معیارهای تحلیل رقبا چیست؟ + 14 روش تحلیلی برای ارزیابی رقبا

تحلیل رقبا چیست و بررسی رقبا در کسب و کار چه کمکی به پیشرفت در مسیر هدف بیزینس خواهد داشت. در این مقاله علاوه بر این موارد به بحث چک لیست تحلیل رقبا نیز خواهیم پرداخت.
10 بهمن 1402
معیارهای تحلیل رقبا چیست؟ + 14 روش تحلیلی برای ارزیابی رقبا
مجموعه نویسندگان دیباگ
/web/image/14222-da04697f/%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84-%D8%B1%D9%82%D8%A8%D8%A7.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

اگر تازه یک کسب و کار را شروع کرده‌اید، تجزیه و تحلیل رقبا کار به شدت سخت، وقت گیر و گیج‌کننده‌ای برایتان خواهد بود. به طرز مضحکی به دست آوردن اطلاعات بیشتر و شاخص های تحلیل رقبا دشوار است. 

حتی اگر بتوانید چیزی را کشف کنید، به نظر می‌رسد که همیشه سوالات بیشتری باقی می‌ماند. مثلا چطور آنها توانسته‌اند بودجه 100 میلیونی دریافت کنند؟ یا اینکه کمپین تبلیغاتی گران قیمت آنها ثمره‌ای داشت؟ آیا مدیر عامل کسب و کار رقیب چون اوضاع خوب پیش نمی‌رفت، استعفا داد؟ و هزاران سوال دیگر مرتبط به رقبا که مسلما نمی‌توانید برای همه آنها جوابی بدست آورید. 

در این مقاله چارچوب تجزیه و تحلیل رقابتی و معیارهای تحلیل رقبا را برایتان به اشتراک گذاشته‌ایم تا بدانید از کجا باید شروع کنید و با چه چیزی باید روبه رو شوید. با ما همراه باشید.

تحلیل رقبا چیست؟

تجزیه و تحلیل رقبا فرآیند ارزیابی شرکت ها، محصولات و استراتژی‌های بازاریابی رقبا است که به ما اطلاعات لازم برای بهبود کسب و کارمان را می‌دهد و به همین دلیل است که تحلیل رقبا در وهله اول ارزش انجام دادن دارد. برای اینکه تجزیه و تحلیل شما واقعاً مفید باشد، مهم است:

  • رقبای مناسب را برای تجزیه و تحلیل انتخاب کنید
  • بدانید کدام جنبه از کسب و کار رقبای شما ارزش تجزیه و تحلیل دارد
  • بدانید کجا به دنبال داده‌ها بگردید
  • درک کنید که چگونه می‌توانید از بینش‌ها و اطلاعات بدست آمده برای بهبود کسب و کار خود استفاده کنید.

مزایای تحلیل رقبا چیست؟

در تحلیل و بررسی رقبا می‌توان شناخت بیشتری از رقبا به دست آورد و این موضوع باعث می‌شود که بتوانید فروش کالا و خدمات خود را به بهترین شکل انجام دهید. در نظر داشته باشید که قبل از تحلیل رقبا باید موارد زیر را بررسی کنید؛ این کار به شما کمک می‌کند که بتوانید درک بهترین از رقبای خود داشته باشید.

  • رقبای شما چه کسانی هستند؟
  • اهداف آن‌ها چیست؟
  • خط‌مشی آن‌ها چیست؟
  • چه محصولاتی را به فروش می‌رسانند؟
  • سهم بازار هریک از رقبا چقدر است؟
  • رقبای شما از کدام رسانه برای تبلیغات استفاده می‌کنند؟
  • نقاط قوت و ضعف آن‌ها چیست؟
  • و…

چطور یک بیزینس پلن خوب بنویسیم؟

در این مقاله که مختص مدیرانی است که دغدغه رشد بیزینس خود دارند، به سوالات "بیزینس پلن چیست" و "بوم کسب و کار چیست" پاسخ داده و نکات مهم در نوشتن بیزینس پلن را بیان می‌کنیم. برای خواندن این مقاله روی دکمه زیر کلیک کنید:

همین الان بخون!


شناسایی نقاط قوت و استراتژ‌های موفق رقبا باعث می‌شود که شما بتوانید استاندارهای صنعت خود را مشخص کنید. شناسایی نقاط ضعف و شکاف‌های موجود در بازار هم می‌تواند به شما کمک کند که بتوانید فرصت‌های بازار را شناسایی و برای کسب و کار خود استراتژی‌های جدید به کار ببرید.

حتی می‌توانید با بررسی نظرات مشتریان، نیازهای مشتریان را بررسی کنید. تحلیل رقبا می‌تواند مزایای زیر را به همراه داشته باشد:

  • می‌توانید بازار و صنعت خود را درک کنید.
  • نتایج خود را با عملکرد رقبا مقایسه کنید.
  • شکاف‌هایی را در استراتژی خود که رقبای شما برطرف می‌کنند، شناسایی کنید.
  • استراتژی‌ها و تاکتیک‌هایی را توسعه دهید که ارزش پیشنهادی منحصر به فرد شما را ارتقا دهد.
  • در صدر تغییرات بازار قرار بگیرید تا نسبت به رقبای خود برتری رقابتی کسب کنید.

معیارهای بررسی رقبا در کسب و کار

رقبای شما چه کسانی هستند؟

رقبایی که برای تجزیه و تحلیل انتخاب می‌کنید، سبب بدست آوردن بینش و اطلاعات جدید و در نتیجه تصمیم گیری نهایی شما می‌شوند. به همین دلیل است که اگر می‌خواهید نتایج به دست آمده جامع باشند، باید انواع مختلف رقبا (بزرگ و کوچک، مستقیم و غیرمستقیم) را در تجزیه و تحلیل خود بگنجانید. در اینجا یک راه مفید برای فکر کردن در مورد رقابت شما وجود دارد که بر اساس طبقه بندی Myk Pono است :

بهتر است حداقل یک رقیب از هر دسته را در تجزیه و تحلیل خود بگنجانید تا واقعاً جامع باشد. چه بتوانید فوراً به بیش از دوازده رقیب در کسب و کارتان فکر کنید و چه اینکه به سختی می‌توانید پنج رقیب را به خاطر بیاورید، ایده خوب این است که به موتور جستجوی گوگل مراجعه کنید و دسته بندی محصول خود را جستجو کنید. 

محصولات موجود در 50 نتیجه برتر را به همراه تبلیغاتی که در پاسخ به درخواست شما نمایش داده می‌شوند بررسی کنید. به احتمال زیاد با شرکت‌هایی مواجه می‌شوید که آنها را فراموش کرده‌اید، یا حتی ممکن است در مورد چند تازه وارد اطلاعات کسب کنید.

روش انجام تحلیل رقابتی 

 استفاده از تکنیک‌های تحلیل رقبا باعث می‌شود که شما بتوانید آنالیز بهتری از اهداف خودتان داشته باشید. در واقع اطلاعاتی که به کمک تکنیک‌های تحلیل رقبا می‌توان به دست آورد به میزان موفقت کسب و کار ما کمک بیشتری خواهد کرد. 

1-مشخص کردن رقبا؛ اولین و مهم‌ترین اقدام شما برای تحلیل رقبا

اولین و مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید، مشخص کردن رقبا است. اول از همه باید بدانید که قرار است با چه کسانی رقابت داشته باشید. رقبای شما معمولا به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • رقبای مستقیم
  • رقبای غیرمستقیم

رقبای مستقیم هم در منطقه جغرافیایی شما فعالیت دارند و هم اینکه محصولات و خدماتی مشابه خدمات شما می‌فروشند. رقبای غیرمستقیم محصولات یکسان با شما ندارند، اما نیازهای یکسانی را برطرف می‌کنند. 

سعی کنید روی رقبای مستقیم تمرکز داشته باشید. برای درک بهتر این موضوع بهتر است یک مثال بزنیم. دو فروشنده را در نظر بگیرید که یک شغل مشابه دارند؛ هر دو در حیطه کفش فروشی فعالیت دارند. 

یکی در زمینه کفش‌های ورزشی و دیگری در زمینه کفش‌های روزمره و شیک فعالیت دارند. با اینکه هر دو یک کار یکسان را انجام می‌دهند؛اما در اصل با هم متفاوت هستند. حتی هر کدام از این‌ها مخاطبان خاص خود را دارند. 

به یاد داشته باشید که برای ماندن در بازار امروزی باید به صورت مداوم رقبای خود را بررسی کنید تا از تغییرات جا نمانید. 

2-بررسی قیمت‌گذاری رقبا

قیمت گذاری مقدار پولی است که برای محصول یا خدمات خود دریافت می کنید. از استراتژی قیمت گذاری رقبای خود برای هدایت استراتژی خود استفاده کنید و مطمئن شوید که برای مشتریان خود هزینه زیادی یا کمتر از آن دریافت نمی کنید. چند فاکتور اصلی وجود دارد که در قیمت گذاری صحیح محصول شما نقش دارد.  یکی از عوامل اصلی این است که بدانید رقبای شما چقدر برای یک محصول یا خدمات مشابه هزینه می‌گیرند.

اگر احساس می‌کنید محصول شما ویژگی‌های برتری را در مقایسه با رقبا ارائه می‌دهد، ممکن است در نظر داشته باشید که محصول یا خدمات خود را گران‌تر از استانداردهای صنعتی کنید. با این حال، اگر این کار را انجام دهید، باید مطمئن شوید که نمایندگان فروش شما آماده هستند تا توضیح دهند که چرا محصول شما ارزش هزینه اضافی را دارد.

البته، عوامل دیگری در قیمت گذاری صحیح یک محصول نقش دارند، اما بسیار مهم است که در بالای قیمت‌گذاری صنعت خود بمانید تا مطمئن شوید که محصول خود را به گونه‌ای قیمت گذاری می‌کنید که برای مشتریان بالقوه منطقی باشد.

علاوه بر این، به هر گونه امتیازاتی که رقبای شما ارائه می‌دهند و اینکه چگونه می‌توانید با آن امتیازات برای رقابت مطابقت دهید، نگاهی بیندازید. به عنوان مثال، شاید رقبای شما یک تخفیف ارجاع عمده یا یک نسخه آزمایشی رایگان یک ماهه ارائه می‌دهند.

فرض کنید یک پلتفرم دوره آنلاین را اجرا می کنید. ممکن است بخواهید عوامل قیمت گذاری مانند:

  • مدل قیمت گذاری (به عنوان مثال، اشتراک، یکبار مصرف، فریمیوم)
  • سطوح قیمت گذاری (به عنوان مثال، پایه، حق بیمه، سازمانی)
  • گزینه های قیمت گذاری (به عنوان مثال، ماهانه، سالانه، مادام العمر)
  • تخفیف قیمت (به عنوان مثال، کوپن، بسته نرم افزاری، ارجاعات)
  • ارزش قیمت گذاری (به عنوان مثال، ویژگی ها، کیفیت، شهرت)

اگر این ذهنیت را دارید که محصول یا خدمات شما، ویژگی خاص و منحصربفردی دارد که رقبا آن را در نظر نگرفته‌اند، می‌توانید برای آن کالا یا خدمات خاص، یک قیمت استاندارد در نظر بگیرید. در نظر داشته باشید که استراتژی قیمت‌گذاری خود را باید با دقت انتخاب کنید.

3-مخاطبان رقبای خود را بررسی کنید.

مخاطبان هدف گروهی از افرادی هستند که می‌خواهید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید و با محصول یا خدمات خود به آن‌ها خدمت کنید.هنگام انجام یک تحلیل رقابتی در بازاریابی، سعی کنید تشخیص دهید که رقبای شما چه کسانی را هدف قرار می‌دهند. 

چه تفاوتی با مخاطب هدف شما دارد؟ نیازها، ترجیحات، رفتارها و نقاط درد آنها چیست؟ آیا آنها کسی را هدف قرار می‌دهند که شما نیستید؟ چگونه می‌توانید بهتر به آنها خدمت کنید؟ به عنوان مثال، اگر یک برنامه تناسب اندام را اجرا می‌کنید، ممکن است بخواهید ویژگی‌های مخاطب هدف مانند موارد زیر را بررسی کنید:

  • جمعیت شناسی (به عنوان مثال، سن، جنسیت، مکان)
  • روانشناسی (به عنوان مثال، علایق، ارزش‌ها، اهداف)
  • رفتارها (به عنوان مثال، عادات، ترجیحات، نقاط درد)
  • نیازها (به عنوان مثال، مشکلات، راه‌حل‌ها، مزایا)

معیارهای بررسی رقبا چگونه است

4-به روش بازاریابی رقبا دقت داشته باشید

بازاریابی فرآیند تبلیغ و فروش محصول یا خدمات شما به مخاطبان هدف شماست. به استراتژی‌های بازاریابی رقبای خود نگاه کنید تا مشخص کنید چگونه می‌توانید استراتژی خود را بهبود بخشید. و آگاهی، دید و تبدیل‌های خود را افزایش دهید.

برای مثال، اگر صاحب یک وب‌سایت رزرو سفر هستید، ممکن است بخواهید کانال‌های بازاریابی زیر را بررسی کنید:

  • وب سایت (به عنوان مثال، طراحی، محتوا، سئو)
  • رسانه‌های اجتماعی ( سیستم عامل‌ها، پست‌ها، تعامل)
  • ایمیل (خبرنامه‌ها، کمپین‌ها، نرخ‌های باز)
  • تبلیغات ( پلتفرم‌ها، تبلیغات، کلیک ها)
  • روابط عمومی (پوشش رسانه‌ای، بیانیه‌های مطبوعاتی، بررسی ها)

5-سعی کنید نسبت به رقبای خود رفتار متمایزی داشته باشید

متمایز کننده‌ها عواملی هستند که محصول یا خدمات شما را منحصر به فرد و برتر می‌کنند.مشخص کنید که این برای شما چه معنایی دارد.

به نحوه موقعیت مشتریان خود نگاه کنید تا متوجه شوید چه چیزی شما را متمایز می‌کند. و اینکه چگونه محصول یا خدمات شما بهتر است.سپس، آن تمایزات را با مشتریان خود در میان بگذارید. 

به عنوان مثال، اگر شما یک سرویس تحویل غذای گیاهی دارید، ممکن است بخواهید عواملی مانند موارد زیر را برجسته کنید:

  • کیفیت (به عنوان مثال، مواد ارگانیک، تحویل تازه)
  • تنوع (غذاها، غذاها، طعم ها)
  • پایداری (بسته بندی سازگار با محیط زیست، کاهش کربن)
  • تأثیر اجتماعی (، کمک‌های مالی، مشارکت)

مزایای سیستم سازی کسب و کار

سیستم سازی کسب و کار یکی از مهم ترین کارهایی است که باید در کسب و کارها اجرا شود. در این مقاله اهمیت و مزایای سیستم سازی کسب و کار را توضیح خواهیم داد. برای خواندن این مقاله روی دکمه زیر کلیک کنید:

همین الان بخون!


6-نقاط قوت و ضعف رقبای خود را بررسی کنید.

نقاط قوت جنبه‌هایی از محصول یا خدمات شما هستند که به شما نسبت به رقبای خود برتری می‌دهند. نقاط قوت خود را در تجزیه و تحلیل رقابت خود فهرست و تجزیه و تحلیل کنید. به طوری که بدانید چه چیزی را می‌توانید دو برابر کنید.

به عنوان مثال، اگر یک سرویس ذخیره‌سازی ابری را اجرا می‌کنید، ممکن است نقاط قوت مانند:

  • امنیت (رمزگذاری، پشتیبان گیری)
  • سرعت ( آپلود، دانلود)
  • فضای ذخیره‌سازی (فضا، فایل‌ها)
  • همکاری ( اشتراک گذاری، ویرایش)
  • نوآوری ( ویژگی‌ها، به روز رسانی)

نقاط ضعف جنبه‌هایی از محصول یا خدمات شما هستند که شما را در مقایسه با رقبایتان در مضیقه قرار می‌دهند. این‌ها را نیز فهرست کنید و همچنین نحوه تأثیر آنها بر عملکرد و نتایج شما را تجزیه و تحلیل کنید و سپس روی بهبود آنها کار کنید. 

به عنوان مثال، اگر شما یک پلتفرم پخش ویدئو را می‌فروشید، ممکن است بخواهید نقاط ضعفی مانند موارد زیر داشته باشید:

  • محتوا (کمیت، کیفیت، انحصار)
  • قیمت گذاری (هزینه، ارزش، مقرون به صرفه بودن)
  • تجربه کاربر (، رابط، ناوبری، شخصی سازی)
  • خدمات مشتری (پشتیبانی، بازخورد، حفظ)
  • رقابت ( رقبا، تهدید، جایگزین)

7-در مورد تاکتیک‌ها و نتایج فروش رقبا تحقیق کنید

انجام تجزیه و تحلیل فروش از رقبای شما می‌تواند کمی مشکل باشد. شما می‌خواهید پاسخ به سوالاتی مانند موارد زیر را داشته باشید:

  • فرآیند فروش به چه صورت است؟
  • آن‌ها از طریق چه کانال‌هایی می‌فروشند؟
  • آیا آنها چندین مکان دارند؟
  • آیا آنها برنامه‌های فروش مجدد شریک دارند؟
  • دلایل خرید نکردن مشتریان آنها چیست؟
  • درآمد سالانه آنها چقدر است؟ در مورد حجم کل فروش چطور؟
  • آیا آنها به طور مرتب محصولات یا خدمات خود را تخفیف می‌دهند؟
  • یک فروشنده چقدر در فرآیند شرکت دارد؟

این اطلاعات مفید به شما ایده می‌دهد که فرآیند فروش چقدر رقابتی است و چه اطلاعاتی برای آماده کردن نمایندگان فروش خود برای رقابت در مرحله خرید نهایی نیاز دارید. برای شرکت‌های سهامی عام، می‌توانید گزارش‌های سالانه را به صورت آنلاین پیدا کنید، اما برای یافتن این اطلاعات از کسب‌وکارهای خصوصی باید کمی جستجو کنید.

شما می‌توانید با جست و جو در CRM خود و ارتباط با مشتریانی که گفته‌اند رقیب شما را مد نظر دارند، بخشی از این اطلاعات را بیابید. دریابید که چه چیزی باعث شده است که آنها محصول یا خدمات شما را نسبت به سایرین انتخاب کنند. برای انجام این کار، گزارشی را اجرا کنید که همه معاملات احتمالی را که در آن یک رقیب شناسایی شده وجود دارد، نشان می‌دهد.

اگر این داده‌ها چیزی نیست که در حال حاضر ثبت می‌کنید، با بازاریابی و فروش صحبت کنید تا سیستمی را پیاده‌سازی کنید که در آن مشتریان احتمالی در مورد سایر شرکت‌هایی که در نظر دارند مورد سوال قرار می‌گیرند.

اساسا، آنها باید از سرنخ‌های خود بپرسند (چه از طریق یک فیلد فرم یا در طی یک مکالمه فروش تک به تک) تا مشخص کنند که ارائه دهندگان خدمات فعلی آنها چه کسانی هستند، چه کسانی در گذشته استفاده کرده‌اند، و چه کسانی دیگر هستند. در طول فرآیند خرید در نظر گرفته شود.

8-تجزیه و تحلیل کنید که رقبای شما چگونه محصولات خود را بازاریابی می‌کنند

تجزیه و تحلیل وب سایت رقیب شما سریع‌ترین راه برای ارزیابی تلاش‌های بازاریابی آنها است. برای بررسی این موضوع باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • آیا آنها وبلاگ دارند؟
  • آیا آنها مقاله یا کتاب‌های الکترونیکی ایجاد می‌کنند؟
  • آیا آنها فیلم یا وبینار ارسال می‌کنند؟
  • آیا رقبای شما پادکست دارند؟
  • آیا از محتوای بصری ثابت مانند اینفوگرافیک و کارتون استفاده می‌کنند؟
  • آیا در محتوای رقبای شما بخش سؤالات متداول دیده می‌شود؟
  • آیا مقالات برجسته وجود دارد؟
  • آیا بیانیه‌های مطبوعاتی را می‌بینید؟
  • در مورد مطالعات موردی چطور؟
  • آیا آنها راهنمای خرید و برگه اطلاعات را منتشر می‌کنند؟
  • چه کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین و آفلاین را اجرا می‌کنند؟
  • و...

تحلیل رقبا چیست

9-به استراتژی محتوای رقابت خود توجه داشته باشید.

باید استراتژی محتوای رقبای خود را بررسی کنید. آیا آنها چند صد پست وبلاگ یا تعداد انگشت شماری دارند؟ آیا در وب سایت رقبای شما پنج مقاله و فقط یک کتاب الکترونیکی وجود دارد؟

بعد، فراوانی این دارایی‌های محتوا را تعیین کنید. آیا آنها هر هفته یا یک بار در ماه چیز جدیدی منتشر می‌کنند؟ هر چند وقت یکبار یک کتاب الکترونیکی یا مطالعه موردی جدید منتشر می‌شود؟

به احتمال زیاد، اگر با یک آرشیو قوی از محتوا مواجه شدید، رقیب شما مرتبا مطالب را منتشر کرده است. بسته به موضوعاتی که در مورد آنها بحث می‌کنند، این محتوا ممکن است به شما کمک کند استراتژی‌های تولید سرنخ آنها را تقویت کنید.

از آنجا، شما باید به ارزیابی کیفیت محتوای آنها بروید. به هر حال، اگر کیفیت کم باشد، مهم نیست که چند بار پست می‌کنند زیرا مخاطبان هدفشان ارزش زیادی در آن پیدا نمی‌کنند. به جای پرداختن به تک تک تکه‌ها، تعداد انگشت شماری از نمونه‌ها را برای بررسی انتخاب کنید تا فرآیند قابل کنترل‌تر شود.

نمونه شما باید شامل محتوایی باشد که موضوعات مختلفی را پوشش می‌دهد، بنابراین شما تصویر نسبتا کاملی از آنچه رقیب شما با مخاطبان هدف خود به اشتراک می‌گذارد، خواهید داشت.

هنگام تجزیه و تحلیل محتوای رقیب خود، سؤالات زیر را در نظر بگیرید:

  • محتوای آنها چقدر دقیق است؟
  • آیا اشتباهات املایی یا دستوری در محتوای رقبای شما وجود دارد؟
  • محتوای آنها چقدر عمیق است؟ (آیا به صورت سطحی موضوعی را پوشش داده است یا شامل موضوعات پیشرفته‌تری با ایده‌های سطح بالا می‌شود؟)
  • در محتوای خود از چه لحنی استفاده می‌کنند؟
  • آیا محتوا برای خوانایی ساختار یافته است؟ (آیا از نقاط گلوله، عناوین بولد و لیست‌های بولت‌دار استفاده می‌کنند؟)
  • آیا محتوای آن‌ها رایگان و در دسترس هر کسی است یا خوانندگان آنها باید شرکت کنند؟
  • چه کسی محتوای آنها را می‌نویسد؟ (تیم داخلی؟ یک نفر؟ مشارکت کنندگان متعدد؟)
  • آیا خط یا بیوگرافی قابل مشاهده‌ای به مقالات آنها پیوست شده است؟

همانطور که به بررسی محتوا ادامه می‌دهید، به عکس‌ها و تصاویری که رقبای شما استفاده می‌کنند توجه کنید.

آیا به سرعت عکس‌های استوک عمومی را مرور می‌کنید یا تحت تأثیر تصاویر و تصاویر سفارشی قرار می‌گیرید؟ 

اگر از عکس‌های استوک استفاده می‌کنند، آیا حداقل دارای همپوشانی از نقل قول‌های متنی یا فراخوان‌هایی هستند که مختص کسب‌وکارشان است؟ 

اگر عکس‌های آن‌ها سفارشی هستند، آیا از متخصصان گرافیک بیرونی تهیه شده‌اند یا به نظر می‌رسد که در داخل سازمان انجام شده‌اند؟

هنگامی که درک کاملی از استراتژی بازاریابی محتوای رقیب خود دارید، زمان آن رسیده است که بفهمید چقدر این استراتژی می‌تواند در میزان موفقیت آن‌ها دخیل باشد.

10-بررسی کنید که رقبای شما از چه تکنولوژی‌هایی استفاده می‌کنند.

درک اینکه رقبای شما از چه نوع فناوری استفاده می‌کنند می‌تواند برای کمک به شما در رسیدن به اهداف‌تان کمک‌کننده باشد.

به عنوان مثال، شاید شما نظرات مثبتی در مورد خدمات مشتری رقیب دیده باشید؛ همانطور که در حال انجام تحقیقات هستید، متوجه می‌شوید که مشتری از نرم‌افزار خدمات مشتری قدرتمندی استفاده می‌کند که از آن استفاده نکرده‌اید. این اطلاعات باید شما را با فرصتی برای پیشی گرفتن از فرآیندهای رقبای خود مسلح کند.

برای اینکه بفهمید رقبای شما از چه نرم‌افزاری استفاده می‌کنند، URL شرکت خود را در Built With تایپ کنید، ابزاری موثر برای معرفی فناوری‌هایی که سایت رقبای شما بر روی آن اجرا می‌کند، همراه با افزونه‌های شخص ثالث از سیستم‌های تحلیلی گرفته تا CRM.

از طرف دیگر، ممکن است به فهرست مشاغل رقبا نگاه کنید، به ویژه برای نقش‌های مهندس یا توسعه دهنده وب.

11-سطح مشارکت محتوای رقیب خود را تجزیه و تحلیل کنید.

برای سنجش میزان جذابیت محتوای رقیب شما برای خوانندگان، باید ببینید که مخاطبان هدف آنها چگونه به مطالبی که پست می‌کنند واکنش نشان می‌دهند.

میانگین تعداد نظرات، اشتراک‌گذاری‌ها و لایک‌ها در محتوای رقیب خود را بررسی کنید و ببینید که آیا:

  • برخی موضوعات بهتر از موضوعات دیگر طنین‌انداز می‌شوند.
  • نظرات منفی، مثبت یا مختلط هستند.
  • مردم بیشتر از دیگران درباره موضوعات خاص توییت می‌کنند.
  • خوانندگان به به‌روزرسانی‌های فیس‌بوک درباره محتوای خاص بهتر پاسخ می‌دهند.

فراموش نکنید که توجه داشته باشید که آیا رقیب شما محتوای خود را با استفاده از برچسب‌ها دسته‌بندی می‌کند و آیا آنها دکمه‌های فالو و اشتراک‌گذاری رسانه‌های اجتماعی را به هر قسمت از محتوا متصل می‌کنند یا خیر.

بررسی رقبا در کسب و کار

12-مطمئن شوید که هزینه‌های حمل‌ونقل یا ارسال رقابتی را در نظر می‌گیرید.

امروزه، حمل و نقل رایگان یک مزیت بزرگ است که می‌تواند مشتریان را به انتخاب یک برند بر دیگری جذب کند. 

اگر در صنعتی کار می‌کنید که حمل و نقل یک فاکتور اصلی است؛ مانند تجارت الکترونیک - باید نگاهی به هزینه‌های حمل و نقل رقبا بیندازید و مطمئن شوید که آن قیمت‌ها را برآورده می‌کنید.

اگر اکثر رقبای شما حمل و نقل رایگان ارائه می‌دهند، باید به دنبال گزینه‌ای برای شرکت خود باشید. 

اگر حمل و نقل رایگان یک گزینه عملی برای کسب و کار شما نیست، در نظر بگیرید که چگونه می‌توانید از راه‌های دیگر متمایز شوید؛ می‌توانید در فرآیند کسب‌وکار خودتان، برنامه‌هایی مانند: جمله برنامه‌های وفاداری، تخفیف‌های تعطیلات، یا هدایا در رسانه‌های اجتماعی داشته باشید.

13-مشخص کنید که رقبای شما چه محصولاتی دارند

در قلب هر کسب‌وکاری، محصول یا خدمات آن قرار دارد، که این همان چیزی است که آن را به مکانی خوب برای شروع تبدیل می‌کند. شما باید خط تولید کامل رقیب خود و کیفیت محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهند را تجزیه و تحلیل کنید. همچنین باید به قیمت آنها و هر تخفیفی که به مشتریان ارائه می‌دهند توجه داشته باشید.

برخی از سوالاتی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  • آیا آنها یک ارائه دهنده کم هزینه یا پرهزینه هستند؟
  • آیا آنها عمدتا روی فروش حجمی کار می‌کنند یا خریدهای یکباره؟
  • سهم بازار آنها چقدر است؟
  • ویژگی‌ها و نیازهای مشتریان ایده آل آنها چیست؟
  • آیا آنها از استراتژی‌های قیمت گذاری متفاوتی برای خرید آنلاین در مقابل آجر و ملات استفاده می‌کنند؟
  • چگونه شرکت خود را از رقبای خود متمایز می‌کند؟
  • چگونه محصولات/خدمات خود را توزیع می‌کنند؟
  • مواردی از این قبیل...

14-در مورد تاکتیک‌ها و نتایج فروش رقبا تحقیق کنید.

انجام تجزیه و تحلیل فروش از رقبای شما می‌تواند کمی مشکل باشد.

باید سوالات زیر را مد نظر داشته باشید:

  • فرآیند فروش به چه صورت است؟
  • آنها از طریق چه کانال‌هایی می‌فروشند؟
  • آیا آنها چندین مکان دارند، و چگونه این مزیت به آنها می‌دهد؟
  • آیا آنها در حال گسترش هستند؟ کاهش مقیاس؟
  • آیا آنها برنامه‌های فروش مجدد شریک دارند؟
  • دلایل خرید نکردن مشتریان آنها چیست؟ برای پایان دادن به رابطه آنها با شرکت؟
  • درآمد سالانه آنها چقدر است؟ در مورد حجم کل فروش چطور؟
  • آیا آنها به طور مرتب محصولات یا خدمات خود را تخفیف می‌دهند؟
  • یک فروشنده چقدر در فرآیند شرکت دارد؟

این اطلاعات مفید به شما ایده می‌دهد که فرآیند فروش چقدر رقابتی است و چه اطلاعاتی برای آماده کردن نمایندگان فروش خود برای رقابت در مرحله خرید نهایی نیاز دارید. 

برای شرکت‌های سهامی عام، می‌توانید گزارش‌های سالانه را به صورت آنلاین پیدا کنید، اما برای یافتن این اطلاعات از کسب‌وکارهای خصوصی باید کمی جستجو کنید.

شما می‌توانید با جست و جو در CRM خود و ارتباط با مشتریانی که گفته‌اند رقیب شما را مد نظر دارند، بخشی از این اطلاعات را بیابید. دریابید که چه چیزی باعث شده است که آنها محصول یا خدمات شما را نسبت به سایرین انتخاب کنند. برای انجام این کار، گزارشی را اجرا کنید که همه معاملات احتمالی را که در آن یک رقیب شناسایی شده وجود دارد، نشان می‌دهد.

اگر این داده‌ها چیزی نیست که در حال حاضر ثبت می‌کنید، با بازاریابی و فروش صحبت کنید تا سیستمی را پیاده‌سازی کنید که در آن مشتریان احتمالی در مورد سایر شرکت‌هایی که در نظر دارند مورد سوال قرار می‌گیرند.

سخن پایانی

به یاد داشته باشید تحلیل رقبا به معنای دزدیدن کاری نیست که انها انجام می‌دهند. بلکه به این معناست که بدانید کسب و کار شما در کجای بازار سقوط می‌کند و بتوانید فرصت‌های جدیدی برای برجسته کردن محصول خود پیدا کنید.

در نهایت، تمرکز بر مشتریان و پر کردن شکاف بین عرضه و تقاضا برای شما بسیار بهتر از تمرکز بر رقابت خواهد بود. البته این موضوع یعنی پیدا کردن راه‌هایی برای ارائه خدمات بهتر به مشتری، همان چیزی است که تجزیه و تحلیل رقبا به خاطر آن انجام می‌شود. 

برای تدوین استراتژی محتوا می‌توانید از مشاوران و متخصصان دیباگ استفاده کنید تا بتوانید بهترین خدمات را به مشتری ارائه کنید.


ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟