مغایرت بانکی در حسابداری+ انواع روش‌ها، نکات و مراحل انجام آن

مغایرت بانکی در حسابداری یک تفاوت بین موجودی حساب در کتاب‌های حسابداری و موجودی واقعی بانک است. برای ردیابی دقیق تراکنش‌ها، استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری مدرن، و بررسی دقیق دسترسی‌ها و مجوزها ضروری و حیاتی است.
26 بهمن 1402
نرگس نصیری پور
| 1 توضیح

آیا برای شما اتفاق افتاده است که حساب‌های نقدی شما در سیستم با سوابق بانکی شما متفاوت باشد؟ این گونه اتفاقات ممکن است به دلیل خطای حسابداری، کلاهبرداری یا هر گونه مشکل دیگری که ممکن است ناشی از چک معوق یا واریزی اشتباه باشد رخ دهند. خوشبختانه، فرآیندی به نام مغایرت‌گیری حساب مشتریان وجود دارد که از طریق آن می‌توانید برای بررسی‌های ناهماهنگی‌های تراکنش‌های مالی خود استفاده کنید.

اگر از مغایرت بانکی در حسابداری استفاده نکنید ممکن است پول زیادی را از دست بدهید و هر گونه کلاهبرداری یا سرقتی که در حال وقوع است می‌تواند همچنان ادامه پیدا کند. 

در این مقاله، ما تمامی ‌مواردی را که نیاز است تا درباره مغایرت بانکی در حسابداری بدانید را در اختیار شما قرار می‌دهیم و مفهوم مغایرت بانکی را به طور کامل توضیح خواهیم داد. در ضمن، مغایرت‌گیری حساب مشتریان در ماژول حسابداری اودو را نیز به شما آموزش می‌دهیم تا بتوانید درک عملی بهتری نسبت به مفهوم مغایرت بانکی به دست آورید.

نرم‌افزار حسابداری به جای حساب‌های سنتی و دفتری | قدرت نرم‌افزار حسابداری یکپارچه

از کارایی بالاتر تا افزایش بهره‌وری. کاوش در تحول از حسابداری سنتی به دیجیتال و تأثیرات مثبت آن بر عملکرد سازمانی که نباید آن را از دست دهید! برای یادگیری این تاثیرات مثبت حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


صورت مغایرت بانکی در حسابداری چیست؟

همانطور که در مقدمه نیز اشاره شد، مفهوم مغایرت بانکی به فرآیندی اشاره دارد که سوابق مالی یک کسب‌وکار را با صورت حساب‌های بانکی به منظور حصول اطمینان از سازگاری و دقیق بودن آنها با یکدیگر مقایسه و تطبیق می‌دهد. صورت مغایرت بانکی تأیید می‌کند که خرید‌ها و تراکنش‌های انجام شده با تراکنش‌های ثبت شده توسط بانک در دوره‌های مشابه یکسان است. با انجام این کار می‌توانید هرگونه حذف یا خطا در داده‌ها را شناسایی کرده و با انجام تنظیمات لازم آنها را با یکدیگر تطبیق دهید.

در حالی که برخی از خطاها می‌تواند ناشی از سرقت و کلاهبرداری باشد، دلایل احتمالی دیگر مانند اختلاف زمانی، خطا در تراکنش‌ها، کارمزد بانکی و عوامل دیگر نیز می‌تواند بر اختلاف بین این دو تأثیرگذار باشند.

همچنین، مغایرت بانکی در حسابداری به کسب و کارها کمک می‌کند تا هرگونه مغایرت بین صورت‌های بانکی و ورودی‌های حسابداری را بتوانید شناسایی کنید که برای حفظ سوابق مالی به ویژه برای حسابرسی و سایر پرس و جوهای رسمی ‌ضروری است. 

همچنین، به کسب و کارها کمک می‌کند تا استانداردهای مورد نیاز در حسابداری را رعایت کنند. از جمله اقداماتی که حسابداری اغلب شرکت‌ها برای تسهیل امر مغایرت‌گیری حساب مشتریان انجام می‌دهند استفاده از نرم افزارهایی است که این امر را تسهیل کند. استفاده از ماژول حسابداری اودو، بهترین روش مغایرت‌گیری است که دارای امکانات فراوانی است که کار مغایرت‌گیری را با همه پیچیدگی‌هایش برای شما آسان می‌کند.

بهترین روش مغایرت گیری

انواع اقلام باز در صورت مغایرت بانکی

اقلام باز تراکنش‌ها یا سوابق مالی هستند که هنوز به طور کامل پردازش، مغایرت یا تسویه نشده‌اند. اقلام باز معمولاً در سوابق حسابداری یا صورت‌های مالی شرکت ذکر می‌شوند و برای اطمینان از صحت صورت‌های مالی باید حل و یا بسته شوند. اقلام باز به 4 دسته تقسیم بندی می‌شوند که عبارتند از:

  • اقلام باز بدهکار دفاتر
  • اقلام باز بستانکار دفاتر
  • اقلام باز بدهکار صورتحساب بانک
  • اقلام باز بستانکار صورتحساب بانک

روش‌های تهیه صورت مغایرت بانکی

سه نوع صورت مغایرت بانکی وجود دارد: صورت مغایرت داخلی، صورت مغایرت خارجی و صورت مغایرت کل.

  • صورت مغایرت داخلی: این نوع صورت مغایرت ورودی‌ها را در بخش‌های مختلف داخلی یک شرکت یا سازمان مقایسه می‌کند.
  • صورت مغایرت خارجی: این نوع صورت مغایرت شامل مقایسه حساب‌ها بین نهادهای مختلف مانند بین دو یا چند کسب و کار است.
  • صورت مغایرت کل: این نوع صورت مغایرت چندین حساب را با یکدیگر ترکیب می‌کند و آنها را در یک مجموعه از سوابق و یا اسناد تأیید می‌کند. صورت مغایرت کل اغلب برای تأیید صورت حساب‌های مالی و اطمینان از انطابق آنها با قوانین استفاده می‌شوند.

نمونه صورت مغایرت بانکی

برای اینکه بتوانید مفهوم صورت مغایرت بانکی را بهتر درک کنید در ادامه به نمونه‌ای اشاره خواهیم کرد.

شرکت A دارای حساب جاری نزد بانک ABC است. در ابتدای ماه، سوابق حسابداری آنها نشان می‌دهد که دارای 10000000 تومان پول نقد هستند. 

در طول ماه چندین بار مبالغی به این حساب واریز می‌شود و برای پرداخت هزینه‌های مختلف چک نوشته می‌شود. در پایان ماه، آنها صورت حساب بانکی خود را که از بانک دریافت می‌کنند متوجه می‌شوند که موجودی آنها 9500000 تومان است.

در اینجا، شرکت A می‌تواند با جستجو در سپرده‌های معوق که هنوز در سوابق حسابداری ثبت نشده است، تطبیق این دو رقم را آغاز کند و هزینه‌هایی را که هنوز پردازش نشده است را از موجودی کم کند. 

آنها همچنین باید هزینه کارمزد یا پرداخت سود در صورت حساب‌های بانکی را مقادیری که در دفاتر ثبت کرده‌اند بررسی کنند و ثبت‌های اصلاحی صورت مغایرت بانکی را انجام دهند. پس از در نظر گرفتن همه این عوامل، شرکت A باید رقم دقیقی برای مانده نهایی خود داشته باشد که بتواند آن را در دفاتر ثبت کند.

ثبت‌های اصلاحی صورت مغایرت بانکی

نحوه و مراحل تهیه صورت مغایرت بانکی

تنظیم صورت مغایرت بانکی می‌تواند کاری پیچیده و خسته کننده باشد. برای تهیه صورت مغایرت شما باید فاکتورهای مربوطه را بیابید، مبالغ و جزئیات را با موارد موجود در صورت حساب بانکی مقایسه کنید. این مراحل می‌تواند زمان زیادی را از شما بگیرد. 

خوشبختانه، با ماژول حسابداری اودو می‌توانید به راحتی فاکتورها یا هر نوع سند پرداخت دیگری را با صورت حساب‌های بانکی خود مطابقت دهید.

در ماژول حسابداری اودو به منظور محلی سازی برنامه با نیازهای کسب و کار، مدل‌های مختلفی به طور پیش فرض در دسترس است و در صورت نیاز می‌توانید این موارد را به روز رسانی کنید. کاربران همچنین با کلیک بر روی Newمی‌توانند مدل‌های تطبیق خود را ایجاد کنند.

تطابق کامل فاکتورها / صورتحساب‌ها

این مدل در ابتدای مدل‌های دیگر قرار می‌گیرد، چرا که ماژول حسابداری اودو را قادر می‌سازد تا مطابق با شرایط و صورت حساب‌های موجود یک مدل را پیشنهاد دهد.

وقتی که گزینه Auto-validate را فعال می‌کنید و شرایط مدل کاملاً برآورده شد، نرم افزار اودو به طور خودکار پرداخت‌ها را تطبیق می‌دهد.

پرداخت ناقص صورت حساب‌ها / فاکتورها

این مدل فاکتور مشتری یا صورت حساب فروشنده را پیشنهاد می‌کند که تا حدی با پرداخت مطابقت دارد، زمانی که مبلغ دریافتی کمی ‌کمتر از مبلغ فاکتور باشد به طور مثال در تخفیف‌های نقدی، تفاوت با حساب نشان داده شده در تب counterpart entries تطبیق داده می‌شود. 

ردیف کارمزد بانکی

این مدل بر طبق قوانین تعیین شده یک ورودی همتا را پیشنهاد می‌کند. در این مدل، نوع مدل مغایرت قانونی است که منطبق با پیشنهاد ورودی طرف مقابل است از Label می‌توان برای شناسایی اطلاعات مربوط به کارمزدهای بانکی در برچسب تراکنش استفاده کرد.

سرمایه چیست؛ انواع سرمایه و مثال‌هایی در این زمینه و مفاهیم آن به طور کامل

کاوش در اصطلاحات مالی، مفهوم سرمایه و تحلیل انواع آن. از سرمایه انسانی تا سرمایه مالی، تمام معانی و اطلاعات سرمایه را در این مقاله به آن میپردازیم. پس حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


خودکارسازی مغایرت بانکی با اودو

بخش Partner mapping ماژول حسابداری اودو به شما امکان می‌دهد تا قوانینی را برای مغایرت‌گیری خودکار تراکنش‌ها با حساب‌های شریک ایجاد کنید، در زمان صرفه جویی و خطر خطاهایی را که ممکن است در حین مغایرت دستی رخ بدهد را کاهش دهید. 

به عنوان مثال، می‌توانید یک قانون در Partner mapping برای پرداخت‌های دریافتی با شماره‌های مرجع یا کلمات کلیدی خاص در توضیحات تراکنش ایجاد کنید. هنگامی‌که پرداخت دریافتی با این معیارها مطابقت داشت، نرم افزار اودو به طور خودکار آن را به حساب مشتری مربوطه نشان می‌دهد.

برای ایجاد یک قانون در Partner mapping، به تب Partner Mapping بروید و Find Text در Label، Find Text در Notes  و Partner  وارد کنید.

خودکارسازی مغایرت بانکی

نکات مهم در تهیه صورت‌های مغایرت بانکی

هر کسب‌وکاری برای تهیه صورت مغایرت بانکی شیوه منحصر بفرد خود را دارد. با این حال، نکات کلی نیز وجود دارد که با رعایت آنها می‌توانید برای هر صورت مغایرت بانکی آن را به کار ببرید.

  • ایجاد برنامه زمانی: تهیه صورت مغایرت را در یک برنامه زمانی منظم انجام دهید. صورت مغایرت‌ها اگر به طور منظم تهیه نشوند زمانبر و گیج کننده خواهند شد. تأخیر در اجرای صورت مغایرت بانکی ممکن است برخی از مزایای صورت مغایرت بانکی از جمله تشخیص به موقع مشکلات جریان نقدی را از بین می‌برد.
  •  ادغام حساب‌ها: اگر در یک حساب فعالیت آنقدر کم است که گاهی اوقات چیزی برای صورت مغایرت بانکی ندارد، بهتر است به بستن حساب و انتقال آن به حساب دیگر فکر کنید. این کار، فرآیند صورت مغایرت بانکی شما را کارآمدتر می‌کند.
  •  استفاده از فناوری‌ها: همانطور که کسب و کار رشد می‌کند، تراکنش‌های آن نیز افزایش می‌یابد و تهیه صورت مغایرت بانکی را به یک فرآیند پیچیده و زمانبر تبدیل می‌کند. بسیاری از حسابداران برای بررسی سریع و راحت داده‌ها و خودکارسازی فرآیندها از نرم افزارهای مربوطه استفاده می‌کنند. شرکت‌ها باید به دنبال نرم افزاری باشند که دارای قابلیت‌های جامعی باشد و بتوانند آن را متناسب با کسب‌وکار خودشان شخصی‌سازی کنند. از جمله این نرم افزارها که توانسته است خدمات خوبی را برای انواع شرکت‌ها فراهم کند ماژول حسابداری اودو است.

چرا باید از اودو برای حسابداری و مغایرت بانکی استفاده کرد؟

مدل‌های مغایرت بانکی ماژول حسابداری اودو می‌توانند به ساده سازی فرآیند صورت مغایرت بانکی و ورودی‌های حسابداری کمک کند. مدل‌های مغایرت بانکی اودو می‌توانند به طور خودکار ورودی‌هایی که برای تطبیق مورد نیاز است را از قبل تنظیم و انتخاب کنند.

در کنار رشد خود، بهتر است بدانید...

خیلی از کارها از توان شما خارج است. پیشنهاد می‌کنیم قابلیت‌های نرم‌افزار اودو را یاد بگیرید:

همین الان کلیک کن

 



ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟