خصوصیات نرم افزار ERP (ای آر پی) چیست؟ مزایا و معایب ERP

اطلاع از خصوصیات نرم افزار erp یکی از دغدغه‌های سازمان‌های بزرگ است. در این مقاله به مزایای نرم افزار erp و معایب آن طور کامل خواهیم پرداخت.
22 بهمن 1401
خصوصیات نرم افزار ERP (ای آر پی) چیست؟ مزایا و معایب ERP
مجموعه نویسندگان دیباگ
/web/image/1677-7f4f903f/%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%B5-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5-erp.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

آیا نرم افزار ERP ارزش سرمایه گذاری را دارد؟ برای فهمیدن این موضوع، باید ویژگی های نرم افزار erp را بسنجید، به ویژه مزایا و معایب نرم افزار ERP را در مقابل یکدیگر مقایسه کنید تا به پاسخ این سوال برسید. دقت داشته باشید چه کسب و کار شما بزرگ باشد و چه کوچک، نرم افزارERP برای شرکت شما چندین مزیت دارد. برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) یک مجموعه برنامه کاربردی قابل تنظیم است که به کسب و کارها اجازه می‌دهد تا مهمترین فرآیندها و برنامه ریزی‌های خود را یکپارچه سازند و آنها را مدیریت کنند. اگرچه مزایا زیادی برای این نرم افزار وجود دارد، اما همه چیز آن کامل نیست و این نرم افزار معایبی نیز دارد. در ادامه همراه ما باشید تا درباره نرم افزار erp اطلاعات بیشتری کسب کنید.

نرم‌افزار ERP چیست و چگونه کار می‌کند؟

نرم‌افزار ERP ابزاری است که پایگاه ‌داده اطلاعات یک شرکت را متمرکز می‌کند، وظایف معمول را به صورت خودکار سازماندهی می‌کند و فرآیندهای تجاری را ساده می‌کند. هدف نهایی در استفاده از این ابزار بهینه سازی کارها و آزاد کردن زمان کارمندان برای کار بر روی کارهای سودمند بیشتر است. 

این اهداف می‌تواند منجر به افزایش حاشیه درآمد و کارایی و در عین حال بهبود ارتباطات در سراسر شرکت شود. نرم افزار ERP منحصر به فرد است زیرا همه یا بیشتر جنبه‌های مختلف یک تجارت را در بر می‌گیرد. همچنین این نرم افزار دارای مدل‌های مختلفی است که با استفاده از نکات زیر می‌توانید بهترین نرم افزار ERP را انتخاب کنید.

خصوصیات نرم افزار erp

روش‌ها و نکات انتخاب نرم افزار ERP

روش‌ها و نکات انتخاب نرم افزار ERPتوضیحات
بررسی هزینه‌هاتوجه به هزینه‌ها و بازگشت سرمایه در طول زمان، انتخاب بهترین سیستم با در نظر گرفتن نیازهای فعلی و آینده.
مدیریت توسط بخش فناوری اطلاعات و سهامداراندخیل کردن بخش فناوری اطلاعات و سهامداران عملیاتی در فرآیند انتخاب نرم افزار.
مشاوران و کارمنداناستفاده از دانش مشاوران و کارمندان برای انتخاب نرم افزار مناسب، با توجه به شناخت کارمندان از شرکت.
تمرکز بر عملکرد واقعیانتخاب راه‌حل‌هایی که نیازهای واقعی کسب و کار را برطرف کند، نه تعداد عملکردها.
دریافت نسخه آزمایشیتست نرم افزار به صورت آزمایشی قبل از خرید و امضای قرارداد بلندمدت برای جلوگیری از پشیمانی خریدار.
  • به هزینه به عنوان بزرگترین عامل نگاه کنید. بهترین سیستم ERP سیستمی است که نیازهای پیش بینی شده شما را در حال حاضر و در آینده برآورده کند. البته ممکن است بهترین سیستم ارزان‌ترین گزینه نباشد. بازگشت سرمایه (ROI) شما به ارزش کلی سیستم در طول زمان بستگی دارد که می‌تواند یکی از بزرگترین مزایای ERP باشد.
  • انتخاب باید به طور کامل توسط بخش فناوری اطلاعات مدیریت شود. تیم انتخاب نرم افزار ERP شما باید علاوه بر بخش فناوری اطلاعات، شامل سهامدارانی از عملیات حیاتی کسب و کار شما باشد. علاوه بر این، باید مطمئن شوید که با شخصی که از نرم افزار استفاده می‌کند صحبت می‌کنید. نیازها و خواسته‌های آنها باید یکی از دغدغه‌های اصلی باشد، زیرا توانایی آن‌ها در استفاده از سیستم در نهایت موفقیت یا شکست این نرم افزار را تعیین می‌کند.
  • انتخاب نرم افزار باید توسط مشاوران و کارمندان مدیریت شود. درست است که یک مشاور احتمالاً نرم افزار و حتی صنعت شما را بهتر درک خواهد کرد. اما کارمندان شما نیز نقش مهمی در انتخاب نرم افزار ERP دارند زیرا نسبت به شرکت دانش و اطلاعات بیشتری دارند.
  • هرچه عملکرد بیشتر باشد، بهتر است. بسیاری از سازمان‌ها می‌توانند با ساده سازی عملیات موفق‌تر شوند. روی راه حل‌هایی تمرکز کنید که نیازهای واقعی کسب و کار شما را برطرف می‌کند.
  • مرحله تحقیق زمانی به پایان می رسد که با یک فروشنده تماس بگیرید. انتخاب نرم افزار ERP شما ممکن است بر روی کاغذ مناسب به نظر برسد، اما آیا در دنیای واقعی نیازهای شما را برآورده می‌کند؟ همیشه ایده خوب این است که قبل از امضای هر قرارداد بلندمدت و خرید پکیج erp ، ابتدا نرم افزار مدیریت سازمان را به صورت آزمایشی دریافت کنید. زیرا اجرای ناموفق و پس از آن پشیمانی خریدار بسیار معمول است.

خصوصیات erp

مزایای نرم افزار erp

اکنون که خصوصیات نرم افزار erp را بررسی کردیم وقت آن رسیده است که به این موضوع بپردازیم که چرا شرکت‌ها در سراسر جهان نرم افزار ERP را پیاده سازی می‌کنند و مزایای استفاده از سیستم ERP چیست؟ استفاده از سیستم‌های ERP برای بسیاری از سازمان‌ها ضروری است. چند مزیت ERP عبارتند از: اجرای فرآیندهای تجاری روان‌تر با یکپارچه سازی و محافظت از اطلاعات شما، خودکار کردن فرآیندها و تولید گزارش‌های قابل فهم. در زیر چندین مورد از مهم‌ترین مزایای استفاده از سیستم ERP آورده شده است:

مزایای نرم افزار ERPتوضیحات
کاهش هزینه‌هاصرفه‌جویی در هزینه‌ها و زمان با اتوماسیون و یکپارچه‌سازی فرآیندها، جلوگیری از ورود دستی داده‌ها و ساده‌سازی وظایف.
قابلیت دید کاملدسترسی آسان و شفاف به اطلاعات و داده‌های بخش‌های مختلف، افزایش همکاری و کارایی در فرآیندهای بین‌بخشی.
بهبود گزارش‌دهی و برنامه‌ریزیایجاد سیستم گزارش‌دهی یکپارچه و تحلیل عملکرد بخش‌های مختلف با یک منبع حقیقت واحد.
افزایش کاراییکاهش فرآیندهای دستی تکراری و آزاد کردن زمان تیم برای تمرکز بر وظایف مؤثر بر درآمد.
تقویت خدمات مشتریبهبود روابط با مشتریان از طریق اطلاعات متمرکز و ساده، افزایش جذب و حفظ مشتری.
افزایش امنیت و کیفیت داده‌هاتضمین امنیت داده‌ها با کنترل دسترسی و استفاده از کارشناسان امنیتی برای حفاظت از سرورها.
گسترش همکاری و گردش کارتسهیل همکاری با ارائه دسترسی کارکنان به داده‌های مورد نیاز و ایجاد پایگاه داده بین‌بخشی متمرکز.

1. کاهش هزینه‌ها

بسته به راه حل، یک ERP می‌تواند از چند صد دلار تا 100000 دلار هزینه داشته باشد. با این حال، اگر به درستی از آن استفاده کنید پرداخت این هزینه، یک سرمایه گذاری ارزشمند است و در دراز مدت باعث صرفه جویی در پول شما می‌شود. به جای وارد کردن دستی داده‌ها، این برنامه به شما این امکان را می‌دهد که یک بار آن را وارد کرده و در زمان لازم به بخش‌های دیگر منتقل کنید. همچنین می‌توانید کارهای اضافی مانند تهیه گزارش، تخصیص فاکتور، حقوق و دستمزد کارکنان و غیره را ساده کنید و در وقت خود برای سایر مسئولیت‌های با اولویت بالاتر صرفه جویی کنید.

2. قابلیت دید کامل 

اطلاعات شفاف و قابل اعتماد از مزایای کلیدی استفاده از سیستم ERP است. این امتیازات همچنین امتیاز فروش قابل توجهی هستند. نرم افزار ERP با ایجاد دسترسی آسان به داده‌های هر بخش برای شما و مدیریت ارشدتان، امکان دسترسی کامل به هر فرآیند حیاتی در کسب و کار را فراهم می‌کند.
برای مثال، می‌توانید روزانه سطح موجودی، از جمله محموله‌های آتی که هنوز دریافت نشده‌اند و موجودی در حال حمل و نقل را کنترل کنید. با دانستن دقیق وضعیت در مورد سطح موجودی، می‌توانید سرمایه در گردش خود را در سطح دقیق‌تری کنترل کنید.

علاوه بر این، در دسترس بودن تمام اطلاعات شرکت شما در یک مکان متمرکز امکان افزایش همکاری و تکمیل ساده‌تر وظایف را فراهم می‌کند. این دید کامل، گردش‌های کاری منسجم‌تری را فراهم می‌کند و به فرآیندهای بین‌بخشی اجازه می‌دهد تا با حداکثر کارایی ردیابی شوند. 

معرفی نرم افزار مدیریت کسب و کار اودو

نرم‌افزار مدیریت پروژه و کسب و کار odoo، امکانات بسیار زیادی در زمینه مدیریت کسب‌و‌کار و مدیریت منابع سازمانی در اختیارتان قرار می‌دهد که در این مقاله به ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

معرفی اودو

3. گزارش دهی و برنامه ریزی را بهبود می‌بخشد

در کنار دید بهتر، بینش بهتر یکی از مزایای مهم مدیریت سیستم ERP است. پیاده‌سازی مجموعه ERP در بخش‌ها به این معنی است که سازمان شما یک سیستم گزارش‌دهی واحد و یکپارچه برای هر فرآیند دارد. با داشتن یک منبع حقیقت واحد، یک سیستم ERP می‌تواند به راحتی گزارش‌ها و تجزیه و تحلیل‌های ارزشمندی را در هر زمان تولید کند. این نرم‌افزار به شما امکان می‌دهد تا عملکردها را در بخش‌های مختلف تجزیه و تحلیل و مقایسه کنید.

خصوصیات انواع نرم افزار erp

4. کارایی را افزایش می‌دهد

کاهش زمان و تلاش در فعالیت‌های روزانه یکی از چندین مزیت ERP است. اگر نرم افزار ERP به درستی اجرا شود، می‌تواند به طور قابل توجهی فرآیندهای دستی تکراری را کاهش دهد یا حذف کند، بنابراین وقت اعضای تیم را آزاد می‌کند تا بر روی وظایف تأثیرگذار بر درآمد تمرکز کنند.

برای دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت در زمینه استقرار Odoo برای سازمان شما، با ما تماس بگیرید.

5. خدمات مشتری را تقویت می‌کند

مشتریان شرکت شما نیز مزایای سیستم ERP را دریافت می کنند، حتی اگر از وجود آن مطلع نباشند. از آنجایی که اطلاعات مشتری متمرکز و ساده است، تیم فروش شما به جای نگهداری صفحات گسترده، روابط با مشتری را ایجاد و حفظ می‌کند. اولین چیزی که یک کسب و کار باید به آن توجه کند، جذب و حفظ مشتری است.

6. امنیت و کیفیت داده‌ها را بالا می‌برد

یکی از مهمترین مزایای استفاده از سیستم ERP امنیت داده‌ها است. به اشتراک گذاری داده ها در سیلوهای کاربردی مانند خدمات مشتری، فروش، بازاریابی و توسعه کسب و کار باعث افزایش همکاری در سراسر شرکت می‌شود.
طرف دیگر دسترسی گسترده به داده‌ها، کنترل افرادی است که می‌توانند اطلاعات را ببینند و ویرایش کنند. نرم افزارهای ERP دارای کنترل‌های ذاتی برای تضمین امنیت داده‌های شما هستند. بسیاری از فروشندگان از کارشناسان امنیتی شبانه روزی استفاده می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که سرورهایشان هنگام مدیریت داده محافظت می‌شود. 

7. همکاری و گردش کار را گسترش می‌دهد

همکاری بخش مهمی از یک تجارت پر رونق است. یک پلتفرم ERP، همکاری با دیگران را با فراهم کردن دسترسی کارکنان به داده‌های مورد نیاز در زمانی که به آن نیاز دارند، ساده‌تر می‌کند. آنها یک پایگاه داده بین بخشی را ارائه می دهند که در آن اطلاعات از طریق بخش‌ها به یک مکان متمرکز منتقل می‌شود.

معایب نرم افزار erp 

با مزایای بسیار زیاد سیستم های ERP، ممکن است برای شروع مقایسه سیستم ها آماده باشید. اما برخی از مردم همچنین می پرسند، نقطه ضعف erp چیست؟ مهم است که معایب و خطرات این نوع نرم افزار را درک کنید تا مطمئن شوید ERP سیستم مناسبی برای کسب و کار شما است، به همین دلیل است که مزایا و معایب ERP را مورد بحث قرار می دهیم. معایب اصلی ERP که خریداران ممکن است در هنگام پیاده‌سازی یک پلتفرم جدید تجربه کنند، به شرح زیر است:

معایب نرم افزار ERPتوضیحات
هزینه اولیههزینه بالای اولیه نرم افزار، به‌ویژه برای مشاغل کوچک و متوسط، که می‌تواند موجب نگرانی شود.
فرآیند سفارشی سازیسفارشی‌سازی نرم افزار زمان‌بر و پرهزینه است و ممکن است منابع مورد نیاز دست کم گرفته شوند یا بودجه تمام شود.
پیچیدگی/نیاز به آموزشنرم‌افزار ERP پیچیده است و کاربران نیاز به آموزش دارند تا بتوانند به درستی از آن استفاده کنند.
اجرای آهستهپیاده‌سازی ERP زمان‌بر است و ممکن است تا دو سال طول بکشد، که می‌تواند باعث اختلال در فرآیندهای تجاری شود.

معایب نرم افزار erp

1. هزینه اولیه

قیمت گذاری تا حد زیادی مهمترین نقطه ضعف نرم افزار ERP است.هزینه اولیه نرم افزار به تنهایی می‌تواند بسیار بالا باشد، به خصوص برای مشاغل کوچک تا متوسط. اما فایده و حسنی که این نرم افزار برای کسب و کار ما دارد و البته جلوگیری از هزینه های اضافی که استفاده از چندین پلتفرم برای مدیریت کسب و کارمان برای ما رقم میزند بسیار مفید بوده و در واقع می‌توان این هزینه اولیه  ای آر پی را سرمایه گذاری و جلوگیری از هزینه های اضافی تر دانست.

تاریخچه ERP + معرفی برنامه ERP

ERP به عنوان راهی برای گسترش و هماهنگی شرکت‌های تولیدی زیر نظر یک شرکت آغاز به کار کرد و بعدها توسط افراد حرفه‌ای بیشتر تکامل یافت. سیستم‌های ERP در حدود 60 سال است که وجود دارند و در طول زمان‌های مختلف دچار تغییرات زیادی برای سیستم‌های ERP شده است. در این مقاله به شرح بیشتری درباره تاریخچه ERP می‌اندازیم و مراحل تکامل آن را ذکر می‌کنیم.

تاریخچه ERP

2. فرآیند سفارشی سازی 

سفارشی سازی یکی از بهترین جنبه‌های نرم افزار ERP است، اما می‌تواند به راحتی و به سرعت از کنترل خارج شود. سفارشی کردن نرم افزار شما زمان، تلاش، تخصص و هزینه زیادی را می‌طلبد. اما اغلب اوقات، کسب‌وکارها تعداد منابع مورد نیاز را دست کم می‌‌گیرند و یا سفارشی‌سازی خود را به پایان نمی‌رسانند یا بودجه آنها تمام می‌شود. سفارشی سازی می‌تواند بهترین شیوه‌های تعبیه شده در سیستم را کاهش دهد و ارتقاء آن را در آینده دشوارتر کند.

3. پیچیدگی/نیاز به آموزش 

نرم‌افزار ERP قابلیت‌های متعددی را ارائه می‌کنند، به این معنی که استفاده از نرم‌افزار می‌تواند پیچیده و چالش برانگیز باشد. برای جلوگیری از قربانی شدن در پیچیدگی نرم افزار ERP، روی آموزش کاربران کار کنید.

4. اجرای آهسته 

پیاده سازی سیستم ERP فرآیندی زمان بر است، به خصوص اگر از سخت افزار منسوخ استفاده می کنید. نصب نرم افزار ERP ممکن است دو سال طول بکشد. با توجه به این واقعیت، اگر می‌خواهید روی نرم‌افزار ERP سرمایه‌گذاری کنید، باید برای جلوگیری از هرگونه اختلال در فرآیندهای تجاری برنامه‌ریزی کنید. 

برنامه ریزی منابع انسانی

سخن آخر

هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه کدام نرم افزار مدیریت شرکت برای کسب و کار شما مناسب است، مهم است که مزایا و معایب نرم افزار ERP را در نظر بگیرید و نرم افزار مدیریت کسب و کار مناسب را انتخاب کنید. نرم افزار مدیریت پروژه و یا نرم افزار مدیریت کسب و کار کوچک به پیشبرد اهداف کسب و کار شما کمک می‌کند. برای خرید پکیج erp و odoo  و یا  مشاوره برای کسب و کار اینترنتی می‌توانید از خدمات ما دیدن کنید و با مشاوران ما تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت در زمینه استقرار Odoo برای سازمان شما، با ما تماس بگیرید.


ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟