نرم‌افزار حسابداری به جای حساب‌های سنتی و دفتری | قدرت نرم‌افزار حسابداری یکپارچه

از کارایی بالاتر تا افزایش بهره‌وری. کاوش در تحول از حسابداری سنتی به دیجیتال و تأثیرات مثبت آن بر عملکرد سازمانی که نباید آن را از دست دهید!
07 دی 1402
نرم‌افزار حسابداری به جای حساب‌های سنتی و دفتری | قدرت نرم‌افزار حسابداری یکپارچه
مجموعه نویسندگان دیباگ
| No comments yet
/web/image/1704-742fa72f/%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D8%AC%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%84-%D8%A8%D9%87-%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%BA%D8%B0%DB%8C.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

درگذشته حسابداری مفهومی متمایز از امروز داشت؛ اکثر حسابداران با حساب و کتاب‌های دفتری، وقت‌گیر و خسته‌کننده درگیر بودند و حتی در اکثر موارد، اشتباهات رایجی به وجود می‌آمد که شاید قابل جبران نبود! اما امروزه نرم‌افزارهای حسابداری توانسته جای حسابداری سنتی را بگیرند و وضعیت کسب‌وکارهای شما را بهبود ببخشند. در این مقاله از دیباگ با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که چرا باید به جای حساب دفتری از نرم افزار حسابداری استفاده کنیم؟ شما به‌عنوان یک کسب و کار یا مدیر یک سازمان به خواندن این مقاله نیاز دارید.

حساب دفتری یا نرم‌افزاری؛  کدام را انتخاب کنیم؟

امروزه سیستم حسابداری پیشرفت‌های زیادی داشته و حتی این علم به زیرمجموعه‌های مختلفی مثل: حسابداری دولتی، حسابداری عمومی و حسابداری شرکت‌ها تقسیم می‌شود. یکی از وظایف حسابداران، ثبت امور مالی در دفتر حسابداری است که امروزه با توجه به پیشرفت علم و فناوری این سیستم تغییرات زیادی داشته است. 

امروز دیگر مثل گذشته خبری از حسابداری سنتی و ثبت در دفاتر حسابداری نیست! بلکه به جای آن از نرم افزارهای مختلفی مثل نرم افزار حسابداری دیجیتال استفاده می‌شود. کمتر بودن نیروی انسانی و کمتر شدن خطاهای حسابداری در این نرم‌افزارها باعث شده که امروز دیگر کسی از حساب دفتری برای این کارها استفاده نکند. با وجود این نرم‌افزارها می‌توان به مزیت‌های زیر دست پیدا کرد:

  • با وجود نرم افزارهای دیجیتالی، شاهد کمتر شدن خطاهای انسانی هستیم.
  • در این نرم‌افزارها امنیت بیشتری بر اطلاعات شما حاکم است.
  • می‌توانیم به هر گزارشی ظرف مدت زمان کوتاهی دسترسی داشته باشیم.
  • در این نرم افزارها خبری از محدودیت برای ثبت و سفارش‌ها نیست!
  • استفاده از این نرم‌افزارها باعث آسان‌تری شدن مدیریت امور حسابداری می‌شوند.

برای اینکه در مورد نرم افزار حسابداری دیجیتال بیشتر بدانیم، ادامه مقاله را به بررسی این موضوع اختصاص می‌دهیم.

حسابداری دیجیتال چیست؟

در تعریف حسابداری دیجیتال باید بگوییم که حسابداری دیجیتال به ایجاد، انتقال، مدیریت و ذخیره اطلاعات مالی در قالب الکترونیکی اشاره دارد.این کار شامل استفاده از راه‌حل‌های نرم‌افزاری برای دیجیتالی کردن و خودکار کردن بسیاری از فرآیندهای دستی است که حسابداران به طور منظم با آن‌ها سروکار دارند.

نرم افزار حسابداری دیجیتال

حسابداری معمولا حوزه‌ای است که با سطح پایین نوآوری دیجیتال مشخص می‌شود. با این حال، بسیاری از فرآیندهای حسابداری تکراری و زمان بر هستند، که آن‌ها را به کاندیدای ایده‌آل برای اتوماسیون تبدیل می‌کند. در زیر چند نمونه از برخی فرآیندهایی که می‌توانند دیجیتالی شوند آورده شده است.

  • حساب‌های پرداختنی/دریافتنی: به جای اینکه فاکتورهای کاغذی در انتظار تأیید باشند، حسابداران می‌توانند پردازش فاکتور را با سیستم مدیریت فاکتور خودکار کنند.
  • تدارکات: از درخواست‌های نقل قول، سفارش‌های خرید، قراردادها تا رسیدهای حمل و نقل، تدارکات شامل کارهای اداری زیادی است. همه این اسناد را می‌توان دیجیتالی کرد و در زمان و هزینه صرفه جویی کرد.
  • مستندات حسابرسی: فرآیند حسابرسی دیجیتال بسیار امن‌تر و دقیق‌تر است. حسابداران می‌توانند برای مستندسازی و اثبات انطباق، به فایل‌های دیجیتال و مسیرهای حسابرسی اعتماد کنند.
  • مدیریت هزینه: ارسال، بررسی و تایید هزینه‌ها به صورت دستی زمان بر و ناکارآمد است. یک ابزار مدیریت هزینه، فرآیند را خودکار می‌کند و تجربه را برای همه طرف‌های درگیر بهبود می‌بخشد.
  • فرآیند بسته شدن ماهانه / سه ماهه: بازیابی داده‌های مورد نیاز برای بسته شدن ماهانه / سه ماهه با تکیه بر ابزارهای حسابداری دیجیتال بسیار سریعتر و دقیق‌تر است.
  • قراردادهای مشتری: علاوه بر فرآیندهای داخلی، شرکت‌های حسابداری می‌توانند امضا و مدیریت قراردادهای مشتری را نیز دیجیتالی کنند. برای همه افراد درگیر راحت‌تر است.
سال مالی

سال مالی (دوره مالی) چیست؟

در مباحث مالی حساب کردن و تنظیم سال مالی مهم است. حتما اگه در این حوزه اطلاعی از آن ندارید، این مقاله را مطالعه کنید!!

همین الان کلیک کن!


مزایای استفاده از نرم افزار حسابداری دیجیتال چیست؟

برخی از مزایای اصلی حسابداری دیجیتال در زیر آورده شده است:

1. صرفه جویی در زمان و بهبود بهره‌وری

راه‌حل‌های حسابداری دیجیتال، بسیاری از کارهای دستی مربوط به عملیات حسابدار، از ورود داده‌ها تا گزارش‌دهی و همه چیز را حذف می‌کنند. 

به عنوان مثال، بهترین سیستم اتوماسیون حساب‌های دریافتنی می‌تواند تا 90 درصد از گردش کار حسابداری، صورتحساب و وصول بدهی را بدون دخالت انسانی انجام دهد.

 این کار حسابداران را قادر می‌سازد تا در زمان خود صرفه‌جویی کنند و به جای آن بر روی وظایف تحلیلی‌تر و مبتنی بر بینش تمرکز کنند.

2. دقت و مقیاس‌پذیری داده‌ها

راه حل‌های دیجیتال قابل اعتمادتر از شیوه‌های حسابداری سنتی هستند. مردم مستعد اشتباه هستند، در حالی که نرم‌افزار داده‌های دقیق را به مراتب بیشتر ارائه می‌دهد.

نکته دیگری که باید در نظر گرفت این است که شروع با روش‌های حسابداری دستی ممکن است برای یک تجارت کوچک خوب باشد، اما با رشد و گذشت زمان نیازهای آن تغییر می‌کند. یک راه حل حسابداری دیجیتال فرصت‌های بهتری را برای مقیاس بندی بر اساس نیازهای شرکت ارائه می‌دهد.

3. افزایش امنیت

حملات سایبری رایج‌تر هستند و به همین دلیل است که ایمنی داده‌ها باید بخشی جدایی ناپذیر از هر کسب و کار باشد. اکثر راه حل‌های حسابداری سطح بالایی از امنیت را ارائه می‌دهند، از محدودیت‌های دسترسی و رمزگذاری گرفته تا پشتیبان‌گیری معمولی و ذخیره‌سازی ابری. با چنین راه حلی، داده‌های یک سازمان به خوبی محافظت می‌شوند و در صورت نقص سیستم یا نقض داده‌ها همچنان در دسترس هستند.

4. دسترسی از راه دور

نرم‌افزار حسابداری مبتنی بر ابر این مزیت را دارد که از هر کجا و در همه دستگاه‌ها قابل دسترسی است. این روش کار بسیار کارآمدتری را ارائه می‌دهد و به ویژه در صورت خرابی سیستم راحت است. کاربران می‌توانند به سادگی از رایانه دیگری وارد شوند و به کار خود ادامه دهند.

5. تجزیه و تحلیل و مشاوره در زمان واقعی

اکثر راه‌حل‌های دیجیتال نوعی بینش و تجزیه و تحلیل ارائه می‌کنند که ایجاد گزارش‌ها و شناسایی روندها را بسیار آسان‌تر می‌کند. اغلب، این داده‌ها در زمان واقعی ارائه می‌شوند، بنابراین حسابداران می‌توانند حتی سریع‌تر تصمیم‌های کسب‌وکار تحصیل‌کرده را بگیرند.

6. یکپارچه‌سازی و همگام‌سازی داده‌ها

ادغام یک برنامه حسابداری با سایر ابزارهای تجاری به این معنی است که آن‌ها می‌توانند یکدیگر را در زمان واقعی یا بر اساس تقاضا با همگام‌سازی خودکار داده‌ها به روز کنند. این کار دستی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و تضمین می‌کند که داده‌ها همیشه در همه پلتفرم‌ها به‌روز هستند.

حسابداری سنتی

مدیریت کسب و کارتان را در یک پلتفرم انجام دهید؛

 آنلاین، یکپارچه و در عین‌حال مقرون‌به‌صرفه

در حالی که نرم‌افزار حسابداری می‌تواند راه درازی را در یک کسب و کار کوچک انجام دهد، سازمان‌های بزرگتر و پیچیده‌تر اغلب برای مدیریت عملیات خود یک سیستم ERP را پیاده‌سازی می‌کنند.

ERP مخفف Enterprise Resource Planning است و یک برنامه نرم‌افزاری است که از فرآیندها و عملیات یک کسب و کار در بخش‌های مختلف پشتیبانی می‌کند. به عبارت دیگر، یک راه حل ERP یک سیستم یکپارچه را برای کل شرکت فراهم می‌کند.

نادیده گرفتن تأثیر ERP در دنیای تجارت امروز غیرممکن است. از آنجایی که داده‌ها و فرآیندهای سازمانی در سیستم‌های ERP قرار می‌گیرند، کسب‌وکارها می‌توانند بخش‌های مختلف سازمان را رصد کرده و گردش کار هر یک را بهبود بخشند.

  ای ار آپی، استخراج داده‌های مالی از سراسر سازمان را آسان‌تر می‌کند، تعداد خطاها را کاهش می‌دهد و درجه کنترل بالاتری را برای حسابداران فراهم می‌کند. همه آنها را قادر می‌سازد تا تصمیمات تجاری را با دقت، قابلیت اطمینان و سرعت افزایش دهند. 

نرم افزار مدیریت سازمان Odoo با در کنار هم قراردادن بیش از ۴۶ ماژول اصلی که با دسته‌بندی‌های مختلفی از قبیل فروش، مالی و حسابداری، تولید، ‌منابع انسانی‌، پروژه، فروشگاه و... توانسته با حداقل هزینه یکپارچگی سازمان شما را تضمین کند.

اودو

نرم‌افزار قدرتمند Odoo

همین الان با کلیک روی لینک زیر، تمام قابلیت‌های اودو را ببینید. تضمین کاهش 30 درصدیهزینهکسب‌وکارها

همین الان کلیک کن!


جذابیت استفاده از این نرم افزار زمانی است که کنار هم قرار گرفتن تک تک این ماژول ها باعث بالارفتن بهره‌وری کارکنان شما و سازمانتان خواهد شد. از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از این نرم افزار می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • گزارش‌گیری لحظه به لحظه و دقیق از وضعیت بازار شما
  • کمتر کردن هزینه‌های عملیاتی از طریق بهینه کردن فرآیندهای تجاری
  • ساده‌تر شدن کارها به علت یکپارچه بودن بخش‌های مختلف
  • کاهش ریسک و افزایش دقت از طریق اتوماسیون روان و یکپارچگی داده‌
  • تصمیم‌گیری راحت‌تر به دلیل گزارشات جامع و دقیق و به لحظه

تعریف حسابداری دیجیتال

از مهم‌ترین مزایای استفاده از نرم‌افزاری حسابداری اودو می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • 100 درصد تحت وب
  • بدون نیاز به نصب
  • بدون نیاز به نگهداری
  • امن
  • بسیار سریع
  • پشتیبانی از چندین کاربر
  • مدیریت ساده و آسان اسناد
  • یادآوری‌های خودکار
  • مدیریت اسناد ناموجود
  • ارتباط یکپارچه مشتریان در این نرم افزار
  • ایجاد قالب‌های اسناد
  • مغایرت‌گیری فوق‌العاده سریع
  • گزارشات پویا
  • خروجی اکسل
  • پرداخت‌های دسته‌ای فروشنده
  • قالب‌های فاکتور مشتری
  • یکپارچه کردن برنامه اودو با صدها برنامه تجاری دیگر
  • و...
انبار و انبارداری

انبارداری چیست؛ همه چیز در مورد اصول انبارداری

خطر نداشت یک انبار با نظارت عالی در کسب و کار‌های فروشگاهی یک خطر محسوب می‌شود. کسانی که کسب و کار و فروشگاه اینترنتی دارند، این مقاله را اصلا از دست ندهند

همین الان کلیک کن!



سخن پایانی

همان‌طور که در این مقاله گفته شد، دوره حساب‌های دفتری دیگر گذشته و امروزه نرم افزار حسابداری دیجیتال جای این فعالیت‌ها را گرفته‌اند. 

همان‌طور که گفتیم امروزه حسابداری دیجیتال می‌تواند دنیای کسب و کار شما را دگرگون کند و مزایای زیادی برای شما به همراه داشته باشد. 

نرم افزار حسابدری اودو می‌تواند باعث بهبود فعالیت حسابداری و یکپارچه شدن تمامی داده و اطلاعات شما شود.

 برای برآورد قیمت و خرید این نرم افزار می‌توانید با مشاوران دیباگ در تماس باشید. سوالات خود را بپرسید و از متخصصین به رایگان مشاوره بگیرید. کارشناسان ما راهنمایی‌های لازم در مورد این نرم‌افزار را در اختیار شما قرار می‌دهند. نرم افزار مالی اودو و همچنین نرم افزار erp اودو با امکانات ویژه و کاربردی بستری مناسبی را برای محاسبه درآمد و مدیریت امور مالی داشته باشید.

سوالات متداول

1- حسابداری دیجیتال چیست؟

حسابداری دیجیتال به ایجاد، انتقال، مدیریت و ذخیره اطلاعات مالی در قالب الکترونیکی اشاره دارد.

2- مزایای استفاده از نرم‌افزار حسابداری دیجیتال چیست؟

صرفه‌جویی در زمان، افزایش امنیت، یکپارچه سازی داده‌ها و حتی دسترسی از راه دور از مهم‌ترین مزایای استفاده از این نرم افزار هستند. 

3- مزیت استفاده از نرم افزار حسابداری اودوو چیست؟

  • 100 درصد تحت وب
  • بدون نیاز به نصب
  • بدون نیاز به نگهداری
  • امن
  • بسیار سریع
  • پشتیبانی از چندین کاربر
  • مدیریت ساده و آسان اسناد
  • یادآوری‌های خودکار
odoo

نرم‌افزار قدرتمند Odoo

همین الان با کلیک روی لینک زیر، تمام قابلیت‌های اودو را ببینید. تضمین کاهش 30 درصدیهزینهکسب‌وکارها

همین الان کلیک کن!

نرم‌افزار حسابداری به جای حساب‌های سنتی و دفتری | قدرت نرم‌افزار حسابداری یکپارچه
مجموعه نویسندگان دیباگ 07 دی 1402

ارسال دیدگاه

Sign in to leave a comment

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟