راهکارهای تعامل با کارکنان سمی

برخورد با کارکنان سمی برای سازمان‌ها چالش برانگیز است. با گذشت زمان چنین افرادی می‌توانند بر کارائی شرکت و سازمان تاثیر منفی داشته باشند.
27 مهر 1402
راهکارهای تعامل با کارکنان سمی
مجموعه نویسندگان دیباگ
| 2 نظرها
/web/image/10908-a2771945/1669839770881.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

برخورد با کارکنان سمی برای سازمان‌ها چالش برانگیز است. با گذشت زمان چنین افرادی می‌توانند بر کارائی شرکت و سازمان تاثیر منفی داشته باشند. رسیدگی سریع به این موضوع برای حفظ فرهنگ سازمان کار بسیار مهمی است. این مقاله به بررسی استراتژی‌هایی برای مقابله با کارکنان سمی  و همچنین نحوه کنترل کارکنان می‌پردازیم. اگر شما هم به هر دلیلی چنین مشکلی در سازمان خودتان دارید، این مقاله را بخوانید.

منظور از کارکنان سمی چیست؟

کارکنان سمی می‌توانند تأثیر مخربی بر روحیه و بهره وری یک تیم داشته باشند. رفتار منفی آن‌ها می‌تواند کل سازمان را تحت تأثیر قرار ‌دهد. مدیران و رهبران باید رفتار سمی چنین افرادی را بشناسند و به آن‌ها رسیدگی کنند تا فرهنگ کاری مثبت را حفظ کنند. نحوه برخورد با کارمند سرکش شاید در نگاه اول کار ساده‌ای به‌نظر برسد، اما در اصل کمی با چالش همراه است.

اگر با یک کارمند سمی سر و کار دارید، مدیریت دقیق و موثر موقعیت مهم‌ترین موضوعی است که باید به آن توجه داشته باشید.همچنین نحوه تذکر به کارمند هم باید در مسیر شغلی شما در چنین مواقعی وجود داشته باشد. 

کارکنان سمی اغلب رفتارهای مخربی از خود نشان می‌دهند، از جمله :سرزنش، شایعه پراکنی و انتشار اخبار منفی در کل سازمان. آن‌ها ممکن است هنگام تعامل با سایر اعضای تیم درگیر شوند و به طور کلی از همکاری با آن‌ها امتناع کنند. کارکنان سمی به راحتی می‌توانند پیشرفت هر سازمانی را با برهم زدن روابط بین همکاران، احساس حق داشتن مسئولیت‌هایی بیش از حد معقول  و اجتناب از پیروی از استانداردهای پذیرفته شده، تضعیف کنند.

این افراد برای هر محل کار خطرناک هستند؛ زیرا نگرش آن‌ها بر توانایی تیم به عنوان یک واحد تأثیر می‌گذارد. در نتیجه جو کاری ایجاد شده توسط کارکنان سمی، تیم‌ها بهره‌وری کمتری خواهند داشت. این موضوع در نهایت به نتیجه شرکت و شهرت کلی آن در صنعت آسیب می‌رساند.

برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلی در شرکت شما، مدیریت و سایر کارکنان باید علائمی را که نشان می‌دهد ممکن است فردی رفتارهای سمی از خود نشان دهد، تشخیص دهند و قبل از اینکه رفتار آن‌ها از کنترل خارج شود، استراتژی‌هایی برای مدیریت مناسب این افراد ایجاد کنند.

نحوه تذکر به کارمند

انواع کارکنان سمی؛ چگونگی رفتار با کارکنان مشکل ساز

کارکنان سمی می توانند یک مشکل بزرگ در محل کار باشند، زیرا همان‌طور که گفته شد، رفتار منفی آن‌ها می تواند بر روحیه و بهره‌وری تأثیر بگذارد. در حالی که تشخیص علائم رایج یک کارمند سمی، مانند: بی ادبی و بی توجهی به قوانین، مهم است، شناخت انواع مختلف چنین افرادی هم ضروری است تا بتوانید به بهترین شکل با آن‌ها مقابله کنید.

هفت نوع کارمند سمی وجود دارد:

  1. غیبت‌کنندگان
  2. قلدرها
  3. تنبل‌ها
  4.  افراد پرمدعا
  5. ناله‌کنندگان
  6. خرابکاران و 
  7. افرادی که فکر می‌کنند همه چیز دان هستند.

 شایعه پردازان اطلاعات مضر را در بین همکاران خود منتشر می کنند، در حالی که قلدرها از موقعیت اجتماعی یا قدرت بدنی خود برای ترساندن دیگران استفاده می کنند. کارکنان سست‌تر بی‌مولد و بی‌تفاوت هستند و افراد نالان همیشه از شغل خود شکایت می‌کنند، در حالی که خرابکاران عمداً پروژه‌ها را از مسیر خارج می‌کنند تا عملیات تجاری را مختل کنند و افراد همه چیز دان هم به دیگران توهین می‌کنند چون این ذهنیت را دارند که خودشان آگاهی بالایی دارند.

شما باید نحوه برخورد با کارمند دروغگو و حتی نحوه برخورد با چنین افرادی را در محیط کاری بدانید.

نحوه برخورد با کارمند دروغگو


نحوه برخورد با کارکنان سمی

برخورد با کارکنان سمی می‌تواند چالش برانگیزترین مانع یک مدیر باشد. 

مدیریت مؤثر کارکنان سمی مستلزم بینش در مورد علت اصلی رفتار آن‌ها است. این موضوع می‌تواند هر چیزی باشد، از احساس غرق شدن یا کم ارزش شدن در نقش خود تا احساس حمله شخصی توسط اعضای تیم. 

اگر بتوانید درک کنید که چه چیزی باعث این رفتار شده است، آنگاه بهتر می‌توانید این وضعیت را مدیریت کنید. هنگامی که مشکل اساسی شناسایی شد، مدیران می‌توانند استراتژی‌هایی را اجرا کنند که هم برای خود و هم برای تیم‌هایشان بهترین کارائی را داشته باشد؛ مانند: ارائه آموزش و پشتیبانی در صورت نیاز، تعیین مرزها یا انتظارات واضح‌تر برای عملکرد، یا صرفاً مکالمه‌های مکرر و خصوصی با افرادی که رفتارهای منفی دارند.

نکاتی برای برخورد با کارکنان سمی

در زیر چند نکته وجود دارد که می تواند به شما در مدیریت کارکنان سمی در محل کار کمک کند.

یک مکالمه خصوصی با کارمند سمی داشته باشید 

گاهی اوقات تشخیص اینکه چه زمانی رفتارهای سمی از خود نشان می‌دهند برای افراد دشوار است. عمدتاً اگر این رفتارها ناشی از چالش‌ها و مبارزات شخصی باشد، مهم است که با کارکنان در مورد رفتارهای غیرمولد یا مخرب صحبت کنید تا علت اصلی مسائل و چگونگی حل آن را درک کنید.

ارائه منابع و راهنمایی ممکن است برای کمک به کارکنان در کاهش هر گونه مسائل رفتاری مرتبط مفید باشد. داشتن این مکالمات متفکرانه در محیط‌های خصوصی تأثیر مثبتی بر بهره‌وری و پویایی تیم دارد.

رفتار کارکنان سمی را به خودتان نگیرید

رفتارهای منفی همکاران می‌تواند یکی از سخت‌ترین چالش‌ها در یک سازمان باشد. به راحتی می‌توان تصور کرد که رفتار یا سخنان نامناسب آن‌ها نسبت به ما شخصی است، اما اغلب اینطور نیست! متأسفانه، اکثر این افراد مسائل حل نشده‌ای دارند و تمایل دارند احساسات منفی خود را وارد محل کار کنند بدون اینکه قصد خاصی داشته باشند.

نحوه کنترل کارمندان

بهترین کاری که در این مواقع می توانیم انجام دهیم این است که اطمینان حاصل کنیم که آن برخورد یا رفتار را شخصی نگیریم و در عوض نسبت به آن‌ها دلسوزی و درک نشان دهیم. این کار به ما امکان می‌دهد که به همکاران خود به طور عینی نگاه کنیم و ذهنیت منفی نسبت به آنان نداشته باشیم.

سعی کنید یک نقشی در قالب دورکاری به کارمند سمی بدهید

اگر دوست دارید این فرد همچنان با شما همکاری داشته باشد و از طرفی هم رفتارهای آزاردهنده و منفی دارد، یک نقش شغلی دورکاری به او بدهید. کار مستقل و از راه دور به ویژگی‌ها و مهارت‌های خاصی نیاز دارد، اما می‌توان آن را تقریباً برای هر نقشی در صورت انجام اقدامات درست اعمال کرد.

قبل از این کار مطمئن شوید که همه ابزارهای مورد نیاز دورکاری برای موفقیت را در اختیار دارند. اطمینان حاصل کنید که انتظارات خود را از نظر ضرب‌الاجل، کیفیت و خروجی تعیین کرده‌اید و به آن‌ها اطلاع دهید که عملکردشان چگونه ارزیابی می‌شود. علاوه بر این، به طور منظم در مورد وظایف روزانه از آن‌ها بازخورد بخواهید تا بتوانند در این مدت مهارت‌های مورد نیاز برای کار موثر خود را توسعه دهند.

بازخورد شفاف و سرراست داشته باشید

ارائه بازخورد صادقانه و مستقیم هنگام برخورد با اعضای تیم سمی ضروری است. مهم است که در هنگام برقراری ارتباط صمیمانه و شفاف باشید و حرفه‌ای و محترم برخورد کنید. اگر این وضعیت برای مدتی حل نشده باقی مانده است، توضیح اینکه چگونه رفتار آن‌ها بر تیم تأثیر می‌گذارد و چه چیزی باید تغییر کند تا همه بهترین عملکرد خود را داشته باشند، می‌تواند مفید باشد. پیشرو بودن و ارائه مثال‌های عینی از موقعیت‌هایی که دیگر نمی‌توانند رخ دهند، برای کمک به درک میزان اعمال منفی‌شان ضروری است.

برای تصمیم گیری‌های سخت آماده شوید

گرفتن تصمیمات سخت هرگز آسان نیست، به خصوص در مورد برخورد با کارکنان سمی در محل کار. این کار نیاز به رهبری قوی و یک موضع قاطع دارد تا مطمئن شوید که کل تیم سازنده و متمرکز باقی می‌ماند. به عنوان یک مدیر، تشخیص اینکه چه زمانی یک فرد می‌تواند رفتار سمی داشته باشد، قطعا چالش برانگیز باشد.

چگونگی رفتار با کارکنان مشکل ساز

با این حال، اقدام قاطعانه در مراحل اولیه، کلیدی است برای جلوگیری از آسیب‌رسانی به پویایی کارکنان و اتلاف وقت برای سرمایه‌گذاری روی کسی است که برای بهتر شدن تغییر نخواهد کرد. 

نحوه شناسایی کارکنان سمی در محل کار

وقتی صحبت از مدیریت موثر تیم می‌شود، تشخیص و رسیدگی به حضور کارکنان سمی ضروری است. در حالی که هر کارمندی می‌تواند گاهی اوقات رفتارهای ناسالم از خود نشان دهد، افراد خاصی هستند که نگرش منفی بیش از حد آن‌ها می‌تواند به محیط کار آسیب برساند. کارکنان سمی تمایل به پایین آوردن روحیه، ایجاد تنش در محل کار، آسیب به سطح بهره وری و حتی ممکن است منجر به اختلافات بین فردی شود.

درک نحوه تمایز رفتار سمی از درگیری‌های معمولی در محل کار برای شناسایی این افراد و ایجاد استراتژی‌هایی برای مدیریت موثر آن‌ها مهم است. کارفرمایان می‌توانند با برداشتن گام‌های پیشگیرانه در شناسایی و حل مسائل مربوط به کارکنان سمی، محیط کاری ایمن و مولد و عاری از تأثیرات منفی را تضمین کنند. در اینجا چند نکته برای شناخت و مدیریت کارکنان سمی در محل کار آمده است:

  • ایجاد خط مشی‌هایی برای رفتارهای قابل‌قبول کارمندان
  • تدوین خط مشی انضباطی
  • مشارکت سازنده در تیم
  • تشویق به بازخورد از همه اعضا در مورد پویایی تیم
  • ارائه پشتیبانی برای اعضای جدید تیم
  • تشویق فرهنگ مثبت اندیشی.

نحوه برخورد با کارمند سرکش

سخن پایانی

در حین برخورد با کارکنان سمی، وقت گذاشتن برای ارزیابی وضعیت و ایجاد یک راه حل سازنده مهم است. معمولا سرزنش کردن اولین چیزی است که در برخورد با این افراد به ذهن ما می‌رسد، اما این کار منجر به خصومت و اختلال بیشتر در بین همکاران می‌شود. علاوه بر این، مهم است که از رفتار متفاوت با کارکنان بر اساس شخصیت یا رفتار آن‌ها اجتناب کنید. 

مدیران باید مهارت‌های ارتباطی عملی را هنگام برخورد با اعضای سمی تیم تمرین کنند تا بتوانند از ایجاد چنین مشکلی جلوگیری کنند و اگر هم این مشکل به وجود آمد، آن را حل کنند.

در نهایت، مهم است که به یاد داشته باشید که همه انسان هستیم و تجربیات منحصر به فردی داریم که دیدگاهمان را نسبت به زندگی نشان می‌دهد. در خیلی از مواقع شاید ما هم رفتارهای ناشایستی در یک سازمان داشته باشیم. سعی کنید با همدلی و درک در یک محیط کاری، محیط سمی را به محیطی سازنده و مثبت تبدیل کنید.

برای نرم افزار erp ، طراحی سایت با odoo و همچنین مشاوره منابع انسانی می‌توانید روی کمک کارشناسان دیباگ حساب کنید.


ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟