5 شرکت بزرگی که از ورشکستگی نجات یافتند؛ از جنرال موتورز گرفته تا کوداک

رکود، عدم مدیریت صحیح و خیلی از چیزهای دیگه موجب ورشکستگی یک بیزینس میشه. در این مقاله به سرگذشت شرکت‌های ورشکسته و شروع دوباره بعد از ورشکستگی خواهیم پرداخت.
02 شهریور 1402
5 شرکت بزرگی که از ورشکستگی نجات یافتند؛ از جنرال موتورز گرفته تا کوداک
مجموعه نویسندگان دیباگ
| 1 توضیح
/web/image/7407-cbc8da2b/WaterMark-DyBuG-main6.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

آمار و ارقام وحشتناک و نگران‌کننده‌ ورشکستگی شرکت‌های مختلف را که کنار بگذاریم، ورشکستگی موضوعی است که متاسفانه خیلی از کسب‌وکارها با آن درگیر هستند. شروع دوباره بعد از ورشکستگی برای خیلی از کسب‌وکارها کار ساده و راحتی نیست؛ اما در اصل می‌تواند یک شروع قوی برای کسب‌وکار شما باشد. ورشکستگی به صاحبان و مدیران شرکت‌های آسیب‌دیده این فرصت را می‌دهد که از این فرصتی که پیش آمده برای بهبود کسب‌وکار خود استفاده کنند. شرکت‌هایی مانند: امریکن ایرلاینز، جنرال موتورز و کداک توانستند پس از ورشکستگی خود را تغییر دهند و حتی نسبت به قبل سود بیشتری داشته باشند. 

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا داستان‌های این شرکت‌ها را با هم مرور کنیم و ببینم از کجا به کجا رسیدند. این مقاله برای صاحبان مشاغلی است که به دنبال نجات از ورشکستگی و الهام گرفتن از شرکت‌هایی هستند که پس از ورشکستگی، رشد کرده‌اند.

تجربه ورشکستگی از شرکت‌های مختلف

سرگذشت افراد ورشکسته اغلب تلخ ودلهره‌آور است؛ اما گاهی همین ورشکستگی‌ها باعث نجات شرکت‌ها می‌شوند. استراتژی‌های بازیابی ورشکستگی شامل تجدید ساختار بدهی شرکت، حذف سربار اضافی و تمرکز مجدد بر روی سرمایه‌گذاری‌های سودآور است. کندی فروش و عقب افتادن سود اغلب نشانه ورشکستگی قریب‌الوقوع است. با این حال، تجربه ورشکستگی لزوما به معنای پایان فعالیت شرکت شما نیست. در برخی موارد، می‌تواند حتی فرصتی برای شروعی جدید باشد؛ چه بسا قوی‌تر و پر سودتر از قبل. این پنج شرکت معروف توانستند از شانس دوم خود نهایت استفاده را ببرند؛ بد نیست باهم نگاهی به ورشکستگی و تلاش این شرکت‌ها برای شروع دوباره داشته باشیم.

1.امریکن ایرلاینز 

امریکن ایرلاینز تنها ایرلاین مسافربری بزرگی است که ورشکستگی را تجربه کرد. دلتا، یونایتد و ایر کانادا همگی ورشکستگی‌های مختلفی داشتند؛ اما با‌این‌حال، داستان بهبود خطوط هوایی امریکن یکی از چشمگیرترین داستان‌هاست.

این شرکت در نوامبر 2011 اعلام ورشکستگی کرد. در اوایل سال 2014، AMR و US Airways Group ادغام شدند تا بزرگترین شرکت هواپیمایی جهان را تشکیل دهند: American Airlines Group.

نجات از ورشکستگی

علیرغم هزینه‌های سنگین ورشکستگی شرکت جدید و تسویه حساب‌های دادگاهی، سال 2014 اولین سال سودآور خطوط هوایی امریکن ایرلاینز از سال 2007 بود. این شرکت هواپیمایی حتی در سال 2020 موفق به کسب سود ناچیزی شد؛ اما بعدها دائما رشد کرد و سود خوبی به دست آورد.

2.اشلی استوارت

برند مد زنانه سایز بزرگ اشلی استوارت، در مارس 2014، برای دومین بار ظرف سه سال ورشکسته شد. در آن زمان، آینده این شرکت تاریک به نظر می‌رسید. فروشگاه‌های محلی چپ و راست تعطیل می‌شدند و سرمایه‌گذاران مشتاق نبودند با خرده‌فروشی دیگری که به نظر می‌رسید شکست خورده، ارتباط برقرار کنند.

در نتیجه، رئیس اجرایی و مدیر عامل جیمز ری، چشم اندازی داشت که اشلی استوارت را به عنوان یک تجارت الکترونیکی و شرکتی مبتنی بر رسانه‌های اجتماعی دوباره ابداع کند. ری نسبت به مشتریان اصلی برند - زنان سیاهپوست - احساس مسئولیت می‌کرد و می‌خواست با جمعیتی که از خدمات کمتری برخوردار بودند، درست عمل کند. 

این شرکت تحت رهبری Rhee بازسازی شد و یک وب‌سایت موبایلی بهینه‌سازی شده ایجاد کرد، کانال YouTube Ashley TV خود را ایجاد کرد و از تکنیک‌های بازاریابی خلاقانه مانند تأیید افراد مشهور استفاده کرد. اشلی استوارت در سال 2016 درآمدی بالغ بر 20 میلیون دلار داشت و پیش‌بینی می‌شد که پیش از شیوع ویروس کرونا به 150 میلیون دلار رسید. وقتی همه‌گیری در سال 2020 شروع شد، اشلی استوارت مانند بسیاری از مشاغل با چالش‌های بیشتری روبرو شد. این شرکت 88 فروشگاه خود را تعطیل کرد، اما بیشتر تیم خود را به‌عنوان کارکنان خدمات اجتماعی به کار گرفت.

امروزه، بیشتر مکان‌های خرده‌فروشی اشلی استوارت بازگشایی شده‌اند و تجارت الکترونیک این شرکت در حال رونق است.

3.بتسی جانسون

اگرچه شرکت مد او امروزه در حال رونق است، کسب و کار طراح بتسی جانسون زمانی با روزهای سختی روبرو بود. سود از اوج 150 میلیون دلاری خود در اواسط دهه 2000 به شدت کاهش یافت. در آوریل 2012، بتسی جانسون ورشکست شد. حتی پس از اینکه استیو مدن بدهی‌های معوق شرکت و قراردادهای صدور مجوز را در سال 2010 خریداری کرد. این امر منجر به اخراج 350 نفر و بسته شدن تقریبا تمام فروشگاه‌های خرده فروشی بتسی جانسون شد.

اما این موضوع مانعی برای ادامه مسیر برای او نبود! در پایان سال 2012، او شروع به بازسازی شرکت خود با معرفی یک خط لباس جدید و ارزان‌تر کرده بود که همچنان سبک کلاسیک و عجیب او را تجسم می‌داد. جانسون با تمرکز بر تجارت الکترونیک، شرکت را به سوی موفقیت پیش برد.

امروزه می‌توانید لباس‌های طراحی شده بتسی جانسون را در فروشگاه‌های خرده‌فروشی مانند میسی پیدا کنید. علاوه بر این، سایت تجارت الکترونیک بتسی جانسون با پیشنهاداتی مانند لباس‌های زنانه، دکوراسیون منزل، لوازم آرایشی و لوازم جانبی پر رونق است و خیلی از افراد آن را می‌شناسند.

4. جنرال موتورز

شاید تعجب کنید، اما این شرکت با همه معروفیتی که داشت در لیست شرکت‌های ورشکسته قرار دارد. رکود اقتصادی سال 2008 بسیاری از شرکت‌های بزرگ از جمله جنرال موتورز را به مرز ورشکستگی کشاند.

نجات از ورشکستگی

این شرکت خودروساز قدرتمند که در سال 1908 تأسیس شد، صدمین سالگرد خود را با بدهی بیش از 30 میلیارد دلار به پایان رساند. در ژوئن 2009، به دلیل بدهی بالا، ورشکست شد. جنرال موتورز با کمک بودجه دولتی و یک طرح بازسازی بنیادی توسط جی آلیکس، کارشناس ورشکستگی در AlixPartners، یک عرضه اولیه عمومی در سال 2010 انجام داد.

این شرکت تا پایان آن سال دوباره سودآور شد و هنوز هم در حال رونق است. درآمد 2021 جنرال موتورز درآمد خالص 10 میلیارد دلاری را نشان داد. 

5. Eastman Kodak

برای بیش از 100 سال، شرکت Eastman Kodak یک غول در صنعت فیلم عکاسی بود. اما مانند بسیاری از شرکت‌های قدیمی، کداک قربانی تغییر زمان و فناوری شد و به مرز ورشکستگی رسید.

با ورود عکاسی دیجیتال به جریان اصلی در اواخر دهه 1990 و اوایل دهه 2000، فروش فیلم‌های این شرکت با شکست مواجه شد. کداک برای همگام شدن با انتقال به دیجیتال تلاش کرد و در نهایت در ژانویه 2012 اعلام ورشکستگی کرد.

پس از نزدیک به دو سال سازماندهی مجدد شرکتی، کداک جدیدی در سپتامبر 2013 ظهور کرد و نام خود را به عنوان یک شرکت فناوری متمرکز بر تصویربرداری تغییر داد. اگرچه سهام این شرکت به طور قابل توجهی پایین‌تر از بالاترین قیمت خود در سال 2014 پس از ورشکستگی است، به نظر می‌رسد کداک بدترین مشکلات مالی خود را پشت سر گذاشته است؛ اما حالا سراپاست و دارد به فعالیت‌های قبلی خودش پرقدرت تر از قبل ادامه می‌دهد. این شرکت درآمد خالص GAAP 2021 را 24 میلیون دلار گزارش کرد.

نجات از ورشکستگی

در چنین مواقعی برای نجات از ورشکستگی چه باید کرد؟

این‌ها فقط مثال‌هایی بود از شرکت‌های بزرگ و معروفی که با این همه معروفیت و شناخت، ورشکستگی و بدهکاری‌های خیلی زیادی را تجربه کردند. بعد از مدت زمان کوتاهی دوباره جان گرفتند و به مسیر خودشان ادامه دادند. این شرکت‌ها مثال می‌زنند که می‌توانید پس از رسیدن به پایین‌ترین سطح، ادامه دهید و حتی رشد کنید. هر مورد ورشکستگی منحصربه‌فرد است، اما در اینجا برخی از رایج‌ترین روش‌هایی که شرکت‌ها به دنبال حمایت از ورشکستگی پیشرفت می‌کنند، آورده شده است:

  • برای نجات از ورشکستگی باید بتوانید بدهی‌های خاص را با تخفیف‌های عالی پرداخت کنید، در مورد شرایط وام دوباره مذاکره کنید یا حتی طلبکاران را به سهامدارانی تبدیل کنید که در موفقیت شما سهم دارند. 
  • برای سازماندهی مجدد شرکت گاهی اوقات ممکن است اخراج برای بهبود وضعیت مالی شرکت شما ضروری باشد. حداقل، نمودار سازمانی شرکت خود را مجددا بررسی کنید تا بخش‌ها را ساده کنید و ساختار سازمانی شفاف‌تری ایجاد کنید.
  • در چنین مواقعی برای نجات از ورشکستگی، شرکت‌ها اغلب مجبورند کارهای بیشتری نسبت به اخراج کارمندان انجام دهند. برای نجات از ورشکستگی، به‌منظور کاهش هزینه‌های عملیاتی، تعطیل کردن برخی از تأسیسات یا کاهش عملیات را در نظر بگیرید.
  • تمرکز مجدد تلاش‌ها یکی از فرصت‌های بزرگ در ورشکستگی این است که فعالیت‌های شرکت خود را بر روی مهم‌ترین مراکز سود آن متمرکز کنید، بنابراین مناطقی را که با زیان یا حاشیه‌های کمتری کار می‌کنند، کنار بگذارید.
  • برای نجات از ورشکستگی به دنبال مشارکت استراتژیک باشید. یک شریک استراتژیک ممکن است یک سرمایه گذار، یک فروشنده یا مشتری خاص باشد که می‌توانید برای رشد با یکدیگر روابط خودتان را با او عمیق‌تر کنید. 

سخن پایانی

این مقاله یک مثال و راهنمایی در مورد نجات از ورشکستگی بود. این داستان‌ها الهام بخش هستند. باید بدانید که هراتفاقی که برای شرکت یا کسب و کار شما رخ دهد، این شانس وجود دارد که دوباره بتوانید رشد کنید.

افسردگی بعد از ورشکستگی حسی است که خیلی از کسب‌وکارها بنا به دلائل مختلفی آن را تجربه می‌کنند. یادتان باشد که  ورشکستگی نباید پایان کسب‌وکار شما باشد. در اصل، ورشکستگی به شما فرصتی می‌دهد که عقب نشینی کنید و روی بهبود کسب و کار خود کار کنید، در مورد معاملات با طلبکاران مذاکره کنید و هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهید تا شانس بهتری برای آینده‌ای موفق داشته باشید. 

بسیاری از کارآفرینان فراموش می‌کنند که همین شکست‌ها می‌توانند باعث شوند که شما خیلی پرقدرت از قبل ادامه دهید یا حتی سوددهی بهتری نسبت به گذشته داشته باشید. اگر شما هم به هر دلیلی چنین تجربه تلخی داشته‌اید، می‌توانید برای مشاوره کسب و کار، بهبود سازمانی یا حتی عارضه یابی سازمانی از کارشناسان دیباگ مشورت بگیرید.



ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟