جدید شما را خریداری کرده و به نسبت 31% بیشتر برای شما هزینه میکنند.
همین الان این مقاله را بخوانید:
روش اتوماسیون: مراحل اتوماسیون
برای ایجاد یک استراتژی مؤثر در اتوماسیون بازاریابی خود میتوانید از نمونههای موفقی که قبلاً مورد استفاده قرار گرفتهاند استفاده کنید. از جمله نمونههای موفقی که در رده اتوماسیون فروش و بازاریابی قرار دارد، نرم افزار اتوماسیون بازاریابی odoo است.
این برنامه با فراهم آوردن مشخصاتی که حاصل تحقیق و تجربه است توانسته است تا به درخواستهای بسیاری از کسبوکارها پاسخ دهد. مراحل کلیدی که در ادامه اشاره میشود را به درستی انجام دهید تا بتوانید بهترین نتیجه دلخواه خود را به دست آورید. این مراحل شامل:
1- تعیین اهداف و شناسایی مخاطبان هدف
برای شروع، کسبوکارها باید اهداف و مقاصد خود را مشخص کنند. اهداف و مقاصد استراتژی اتوماسیون بازاریابی باید با اهداف و مقاصد کلی کسبوکار همسو باشد.
همچنین، شناسایی مخاطبان هدف یکی دیگر از عناصر حیاتی در ایجاد یک استراتژی اتوماسیون فروش و بازاریابی موفق است. کسبوکارها باید بدانند که مخاطبان هدف آنها چه کسانی هستند، چه نیازها و ترجیحاتی دارند و چگونه با کسبوکار آنها در تعامل هستند.
2- انتخاب نرم افزار مناسب
انتخاب یک پلتفرم مناسب برای اتوماسیون بازاریابی به طور حتم بر موفقیت کسبوکار تأثیرگذار است. نرم افزاری را که انتخاب میکنید اهمیت زیادی دارد و باید به بهترین وجه ممکن با اهداف و مقاصد کسبوکار شما سازگار باشد.
کسبوکارها باید ویژگیها، عملکرد، قیمت پلتفرم اتوماسیون بازاریابی را قبل از تصمیمگیری نهایی در نظر بگیرند. دو نمونه از محبوب ترین پلتفرمهای اتوماسیون بازاریابی در ادامه معرفی شده است.
اودو چیکار میکند؟
- کاهش 30 درصدی هزینههای سازمان
- مدیریت جزییترین فعالیتهای سازمان
- کاهش 65 درصدی فرایندهای سازمانی
نرم افزار اتوماسیون بازاریابی ODOO: برنامهای است که وظایف فروش و بازاریابی را با استفاده از قوانین و فیلترها برای ایجاد اقدامات زمانبندی شده خودکارسازی میکند. با استفاده از این برنامه میتوانید سفر مشتری، کمپینهای ایمیلی، گردش کار خودکار و بسیاری از موارد دیگر را اجرا کنید.
نرم افزار اتوماسیون ERP: دستهای از نرم افزارهای هستند که میتوانند به کسبوکارها در مدیریت و یکپارچهسازی فرآیندهای مختلف فروش و بازاریابی کمک کنند. سیستمهای ERP بسیاری از فرآیندهای تجاری را به یکدیگر متصل کرده و جریان داده ها را در بین آنها امکانپذیر میسازند.
3- تنظیم نقشه سفر
نقشه سفر مشتری، در واقع نمایش تمام تجربیاتی است که مشتریان در هنگام تعامل با یک برند کسب میکنند. این نقشه سفر باید هر نوع تعاملی که مشتری از زمان آگاهی از برند تا درخواستهای پشتیبانی پس از خرید با یک کسبوکار دارد را شامل شود.
4- ارائه محتوای شخصی سازی شده
شخصی سازی عناصر یک عنصر حیاتی برای ایجاد یک استراتژی اتوماسیون فروش و بازاریابی موفق است. امروزه، بیشتر مشتریان به دنبال محتوا و محصولی هستند که با نیازها و ترجیحات خاص آنها همسو باشد. بر طبق گزارشی که در سال 2021 از McKinsey منتشر شد، 71 درصد از شرکت کنندگان در نظر سنجی انتظار دارند که برندها تعاملات شخصی سازی شده را ارائه دهند.
5- تنظیم گردش کار
گردش کار باعث میشود تا برندها پیامهای به موقع و هدفمند را برای مخاطبان خود ارسال کنند. این گردشهای کاری امکان ارائه محتوای متناسب به مشتریان را در هر نقطه از تماس در طول سفرشان را برای آنها فراهم میسازد.
6- اندازه گیری و تحلیل نتایج کمپین
پیاده سازی تنها اولین مرحله برای کمپین بازاریابی است. برای درک میزان موفقیت و شکست آن، برندها باید نتایج آن را تجزیه و تحلیل کنند.
با استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل که اغلب یکی از قابلیتهای پلتفرمهای اتوماسیون فروش و بازاریابی است، برندها قادر هستند تا عملکردهای خود را نظارت و بینشی عملی از آن به دست آورند. برای اطمینان از ارائه بهترین نتایج در استراتژی، شاخصهای کلیدی در این زمینه وجود دارد که به کمک ابزارهای تحلیلی آمدهاند. برخی از این شاخصها عبارتند از:
نرخ باز: درصد مشتریانی را که ایمیلی را باز کردهاند را اندازه گیری میکنید.
نرخ کلیک: درصد مشتریانی را که بر روی یک لینک در ایمیل یا وبسایت کلیک کردهاند را اندازه گیری میکند.
نرخ تبدیل: درصد مشتریانی را که اقدام مورد نظر مانند خرید یا پر کردن فرم را انجام دادهاند را اندازهگیری میکند.
بازگشت سرمایه: درآمد حاصل از کمپین را در مقایسه با هزینه اجرای آن اندازه گیری میکند.
بهترین نرم افزار اتوماسیون فروش و بازاریابی
نرم افزار اتوماسیون فروش و بازاریابی اودو راهی آسان برای ایجاد کمپینهای بازاریابی هدفمند در عرض چند ثانیه است. اتوماسیون فروش و بازاریابی اودو شما را قادر میسازد تا با استفاده از ویژگیهای جمعیت شناختی و رفتاری مشتریان خود، پایگاه داده مشتریان خود را به راحتی ایجاد کنید.
در حالت آزمایشی برنامه اتوماسیون اودو به شما این امکان را داده تا گردش کار خود را بر روی یک مخاطب آزمایشی اجرا کنید و جریان رویدادها را به وضوح مطالعه کنید.
گزارشها و آمارهای پیشرفتهای که در این برنامه وجود دارد باعث میشود تا عملکرد کمپین خود را با استفاده از KPIهایی مانند نرخ باز، نرخ پرش، کلیکها و بسیاری از جنبههای دیگر بررسی کنید. همچنین این برنامه به شما اجازه میدهد تا مخاطبان خود را ردیابی کنید.
علاوه بر این، در این برنامه میتوانید این برنامه را با ماژولهای دیگر مانند CRM، تجارت الکترونیک، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی پیامکی و بسیاری از موارد دیگر یکپارچه سازی کنید.
تمام فرایندها بصورت خودکار
همه فرایندهای کسبوکار از بازاریابی گرفته تا باشگاه مشتریان و مدیریت کسب و کار، همه اینها بصورت کاملا خودکار انجام میگیرد. برای آگاهی بیشتر راجع به اودو روی دکمه زیر کلیک کنید: