نحوه ارزیابی عملکرد کارکنان چیست؟ ضرورت این کار برای سازمان چیست؟

ارزیابی عملکرد کارکنان، ضرورتی حیاتی برای رشد شرکت‌ها و کمپانی‌ها است. در این مقاله به تست ارزیابی عملکرد کارکنان و بهترین روش ارزیابی عملکرد کارکنان می‌پردازیم.
23 خرداد 1402
نحوه ارزیابی عملکرد کارکنان چیست؟ ضرورت این کار برای سازمان چیست؟
مجموعه نویسندگان دیباگ
/web/image/2210-92cf2851/WaterMark-DyBuG-main2.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

کارمندان سنگ بنای هر شرکتی هستند. مدیریت و هدایت کارکنان یک عامل کلیدی در تعیین موفقیت یا شکست هر کسب و کاری است. به همین دلیل، هر مدیری اهمیت سنجش عملکرد کارکنان خود و اطمینان از عملکرد آنها مطابق با استانداردهای از پیش تعیین شده را درک می‌کند. با در نظر گرفتن این موضوع، مدیران نحوه ارزیابی عملکرد کارکنان را با استفاده از تکنیک‌های ارزیابی عملکرد انجام می‌دهند.

ارزیابی عملکرد کارکنان چیست؟

ارزیابی عملکرد عبارت است از ارزیابی و بررسی سیستماتیک عملکرد کارکنان. در ارزیابی عملکرد از روش‌های عینی برای اندازه‌گیری میزان مشارکت کاکنان در دستیابی به اهداف سازمان استفاده می‌شود. سپس نتایج با انتظارات و اهداف از پیش تعیین شده مقایسه می‌شود.

تکنیک‌های ارزیابی عملکرد

ارائه یک روش ارزیابی عملکرد 100٪ قابل اعتماد و عینی کار آسانی نیست. با این حساب، روانشناسان و کارشناسان منابع انسانی سعی کرده‌اند تکنیک‌های مختلفی را برای اندازه گیری و تست ارزیابی عملکرد کارکنان طراحی کنند.

روش‌های ارزیابی عملکرد کارکنان

روش‌های ارزیابی عملکرد کارکنانتوضیحات
ارزیابی استاندارداستفاده از مقیاس رتبه‌بندی استاندارد برای مقایسه عملکرد با انتظارات، با مصاحبه یا مشاهده مستقیم.
خود ارزیابیکارکنان عملکرد خود را ارزیابی می‌کنند، که به درک بهتر از توانایی‌ها و وظایف روزانه کمک می‌کند و انگیزش ایجاد می‌کند.
ارزیابی 360 درجهشامل ارزیابی‌های خود، سرپرست، زیردستان و همکاران برای سنجش عملکرد و روابط کاری.

1. ارزیابی استاندارد

محبوب‌ترین، متداول‌ترین و بهترین روش ارزیابی عملکرد کارکنان، ارزیابی استاندارد یا ارزیابی استاندارد مبتنی بر استفاده از «مقیاس رتبه‌بندی استاندارد» است. در این روش هر کارمند با مجموعه‌ای از استانداردها یا انتظارات مقایسه می‌شود و سپس براساس عملکرد خود به رتبه‌بندی معمولاً از 1 تا 5 درجه‌بندی می‌شود. این ارزیابی با برگزاری مصاحبه یا مشاهده مستقیم کارکنان در حین انجام وظایفشان انجام می‌شود.

ارزیابی عملکرد با خود ارزیابی

2. ارزیابی عملکرد با خود ارزیابی

برخی از تصورات رایج وجود دارند که کارمندان خود را بیش از حد ارزیابی می‌کنند. اکثر تحقیقات مدرن نشان می‌دهد که کارکنان از آنچه می‌توانند و نمی‌توانند انجام دهند بسیار آگاه هستند. آنها به احتمال زیاد در خود ارزیابی‌ها با خودشان تند و با صراحت رفتار می‌کنند تا به آنها برچسب متکبر یا غیره زده نشود. 
علاوه بر این، خود ارزیابی به شما بینش بهتری در مورد نحوه درک کارمندان از کار و وظایف روزانه خود می‌دهد. بعلاوه، کارکنان کمتر احتمال دارد که نتایج خود ارزیابی را با مدیران به چالش بکشند. خودارزیابی‌ها همچنین نقش مهمی در انگیزش دارند زیرا به کارکنان احساس اهمیت و اعتماد می‌دهند.

3. ارزیابی 360 درجه

بسیاری از مدیران انجام ارزیابی‌های 360 درجه را ترجیح می‌دهند که شامل ارزیابی‌های خود، سرپرست و زیردستان است. این نوع ارزیابی که به عنوان بررسی عملکرد 360 درجه نیز شناخته می‌شود، یکی از معتبرترین و قابل اعتمادترین معیارهای سنجش عملکرد کارکنان است. علاوه بر این، در این روش تنها عملکرد ادراک شده کارکنان در سازمان را اندازه گیری نمی‌شود، بلکه روابط آنها را با سایر افراد نیز اندازه گیری می‌شود.
ارزیابی‌های همتا نمونه دیگری از ارزیابی‌های 360 درجه است. ارزیابی همتایان را می‌توان به عنوان فرآیندی تعریف کرد که در آن همکاران در همان رشته، کار همتایان خود را تجزیه و تحلیل می‌کنند و به آنها انتقاد سازنده می‌دهند. ارزیابی همتایان برای اطمینان از کیفیت آکادمیک کار تولید شده ضروری تلقی می‌شود.

مزایای ارزیابی عملکرد

مزایای ارزیابی عملکردتوضیحات
توسعه شخصی و شغلیشناسایی نقاط قوت و ضعف، کمک به رشد شخصی و بهبود عملکرد.
برنامه ریزی سازمانیدرک عملکرد فعلی برای تعیین اهداف و تخصیص مجدد کارکنان.
ابزارهای انگیزشیشناسایی و پاداش به کارکنان سخت کوش، افزایش انگیزه و ارائه بازخورد مؤثر.

1. توسعه شخصی و شغلی

ارزیابی عملکرد پرسنل تولید عملکرد آنها را اندازه گیری می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنند. این موضوع به رشد شخصی کارکنان کمک می‌کند، زیرا آنها سعی می‌کنند بر نقاط ضعف خود غلبه کنند و نقاط قوت خود را افزایش دهند. این امر منجر به بهبود عملکرد آنها و کسب مهارت‌ها و تجربه‌های جدید می‌شود.

برنامه ریزی سازمانی

2. برنامه ریزی سازمانی

روش دیگر برای استفاده از ارزیابی عملکرد، بررسی نتایج قبلی برای درک نحوه عملکرد شرکت در حال حاضر است. این موضوع می‌تواند به مدیران کمک کند تا اهداف و ارزش‌های سازمان در آینده را تعیین کنند. همچنین می‌تواند در تعیین و تخصیص مجدد کارکنان در مناسب‌ترین موقعیت‌ها بر اساس توانایی‌ها و مهارت‌های آنها کمک کند.

3. ابزارهای انگیزشی

ارزیابی عملکرد با شناسایی کارکنان سخت کوش و با عملکرد بالا و پاداش دادن به تلاش‌هایشان، تأثیر مثبتی بر انگیزه می‌گذارد. این شناخت شغلی حس قدردانی و اهمیت را به کارکنان می‌دهد. همچنین، شناسایی افراد با عملکرد بالا به شرکت این امکان را می‌دهد که به طور مؤثر تبلیغات، جوایز، هدایا و ارتقاء را به افرادی که واقعاً شایسته آنها هستند اختصاص دهد.
علاوه بر این، ارزیابی عملکرد یک ابزار کلیدی بازخورد و ارتباط است. با جمع‌آوری نتایج عملکرد، شرکت‌ها می‌توانند جهت دهی بهتری را برای کسانی که به راهنمایی نیاز دارند، ارائه دهند. همچنین به کارکنان این امکان را می‌دهد که مسائل و مشکلات خود را با مدیران در میان بگذارند.

آموزش

شرکت‌ها می‌توانند از داده‌های به‌دست‌آمده از ارزیابی‌ها و بررسی‌های عملکرد برای طراحی برنامه‌های آموزشی که برای نیازهای هر کارمند مناسب است، استفاده کنند. این امر منجر به بهبود مهارت‌های کارکنان و افزایش شانس آنها برای ارتقاء در شرکت می‌شود. ارزیابی عملکرد همچنین می‌تواند برای تعیین اثربخشی آموزش با اندازه گیری عملکرد کارکنان و مقایسه نتایج قبل و بعد از اجرای برنامه استفاده شود.

اهمیت رشد کارکنان در موفقیت سازمان 🏆 + نحوه آموزش کارکنان سازمان

در این راهنما، ابتدا بررسی خواهیم کرد که اهمیت رشد کارکنان به چه معناست. سپس، جنبه‌های مختلف دیگر آن، از جمله مزایای آن برای سازمان، و روش‌ها و رویکردهای مختلف برای توسعه کارکنان را هم بررسی خواهیم کرد. در این مقاله همراه ما باشید.

رشد کارکنان

چگونه ارزیابی عملکرد کارکنان در ایران را اجرا کنیم؟

  • اول: اهداف سازمانی و انتظارات عملکردی کارکنان خود را تعیین کنید.
  • دوم: این اهداف و انتظارات باید در سرتاسر سازمان ابلاغ شده و مورد توافق کارکنان قرار گیرد.
  • سوم: یک برنامه ارزیابی معتبر و قابل اعتماد طراحی کنید که به طور عینی عملکرد کارکنان را اندازه گیری و ارزیابی کند.
  • چهارم: اجرای برنامه ارزیابی
  • پنجم: نتایج را تجزیه و تحلیل کنید و آنها را به کارمندان خود منتقل کنید. همچنین باید به بازخورد آنها گوش دهید و تغییرات لازم را در ارزیابی‌های آینده ایجاد کنید.

ارزیابی عملکرد

چالش‌های اجرای ارزیابی عملکرد

چالش‌های اجرای ارزیابی عملکردتوضیحات
اعتبار و اعتمادابزارها همیشه دقیق و قابل اعتماد نیستند.
سوگیری‌های بالقوهارزیابی‌ها ممکن است تحت تأثیر سوگیری‌های شخصی قرار گیرند.
اهداف دست نیافتنیتعیین اهداف غیرواقعی باعث نارضایتی و ارزیابی ناعادلانه می‌شود.

1- اعتبار و اعتماد

اعتبار به این صورت تعریف می‌شود که آیا ابزار ارزیابی عملکرد آنچه را که قرار است به طور دقیق اندازه گیری کند، اندازه گیری می‌کند یا خیر. اعتماد به این صورت تعریف می‌شود که آیا ابزار ارزیابی عملکرد هر بار نتایج ثابتی ارائه می‌دهد یا خیر. یافتن ابزار ارزیابی عملکرد که 100% معتبر و قابل اعتماد باشد غیرممکن است. بنابراین همیشه درصدی از عدم قطعیت و خطا در نتایج ارزیابی وجود دارد.

2- سوگیری‌های بالقوه

از آنجایی که دستیابی به یک ابزار 100٪ معتبر و قابل اعتماد دشوار است، سوگیری‌های احتمالی در هنگام انجام ارزیابی وجود دارد. به عنوان مثال، اگرچه ارزیابی 360 درجه برای کسب و کار بسیار قابل اعتماد و مفید است، سرپرستان ممکن است در هنگام ارزیابی زیردستان خود بسیار ملایم یا بسیار خشن باشند. به طور مشابه، کارمندان ممکن است بر اساس رابطه‌ای که با سرپرستان خود دارند، ارزیابی را بیش از حد سخت یا دست کم بگیرند.

3- اهداف دست نیافتنی

تعیین اهدافی که دستیابی به آنها غیرممکن است می‌تواند منجر به نارضایتی عمومی در صورت عدم تحقق آنها شود. مدیری را در نظر بگیرید که هر روز 100 واحد فروش تعیین می‌کند، حتی اگر ظرفیت فعلی بازار فقط 50 واحد باشد. بنابراین هر چقدر هم که کارکنان برای رسیدن به این هدف تلاش کنند، موفق نخواهند شد. اگرچه این تقصیر آنها نیست، اما کارکنان به دلیل ناتوانی در دستیابی به هدف، ضعیف در نظر گرفته خواهند شد.

5 دلیل ضرورت ارزیابی عملکرد کارکنان

درک نحوه عملکرد کارکنان در تمام سطوح سازمان شما برای تضمین رشد و موفقیت مستمر کسب و کار شما ضروری است. اکنون که می دانید چگونه عملکرد کارکنان را ردیابی و ارزیابی کنید، در اینجا 5 دلیل وجود دارد که ضرورت ارزیابی عملکرد کارکنان را نشان می‌دهد:

دلایل ضرورت ارزیابی عملکرد کارکنانتوضیحات
انتظارات را تعیین می‌کندتعیین انتظارات و اهداف شرکتی و فردی برای کارکنان از شروع کار.
معیارسنجی سطوح عملکردارزیابی عملکرد کارکنان در مقایسه با استانداردهای شرکت و سایر سازمان‌ها برای حفظ مزیت رقابتی.
بهبود توسعه و حفظ کارکنانفراهم کردن فرصت‌های توسعه و بهبود مهارت‌ها برای کارکنان و حفظ کارکنان با عملکرد بالا.
شناسایی افراد با عملکرد بالا و رهبران آیندهشناسایی کارکنان برجسته و رهبران بالقوه تیم برای واگذاری مسئولیت‌های مهم.
رشد و موفقیت شرکتاولویت‌دهی به آموزش و توسعه کارکنان برای دستیابی به نتایج بهتر و رشد کسب و کار.

دلیل ضرورت ارزیابی عملکرد کارکنان

1. انتظارات را تعیین می‌کند

به محض اینکه کارمندان شروع به کار در شرکت شما می‌کنند، باید بدانند که از آنها چه انتظاری می‌رود. ردیابی عملکرد آنها یک راه عالی برای تعیین انتظارات است. ارزیابی به شما امکان می‌دهد هم اهداف شرکتی و هم اهداف فردی را با کارمندان خود به اشتراک بگذارید تا همه در یک موضع باشند و در جهت یک هدف تلاش کنند.

2. به مدیران اجازه می‌دهد تا سطوح عملکرد را محک بزنند

معیارسنجی یکی از بهترین راه‌ها برای سنجش عملکرد کارکنان در برابر استانداردهای شرکت است. ارزیابی به شما این فرصت را می‌دهد تا پیشرفت کارمندان خود را در مقایسه با سایر سازمان‌ها در صنعت خود اندازه گیری کنید. این موضوع به ارزیابی اینکه آیا سازمان شما استاندارد است و چه کاری می‌توان برای بهبود عملکرد کارکنان انجام داد کمک می‌کند. همچنین مزیت رقابتی را حفظ می‌کند، کارمندان را به تلاش بیشتر سوق می‌دهد و به بهره وری و رشد کسب و کار شما کمک می‌کند.

3. توسعه و حفظ کارکنان را بهبود می‌بخشد

اگر به کارکنان فرصتی داده نشود، قرار است چگونه پیشرفت کنند؟ با ارزیابی عملکرد کارکنان، امکان توسعه و بهبود کارکنان در سازمان شما فراهم می‌شود.
ارزیابی به شما این امکان را می‌دهد که در ارائه یک سیستم پشتیبانی عملکرد به کارمندان خود پیش قدم باشید تا آنها بتوانند مهارت‌های خود را بهبود بخشند و حرفه خود را پیش ببرند. پیشرفت بسیار مهم است و یکی از بهترین راه ها برای این است که کارکنان با عملکرد برتر را برای مدت طولانی حفظ کنید.

4. افراد با عملکرد بالا و رهبران آینده را شناسایی می‌کند

آیا تا به حال خواسته‌اید کار یک مشتری خاص را به بهترین عضو تیم خود تحویل دهید اما مطمئن نیستید که به چه کسی بیشتر اعتماد دارید؟ همه این موقعیت را تجربه کرده‌اند. به همین دلیل است که ارزیابی عملکرد کارکنان در طول سال بسیار مهم است تا بفهمید کدام اعضای تیم رهبران تیم شما هستند.
در ارتباط ماندن با پیشرفت کارمندان خود و درک آنچه که آنها به شرکت شما می‌آورند به شناسایی آن دسته از کارکنانی که واقعاً برجسته هستند کمک می‌کند. ممکن است با ارزیابی عملکرد بتوانید مدیران آینده، رهبران تیم و مدیران شرکت را کشف کنید.

 افراد با عملکرد بالا و رهبران آینده را شناسایی می‌کند

5. باعث رشد و موفقیت شرکت می‌شود

تنها راه برای رشد شرکت شما این است که آموزش و توسعه کارکنان را در اولویت قرار دهید. رشد و موفقیت زمانی اتفاق می‌افتد که کارکنان از مناطق آسایش خود بیرون رانده شوند و در مهارت‌های خود آموزش ببینند.
کارمندان کسانی هستند که باعث موفقیت کسب و کار می‌شوند. بدون آنها، کسب و کار شما نمی‌تواند به اهداف خود برسد. مهم است که هر چیزی را که می‌توانید در آموزش اعضای تیم خود به کار بگیرید تا آنها بتوانند بهترین کار خود را ارائه دهند و نتایج باورنکردنی را برای شرکت شما ارائه دهند.

ماژول کارمندان اودو | مدیریت منابع انسانی راحتتر از قبل

در ماژول کارکنان odoo قبل از ورود به جزئیات، نگاه کلّی به هر بخش بیندازید. اطلاعات کارکنان را بر اساس ساعات کار، عنوان شغلی، حتی نوع قرارداد، مرتب کنید تا تصویر جامعی از تیم خود را در ماژول کارکنان odoo داشته باشید.

ماژول کارمندان

سخن آخر

ارتباط گرفتن با کارکنان و ارزیابی عملکرد آنها از طریق هر روشی، کلیدی است. با ارزیابی عملکرد می‌توانید مشارکت و پیشرفت را در کسب و کارتان تجربه کنید. در نهایت نیز ارزیابی عملکرد به دستیابی به اهداف شرکت کمک می‌کند. با مشاوره مدیریت کسب کار می‌توانید راهنمایی‌های درون برنامه‌ای مانند مشاوره تخصصی، نکات، لیست وظایف، ویجت های خودیاری و موارد دیگر را ایجاد کنید. مشاوره مدیریت سازمان به شما کمک می‌کند اعضای تیم خود را به بهترین نحوه ارزیابی کنید. برای دریافت مشاوره برای راه اندازی کسب و کار و ارزیابی عملکرد کارکنان همین الان با مشاوران متخصص و با تجربه سازمانی ما تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت در زمینه استقرار Odoo برای سازمان شما، با ما تماس بگیرید.


ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟