داشبورد مدیریتی چیست؟ + کاربرد آن در کسب و کارهای زنجیره‌ای

داشبورد مدیریتی چیست و انواع داشبورد مدیریتی کدامند؟ سوالی که خیلی از مدیران سازمان برای بهبود و داشتن یک تجربه خوب در مدیریت با آن درگیر هستند.
29 تیر 1402
داشبورد مدیریتی چیست؟ + کاربرد آن در کسب و کارهای زنجیره‌ای
مجموعه نویسندگان دیباگ
/web/image/4658-71dcb94d/WaterMark-DyBuG-main5.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

اگر به‌دنبال بهبود کارائی عملیاتی شرکت خودتان هستید، داشبورد مدیریتی ابزاری است که قطعا به آن نیاز خواهید داشت. داشبورد مدیریتی توسط مدیران و رهبران تیم برای ردیابی عملکرد پروژه و تیم استفاده می‌شود. داشبورد مدیریتی می‌تواند به مدیر کمک کند تا مشکلات سازمان را در صورت بروز پیدا کند. در این مقاله می‌خواهیم در مورد داشبورد مدیریتی برای کسب و کارهای زنجیره ای صحبت کنیم؛ اگر شما هم چنین کسب‌وکاری دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

داشبورد مدیریتی چیست؟

در پاسخ به این سوال که داشبورد مدیریتی چیست، باید بگوییم که اصطلاح "داشبورد مدیریتی" طیف گسترده‌ای از ابزارها یا داشبوردهای گزارش‌دهی است که امکان استفاده از معیارهای مختلف عملکرد و کارایی را یک شرکت به‌منظور سازماندهی و هماهنگ کردن فعالیت‌های خود مطابق با سیاست‌های خاص و دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده فراهم می‌کند. 

داشبورد مدیریتی یک ابزار تصمیم‌گیری است که به مدیران اجازه می‌دهد تا گزارش‌های عملکرد سطح بالا را مشاهده کنند. داشبورد مدیریتی گزارش‌های عملکرد و کارایی را نشان می‌دهد که حوزه‌های کلیدی فعالیت یک شرکت از جمله مدیریت، بازاریابی، فروش، خرید، تولید، توسعه و موارد دیگر را برجسته می‌کند. 

  • فروش: نرخ تبدیل به ازای هر فروشنده؛ کل درآمد حاصل از فروش محصولات.
  • تولید: تعداد ماشین‌آلات در هر منطقه کار؛ انواع مواد اولیه مصرفی برای تولید یک محصول خاص.
  • توسعه: تعداد مزایایی که با یک محصول جدید برای مشتری حاصل می‌شود.

نمونه‌هایی از  داشبورد مدیریت عبارت‌اند از:

  • داشبورد KPI مدیریت
  • داشبورد KPI مالی
  • داشبورد طول چرخه فروش
  • داشبورد مدیریت پروژه فناوری اطلاعات
  • داشبورد تجزیه و تحلیل داده های تدارکات
  • داشبورد تحلیل وب
  • داشبورد داده های منابع انسانی
  • داشبورد تولید ساخت

داشبورد مدیریتی

چرا کسب و کارهای زنجیره ای به داشبورد مدیریتی نیاز دارند؟

همان‌طور که گفته شد، داشبورد مدیریتی نمایشی بصری از معیارهای کلیدی کسب و کار شما است که به شما امکان می‌دهد داده‌های خود را به سرعت در یک مکان مشاهده و تجزیه‌وتحلیل کنید. داشبوردها نه تنها نمایش داده‌های تلفیقی را ارائه می‌دهند، بلکه یک فرصت هوش تجاری هستند که در آن کاربران می‌توانند داده‌ها را فیلتر کنند تا فقط آنچه برای آن‌ها مهم است، را نشان دهند.

داشبوردها طوری طراحی شده‌اند که برای هر کاربری بصری باشند. طراحی گرافیکی امکان ناوبری آسان و روان در سراسر اطلاعات را فراهم می‌کند. حتی می‌توانید از این برنامه روی تلفن‌همراه خودتان استفاده کنید. اکثر نرم‌افزارهای داشبورد برای مناسبت با هر دستگاه تلفن همراه برنامه‌ریزی شده‌اند. داشبوردهای مدیریتی واضح، تعاملی و کاربرپسند طراحی شده‌اند. این ابزارها باید اطلاعات را در یک نگاه از طریق تجسم داده‌های کارآمد به اشتراک بگذارند که کاربران را قادر می‌سازد تا بینش‌های عملی را استخراج کنند، روندها و الگوها را شناسایی کنند و فرصت‌های بهبود را از طریق یک فرآیند تجزیه‌وتحلیل داده‌ها پیدا کنند.

داشبورد مدیریتی اطلاعات حیاتی مورد نیاز برای مدیریت یک سازمان را در یک مکان و در یک صفحه نمایش می‌دهد. این اطلاعات معمولا شامل موارد زیر هستند:

  • اهداف کسب‌وکار
  • اقدامات حیاتی برای سازمان
  • پروژه‌ها
  • و...

برخی از داشبوردها دارای حالت گرافیکی و برخی دارای جداول و داده‌ها هستند و بعضی دیگر بر روی نشانگرهای وضعیت متمرکز هستند. ظاهر و چیدمان داشبورد هرچه که باشد، داشبورد مدیریتی اطلاعاتی را که یک تیم رهبری برای مدیریت یک سازمان به آن نیاز دارد، در خود جای داده است.

برای دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت در زمینه استقرار Odoo برای سازمان شما، با ما تماس بگیرید.

داشبورد به رهبران کسب و کار کمک می‌کند تا تصمیماتی اتخاذ کنند که استراتژی‌هایشان را بهینه می‌کند. این بدان معنا نیست که یک اقدام اصلاحی خاص را تعریف یا تسهیل می‌کند، اما مطالعه دقیق یک مشکل خاص را به منظور تصمیم‌گیری در مورد یک اقدام ارائه می‌دهد. استفاده از داشبورد هر گونه مشکلی را شناسایی می‌کند و اینکه چه کارهایی می‌توانیم برای یافتن منبع مشکل انجام دهیم ایجاد می‌کند. از سوی دیگر، نظارت در زمان واقعی به کاهش ساعت‌های تجزیه‌وتحلیل و ارتباطات که قبلا برای شرکت‌ها چالش بود، کمک خواهد کرد.

داشبورد مدیریتی

1. به شما کمک می‌کند تا پیچیدگی کسب و کار زنجیره‌ای خودتان را مدیریت کنید.

یک سازمان یا یک کسب و کار زنجیره‌ای بخش‌های مختلفی دارد. داشبورد مدیریتی می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه چیزی برای سازمان به‌عنوان یک مسئله کل مهم است، با جمع‌آوری موارد مهمی که در سازمان شما تفاوت ایجاد می‌کنند، باید دید کاملی از اولویت‌های کلی سازمان داشته باشید.

2. به شما امکان می‌دهد اطلاعات را از سراسر سازمان خود باهم ادغام کنید تا بتوانید به یک نتیجه برسید.

هر بخش کسب و کار مسئول مدیریت اطلاعات است؛ اما همه این اطلاعات به یک استراتژی برای سازمان منتهی می‌شود. برای به روز نگه داشتن هر بخش به طور مداوم (و در دسترس برای مشاهده به روش‌های مختلف)، به یک داشبورد مدیریتی نیاز دارید.

3. با آن می‌توانید اطلاعات کلیدی را از تمام برنامه‌های نرم افزاری به یک مکان بکشید.

اکثر سازمان‌ها دارای نرم افزارهایی برای امور مالی، مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، منابع انسانی (HR)، معاملات فرآیند، مدیریت پروژه و غیره هستند. این برنامه‌ها به سازمان یک پلتفرم دقیق برای هر عملکرد خاص می‌دهند، اما هنوز هم وجود یک مکان ضروری است که بتوانید اطلاعات کلیدی را به آن منتقل کنید. و اینجاست که داشبورد مدیریت به کار می‌آید!

4. به شما امکان دسترسی فوری به اطلاعات حیاتی کسب و کارتان را می‌دهد.

در گذشته داشبوردهای مدیریتی به صورت ماهانه یا هفتگی چاپ می‌شدند و در کیفی نگهداری می‌شدند. با سرعت تجارت امروز، شما به داشبورد زنده و به‌روز شده نیاز دارید. این اطلاعات استراتژیک باید دائما از رایانه ، تلفن یا لپ تاپ شما در دسترس باشد.

5. تصویر واضحی از نحوه انجام پروژه‌های کلیدی خود به شما می‌دهد.

برخی از افراد داشبوردها را صرفا به‌عنوان مجموعه‌ای کلیدی از اقدامات می‌بینند. اما شما هم می‌خواهید ببینید که پروژه‌هایتان در طول مسیر چگونه پیش می‌روند و آیا کارهایی که انجام می‌دهید برای تأثیرگذاری بر آن پروژه‌ها، هدفمند بوده است یا خیر؟ (مثلا: داشتن نمایی که وضعیت، درصد تکمیل و نقاط عطف کلیدی پروژه را نشان می‌دهد، پیشرفت خوبی برای داشبورد مدیریتی است.)

6. به شما کمک می‌کند تا جلسات مدیریتی خودتان را دنبال کنید.

وقتی که داشبورد مدیریتی به‌درستی طراحی شده باشد، داشبورد شما باید موارد اقدام شما را از جلسات قبلی تیم اجرایی نشان دهد. این به شما کمک می‌کند ببینید که آیا تیم‌های شما موارد مهم را دنبال می‌کنند یا خیر. بدون این گزینه، شما زمان زیادی را در جلسات مدیریت برای تکرار توصیه‌ها تلف می‌کنید و هیچ پیگیری را مشاهده نمی‌کنید. (وقتی نرم‌افزار داشبورد را انتخاب می‌کنید حتما به دنبال این قابلیت باشید.)

داشبورد مدیریتی


انواع داشبورد مدیریتی

برای کمک به حل مشکلات در کسب و کارهای زنجیره ای، باید با این سوالات شروع کنید: هدف اصلی داشبورد چیست؟ آیا داشبورد شما تحلیلی است یا عملیاتی؟ تعیین اینکه گزارش داده شما در کدام دسته کلی قرار می‌گیرد اولین کار است. به‌طور کلی دو نوع داشبورد عملیاتی و داشبورد تحلیلی داریم.

  • داشبوردهای عملیاتی به پیشرفت فعلی مربوط به KPIهای شما نگاه می‌کنند. این داشبوردها به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا در زمان واقعی بفهمند که آیا هدفشان هستند یا خیر. این‌ها اغلب در سطوح مختلف یک سازمان استفاده می‌شوند.
  • داشبوردهای تحلیلی به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا اهدافی را بر اساس بینش در داده‌های تاریخی تعیین کنند. این داشبوردها اغلب پیچیده هستند. مالکیت داشبورد تحلیلی معمولا بر عهده تحلیلگران/متخصصان تجاری است.

برای دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت در زمینه استقرار Odoo برای سازمان شما، با ما تماس بگیرید.

داشبوردهای مدیریتی ممکن است شامل نمودارها، تصاویر، جداول، داده‌های عددی و داده‌های مطالعات موردی یا ترکیبی از این عناصر باشند. این داشبوردها ابزارهای حیاتی برای فرآیندهای مدیریت ساده هستند که به طور گسترده به اشتراک گذاشته شده و دیده می‌شوند.داشبورد مدیریتی را می‌توان به عنوان یک ابزار اجرایی در نظر گرفت که تنها هدف آن آسان‌تر خواندن اطلاعات است. این داشبوردها می‌توانند انواع مختلفی از داده‌ها را شامل شوند که همگی می‌توانند در یک داشبورد خوانا ادغام شوند. داشبوردهای مدیریتی خوب به کاربران این امکان را می‌دهند که بدون از دست دادن داده‌های مهم، به طور یکپارچه از یک نمودار به نمودار دیگر منتقل شوند.

برای به دست آوردن مزیت رقابتی در یک بازار خاص، کسب و کار شما باید قادر به خواندن، ردیابی و تبدیل داده‌هایی باشد که به طور مداوم هر روز در حال تغییر هستند. این داشبوردهای تعاملی همه جنبه‌های کسب و کار شما را کنترل می‌کنند. چه نیاز به پیگیری هزینه‌های روزانه، گزارش‌های موجودی ماهانه یا درآمدهای فصلی داشته باشید، یک داشبورد مدیریتی خوب می‌تواند به انجام این کار کمک کند.

داشبورد مدیریتی

سخن پایانی

داشبورد اصطلاحی است که از توسعه گرافیک‌های آماری با هدف تجسم داده‌ها که برای بسیاری از کسب و کارها به خصوص کسب و کارهای زنجیره‌ای ضروری است. به‌عبارتی دیگر، داشبورد مدیریتی به‌صورت بصری همه شاخص‌های عملکرد کلیدی کسب و کار (KPI) را در یک مکان نشان می‌دهد. در همه جا می‌توانیم استفاده از این ابزار را پیدا کنیم، مانند: نرم‌افزار، شبکه‌های اجتماعی، پنل‌های وسایل نقلیه و غیره.

معرفی نرم افزار مدیریت کسب و کار اودو

نرم‌افزار مدیریت پروژه و کسب و کار odoo، امکانات بسیار زیادی در زمینه مدیریت کسب‌و‌کار و مدیریت منابع سازمانی در اختیارتان قرار می‌دهد که در این مقاله به ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

معرفی نرم افزار اودو

با وجود این موارد گفته شده اگر بازهم سوالی در مورد نرم‌افزار مدیریت سازمان دارید و احساس می‌کنید در این مورد نیاز به مشاوره و راهنمایی کارشناسان دیباگ دارید، می‌توانید با ما تماس بگیرید. دریافت مشاوره کسب و کار یا مشاور کسب و کار آنلاین به معنای صرف منابع و هزینه‌ها نیست. بلکه با مشاوره مناسب می‌توانید حال کسب و کارتان را خوب کنید. برای دریافت مشاوره کسب و کار از مجموعه دیباگ با ما در ارتباط باشید.همچنین ما در دیباگ در کنار این خدمات سعی داریم با فروش و دراختیار داشتن نرم افزار Odoo ERP باعث هماهنگی و داینامیک‌شدن کسب‌وکارهای شما شوید.

برای دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت در زمینه استقرار Odoo برای سازمان شما، با ما تماس بگیرید.


ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟