سرمایه چیست؛ انواع سرمایه و مثال‌هایی در این زمینه و مفاهیم آن به طور کامل

کاوش در اصطلاحات مالی، مفهوم سرمایه و تحلیل انواع آن. از سرمایه انسانی تا سرمایه مالی، تمام معانی و اطلاعات سرمایه را در این مقاله به آن میپردازیم.
06 دی 1402
سرمایه چیست؛ انواع سرمایه و مثال‌هایی در این زمینه و مفاهیم آن به طور کامل
مجموعه نویسندگان دیباگ
/web/image/13089-e3733c04/%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%87%20%D8%AF%D8%B1%20%DA%A9%D8%B3%D8%A8%20%D9%88%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

ما دائما اصطلاح "سرمایه" را در سراسر دنیای تجارت می‌شنویم. این اصطلاح کاربرد گسترده‌ای دارد و هر چیزی را که برای یک مالک سود یا ارزش دارد، توصیف می‌کند. بسیاری سرمایه را فقط به عنوان پول نقد می‌دانند؛ اما تعاریف متعددی از سرمایه وجود دارد. اگر صاحب یک کسب و کار کوچک هستید، درک "سرمایه در گردش" مهم است. این کارایی عملیات شما را منعکس می‌کند و نشان می‌دهد که چقدر جریان نقدی و بودجه خود را مدیریت می‌کنید. در این مقاله از دیباگ قرار است به بررسی این موضوع بپردازیم که سرمایه چیست؟ تفاوت دارایی و سرمایه چیست و بسیاری از مفاهیم دیگر. با ما همراه باشید تا در این مورد اطلاعاتی را کسب کنید. 

سرمایه چیست؟

سرمایه یکی از ضروری‌ترین عناصر برای عملیات روزانه و رشد شرکت‌هاست. شرکت‌ها سرمایه را از عملیات تجاری به دست می‌آورند، اما می‌توانند با گرفتن بدهی بیشتر یا با تامین مالی از حقوق صاحبان سهام، سرمایه بیشتری جذب کنند. 

در پاسخ به این سوال که سرمایه مالی چیست باید بگوییم که به طورکلی سرمایه به دارایی‌های نقدی یا غیرنقدی اطلاق می‌شود که برای هزینه‌ها نگهداری یا انباشته شده‌اند. اما می‌تواند به سایر دارایی‌های شرکت نیز اشاره کند. به طور کلی، سرمایه هرچیزی است که یک کسب و کار می‌تواند برای ایجاد ارزش بیشتر برای شرکت استفاده کند. 

وقتی کسب و کارها از سرمایه برای تولید سود استفاده می‌کنند، اینها سود سرمایه هستند. اگر کل سرمایه یک شرکت کاهش یابد اما آنها از دارایی‌های سرمایه‌ای استفاده کنند، به آن ضرر سرمایه می‌گویند.

سرمایه در حسابداری، شامل دارایی‌های یک شرکت خواهد شد؛ شامل: تجهیزات، امکانات، وجه نقد و معادل‌های نقدی مانند سهام، اوراق قرضه و سایر سرمایه‌گذاری‌ها می‌شود. 

اما ذهن حسابداری این عناصر مختلف سرمایه را به دسته‌هایی تقسیم می‌کند: کار، حقوق صاحبان سهام، بدهی و تجارت.

اکثر حسابداران یا صاحبان مشاغل، سرمایه در گردش را مهم‌ترین سرمایه در گردش می‌دانند، زیرا پولی است که شرکت باید پس از حسابداری هزینه‌ها با آن کار کند.

تفاوت سرمایه و دارایی چیست؟

کلماتی مانند سرمایه و دارایی اغلب توسط حسابداران و کسانی که در تهیه صورت‌های مالی کسب و کارها دخیل هستند، استفاده می‌شوند. در متن بالا در مورد این موضوع که سرمایه چیست، توضیحاتی را در اختیار شما گذاشتیم. در ادامه در مورد تعریف دارایی و سرمایه و تفاوت هرکدام، اطلاعاتی را در اختیار شما می‌گذاریم.

تفاوت دارایی و سرمایه چیست

در حسابداری یا امور مالی، هر چیزی که ملموس باشد و بتوان آن را در بازار فروخت تا مقداری پول به دست آورد، دارایی نامیده می‌شود؛ یعنی دارایی‌ها تحت تملک شخص یا آن کسب و کار هستند. بنابراین، دارایی‌ها منابع اقتصادی هستند و منعکس‌کننده نقدینگی یک شرکت یا یک تجارت هستند. 

دارایی‌های مشهود و نامشهود هم وجود دارد. زمین، املاک ساختمان، کارخانه، ماشین‌آلات، تجهیزات، کالاهای تولید شده و وجوه نقد نگهداری شده در حساب‌های بانکی همگی نمونه‌هایی از دارایی‌های مشهود هستند.

انواع سرمایه

سرمایه انواع مختلفی دارد که عبارت‌اند از:

  • سرمایه بدهی: سرمایه‌ای که از منابع خصوصی یا دولتی به دست آید؛ مانند: اوراق قرضه
  • سرمایه صاحبان سهام: مثال این نوع سرمایه بورس است. البته سرمایه صاحبان سهام در دو نوع عمومی و خصوصی  و نوع خصوصی بین خود سهامداران شرکت برگزار خواهد شد. نوع عمومی این سرمایه، شرکت در بورس است.  
  • سرمایه تجاری: مقدار پولی که شرکت یا سازمان‌ها برای اوراق بهادار استفاده می‌کنند. 
  • سرمایه در گردش: تمامی دارایی‌های نقدی یک شرکت است که برای راه‌اندازی فعالیت‌های مختلف استفاده می‌شود. 
  • سرمایه استقراضی: این سرمایه همان‌طور که از اسم آن مشخص است، به مفهوم قرض گرفتن پول از شرکت، شخص، بانک یا موسسه مالی اشاره دارد. فرض کنید که یک شرکت به خرید تجهیزات مختلفی نیاز دارد، در چنین مواقعی اگر سرمایه کافی نداشته باشد، باید از بانک وام بگیرد که به عنوان سرمایه استقراضی در نظر گرفته می‌شود. 

سود و زیان سرمایه

در ادامه توضیحاتی در مورد سود و زیان سرمایه صحبت خواهیم کرد.

سود سرمایه زمانی اتفاق می‌افتد که شرکت‌ها دارایی‌های سرمایه‌ای را با پولی بیشتر از آنچه در ابتدا پرداخت کرده‌اند، بفروشند. این می‌تواند شامل هر یک از انواع دارایی‌های ذکر شده در بالا، از جمله سهام، اوراق قرضه، املاک و مستغلات، اقلام تولیدی و غیره باشد.

هنگامی که یک کسب و کار دارایی سرمایه‌ای را برای بیش از 12 ماه نگه می‌دارد و آن را می‌فروشد، این به عنوان سود بلند مدت شناخته می‌شود. هر چیزی کمتر از 12 ماه باشد، یک سود کوتاه مدت است.

مثال سود سرمایه

بگذارید مثالی از افزایش سرمایه داشته باشیم. تصور کنید که یک کسب و کار مقدار زیادی تجهیزات تولیدی را برای افزایش تولید مورد انتظار خریداری می‌کند. اما افزایش هرگز اتفاق نمی‌افتد. بنابراین شرکت تجهیزات اضافی را می‌فروشد.

خوشبختانه، زمانی که کسب و کار تجهیزات را می‌فروشد، می‌تواند از فروش سود کند. آن سود، سود سرمایه است.

از دست دادن سرمایه دقیقا برعکس این موضوع و به معنای زیان سرمایه است. زیان سرمایه زمانی رخ می‌دهد که یک کسب‌وکار دارایی سرمایه‌ای را کمتر از آنچه در ابتدا پرداخت کرده بود بفروشد.

انواع سرمایه در حسابداری

دولت از انواع خاصی از سود سرمایه مالیات می‌گیرد و شرکت‌ها از زیان سرمایه برای جبران بار مالیاتی کامل استفاده می‌کنند. شرکت‌ها این اعداد را به صورت سه ماهه ارسال می‌کنند و معمولا در پایان سال مالی خود مالیات بر عایدی سرمایه خود را پرداخت می‌کنند.

زمانی که زیان سرمایه یک شرکت بیشتر از عایدی سرمایه آن باشد، مالیات بر عایدی سرمایه وجود ندارد. اما در این شرایط، شرکت می‌تواند زیان سرمایه را به سال مالیاتی آتی منتقل کند و آن را از سود سرمایه آتی کسر کند.

مثال از دست دادن سرمایه

فرض کنید یک شرکت انباری را خریداری می‌کند و می‌خواهد پنج سال بعد آن را بفروشد تا آن را به انباری بزرگتر ارتقا دهد. متأسفانه ارزش ملک برای انبار اصلی آن‌ها طی پنج سال گذشته کاهش یافته است و مجبورند آن را 10 درصد کمتر از مبلغی که پرداخت کرده‌اند بفروشند؛ پس فقط زیان کرده‌اند.

سخن پایانی

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که سرمایه چیست؛ همچنین تفاوت سرمایه و دارایی هم بررسی کردیم. اصطلاح "سرمایه" کاربردهای زیادی دارد، بنابراین به زمینه مربوط می‌شود. به طور معمول، سرمایه به تمام دارایی‌های نقدی و غیرنقدی گفته می‌شود. این سرمایه می‌تواند سرمایه سهام، سرمایه بدهی یا سرمایه در گردش بر اساس نحوه کسب وجوه توسط شرکت و نحوه استفاده از آن‌ها باشد و برای یک شرکت مالی، این می‌تواند شامل سرمایه تجاری باشد.

هنگام تعیین دارایی‌های سرمایه‌ای، کسب و کارها و حسابداران هر چیزی که ارزش دارد را شامل می‌شود، از جمله املاک، تجهیزات و پول نقد. اما اقتصاددانان به سرمایه در چارچوبی بزرگ‌تر نگاه می‌کنند و سرمایه آنان تمام پول در گردش را شامل می‌شوند. سرمایه و دارایی دو مفهوم مهم در حسابداری هستند و محاسبه آن یکی از چالش‌های مهم برای کسب و کارهای بزرگ است.

 برای همین استفاده از نرم افزار مالی اودو در این زمینه بسیار کاربردی است. نرم افزار مالی اودو و همچنین نرم افزار erp اودو با امکانات ویژه و کاربردی بستری مناسبی را برای محاسبه درآمد و مدیریت امور مالی داشته باشید. پیشنهادمان به شما این است که برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان دیباگ در ارتباط باشید تا بتوانید در این زمینه اطلاعات کامل‌تری دریافت کنید. 

تعریف دارایی و سرمایه

1- سرمایه چیست؟

تمامی دارایی‌های نقدی و غیرنقدی که ارزش پولی و مادی دارند به عنوان سرمایه شناخته می‌شوند. 

2- تفاوت دارایی و سرمایه چیست؟

سرمایه نوعی مالکیت خصوصی است؛ اما دارایی تمام چیزهایی در نظر گرفته می‌شود که تحت تملک شخص یا کسب و کار است.

3- تفاوت بدهی و سرمایه چیست؟

بدهی دقیقا به معنای از دست دادن پول یا دارایی است؛ درحالی که سرمایه اموال نقدی و غیرنقدی یک شرکت محسوب می‌شود.  

4- انواع سرمایه کدام‌اند؟

  • سرمایه بدهی
  • سرمایه صاحبان سهام
  • سرمایه تجاری
  • سرمایه در گردش
  • سرمایه استقراضی

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟