لیست بهترین نرم افزارهای erp ایرانی و خارجی + قابلیت و مزیت‌های آن

در این مقاله لیست بهترین نرم افزارهای ERP ایرانی و خارجی جای گرفته که مطمئنا یکی از دغدغه‌های مهم هر مدیر کسب و کار است.
23 خرداد 1402
لیست بهترین نرم افزارهای erp ایرانی و خارجی + قابلیت و مزیت‌های آن
مجموعه نویسندگان دیباگ
/web/image/1750-197fde3d/erp.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

نرم افزار ERP، با مجموعه‌ای از سیستم‌های لازم کسب‌ و کار، مثل نرم افزارهای مالی، نرم افزارهای CRM، نرم افزارهای اداری و نرم افزارهای منابع انسانی؛ فرايندهای برنامه‎ ريزی، تصميم‌گيری و عمليات سازمان را برای صاحبان کسب‌ و کار تسهیل می‌کند. بهترین نرم افزار ERP  توانسته فرایندهای مدیریتی را تسهیل بخشد. ما در این مقاله قصد داریم تا به معرفی بهترین نرم افزار erp ایرانی و خارجی بپردازیم.

نرم افزار erp ایرانی

انواع بهترین نرم افزار erp دارای امکانات فراوانی بوده که در این قسمت به آن‌ها می‌پردازیم:
• نرم افزار‌های مالی
• نرم افزارهای منابع انسانی
• نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری
• نرم افزارهای تولید
• نرم افزارهای اداری

نوع نرم افزارتوضیحات
نرم افزارهای مالینرم افزارهای مالی مانند صورت‌های مالی، اموال، دارایی ثابت، حقوق و دستمزد، و خزانه‌داری برای مدیریت و ردیابی درآمد و هزینه‌های کسب‌وکار.
نرم افزارهای منابع انسانینرم افزارهای منابع انسانی برای مدیریت نیروی کار و فرآیندهای استخدام و حفظ روابط خوب با کارکنان.
نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)نرم افزارهای CRM برای مدیریت ارتباط با مشتری، شامل مدیریت تماس، ردیابی مکالمه، مدیریت لید، بررسی تاریخچه سفارش و ایجاد نقل قول.
نرم افزارهای تولیدنرم افزارهای تولید برای مدیریت جریان‌های تولید، ادغام با سایر نرم‌افزارهای ERP، کاهش نیازها، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه تمام شده.
نرم افزارهای ادارینرم افزارهای اداری برای ادغام و اتوماسیون تمامی عملکردهای اداری، تبدیل محیط اداری به مکانی هوشمند و دیجیتالی.

1- نرم افزارهای مالی

اولین امکان بهترین نرم افزار erp، ارائه نرم افزارهای مالی می‌باشد. قابلیت‌های مدیریت مالی، در خط مقدم پیاده سازی erp قرار می‌گیرند. ماژول‌هایی مثل، نرم افزار صورت‌های مالی، نرم افزار اموال، دارایی ثابت، نرم افزار حقوق، دستمزد و نرم افزار خزانه‌داری به ردیابی درآمد و هزینه‌های کسب‌ و کار شما کمک شایانی می‌کنند.

تاریخچه ERP + معرفی برنامه ERP

سیستم‌های Enterprise Resource Planning یا همان ERP کلید یکپارچه سازی عملکردهای حیاتی سازمان‌ها هستند. در این مقاله به شرح بیشتری درباره تاریخچه ERP می‌اندازیم و مراحل تکامل آن را ذکر می‌کنیم.

تاریخچه ERP

2- نرم افزارهای منابع انسانی

دومین امکان بهترین نرم افزار erp ارائه نرم افزارهای منابع انسانی می‌باشد. نرم افزار erp، نیروی کار سازمان شما را از طریق ویژگی‌های مدیریت سرمایه کنترل خواهد کرد. مدیریت کارمندان در روند استخدام و حفظ روابط خوب با کارکنان سازمان تاثیر بالایی دارد.

3- نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری

سومین ویژگی مهم بهترین نرم افزار erp، ارائه نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری می‌باشد. نرم افزار CRM، می‌تواند قابلیت‌های بسیار زیادی را برای کمک به روابط مشتری ارائه کند. این سیستم، به کمک کارکنان فروش و بازاریابی می‌آید و به نیازهای مدیریت تماس، ردیابی مکالمه، مدیریت لید، بررسی تاریخچه سفارش و ایجاد نقل قول پاسخ می‌دهند.

4- نرم افزارهای تولید

چهارمین امکان بهترین نرم افزار erp، ارائه نرم افزارهای تولید است. باتوجه به میزان تخصصی بودن و حجم جریان‌های تولید در سازمان‌ها، این جریان‌ها به ماژول‌های مشخص و تعیین شده‌ای نیاز دارند. نرم افزار تولید ادغام شده با سایر نرم‌افزارهای erp، باعث کاهش نیازهای، افزایش بهره‌وری، سطح موجودی و کاهش هزینه تمام شده می‌شود.

انواع نرم افزار erp

5- نرم افزارهای اداری

پنجمین امکان بهترین نرم افزار erp، ارائه نرم افزارهای اداری می‌باشد. احتیاج به استفاده از اتوماسیون‌های اداری و دیجیتالی شدن به صورت فزاینده‌ای، در دنیای امروزی مشاهده است. نرم افزارهای اداری، با ادغام تمامی عملکردهای اداری در یک نرم افزار به خصوص، محیط اداری را به مکانی هوشمند برای کسب ‌و کار تبدیل می‌کند.

بهترین نرم افزارهای erp

اگر قصد خرید بهترین نرم افزار erp را دارید حتما باید به نکات ویژه‌ای توجه داشته باشید. ما در‌ این قسمت به انواع بهترین نرم افزارهای erp می‌پردازیم و شما را در خرید erp مناسب یاری می‌کنیم. چند نمونه از بهترین نرم افزارهای erp روز دنیا عبارت‌اند از:
• SAP
• ORACLE
• SAGE
• ODOO
• MICROSOFT DYNAMIC 365

1- SAP

یک نمونه از بهترین نرم افزار erp، SAP می‌باشد. این نمونه، از اولین نرم افزاهای ERP جهان بوده است .sap AG در سال ۱۹۷۲ در کشور آلمان به دست ۵ جوان تاسیس شد که همگی در شرکت IBM کار می‌کردند. این شرکت فراز و نشیب‌های زیادی داشته ولی در سال ۱۳۶۳ شمسی به علت پا گذاشتن اینترنت در عرصه تجارت، با راه اندازی سایتی به نام sap.com پیشرفت چشم‌گیری داشت در سال ۱۳۸۹ شمسی، این شرکت توانست درامد ۱۲.۵ میلیارد یوروی را تجربه کند. درحال حاضر ۵۳۵۰۰ نفر به صورت مستقیم برای این شرکت کار می‌کنند و این شرکت حدود ۱۰۰.۰۰۰ مشتری ۱۲.۰۰۰.۰۰۰ کاربر در ۱۲۰ کشور گوناگون دارد.

2- ORACLE

دومین نمونه از بهترین نرم افزار erp توسط شرکت اوراکل ارائه شد. این شرکت جز بزرگ‌ترین شرکت‌های آمریکا و جهان است که در سال ۱۳۵۵ شمسی تاسیس شده است. یکی از اصلی‌ترین رقبای شرکت SAP می‌باشد که همواره دعاوی حقوقی با یکدیگر دارند و می‌توان آن را دومین مورد از نرم افزاهای ERP برتر جهان نام‌گذری کرد. Oracle erp، یک نرم افزار مبتنی بر ابر می‌باشد که برای اتوماسیون و پردازش‌های دفاتر اداری و فعالیت‌های روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این یک مجموعه نرم افزار مدیریت کسب و کار و نرم افزار مدیریت سازمان است که شامل مدیریت مالی، مدیریت حسابداری و خرید می‌شود.

خرید نرم افزار erp

3- SAGE

سومین مورد از بهترین نرم افزار erp برتر جهان، SAGE است. این نمونه یک نرم افزار انگلیسی است که هدف اصلی آن در دنیای نرم افزار ERP، کسب کارهای کوچک و متوسط است که توسط گراهام وایلی و دیوید گلدمن در سال ۱۳۶۱ در شهرنیوکاسل تاسیس شد؛ در حال حاضر با ۲۴ شعبه در جهان توانسته است ۶ میلیون مشتری در ۱۶۰ کشور جهان جذب کند و ۱۳۴۰۰ نفر به صورت مستقیم برای این شرکت کار می‌کنند و در بورس اوراق لندن نیز جرء ۱۰۰ شرکت برتر سهامی و تعیین کننده شاخص FTSE100 INDEX می‌باشد .در سال ۱۳۸۰، مطبوعات اقتصادی انگلیس سهام این شرکت را جزء بهترین‌ها در بازار بورس معرفی کردند.

4- ODOO

شاید در گذشته نام open erp، به گوش شما رسیده باشد که همان ODOO امروزی است که رتبه چهارم برای بهترین نرم افزار erp را به خود اختصاص داده است. پیکارز در سال ۱۳۸۴ شمسی، در کشور بلژیک این شرکت را تاسیس کرد که یک نرم افزار کاملا متن باز است در ابتدا به نام Tiny erp نام‌گذاری شد که با رشد سریع خود در سال ۱۳۸۷ به Open ERP تغییر نام داد؛ این شرکت در سال ۱۳۹۲ جایزه Deloitte را دریافت کرد که به عنوان سریع‌ترین شرکت با رشد ۱۵۰۰٪ در مدت ۵ سال مورد تقدیر قرار گرفت. در سال ۱۳۹۳، open ERP به نام (odoo) تغییر نام داد. در حال حاضر با ۲۵۵ کارمند و ۷ دفتر در کشورهای گوناگون و ۱۰۰ شریک تجاری در دنیا ۲۰۰۰۰۰۰ کاربر دارد. زبان برنامه نویسی این برنامه Pyton بوده و دارای مجوز AGPL نیز هست. نرم افزار odoo 260 ماژول در هسته اصلی و ۴۰۰۰ ماژول عمومی دارد که در تاریخ نرم افزار، اولین شرکتی‌ست که به این سطح از پوشش دست یافته است و جزء سریع‌ترین و پیشرفته‌ترین نرم افزارهای ERP در سطح جهان می‌باشد.

معرفی نرم افزار مدیریت کسب و کار اودو

نرم‌افزار مدیریت پروژه و کسب و کار odoo، امکانات بسیار زیادی در زمینه مدیریت کسب‌و‌کار و مدیریت منابع سازمانی در اختیارتان قرار می‌دهد که در این مقاله به ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

معرفی اودو


5- MICROSOFT DYNAMIC 365

شرکت مایکروسافت، یک شرکت مطرح و شناخته شده بوده و اکثر دوستان تاریخچه آن را می‌دانند. این کمپانی توانسته به عنوان یکی از انواع بهترین نرم افزار erp جهان شناخته شود. نرم افزار مایکروسافت داینامیک، ترکیبی از CRM و ERP است که بسیار هوشمند و یک پارچه عمل می‌کند. این نرم افزار در نسخه‌های گوناگونی بسته به اندازه شرکت‌ هاست، ماژول‌های آن عبارت‌اند از امور مالی و بهره‌برداری، فروش، خدمات مشتریان، اتوماسیون خدمات پروژه، پشتیبانی مایکروسافت داینامیک، بر پایه فضای ابری بوده اما برای مشتریانی که علاقمند هستند که از فضای لوکال بهره گیری کنند، نسخه‌های دیگری نیز وجود دارند.

بهترین نرم افزار erp ایرانی

عدم توانایی در تصمیم‌گیری‌های پربازده در حوزه کسب و کار، عدم یکپارچگی و انسجام اطلاعات در واحدهای گوناگون و نهایتاً عدم سودآوری، از بزرگ‌ترین مشکلات برنامه ریزی منابع سازمان‌ها بوده است. سازمان‌ها باید نرم افزار erp یکپارچه‌ای را برگزینند که منطبق با استانداردهای روز بوده و در عین حال بتواند با تمرکز بر وجوه گوناگون کسب و کارها، سیاست‌های مدیریتی را اعمال و ارزیابی عملکرد را بهبود دهد. بهترین نرم افزار erp ایرانی سیستم به عنوان سیستم مدیریت منابع سازمان، به صورت یکپارچه علاوه بر کاهش هزینه‌های واحد، از طریق افزایش بهره وری، باعث دسترسی سریع به اطلاعات در کلیه واحدها شده و با دریافت آمار درست به تفکیک واحدها، مدیریت یکپارچه سازمان را به ارمغان می‌آورد.

تفاوت نرم افزار erp و حسابداری

به عنوان نمونه، بهترین نرم افزار erp، امکانات و ویژگی‌هایی را دارد که دیگر نرم افزار‌ها، نمی‌توانند آن‌ها را ارائه کنند. تفاوت‌های اندکی بین این دو نرم افزار وجود دارد. نرم افزارهای erp در اصل جامع‌تر از نرم افزارهای حسابداری می‌باشند. همانگونه که گفتیم، این نرم افزارها، می‌توانند علاوه بر مدیریت مالی، پروسه ارسال کالا و مدیریت مشتری را انجام ‌دهند. به عبارت ساده‌تر، نرم افزارهای حسابداری، زیر مجموعه‌ای erpها محسوب می‌شوند. هر چند که این دو با هم دارای تفاوت‌هایی هستند؛ اما سوال این است که، آیا تفاوت آن‌ها آنقدر محسوس است که به همه کسب و کارها پیشنهاد کنیم که یک erp را نصب کنند؟ 
درواقع نمی‌توان یک نمونه واحد را بین این دو نرم افزار انتخاب کرد؛ چراکه یکسری جزئیات در هرکدام از این دو، وجود دارد که باعث می‌شود نتوانیم آن دو را، کاملاً مشابه هم در نظر بگیریم.

تهیه نرم افزار erp

چرا erp برای کسب و کارها مهم است؟

ممکن است با خود بگویید که اصلا این حجم از تلاش برای انتخاب بهترین نرم افزار erp برای چیست؟ ‌استفاده از این نرم افزار چه کمکی‌ به کسب و کارها می‌کند. سیستم‌های erp، به علت جست‌و‌جوی عقلانی کاربری منابع، به شرط لازم برای اغلب کسب و کارها تبدیل شده‌اند.
وقتی erp به برنامه‌ریزی و هماهنگی می‌رسد، یک دارایی مهم به شمار می‌رود. کارمندان می‌توانند جزئیات موجودی در دسترس و همچنین سفارشات مشتری را مشاهده کنند؛ بنابراین سفارش‌های خرید تامین کننده را مقایسه می‌کنند و درخواست آینده را نیز پیش بینی می‌نمایند. نرم افزار erp، همچنین ارتباطات و همکاری را بهبود می¬دهد؛ چراکه کارمندان می¬توانند وضعیت دپارتمان¬های دیگر را برای هدایت تصمیم گیری‌های خودشان بررسی نمایند.

جمع بندی

همانطور که در متن بالا گفته شد، نرم افزار erp می‌تواند به مدیران و صاحبین کسب و کار کمک کند تا در روند کاری خود، دارای سیری نزولی باشند و پیشرفت رو به جلو‌‌یی را تجربه کنند. بهترین نرم افزارهای erp ویژگی‌هایی را ارائه می‌کنند که باعث می‌شود تا افراد در انتخاب و بهره گیری از آن‌ها کاملاً قانع شوند. برای مشاوره تخصصی کسب و کار می‌توانید از مشاورین ما کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت در زمینه استقرار Odoo برای سازمان شما، با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

1- نرم افزار erp چیست؟

سیستم های erp، با جمع‌آوری و ساماندهی اطلاعات مهم کسب و کارها، حتی در حین رشد، در اجرای عملیات موثر به سازمان¬ها کمک می‌کنند.

2- چه کسی از نرم افزار erp استفاده می‌کند؟

• مسئولین تبلیغات و رسانه‌های دیجیتال
• صاحبین مراکز فروش پوشاک و کفش
• مدیران فروشگاه‌ها

3- خرید نرم افزار سازمانی به چه روشی انجام می‌شود؟

در صورت نیاز شما می‌توانید این نرم افزار را از شرکت‌های ارائه کننده خریداری کنید.


ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟