مراحل اصلی رشد کسب و کارها چیست؟

مراحل توسعه کسب و کار و عوامل رشد کسب و کار، دو تا از موضوعات مهمی است که هر مدیر موفقی باید به آن‌ها توجه کند. در این مقاله به صورت کامل به این موضوعات خواهیم پرداخت.
23 خرداد 1402
مراحل اصلی رشد کسب و کارها چیست؟
محمدمهدی نیک اختر

کسب و کارهای تجاری با ارائه نوعی از محصولات یا خدمات، چهار مرحله گوناگون از رشد را تجربه می‌کنند. ‌هر مرحله، از نوزادی تا بلوغ، مشکلات، چالش‌ها و امکانات مربوط به خود را دارد. قسمت سخت اینجاست که تشخیص دهید بیزینس شما در کدام مرحله قرار دارد؟! چه کارهایی برای بهبود آن نیاز است و چگونه می‌توان این جهش را انجام داد. مراحل رشد کسب و کار، ممکن است برای بیزینس‌های کوچک کمی پیچیده به نظر آید، اما با کمک گرفتن از یک مشاور در زمینه کسب و کار، می‌توان به موفقیت‌های گوناگونی دست یافت. ما در این مقاله قصد داریم تا به مراحل رشد کسب و کار بپردازیم، روش‌های موثر بر توسعه کسب و کارهای کوچک را معرفی کنیم و در نهایت عوامل رشد کسب و کارهای گوناگون را نتیجه بگیریم.

ایجاد کسب و کار در چند مرحله

در این قسمت قصد داریم تا به مراحل رشد کسب و کار‌ بپردازیم. راه اندازی و شروع یک کسب و کار دارای چهار مرحله، به عبارت زیر است:
1. مرحله اول نوزادی
2. مرحله دوم کودکی
3. مرحله سوم نوجوانی
4. مرحله چهارم بلوغ

مرحله اول نوزادی

بخش اول از مراحل رشد کسب و کار، در قسمت نوزادی خلاصه می‌شود. بسته شما می‌تواند بهترین محصول در سرتاسر دنیا باشد، اما اگر آن را به بازار ارائه نکنید، سودمند نخواهد بود. بسیاری از کارآفرین‌ها با عدم تمرکز بر توسعه برنامه‌های موثر فروش، مرتکب اشتباهاتی مرگبار می‌شوند. شما باید حداقل ۸۰٪ زمان خود را صرف فروش کنید، لوگوهای تجملی و کارت‌های ویزیت طلاکوب را فراموش کنید! اگر محصول شما به اندازه کافی خوب نیست، نگران نباشید. شما زمان کافی برای دستکاری آن‌ها را در اختیار دارید. راز اصلی این است که آن را در معرض دید خریداران قرار دهید. تفکرات شما، درمورد محصول‌هایتان مهم نیست؛ چیزی که در اصل مهم است این است که آیا مشتریان بالقوه، آن را خریداری می‌کنند یا خیر.
بیشتر کارآفرینان، به خصوص آن‌هایی که تازه کار هستند، خود را مدیران اجرایی تصور می‌کنند، که نمی‌توان با موضوع بی‌ارزشی مانند فروش، مزاحم کارشان شد. آنان گمان می‌کنند که محصولاتشان به صورت اتوماتیک فروخته می‌شوند، اتفاقاً اغلب هم اشتباه فکر می‌کنند. به انبوه مردم نزدیک شوید تا دریابید که چه عکس العملی نسبت به محصولتان نشان می‌دهند. می‌توانید یا یک میز در نمایشگاه‌های ارزان تهیه کنید یا میهمانی‌هایی برای دوستان نزدیک ترتیب دهید. در رابطه با هر مسئله‌ای که شانسی برای کسب و کار شما به حساب می‌آید، در سریع‌ترین‌ زمان ممکن اقدام نمایید.

آشنایی با انواع کسب و کار
 
مرحله دوم کودکی

بخش‌ دوم از مراحل رشد کسب و کار، مرحله کودکی می‌باشد. اکثر شرکت‌ها از ماندن در مرحله اول خشنود اند، سود خوبی دارند، زندگی خوبی را تجربه می‌کنند و میزان استرسشان بسیار پایین می‌باشد. این شرکت‌ها به ایجاد تغییر در بیزینس خود هیچ علاقه‌ای ندارند، چراکه این کار، برایشان بسیار ناخوشایند است. با این وجود، باید به استقبال تغییر رفت یا از مشاوره مدیریت کسب و کار، در جهت معرفی عوامل رشد کسب و کار کمک گرفت.
قدم اول در حرکت به سوی درآمدهای میلیونی، معرفی و فروش محصولات جدید می‌باشد. گرچه جذب مشتریان جدید بسیار حیاتی‌ست، اما رشد شما به برانگیختن مشتریان موجود بستگی دارد. شما باید با داشتن اطلاعات کافی درباره مراحل توسعه کسب و کار، به مشتریان دلایل قابل قبولی برای خرید محصول جدیدتان ارائه کنید و تلاش کنید که خرید آن‌ها را به تجربیاتی خوشایندی تبدیل نمایید.
خلاقیت کار یک نفر نیست؛ برای ایجاد طوفان ذهنی، حداقل به سه نفر احتیاج است؛ اما تعداد افراد مشارکت کننده، نباید از هشت نفر بیشتر شوند. یک محدوده زمانی برای جلسات طوفان ذهنی مشخص کنید؛ نهایتاً ۳ ساعت برای جلسات brain storm کفایت می‌کند. تعیین کنید که به چند عقیده احتیاج دارید. بر پیشنهادات هوشمندانه تمرکز کنید. از نقد کردن عقاید دیگران پرهیز کنید. اجازه ندهید که نظرات جدید از بین بروند. با اصرار بر اینکه افراد باید یک طرح محصول را ارائه کنند، مفاهیم را به واقعیت نزدیک کنید. زمانی که دوباره دور هم جمع می‌شوید، نشان دهید که بی‌صبرانه منتظر دیدن پیشرفت‌ها هستید.

مرحله سوم نوجوانی

بخش بعدی از مراحل رشد کسب و کار، قسمت نوجوانی می‌باشد. رشد سریع، رضایت‌بخش است. افزایش درآمد شرکت مستلزم آن است که کنترل‌های شدیدتری را اعمال کنید. در مراحل قبلی پیشرفت، این احساس را داشتید که تحت کنترل اید. شما یک رابطه نزدیک با گروه هسته‌ای کارمندانتان ایجاد کرده و نظراتتان را با آنان تقسیم کرده‌اید. همزمان با رشد سازمان، نقش مستقیم شما در استخدام و به کارگیری افرد، افزایش خواهد یافت؛ اما در این بخش ارتباطات شخصی را از دست می‌دهید. عملکرد شما بسیار پیچیده‌تر می‌شود.
قسمتی از جذب شما به کارآفرینی، به این علت است که شما در راهی خلاف فرهنگ مشارکت قدم گذاشته‌اید؛ اما بیزینس شما نمی‌تواند مسائل را حل کند، مگر اینکه با آن مثل یک وجود مشارکتی رفتار کنید. استخدام مدیران باتجربه و بهره گیری از مشاوره مدیریت سازمان می‌تواند به شما کمک کند تا برای مشکلاتتان راه حلی پیدا کنید. مدیران اجرایی که ماهیت محافظه کاری دارند، تمایل دارند که بر بدنه اصلی کنترل کاملی داشته باشند و به ثبات زیادی اهمیت می‌دهند.
شاید قصد داشته باشید که یک ساختار سازمان یافته طراحی کنید که مدیری متحد شما را قادر سازد تا حجم وظایف اداری شما را کمتر کنند! به آن‌ها اجازه دهید که بخش خود را، خودشان بچرخانند و به نظرات کارشناسانه آن‌ها نیز احترام بگذارید. شاید بخواهید که با هر مدیر هفته‌ای یک بار ملاقات داشته باشید، اما بازاریابی را خود برعهده بگیرید؛ چرا‌که بازاریابی و فروش تخصص شما است. شما باید دائماً با مسائل مربوط به آن، درگیر باشید.

مراحل اصلی رشد کسب و کار
 
مرحله چهارم بلوغ

بخش آخر از مراحل رشد کسب و کار، بلوغ یا بزرگسالی می‌باشد. فقط میزان بسیار ناچیزی از کسب و کارهای تجاری به این مرحله راه پیدا می‌کنند. شما به عنوان یک عضو افتخاری این کلوپ انحصاری، چندین گزینه در اختیار دارید. شما می‌توانید یک مدیر اجرایی باقی بمانید، درحالی که به شدت از ساعت کار در اداره می‌کاهید؛ یا اینکه می‌توانید یک قدم پایین‌تر بیایید و نقش مشاور را به عهده بگیرید و مهارت‌های خود را با عوامل اجرایی تقسیم نمایید.
البته که شما همواره حق فروش کسب و کار، عمومی کردن سازمان یا استفاده از ثروت شرکت، برای ایجاد سایر کسب و کارها را دارید. در این قسمت، شما حق دارید که هدف منحصر به فرد خود را مشخص نمایید. شما می‌توانید هر چقدر که می‌خواهید کار کنید، کم یا زیاد؛ همچنان می‌توانید به عنوان یک کارآفرین، چالش‌های جدیدی را آغاز کنید و در صورت نیاز، از جلسات مشاوره برای راه اندازی کسب و کارهایتان بهره بگیرید.

روش‌های موثر بر توسعه کسب و کارهای کوچک

در این قسمت به مراحل رشد کسب و کارهای کوچک می‌پردازیم.
• توجه به سادگی
• توجه به مشتریان
• توجه به کارمندان

توجه به سادگی

اولین مرحله از مراحل رشد کسب و کارهای کوچک، توجه سادگی‌ست. بیشتر مشتریان پیشنهادهای ساده را بیشتر مد نظر قرار می‌دهند. بی شک این واقعیت با طرز تلقی اکثر کارآفرینان تفاوت دارد. اکثر کسب و کارهای کوچک، هزینه‌های قابل توجهی را برای افزایش جذابیت‌های برندشان، برای مخاطب هدف انجام می‌دهند. توجه به سادگی هرچه بیشتر، در هزینه‌های برند برای کسب موفقیت نهایی ضروری خواهد بود.
علت اصلی توجه مشتریان به المان‌های ساده در مورد برندها، در شلوغی بیش از اندازه روزهایشان نهفته است. زمانی که ما در طول روز کارهای بسیار زیادی داریم، وقت بسیار کمی برای توجه به پیام‌های پیچیده برندها خواهیم داشت. همین نکته در مورد سرمایه‎‌‌گذارها نیز صحت بالایی دارد؛ از همین رو، اگر به دنبال جلب نظر سرمایه‎‌گذارها هستید، باید طرح‌های همکاری را در ساده‌ترین حالت ممکن به آن‌ها ارائه دهید، در غیر این صورت شانسی برای جلب نظرشان نخواهد بود.

رشد انواع کسب و کار
 
توجه به مشتریان

دومین بخش از مراحل رشد کسب و کار، توجه به مشتریان است. این بخش می‌تواند دشوارترین کار در حوزه مدیریت مربوط به حفظ مشتریان فعلی برند باشد؛ بنابراین اختصاص بخش قابل توجهی از مبلغ بودجه به این حوزه طبیعی است. بعضی از برندها، در فرآیند توسعه کسب و کارشان، در عمل از مشتریان ثابت‌شان غافل می‌شوند. نتیجه این امر، تلاش مداوم برای پیدا کردن مشتریان تازه می‌باشد.
توجه به نظر مشتریان در فرآیند توسعه بیزینس، گامی ضروری برای گسترش پایدار کسب و کار خواهد بود. تنها راهکار برای دستیابی به این هدف نیز تعامل با مشتریان است. بعضی از برندها هیچ‎گاه کانال تعاملی مناسبی با مشتریانشان ایجاد نمی‌کنند. برای همین، امکان آگاهی از نظرات مشتریان درباره کمپین‌هایشان را ندارند.

توجه به کارمندان

سومین بخش از مراحل رشد کسب و کارهای کوچک، توجه حداکثری به کارمندان است. توجه به مشتریان نباید ما را از کارکنان غافل نماید. توسعه کسب و کار، همواره همراه با افزایش انتظارات کارمندان می‌باشد. زملانی که برند ما منابع مالی بیشتری در دسترس داشته باشد، افزایش سهم کارمندان از سود نهایی طبیعی است.

جمع بندی

همانطور که در متن بالا گفته شد، مراحل رشد کسب و کار به دلیل پیچیدگی‌هایی که دارد، لازم است تا مدیران، ‌در جلسات مدیریت کسب و کار حضور یابند یا از یک مشاور آگاه کمک گیرند. اگر به تازگی صاحب یک کسب و کار شده اید، پیشنهاد ما به شما این است که حتماً از قوانین مرتبط با رهبری یک سازمان تبعیت کنید و همواره در تلاش برای ارتقاء جایگاه بیزینس خود باشید. همچنین می‌توانید از مشاوره تخصصی کسب و کار دیباگ استفاده کنید.

روش رشد انواع کسب و کار

سوالات متداول

چرا باید در جلسات مشاوره کسب و کار حضور یافت؟

مشاورین کسب و کارها، به شما این امکان را می‌دهند تا بازدهی بهتری را از بیزینس خود دریافت کنید. 

مهم‌ترین عامل برای پیشرفت کسب و کارهای کوچک چیست؟

توجه به نیاز مشتری را می‌توانیم اولین قدم برای بهبود شرایط بیزینس‌های کوچک بدانیم.


ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟