بررسی تفاوت‌های‌ بیزینس کوچینگ و مشاور کسب و کار

تفاوت اصلی کوچینگ و مشاوره در چیست؟ یکی از سوالات اساسی صاحبان کسب‌و‌کار این است که کوچینگ کسب و کار برایشان بهتر است یا مشاوره کسب و کار؛‌که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.
11 بهمن 1402
بررسی تفاوت‌های‌ بیزینس کوچینگ و مشاور کسب و کار
مجموعه نویسندگان دیباگ
| 1 توضیح
/web/image/1760-54d5f0dd/%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D8%A8%DB%8C%D8%B2%DB%8C%D9%86%D8%B3-%DA%A9%D9%88%DA%86%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D9%88-%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87-%DA%A9%D8%B3%D8%A8-%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D8%B1.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

بیزینس کوچینگ (Business Coaching) و مشاوره کسب‌ و کار، هر دو اهداف‌ یکسانی دارند، از همین رو برخی بررسی تفاوت بیزینس کوچ و مشاور کسب و کار را نادیده می‌گیرند؛ اما باید گفت که این دو، هر یک راه‌های متفاوتی را برای رسیدن به هدف خود انتخاب می‌کنند. 

در هر دو خدمت، هدف اصلی، کمک به کارآفرین یا مدیر یک کسب و کار، برای رسیدن به اهداف عملکردی می‌باشد. این اهداف عملکردی ممکن است افزایش سودآوری، بازاریابی جدید، اجرای استراتژی، تغییر در ساختارهای سازمانی، بهبود شرایط برنامه‌های یادگیری و توسعه کارکنان باشند. 

مهم نیست که کسب و کار شما چقدر خوب پیش می‌رود، همیشه جایی برای پیشرفت در کارتان وجود دارد. خواه فروش بیشتر، رضایت مشتری بیشتر یا افزایش عملکرد کارکنان باشد، کسب و کار شما احتمالا به تقویت نیاز دارد. 

اینجاست که کوچینگ و مشاوره کسب و کار می‌تواند نقش حیاتی ایفا کند. قبل از تصمیم‌گیری در مورد نحوه استفاده از این خدمات، مهم است که تفاوت‌های بین مربیگری کسب و کار و مشاوره را درک کنید.

در ادامه با ما همراه باشید تا تفاوت هردو این‌ها را درک کنیم و بدانیم که برای سازمان یا شرکت خودمان به کدام یک نیاز داریم؟

مشاوره کسب و کار  کیست و چه وظایفی دارد؟

بزرگترین چالش تجاری شما چیست؟ چه فروش ضعیف داشته باشید، چه کارمندان ناسازگار یا حتی هر مشکل خاص دیگر، باید بتوانید به کمک فردی این مشکلات را حل کنید. هر صاحب کسب و کاری می‌تواند حداقل یک مشکل فراگیر را که به نظر می‌رسد کل شرکت را عقب نگه می‌دارد، شناسایی کند. بنابراین طبیعی است که بخواهید یک مشاوره یا بیزینس کوچینگ نیاز داشته باشید.

کوچینگ کسب و کار چیست

کوچینگ کسب و کار و مشاوره دو شیوه بسیار متفاوت با رویکردها، روابط و اهداف متضاد هستند. بسته به تمام کارهایی که می‌خواهید در کسب و کار خود انجام دهید، ممکن است برای کارهای مختلف به هر دو نیاز داشته باشید. 

مشاوران کسب و کار از تخصص خود در صنعت برای مشاوره دادن به مشتریان در مورد استراتژی‌ها و اجرا استفاده می‌کنند. آن‌ها مستقیما با تیم‌های مدیریت ارشد برای بررسی، بازنگری و بازسازی عملیات و محصولات یک شرکت کار می‌کنند. مشاوران کسب و کار تلاش‌های جدیدی را برای پیشبرد اهداف بلند مدت شرکت اجرا می‌کنند.

در نقش مشاور کسب و کار، به مشتریان کمک می‌کنید تا به ناکارآمدی‌های عملیاتی رسیدگی کنند و راه‌حل‌های ممکن برای نقاط دردناک برجسته را شناسایی کنند. شما با استفاده از داده‌های داخلی و خارجی برای کمک به نوآوری در فرآیندها یا پیشنهادات، بینش‌هایی را شناسایی و ترسیم خواهید کرد. 

چگونه با odoo می‌توان در زمان، پول و منابع صرفه‌جویی کرد؟

نرم‌افزار اودو یک راه‌حل قدرتمند برای مدیریت کسب و کارها است که در سال 2005 توسط Fabien Pinckaers تاسیس شد. در این مقاله نشان خواهیم داد چطور با نرم‌افزار اودو می‌توان روی منابع، زمان و پول در کسب‌و‌کار صرفه‌جویی کرد. برای خواندن این مقاله روی دکمه زیر کلیک کنید:

همین الان کلیک کن!

موفقیت در این نقش با توانایی شما در شناسایی دقیق حوزه‌های مشکل و ارائه راه حل‌های عملی نشان داده می‌شود. از مهم‌ترین وظایف مشاوران کسب و کار می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • الزامات و اهداف تجاری مشتریان را تجزیه و تحلیل و ارزیابی می‌کند.
  • تجزیه و تحلیل جامع داده‌ها را برای کشف ناکارآمدی‌ها، ضعف‌ها، عوارض و مشکلات عملیاتی انجام می‌دهد.
  • تدوین، توصیه و اجرای استراتژی‌های تجاری در راستای اهداف شرکت
  • یافته‌ها، نتیجه گیری‌ها و توصیه‌ها را به همتایان و مشتریان ارائه می‌دهد.
  • به اجرای تغییرات توصیه شده کمک می‌کند.
  • اجرای استراتژی‌ها را زیر نظر دارد و برای بازخورد با مشتریان درگیر می‌شود.

کوچینگ کسب و کار چیست؟

برای بررسی تفاوت بیزینس کوچ و مشاور کسب و کار، باید نکات مربوط به آن را مورد بررسی قرار‌ دهیم. چندین عامل باعث استفاده از کوچینگ کسب و کار و آموزش می‌شود. همانطور که روز‌ به روز کسب و کارها پیچیده‌تر شده و سرعت تغییرات افزایش‌ یافته، به همان نسبت نیاز به مشاوره مدیریت کسب و کار نیز در شرکت‌ها‌ و سازمان‌ها حس می‌شود. 

امروزه مدیران کسب و کارها، حاضر اند برای گرفتن راهنمایی و عبور از مشکلات پیچیده، هزینه‌های بالایی را متحمل شوند. دیگر وقتی برای «یادگیری هنگام انجام امور» یا عارضه یابی سازمانی و آزمون و خطا برای «یادگرفتن از طریق اشتباهات» وجود ندارد.

استفاده و اهمیت رو به رشد فن‌اوری نیز یکی از علت‌های مهم استفاده از خدمات مشاوره کسب و کار است. همراهی با تغییرات فن‌آورانه، برای همه کسب و کارها بسیار دشوار بوده و داشتن مهارت‌های لازم برای استفاده موفقیت‌آمیز از فن‌آوری‌های جدید، فراتر از توانایی‌های بیشتر کسب و کارهای کوچک است. 

به همین دلیل است که همه صاحبان کسب و کارها، می‌گویند که باید برای استفاده از کوچینگ بیزینس، هزینه‌هایی را متحمل شد.

تفاوت کوچینگ و مشاوره

تفاوت کوچینگ و مشاوره کسب و کار در چیست؟

یک کوچینگ کسب و کار معمولا با کارمندان یا رهبر کسب و کار شما یک به یک کار می‌کند. در اصل چنین فردی شما را به سمت توسعه منابع و مهارت‌های لازم برای موفقیت راهنمایی می‌کند. یک کوچینگ می‌تواند در تمام مراحل اداره یک کسب و کار به شما کمک کند. 

این می‌تواند شامل راه اندازی کسب و کار شما باشد، در حالی که در حال رشد است یا اگر در حال توسعه یک محصول جدید هستید. یک مشاور تجاری معمولا با یک گروه یا تیم کامل کار می‌کند. 

یک مشاور اغلب دارای تخصص خاصی است و باید در زمینه‌هایی مانند بازاریابی، عملیات و منابع انسانی تخصص داشته باشند. یک مشاور کسب و کار به شما در تعیین اهداف در این زمینه‌های خاص کمک می‌کند و در اصل شرکت را هدایت خواهد کرد تا برنامه‌ریزی دقیقی برای رسیدن به  اهداف خود داشته باشید. 

یک مشاور کسب و کار می‌تواند به شما کمک کند تا یک ایده را عملی کنید، در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنید یا به کارکنان خود انگیزه دهید.

تفاوت‌ اصلی کوچینگ و مشاوره در چیست؟

با ذکر توضیحات اولیه در رابطه با تفاوت بیزینس کوچ و مشاور کسب و کار، در این قسمت به تفاوت‌های اصلی کوچینگ و مشاوره می‌پردازیم:

1. تفاوت از لحاظ جلسات
2. تفاوت از نظر نوع عملکرد
3. تفاوت از نظر تمرکز بر حوزه‌ها
4. تفاوت به لحاظ تخصص
5. تفاوت از لحاظ نوع تغییر
6. تفاوت از نظر مدت زمان
7. تفاوت از لحاظ نوع تعهد

1- تفاوت از لحاظ جلسات

اولین تفاوت بیزینس کوچ و مشاور کسب و کار، تعداد افرادی‌ست که با آن‌ها در ارتباط هستند. اگرچه ممکن است جلسات کوچینگ برای همه افراد یک سازمان برگزار شود، اما همچنان وظیفه اصلی کوچ این است که با یکی از اعضاء سازمان یا شرکت صحبت کند و روندی را پیش بگیرد که باعث توسعه فردی دانشجو شود. از همین رو، این جلسات گروهی نبوده و به صورت تک تک برگزار می‌شوند.
این در حالتی است که جلسات مشاوره اغلب گروهی تشکیل شده و یک مشاور مواردی را در هر جلسه بازگو می‌کند که برای تصمیمات و کارهای گروهی سازمان مفید به نظر می‌رسد.

2- از نظر نوع عملکرد

دومین تفاوت بیزینس کوچ و مشاور کسب‌ و کار این است که، یک کوچ. در حوزه کوچینگ سعی می‌کند تا توانایی‌های فردی مراجعین‌اش را از طریق تعیین هدف یا مسئولیت‌پذیری برای حل مشکلات گوناگون، تصمیم گیری‌های مناسب و برخورد با مسائل مختلف، در محیط کار بیشتر کند. اما یک مشاور، به صورت‌ کاملاً مستقیم از طریق آموزش‌های لازم، راهکارهایی ارائه می‌کند تا مشکلات فرد در حوزه‌های گوناگون در محیط کار برطرف شود.
در اصل تفاوت کوچینگ و مشاوره در این است که کوچینگ، راه حل مناسبی برای حل مسائل ارائه نمی‌دهد، اما یک مشاور، مستقیماً به ارائه راه حل می‌پردازد اما برای بیشتر و بهتر کردن توانایی‌های فردی، کاری انجام نمی‌دهد.

3- فرق از نظر تمرکز بر‌ حوزه‌ها

دیگر تفاوت بیزینس کوچ و مشاور کسب و کار، بر روی نقطات تمرکز کار و پروسه کاری می‌باشد. کوچینگ، اغلب روی توسعه فردی تمرکز می‌کند؛ بدان صورت که همه راهکارها را به کار می‌برد تا شخص بهترین تصمیم را بگیرد، بهترین جایگاه را بیابد، بهترین مسیر را پیدا کند و در نهایت میزان رضایت او از زندگی بالا می‌رود. این راهکارها می‌توانند، روی همه جنبه‌های زندگی فرد تاثیرگذار باشند.

اما مشاور، روی یک مشکل خاص تمرکز کرده و تلاش‌های او مبتنی بر داده‌های اولیه می‌باشد؛ از همین رو، گرفتن نتیجه از فعالیت مشاوره راحت‌تر خواهد بود.

4- تفاوت‌هایی به لحاظ تخصص

چهارمین تفاوت بیزینس کوچ و مشاور کسب و کار از نظر تخصص می‌باشد. تخصص یک کوچ، توسعه مهارت‌های فردی مثل بهبود مهارت تصمیم‌گیری، افزایش ارتباطات اجتماعی و سازماندهی کارهاست؛ در حالی که یک مشاور، باید تخصص مشخصی در حوزه‌های گوناگون مثل حسابداری، مدیریت یا برنامه‌ریزی داشته باشد تا بتواند زمانی که فرد به مشورت احتیاج دارد، به او راهکار نشان داده و کمک رساند. برای این منظور، در بیشتر مواقع. مشاور مدرک یا گواهینامه‌های خاصی دارد.

5- متفاوت بودن از لحاظ نوع تغییر

نکته بعدی در مورد تفاوت بیزینس کوچ و مشاور کسب و کار، تغییراتی است که هر کدام از آن‌ها ایجاد می‌کنند. هنگامی که بخواهیم تغییراتی را در رفتار، مدیریت زمان و ارتباطات افراد ایجاد کنیم، نیاز به یک مربی در حوزه کوچینگ داریم. ولی اگر بخواهیم آموزش‌های مشخصی را در یک سازمان به فرد یا افرادی معین بدهیم، باید از یک مشاور کمک بگیریم.

به همین علت است که یک مربی، باید آموزش‌های خود را نسبت به هر فرد و نقاط ضعف و قوت‌اش، شخصی‌سازی کند. اما یک مشاور می‌تواند که یک نوع آموزش را برای دسته‌ای از افراد به کار بگیرد.

بیزینس کوچینگ چیست

6- فرق از نظر مدت زمان

دیگر تفاوت بیزینس کوچ و مشاور کسب و کار، مربوط به طول مدت دوره‌های آموزشی آن‌ها است. دوره‌های کوچینگ، اغلب تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که مشکل فرد در یک زمینه به‌ طور کامل بر طرف شود. 

حتی در میانه راه نیز، اگر فرد احساس راحتی نکند می‌تواند جلسات خود را با فرد دیگری در حوزه کوچینگ ادامه دهد. برنامه‌ای که برای هر جلسه تنظیم می‌شود نیز بر اساس نیاز مراجع خواهد بود؛ چراکه فرد باید بر اساس پیشرفت و تمریناتی که انجام داده است، درخواست تنظیم برای جلسه بعدی را داشته باشد.

اما جلسات مشاوره، زمانی تمام می‌شود که آموزش‌ها تکمیل شوند. زمان و تعداد جلسات نیز اغلب بر حسب نظر مشاور مشخص می‌شوند.

7- متفاوت بودن از لحاظ نوع تعهد

تفاوت بیزینس کوچ و مشاور کسب و کار، در نوع تعهد نیز به چشم می‌خورد. میزان پیشرفت در جلسات کوچینگ، اغلب مربوط به تعهد مراجع است؛ زیرا تنها زمانی بهبودی و توسعه فردی در شخص ایجاد می‌شود که خود او عمیقاً آن را درخواست کند. 

در این بین، یک کوچ تنها می‌تواند ذهن فرد را برای ایجاد این تغییرات باز کند. اما در جلسات مشاوره، تعهد یادگیری در یک حوزه مشخص بر عهده مشاور است؛ در اصل مشاور، فرد اجرا کننده بوده و باید نکات مهم در زمینه‌ای خاص را به مراجع یاداور شود. 

در این بین، نقش مراجع حمایت از مشاور و رعایت نکاتی‌ست که او بیان می‌کند.

5 شرکت بزرگی که از ورشکستگی نجات یافتند

رکود، عدم مدیریت صحیح و خیلی از چیزهای دیگه موجب ورشکستگی یک بیزینس میشه. در این مقاله به سرگذشت شرکت‌های ورشکسته و شروع دوباره بعد از ورشکستگی خواهیم پرداخت. برای خواندن این مقاله روی دکمه زیر کلیک کنید:

همین الان کلیک کن!


کدام را انتخاب کنیم؛ بیزینس کوچینگ یا مشاور کسب و کار؟

هنگام تصمیم‌گیری در مورد انتخاب بیزینس کوچینگ یا مشاور کسب و کار مهم است که چندین فاکتور را در نظر داشته باشید. آیا برای یک پروژه کوتاه مدت به مشاوره یا راهنمایی نیاز دارید؟ آیا به دنبال چشم اندازی تازه و خلاقیت در زمینه‌های خاصی از کسب و کار خود هستید؟ اگر این‌طور باشد، ممکن است به یک مشاوره کسب و کار نیاز داشته باشید. پس باید چنین فردی را برای سازمان خود انتخاب کنید.

آیا می‌دانید چه کاری باید انجام شود اما مطمئن نیستید که چگونه آن را انجام دهید؟ آیا به فردی مورد اعتماد نیاز دارید که بداند چگونه نقاط قوت شما را مشخص کند و بهترین ویژگی‌های شما را نشان دهد تا بتوانید به چندین هدف برسید، نه اینکه فقط یک پروژه را به پایان برسانید؟ اینها انواع چیزهایی هستند که احتمالا به یک بیزینس کوچینگ نیاز دارند.

نکات مختلفی وجود دارد که باید هنگام انتخاب بیزینس کوچینگ یا مشاور مناسب برای کسب و کار خود در نظر داشته باشید.

  • نظرات مشتریان خود را بررسی کنید: مربی یا مشاور چه سابقه‌ای دارد؟ باید این موضوع را اول از همه مد نظر داشته باشید و بعد از آن به نظرات مشتریان خود توجه کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. نظرات از مشتریان نشانه‌ای از این است که مربی یا مشاور توانایی کمک به کسب‌وکارهای مختلف را در رسیدن به اهداف خود دارد.
  • تجربه آن فرد را مورد بررسی قرار دهید: آیا مربی یا مشاور سابقه و سالها تجربه در چندین زمینه دارد؟ آیا فرد هم در دنیای تجارت و هم به عنوان مربی یا مشاور تجربه دارد؟
  • آیا آن فرد یک مشاوره رایگان ارائه می‌دهد: ارائه یک مشاوره رایگان ضروری است تا بتوانید قبل از انجام تعهد از مناسب بودن آن شخص برای تجارت خود مطلع شوید.

تفاوت بیزینس کوچینگ با روش های دیگر 

سخن پایانی

مشاور یک فرد متخصص در یک حوزه یا رشته خاص (مثلا بازاریابی یا فناوری) است که برای رفع یک مشکل خاص یا حل آن وارد یک شرکت یا سازمان خواهد شد. 

آنها در مورد این موضوع تحقیق می‌کنند و یک راه حل پیشنهادی ارائه می‌دهند، که اغلب شامل مشاور یا سایر متخصصان می‌شود که کار را برای شما انجام می‌دهند. قبل از تصمیم‌گیری در مورد انتخاب مشاوره کسب و کار یا حتی کوچینگ کسب و کار مهم است که تفاوت‌های خاص بین مربیان و مشاوران کسب و کار را درک کنید. 

در حالی که ممکن است برخی از زمینه‌های مربیگری و مشاوره وجود داشته باشد که همپوشانی داشته باشند، قطعا تفاوت‌های زیادی وجود دارد.

در نظر داشته باشید که به کمک نرم افزار اودو می‌توانید بسیاری از مشکلات کسب و کار سازمان خودتان را مدیریت کنید. این نرم افزار به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا تمامی اطلاعات و فعالیت‌های خود را در یک محیط یکپارچه مدیریت کنند و باعث بهبود کارایی، کاهش اشتباهات و افزایش هماهنگی در تمامی بخش‌های سازمانی خود شوند.

نرم افزار مدیریت کسب و کار اودو

  • کاهش 30 درصدی هزینه سازمان
  • کاهش 30 درصدی فرایند سازمان
  • پوشش کامل نیازهای کسب و کار

برای اطلاعات بیشتر، همین الان کلیک کن!

اگر سؤالات بیشتری در این زمینه دارید می‌توانید با کارشناسان دیباگ در تماس باشید. کارشناسان ما راهنمایی‌های لازم را در این زمینه در اختیار شما می‌گذارند.

سوالات متداول

بیزینس کوچینگ چیست؟

بیزینس کوچینگ، یکی از مهم‌ترین انواع کوچینگ بوده که برای هدایت مدیران و صاحبان تجارت‌های گوناگون به سمت رشد و توسعه بهتر، مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.

از بین کوچینگ و مشاوره کدام بهتر است؟

این رو حوزه تفاوت‌های ریشه‌ای باهم دارند، شما باید باتوجه به شرایط مورد نظرتان، بهترین گزینه را انتخاب کنید.


ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟