بهبود مدیریت زنجیره تأمین با استفاده از راهکارهای نرم‌افزاری: رویکردها و ابزارهایی برای بهره‌وری بیشتر

با استفاده از راهکار های نرم افزاری مدیریت زنجیره تامین را بهبود ببخشید و بهره وری بیشتری به دست آورید. همه چیز را به یکجا ببینید و کنترل کاملی بر زنجیره تامین خود داشته باشید.
22 اسفند 1402
نرگس نصیری پور

امروزه به لطف استفاده از فناوری‌های جدید شاهد گستردگی تجارت‌های جهانی هستیم. برای حمایت و تسریع تجارت جهانی، زنجیره‌های تأمین بزرگتر شده‌اند و اکنون با سیستم پیچیده‌ای از تأمین کنندگان، شرکت‌های لجستیک و خریداران روبرو هستیم.

به منظور ردیابی محصولات از لحظه تولید تا نقطه پایان که به دست مصرف کننده می‌رسد نرم افزارهای مدیریت زنجیره تأمین به کمک این اکوسیستم آمده‌اند. اگر کسب‌وکار شما رو به رشد است و برای انتخاب نرم افزار مدیریت زنجیره تأمین که بتواند نیازهای آینده شما را نیز پوشش دهد تردید دارید با ادامه این مقاله همراه باشید.

اهمیت مدیریت زنجیره تأمین

سیستم‌های مدیریت زنجیره تأمین به برنامه‌ریزی صحیح فرآیندها و همچنین، در دستیابی به چندین هدف تجاری به طور موازی به کسب‌وکارها کمک می‌کند. به عنوان مثال، مدیریت زنجیره تأمین می‌تواند کیفیت محصول را بهبود ببخشد، خطر بازخوردهای منفی و شکایات مشتریان را کاهش و در عین حال به ایجاد یک برند قوی در نزد مشتریان کمک می‌کند. 

همچنین، در بخش لجستیکی نیز شرکت‌ها می‌توانند خدماتی را با حداقل هزینه و دوره زمانی در اختیار مشتریان خود قرار دهند. به طور کلی، سیستم‌های مدیریت زنجیره تأمین فرصت‌های زیادی را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند تا حاشیه سود خود را بهبود ببخشند. به ویژه برای کسب‌وکارهایی که عملیات بزرگ و بین المللی دارند مدیریت زنجیره تأمین اهمیت زیادی دارد. 

13 نرم افزار انبارداری عالی در زمینه انبارداری + امکانات و معایب هرکدام

نرم افزار انبارداری برتر، با دقت و کارایی بالا، اطلاعات دقیق موجودی را ارائه می‌دهد، تا به شما کمک کند بهترین تصمیمات مدیریتی را اتخاذ کنید. در این مقاله لیستی از بهترین نرم‌افزارهای انبارداری ایران را باهم بررسی می‌کنیم. پس حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


اهمیت استفاده از راه‌حل‌های نرم‌افزاری مدیریت زنجیره تأمین

امروزه، فناوری‌های سازمانی در قلب هر عملیات تجاری قرار گرفته‌اند. استفاده از نرم افزار مدیریت زنجیره تأمین مانند ماژول انبارداری اودو مدیران را قادر می‌سازد تا به شفافیت و کنترل بیشتری بر عملیات تجاری خود دست یابند. از موارد دیگری که اهمیت راه حل‌های نرم افزار مدیریت زنجیره تأمین را بیان می‌کند به شرح زیر هستند:

1- دید بیشتر: از آنجایی که هر فعالیتی که در زنجیره تأمین صورت می‌گیرد را توسط نرم افزار می‌توان ردیابی کرد، تنها با یک کلیک می‌توانید به اطلاعات آن مرحله دسترسی داشته باشید. همچنین، با استفاده از نرم‌افزار مدیریت زنجیره تأمین می‌توانید اشتراک گذاری داده‌ها و در نتیجه همکاری بین فروشندگان، توزیع کنندگان و خرده فروشان را تسهیل کنید.

2- افزایش کارایی: هر ساعت از عملیات زنجیره تأمین هزینه دارد. استفاده از نرم افزار مدیریت زنجیره تأمین مانند ماژول انبارداری اودو به شناسایی و از بین بردن هر گونه گلوگاه در فرآیندها کمک می‌کند. همچنین، شما می‌توانید ماژول انبارداری اودو را با دیگر نرم افزارهای سازمانی که دارید ادغام کنید. این برنامه می‌تواند اتوماسیون وظایف دستی را تسهیل و به بهره وری کلی سازمان کمک کند.

زنجیره تامین

3- تجزیه و تحلیل‌های زنجیره تأمین: زنجیره تأمین در واقع سیستم گردش خون کسب‌وکار شما هستند. بسیاری از مشکلاتی که در کسب‌وکار شما وجود دارد را می‌توانید با دریافت داده‌های شفاف حل کنید. ماژول انبارداری اودو به اخذ تصمیم گیری‌های آگاهانه‌ در  طیف وسیعی از فعالیت‌های زنجیره تأمین از تهیه مواد خام تا نحوه و زمان تحویل فرآیندهای کاری را کمک می‌کند.

4- کاهش هزینه: راه حل‌های نرم افزاری خدمات مشتری و مدیریت زنجیره تأمین مانند ماژول انبارداری اودو در بهینه سازی سطح موجودی، اتخاذ بهترین شیوه‌ها مانند ساخت به موقع و کاهش هدر رفت مواد به شما کمک می‌کند. همچنین، با پیگیری پرداخت‌ها با استفاده از این برنامه، می‌توانید گردش مالی بدهکاران را کاهش دهید.

5- نظارت بر ریسک‌ها: ریسک‌ها و چالش‌هایی که یک کسب‌وکار می‌تواند با آن مواجه شود جزء جدایی ناپذیر هر تجارت است. با نگاشت این خطرات بر روی یک نرم افزار مدیریت زنجیره تأمین می‌توانید تا این خطرات را کاهش دهید. همچین، نرم افزارهای مدیریت زنجیره تأمین می‌توانند میزان مواجه شدن یک کسب‌وکار با خطرات را پیش بینی کنند و به تسهیل فرآیند خرید و فروش کمک کند. 

نرم افزارهای مدیریت زنجیره تأمین می‌توانند به تدوین استراتژی‌های مدیریت ریسک برای به حداقل رساندن اختلالات فرآیندهای عملیاتی کمک کنند و کسب‌وکارها می‌توانند برای چنین شرایطی برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده و در صورت وقوع خطرات به صورت چابک عمل کنند.

6- انطباق بهتر: فعالیت‌های مدیریت زنجیره تأمین عموماً باید از یکسری قوانین و پروتکل‌هایی تبعیت کنند. راه حل‌های نرم افزار مدیریت زنجیره تأمین به ردیابی چنین الزاماتی کمک می‌کند و به مدیران در برنامه ریزی آنها کمک می‌کند. اسناد قانونی و نظارتی مختلف را می‌تواند خودکارسازی کرد تا از عملکرد کمتر زنجیره تأمین و بدون مشکل اطمینان حاصل کرد.

ویژگی‌های نرم‌افزارهای مدیریت زنجیره تأمین

ویژگی‌های اصلی نرم افزارهای مدیریت زنجیره تأمین که بتواند نیازهای استراتژیک کسب‌وکارها را برآورده کند عبارتند از:

1- مدیریت موجودی: نرم افزارهای مدیریت زنجیره تأمین شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا موجودی‌های انبار خود را ساده سازی و کنترل کنند، سفارش‌های جدید را ثبت و سفارش‌های را برای بخش‌های مربوطه بر روی این پلتفرم ارسال کنند.

2- اطلاعات بلادرنگ: در دسترس بودن اطلاعات بلادرنگ که از طریق داشبوردهای غنی از ویژگی‌های نرم افزارهای مدیریت زنجیره تأمین ارائه می‌شود می‌تواند به از بین بردن موانع، نظارت بر موجودی و پیش نیازهای مورد انتظار کمک کند.

3- تجزیه و تحلیل پیش بینی: بهترین نرم افزارهای مدیریت زنجیره تأمین مانند ماژول انبارداری اودو دارای تجزیه و تحلیل داخلی و پیش بینی نمودارها و همچنین گزارش‌های MIS برای پیش بینی  تقاضا، برنامه ریزی برای تولید و پیش بینی تقاضای مشتری هستند.

حیاتی‌ترین روش‌ها و استراتژی‌ انبارداری که باید بدانید!!

استراتژی انبارداری منحصر به فرد، بر اساس نوع کسب و کار، حجم سفارشات و سرعت ارسال، جهت افزایش رضایت مشتریان انتخاب شود. در این مقاله به این روش‌های انبارداری می‌پردازیم. پس حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


4- دسترس پذیری و مبتنی بر فضای ابری: نرم افزار مدیریت زنجیره تأمین باید در هر مکان و زمانی برای پرسنل مجاز در دسترس باشد. این قابلیت امکان مدیریت، ردیابی و نظارت مستمر بر پیشرفت فرآیندهای مدیریت زنجیره تأمین را فراهم می‌کند.

5- امنیت: امنیت داده‌ها برای هر کسب‌وکاری ضروری است. هر نرم افزار مدیریت زنجیره تأمین باید قابلیت‌های رمزگذاری داده‌ها، محافظت از ویروسی شدن، نظارت بر شبکه و تحمل خطا را دارا باشد.

6- مدیریت خدمات میدانی: فعالیت‌های مدیریت خدمات میدانی شامل فعالیت‌های زمانبندی، موجودی، صورتحساب و حسابداری می‌شود که در مدیریت عملیات از راه دور بسیار مؤثر هستند. با خرید ماژول انبارداری اودو شما می‌توانید تمام قابلیت‌های مورد نیاز خود را در یک پکیج داشته باشید.

7- رابط کاربری بصری: رابط کاربری نباید بیش از حد پیچیده باشد و تمامی ‌افراد باید بتوانند به آسانی از آن استفاده کنند. هر چه قابلیت‌های بیشتری را یک نرم افزار ارائه دهد به همان میزان بر پیچیدگی آن افزوده خواهد شد. اما ماژول انبارداری اودو، توانسته است تا توازن خوبی را میان ارائه قابلیت‌های پیشرفته و رابط کاربری ساده ارائه دهد.

مفاهیم مدیریت زنجیره تأمین

کاوش در مفاهیم مدیریت زنجیره تأمین این اطمینان را به ما می‌دهد که تمامی ‌فرآیندها در یک کسب‌وکار به درستی اجرا شده‌اند و در واقع همه فرآیندها روغن کاری شده است. مفاهیم مدیریت زنجیره تأمین عبارتند از:

1- برنامه ریزی زنجیره تأمین(Supply Chain Planning): برنامه ریزی مفهوم اصلی و سنگ بنای زنجیره تأمین است. این مفهوم شامل هنر پیش بینی، ایجاد برنامه‌های فروش و عملیات قوی، نظارت بر سطح موجودی است.

2- عملیات مدیریت زنجیره تأمین(Supply Chain Operations): این مفهوم شامل اجرا و همگام سازی در سراسر زنجیره تأمین می‌شود. این مفهوم به تدارکات، مدیریت زنجیره ارتباط با تأمین کنندگان، عملیات خدمات، کنترل کیفیت و بهبود مستمر اشاره دارد.

3- لجستیک زنجیره تأمین(Supply Chain Logistics): این مفهوم بر حرکت فیزیکی و ذخیره سازی کالاها، بهینه سازی استراتژیک حمل و نقل، انبارداری و توزیع نظارت دارد.

4- استراتژی زنجیره تأمین(Supply Chain Strategy): این مفهوم شامل فرآیندهای تصمیم گیری و برنامه ریزی بلند مدت می‌شود که توسعه استراتژی زنجیره تأمین، طراحی و بهینه سازی شبکه، پایداری، مسئولیت اجتماعی و مدیریت ریسک را پوشش می‌دهد.

5- فناوری و سیستم‌ها(Technology and Systems in Supply Chain Management): فناوری‌ها و سیستم‌های زنجیره تأمین، برنامه ریزی منابع سازمان و فناوری بلاکچین به تجزیه و تحلیل داده‌ها در زمان واقعی، جریان اطلاعات یکپارچه، قابلیت ردیابی و امنیت بیشتر کمک می‌کند.

مدیریت زنجیره تأمین

مدل‎های زنجیره تأمین

به منظور پوشش دادن تمامی ‌نیازهای کسب‌وکارهای مختلف مدل‌هایی تعریف شده است که هر شرکت می‌تواند برای هدایت تلاش‌ها و شرح وظایف مدیریت زنجیره تأمین خود از آنها استفاده کند. این مدل‌ها عبارتند از:

1- مدل جریان پیوسته(Continuous flow): این مدل برای صنایع بالغ بهتر است. مدل جریان پیوسته به صنایعی اشاره دارد که کالاهای مشابهی را بارها تولید می‌کنند و به انتظارات تقاضاهای مشتری تغییرات کمی‌ را نشان می‌دهند.

2- مدل چابک(Agile): این مدل برای شرکت‌هایی با تقاضاهای غیر قابل پیش بینی یا محصولات سفارشی بهتر است. انعطاف پذیری در این مدل زنجیره تأمین در اولویت قرار دارد.

3- مدل سریع(Fast): این مدل برای چرخش سریع محصولی که عمر کوتاهی دارد مفید است. با استفاده از مدل زنجیره تأمین سریع، شرکت تلاش می‌کند تا بر روی یک روند سرمایه‌گذاری کند، محصولات را سریع تولید کرده و این اطمینان را دارد که محصولات قبل از پایان روند به فروش می‌رسند.

4- مدل انعطاف‌پذیر(Flexible): این مدل برای شرکت‌هایی که تولیداتش تحت تأثیر شرایط و فصول قرار می‌گیرد مفید است. برخی از شرکت‌ها در برخی از فصول سال ممکن است با تقاضاهای بیشتری از سوی مشتریان مواجه شوند. یک مدل انعطاف پذیر زنجیره تأمین تضمین می‌کند که تولیدات می‌تواند به راحتی افزایش یا کاهش داشته باشد.

5- مدل کارآمد(Efficient): در صنایعی که حاشیه سود کمی‌ را تجربه می‌کنند، شرکت ممکن است تا با کارآمدترین فرآیند زنجیره تأمین خود بتواند مزیت‌های بیشتری را کسب کند. مدل کارآمد می‌تواند شامل استفاده از پیشرفته‌ترین و بهترین تجهیزات باشد که فرآیندهای مدیریت موجودی و پردازش سفارشات به بهترین نحو انجام دهد.

6- مدل سفارشی(Custom): اگر هیچکدام از مدل‌های فوق با نیازهای شرکت مطابقت نداشته باشد، شرکت‌ها می‌توانند یک مدل سفارشی را انتخاب کنند.

چرا از نرم افزار اودو استفاده کنیم؟

ماژول انبارداری اودو یک راه حل جامع را به شرکت‌ها ارائه می‌دهد که فرآیندهای شما را بهینه سازی و یک تحویل مقرون به صرفه و کارآمد را تضمین می‌کند و تمامی این موارد با رعایت استانداردهای دقیق کیفیت و ایمنی انجام می‌پذیرد.

ویژگی‌های کلیدی نرم افزار اودو

1- مدیریت موجودی: مدیریت موجودی ماژول انبارداری اودو یک سیستم ردیابی و مدیریت را برای موجودی مواد خام، مقدار محصولات ذخیره شده و نظارت بر دارایی‌ها ارائه می‌دهد. همچنین به یکپارچه سازی بارکدها کمک می‌کند.

2- مدیریت انبار: با استفاده از ماژول انبارداری اودو می‌توانید به دقت بر جابجایی مواد و بهینه سازی تراکنش‌های مهم مانند حمل و نقل، دریافت و برداشت‌ها نظارت کنید.

3- تدارکات: ماژول انبارداری اودو سفارش دقیق و به موقع موجودی متناسب با نیازهای شما را تسهیل می‌کند. شما می‌توانید کل فرآیند تدارکات خود را با استفاده از این برنامه تسریع کنید.

4- پیش‌بینی و برنامه‌ریزی: ماژول انبارداری اودو به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا تقاضاهای مشتریان را تجزیه و تحلیل کنند و به طور مؤثری با تغییر نیازهای مصرف کنندگان سازگار شوند.

5- مدیریت سفارش: ماژول انبارداری اودو با خودکارسازی فرآیندهای خرید، رسیدگی به سفارشات خرید، زمانبندی تحویل تأمین کنندگان، پیکربندی محصولات و قیمت گذاری‌های کارآمد چند وظیفه‌ای را ساده و تسریع کنند.

6- مدیریت مرجوعی: ماژول انبارداری اودو به ارزیابی محصولات معیوب و مدیریت کارآمد قراردادهای بیمه مشتری و بازپرداخت از طریق یک سیستم قوی کمک می‌کند.

در کنار رشد خود، بهتر است بدانید...

خیلی از کارها از توان شما خارج است. پیشنهاد می‌کنیم قابلیت‌های نرم‌افزار اودو را یاد بگیرید:

همین الان کلیک کن


ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟