دارایی چیست و انواع دارایی کدام‌اند؟

دارایی، از ثروت مالی گرفته تا ارزش‌های نامشهود، محور منافع اقتصادی است. این مقاله بررسی ژرفی از مفهوم دارایی و انواع آن ارائه می‌دهد. جذابیت شگفت‌انگیز دنیای دارایی را از دست ندهید.
09 دی 1402
دارایی چیست و انواع دارایی کدام‌اند؟
مجموعه نویسندگان دیباگ
/web/image/13161-107c6285/%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

شاید تابه‌حال در مورد مفهوم «دارایی» چیزهایی شنیده باشید. دارایی معنای بسیار گسترده‌ای دارد؛ این مورد نه تنها شامل ثروت مالی و سایر چیزهای با ارزش ملموس می‌شود، بلکه شامل موارد نامشهود هم خواهد شد. 

در اصل دارایی‌ها، منافع اقتصادی شرکت یا یک سازمان هستند. در این مقاله به بررسی این موضوع که دارایی چیست و انواع آن می‌پردازیم. اگر شما هم می‌خواهید در این مورد اطلاعاتی داشته باشید، در این مقاله از دیباگ با ما همراه باشید.

حسابداری اودو

نرم‌افزار حسابداری حرفه‌ای اما ساده

نرم‌افزار اودو یک نرم‌افزار ERP است که درون خود یک نرم‌افزار حسابداری حرفه‌ای دارد که با همه ماژول‌ها یکپارچه و هماهنگ است و نیازی به انتقال و وارد کردن اطلاعات پیش‌پا افتاده ندارید و همه چیز خودکار است. همین الان قابلیت‌های اودو رو ببین.

همین الان کلیک کن!!


دارایی چیست؟

اصطلاح دارایی هر چیزی را توصیف می‌کند که یک شخص یا یک کسب و کار داشته باشد. به عبارت دیگر، دارایی‌ها ارزشمند هستند؛ زیرا می‌توانند درآمد ایجاد کنند یا به پول نقد تبدیل شوند. 

آن‌ها می‌توانند اقلام فیزیکی، مانند ماشین آلات، یا موارد ناملموس، مانند مالکیت معنوی باشند. دارایی‌ها در ترازنامه شرکت، یکی از صورت‌های مالی کلیدی آن، گزارش می‌شود.

دارایی می‌تواند از دو نوع گسترده باشد؛ ملموس و ناملموس. ملموس می‌تواند شامل وسایل نقلیه خودرو، تجهیزات صنعتی، مبلمان و املاک و مستغلات باشد. املاک و مستغلات را "اموال غیر منقول" می‌نامند. نامشهود آن دسته از دارایی‌ها را توصیف می‌کند که دارای ارزش فعلی یا بالقوه هستند اما ارزش ذاتی خود را ندارند. 

گواهی سهام و اوراق قرضه در این دسته جای دارند. در نتیجه، هر چیزی که یک شخص یا سازمان دارای عنوان قانونی باشد اغلب به عنوان دارایی تلقی می‌شود. داشتن یک عنوان معتبر برای ملک مورد اختلاف تنها وسیله ای برای احقاق حقوق مالکیت است. 

دارایی چیزی است که متعلق به شما باشد؛ از یک اسکناس، یک رایانه رومیزی، یک صندلی یا یک ماشین گرفته تا هرچیزی که فکرش را بکنید که تحت مالکیت شما باشد.

انواع دارایی

نمونه‌هایی از دارایی‌ها

طیف گسترده‌ای از دارایی‌ها وجود دارند که عبارت‌اند از:

  • پول نقد 
  • حساب‌های دریافتنی (AR)
  • اوراق بهادار قابل بازار
  • علائم تجاری
  • ثبت اختراعات
  • طرح‌های محصول
  • ساختمان 
  • زمین
  • تجهیزات
  • نرم افزار
  • کامپیوترها
  • مبلمان و وسایل

سه ویژگی کلیدی دارایی‌ها

برای اینکه چیزی به عنوان دارایی در نظر گرفته شود، باید دارای سه ویژگی باشد:

  1. مالکیت: ابتدا یک شرکت باید مالکیت یا کنترل دارایی را داشته باشد. این شرکت را قادر می‌سازد تا دارایی را به وجه نقد یا معادل آن تبدیل کند و کنترل دیگران را بر آن کالا محدود می‌کند. توجه داشته باشید، دارایی‌های حق استفاده همیشه قابل تبدیل نیستند. قراردادهای اجاره اغلب تصریح می‌کنند که اجاره نمی‌تواند منتقل یا فروخته شود. زمانی که معنای غیررسمی یک دارایی در مقابل معنای فنی آن در نظر گرفته شود، مالکیت دارایی مهم است. برای مثال، شرکت‌ها اغلب می‌گویند که کارکنانشان «بزرگ‌ترین دارایی» آن‌ها هستند، اما از نظر حسابداری، شرکت‌ها کنترل واقعی روی آن‌ها ندارند. کارمندان می‌توانند به راحتی برای یک شغل جدید ترک کنند.
  2. ارزش اقتصادی: دوم، یک دارایی باید ارزش اقتصادی نیز داشته باشد. همه دارایی‌ها را می‌توان فروخت یا به صورت نقدی تبدیل کرد، به جز برخی از دارایی‌های حق استفاده مانند قراردادهای اجاره. به این ترتیب، دارایی‌ها می‌توانند برای حمایت از تولید و رشد کسب و کار استفاده شوند.
  3. منبع: در نهایت، یک دارایی باید یک منبع باشد، به این معنی که دارای یا می‌تواند برای ایجاد ارزش اقتصادی آتی مورد استفاده قرار گیرد. این به طور کلی به این معنی است که دارایی می‌تواند جریان‌های نقدی مثبت آتی ایجاد کند.
درآمد

درآمد چیست؟ + آشنایی با مفهوم مالیات بر درآمد

همه چیز درمورد درآمد را در این مقاله مشاهده کنید. این مقاله برای اشخاصی که تازه وارد حسابداری شدند، یک مورد حیاتی است!

همین الان کلیک کن!!


تفاوت بین دارایی‌های جاری و ثابت چیست؟

دارایی‌های جاری معمولا ظرف یک سال مصرف می‌شوند و بنابراین کوتاه‌مدت هستند. این نوع دارایی‌ها، درگیر فرآیندهای روزانه اداره یک تجارت هستند. دارایی‌های ثابت آنهایی هستند که عمر طولانی‌تری دارند؛ معمولا بیش از یک سال.

در نظر داشته باشید که طبقه بندی صحیح دارایی‌ها برای رهبران شرکت مهم است که تصویر دقیقی از معیارهای مالی کلیدی مانند سرمایه در گردش و جریان نقدی داشته باشند. 

طبقه‌بندی دارایی‌ها همچنین می‌تواند به کسب‌وکار کمک کند تا واجد شرایط دریافت وام باشد. تمایز دارایی‌های عملیاتی از دارایی‌های غیرعملیاتی همچنین به سازمان‌ها کمک می‌کند تا ببینند هر نوع دارایی چگونه درآمد کلی را به همراه دارد.

مدیریت دارایی

انواع دارایی‌ها

دارایی‌ها را می‌توان بر اساس تعدادی معیار طبقه بندی کرد. برای شرکت‌ها، طبقه بندی صحیح برای گزارشگری مالی و ارزیابی سلامت مالی کسب و کار بسیار مهم است.

دارایی‌های شخصی می‌تواند شامل خانه، زمین، اوراق بهادار مالی، جواهرات، آثار هنری، طلا و نقره یا حساب جاری شما باشد. 

دارایی‌های تجاری می‌تواند شامل مواردی مانند وسایل نقلیه موتوری، ساختمان‌ها، ماشین آلات، تجهیزات، پول نقد و حساب‌های دریافتنی باشد. دارایی‌های غیر فیزیکی یا نامشهود حتی اگر نمی‌توانید آنها را به صورت فیزیکی لمس کنید، یک مزیت اقتصادی ایجاد می‌کنند. 

آنها دسته مهمی از دارایی‌ها هستند که شامل مواردی مانند مالکیت معنوی (مانند ثبت اختراع یا علائم تجاری)، تعهدات قراردادی، حق امتیاز و سرقفلی می‌شود. ارزش ویژه برند و شهرت نیز نمونه‌هایی از دارایی‌های غیر فیزیکی یا نامشهود هستند که می‌توانند بسیار ارزشمند باشند.

در ادامه در مورد هرکدام از این‌ها بیشتر صحبت خواهیم کرد تا بتوانید این مفهوم را درک کنید. 

1.دارایی‌های جاری

اولین دسته دارایی‌ها، دارایی‌های جاری است؛ یعنی هرچیزی که قابلیت نقدشوندگی بالا داشته باشد. از انواع دارایی‌های جاری می‌توان به وجه نقد، سهام، اوراق بهادار، صندوق سرمایه‌گذاری و... هستند که می‌توان آن‌ها را به سرعت فروخت. 

2. دارایی‌های ثابت

دارایی های ثابت یا درایی‌های بلندمدت، نقدشوندگی پایینی دارند و مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا فروخته شود. دارایـی‌هایی مثل ساختمان‌ها و املاک، زمین و مستغلات، لوازم و تجهیزات یا هر نوع دارایـی دیگری نمونه‌ای از این نوع دارایی هستند. 

3. دارایی‌های مشهود

دارایی های مشهود دارایی‌های واقعی هستند؛ مانند موجودی کالا، املاک و مستغلات، ماشین آلات، پول نقد یا اثاثیه... یعنی مالک به این دارایی‌ها به راحتی دسترسی دارند. در بیشتر موارد دارایـی های مشهود نیز دارایـی های جاری محسوب می‌شوند.

4.دارایی‌های نامشهود

دارایی های نامشهود اقلام یا کالاهایی هستند که به صورت فیزیکی وجود ندارند. برخی از این نمونه‌ها، شامل مجوزها، مالکیت معنوی، ثبت اختراع، نام برند و علائم تجاری هستند.

5. دارایی‌های عملیاتی

دارایی های عملیاتی، همان‌طور که از اسم آن‌ها مشخص است، از طریق عملیات جاری یک شرکت به دست می‌آیند. نمونه از این دارایی‌ها، حق چاپ، مجوزها، تجهیزات یا ماشین‌آلات و فناوری‌های مورد استفاده یک کسب و کار هستند.

6.دارایی‌های غیرعملیاتی

دارایی‌ها غیرعملیاتی در فعالیت‌های روزانه شرکت سهم نیستند؛ یعنی این دارایی ها درآمد ایجاد می‌کنند. زمین‌ یا ملک خالی و سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت از این نوع دارایی به حساب می‌آیند. 

دارایی چیست

تعریف دارایی و بدهی

همان‌طور که می‌دانید، ارزش یک شرکت با بدهی، دارایی‌ها، سهام و... ارزیابی می‌شود. برای اینکه به طور واضح و شفاف تعریف دارایی و بدهی را بدانیم، بهتر است نگاهی به تعریف اختصاری هرکدام داشته باشیم.

  • دارایی ها: همان‌طور که در بالا هم گفته شد، دارایـی‌ها هرگونه اقلام فیزیکی یا غیر فیزیکی هستند که به صاحبان خود کمک می کند تا سهام ایجاد کنند. یعنی در اصل دارایی‌ها نشان دهنده سود خالص شرکت هستند، در حالی که بدهی‌ها نشان دهنده زیان خالص از ارزش هستند.
  • بدهی‌ها: حساب‌های پرداختی، وام‌های بانکی، حقوق، دستمزد و.. همگی در دسته بدهی‌ها جای دارند. بدهی‌ها از ارزش دارایی‌های یک کسب و کار کسر می‌شوند.  در حالی که یک دارایی چیزی با ارزش اقتصادی است که تحت مالکیت یا کنترل یک شخص یا شرکت است، یک بدهی چیزی است که توسط یک شخص یا شرکت بدهکار است. بدهی می‌تواند وام، مالیات قابل پرداخت یا حساب‌های پرداختنی باشد.
هزینه استارتاپ

آیا درباره هزینه راه اندازی استارت آپ اطلاع دارید؟

نرخ و آمار شکست کسب و کارهایی که به دلیل عدم توجه به هزینه‌های پایه‌ای بسیار زیاد است. کسانی که در لحظه شروع کسب و کار هستند، این مقاله را از دست ندهند

همین الان کلیک کن!!


دارایی در حسابداری

درک و ارزش گذاری صحیح دارایی‌ها جزء لاینفک حسابداری دقیق، برنامه‌ریزی تجاری و گزارشگری مالی است. در مورد شرکت‌های سهامی عام، حسابداری دقیق دارایی‌های اجاره‌ای طبق قانون الزامی است. 

طبقه بندی و ارزش گذاری دارایی‌ها برای درک جریان نقدی و سرمایه در گردش شرکت بسیار مهم در نظر گرفته می‌شود. حسابداران باید دارایی‌ها را برای اهدافی مانند تامین اعتبار و اخذ بیمه به درستی طبقه بندی کنند. 

آن‌ها همچنین باید دارایی‌ها را به درستی ارزش گذاری کنند تا استهلاک و استهلاک را برای اهداف مالیاتی محاسبه کنند و شرکت را قادر سازند تا در صورت لزوم آنها را بفروشد.

دارایی دیجیتال

سخن آخر

در این مطب اطلاعات کاملی در مورد دارایی، انواع دارایی، اهمیت دارایی و... در اختیار شما گذاشتیم. همان‌طور که گفته شد، دارایی‌ها همه چیزهایی هستند که شما به عنوان یک شخص یا مالک یک سازمان در اختیار دارید. 

انواع مختلفی از دارایی در این مقاله تعریف شد. با وجود این موارد گفته شده، دیگر حالا می‌توانید درک کاملی از مفهوم دارایی و انواع دارایی داشته باشید. در برخی از شرکت‌ها دارایی‌ها به درستی در جایی ثبت نمی‌شوند و همین امر می‌تواند باعث ایجاد مشکلات مالی شود. محاسبه دارایی یکی از چالش‌های مهم برای کسب و کارهای بزرگ است.

 برای همین استفاده از نرم افزار مالی اودو در این زمینه بسیار کاربردی است. نرم افزار مالی اودو و همچنین نرم افزار erp اودو با امکانات ویژه و کاربردی بستری مناسبی را برای محاسبه درآمد و مدیریت امور مالی داشته باشید. پیشنهادمان به شما این است که برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان دیباگ در ارتباط باشید تا بتوانید در این زمینه اطلاعات کامل‌تری دریافت کنید. 

حسابداری اودو

نرم‌افزار حسابداری حرفه‌ای اما ساده

نرم‌افزار اودو یک نرم‌افزار ERP است که درون خود یک نرم‌افزار حسابداری حرفه‌ای دارد که با همه ماژول‌ها یکپارچه و هماهنگ است و نیازی به انتقال و وارد کردن اطلاعات پیش‌پا افتاده ندارید و همه چیز خودکار است. همین الان قابلیت‌های اودو رو ببین.

همین الان کلیک کن!!


پاسخ به سوالات شما...

1- دارایی چیست؟

هرچیزی که تحت مالکیت شما باشد؛ به‌عنوان دارایی در نظر گرفته می‌شود. یک اسکناس 10 دلاری، یک کامپیوتر رومیزی، یک صندلی و یک ماشین همگی دارایی هستند. 

اگر به کسی پول قرض داده‌اید، آن وام نیز یک دارایی است زیرا آن مبلغ به شما بدهکار است. برای شخصی که آن را بدهکار است، وام یک بدهی است.

2- تفاوت دارایی و بدهی چیست؟

درحالی که دارایی تمام چیزهایی است که شما در اختیار دارید، بدهی چیزی است که توسط یک شخص یا شرکت بدهکار است. بدهی می‌تواند وام، مالیات قابل پرداخت یا حساب‌های پرداختنی باشد.

3- انواع دارایی چیست؟

  • دارایی جاری
  • دارایی ثابت
  • دارایی مشهود
  • دارایی غیرمشهود
  • دارایی عملیاتی
  • دارایی غیرعملیاتی

4- آیا نیروی کار به عنوان دارایی محسوب می‌شود؟

نیروی کار یک دارایی نیست. در بیشتر موارد، نیروی کار یک هزینه است. دستمزدهای پرداختنی به عنوان بدهی جاری برای نگهداری حقوقی که به کارکنان در پایان ماه یا هر زمان که روز پرداخت است، حساب می‌شود.


ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟