چگونه در سازمان به رشد یکدیگر کمک کنیم؟

گزارش‌های جهانی منتشر شده در لینکدین در سال 2022 نشان داد که 59 درصد از کارمندان توسعه حرفه‌ای را به‌عنوان برترین زمینه‌ای که کسب‌وکارشان باید برای بهبود فرهنگ شرکت سرمایه‌گذاری کند، ذکر کرده‌اند.
13 شهریور 1402
چگونه در سازمان به رشد یکدیگر کمک کنیم؟
مجموعه نویسندگان دیباگ
| 1 توضیح
/web/image/9499-ae79a8eb/WaterMark-DyBuG-main1.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

برای اینکه یک کارفرمای رقابتی باقی بمانید، مهم است که با این تغییرات سازمانی همگام باشید و بدانید که امروزه حفظ کارمندان بیش از هر زمان دیگری طول می‌کشد. یک موضوع مهم که تعداد کمی از سازمان‌ها به طور کامل به آن توجه دارند، توسعه کارکنان سازمان است.

حتی اگر فکر می‌کنید که کسب و کار شما در حال حاضر به خوبی توسعه کارکنان را مدیریت می‌کند، ارزش آن را دارد که در رویکرد خود تجدید نظر کنید. گزارش‌های جهانی منتشر شده در لینکدین در سال 2022 نشان داد که 59 درصد از کارمندان توسعه حرفه‌ای را به‌عنوان برترین زمینه‌ای که کسب‌وکارشان باید برای بهبود فرهنگ شرکت سرمایه‌گذاری کند، ذکر کرده‌اند. اهمیت توسعه کارکنان برای کارکنان واضح است، اما آیا رهبران شرکت هم باید به این مسئله توجه داشته باشند؟ در بیشتر سازمان‌ها، فضای کافی برای بهبود پیشرفت شغلی وجود دارد که به شرکت شما اجازه می‌دهد تا تفاوت معناداری در زندگی کارکنان ایجاد کند. در این مقاله می‌خواهیم در مورد مفهوم رشد سازمان و اهمیت آن برای سازمان‌ها صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

منظور از رشد کارکنان در سازمان چیست؟

رشد کارکنان فرآیند مستمر تلاش برای بهبود حرفه‌ای در بین اعضای یک شرکت است. این موضوع در مورد تعیین اهدافی است که به تعیین مسیر شغلی آنها کمک می‌کند. هدف آن مشاهده تکامل مستمر کارکنان به عنوان حرفه‌ای است. این رشد در نقش آنها به عنوان کارگرانی است که می‌توانند آرزوهایی داشته باشند و فراتر از اهداف کوتاه، میان مدت و بلندمدت خود بروند. 

چرا توسعه کارکنان برای یک سازمان مهم است؟

رشد در سازمان یا توسعه کارکنان هم برای کارکنان و هم برای سازمان‌ها مهم است. در اینجا چند دلیل کلیدی وجود دارد که چرا توسعه کارکنان برای یک سازمان حیاتی است:

افزایش مهارت

یادگیری و رشد مستمر از کارکنان در کسب مهارت‌ها و اطلاعات جدید مورد نیاز برای توسعه فرهنگ شرکت حمایت می‌کند. با سرمایه گذاری در توسعه کارکنان، سازمان‌ها می‌توانند اطمینان حاصل کنند که کارکنان آنها سازگار، همه کاره و قادر به رسیدگی به مشکلات رو به رشد هستند.

چگونه در سازمان به رشد یکدیگر کمک کنیم؟

حفظ استعداد

فراهم کردن فرصت‌هایی برای توسعه کارکنان باعث افزایش رضایت شغلی و حفظ کارکنان می‌شود. اگر کارمندان مسیر روشنی برای پیشرفت در داخل سازمان ببینند، تمایل بیشتری به ماندن و مشارکت در مهارت‌ها و دانش خود دارند.

افزایش مشارکت کارکنان 

کارمندان زمانی که شانس رشد داشته باشند بیشتر درگیر و هدایت می‌شوند. زمانی که افراد بتوانند ارتباط واضحی بین تلاش‌ها، پیشرفت و پیشرفت شغلی خود ببینند، به احتمال بیشتری نسبت به کار خود متعهد و مشتاق هستند.

عملکرد بهبود یافته

توسعه کارکنان تأثیر مطلوبی بر عملکرد کارکنان دارد. کارکنان با یادگیری مهارت‌های جدید در مسئولیت‌های خود مهارت بیشتری پیدا می‌کنند که منجر به تولید و کارایی بالاتر می‌شود. علاوه بر این، چشم‌انداز رشد می‌تواند به کارکنان احساس هدف و انگیزه ارائه دهد و در نتیجه کار و نوآوری با کیفیت بیشتری را به همراه داشته باشد.

افزایش عملکرد سازمانی

توسعه کارکنان به طور مستقیم به افزایش عملکرد سازمانی کمک می‌کند و منجر به بهره‌وری بالاتر، خدمات بهتر به مشتریان و موفقیت کلی شرکت می‌شود. کارکنان با به دست آوردن مهارت‌ها و دانش جدید، کارآمدتر، تخیل‌تر و قادر به انجام وظایف اضافی می‌شوند.

برنامه‌ریزی جانشینی

توسعه کارکنان در شناسایی و توسعه رهبران آینده در داخل سازمان بسیار مهم است. سازمان‌ها ممکن است با پرورش استعدادهای درونی، تضمین انتقال آرام برای نقش‌های مهم و کاهش خطرات مرتبط با گشایش‌های غیرمنتظره، یک خط لوله رهبری قوی ایجاد کنند.

چگونه در سازمان به رشد یکدیگر کمک کنیم؟

روش‌های موثر رشد کارکنان

روش‌های موثر مختلفی برای پیشرفت و پیشرفت کارکنان وجود دارد. در اینجا چند رویکرد شناخته شده وجود دارد:

آموزش های مورد نیاز کارمندان

ارائه برنامه‌های آموزشی مربوط به کارکنان، کارکنان را قادر می‌سازد تا مهارت‌ها و راه‌هایی برای تشویق رشد کارکنان به دست آورند. این به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در وظایف فعلی خود بهتر عمل کنند یا برای مسئولیت‌های آینده آماده شوند. کارگاه‌ها، سمینارها، دوره‌های آنلاین و حتی برنامه‌های مربیگری نمونه‌هایی هستند.

بازخورد عملکرد

بازخورد منظم در مورد ارزیابی عملکرد کارکنان برای توسعه کارکنان ضروری است. مدیران باید بازخورد سازنده ارائه دهند، نقاط قوت و مکان‌های پیشرفت را شناسایی کنند و در مورد بهبود مهارت‌ها مشاوره ارائه دهند. جلسات کوچینگ می‌تواند برای کمک به کارکنان در شناسایی اهداف و توسعه برنامه‌های اقدام برگزار شود.

تکالیف مبتنی بر مهارت و چرخش شغلی

اجازه دادن به کارمندان برای کار بر روی پروژه‌ها یا تکالیف چالش برانگیز که با علایق و مهارت‌های آن‌ها مطابقت دارد ممکن است به شکوفایی آن‌ها کمک کند. کارمندان می‌توانند تخصص و دیدگاه‌های خود را با چرخش در نقش‌ها و بخش‌های مختلف بهبود بخشند.

برنامه‌های توسعه شخصی

تشویق کارکنان به ایجاد برنامه‌های توسعه فردی به آن‌ها در شناسایی اهداف و آرزوهای شغلی خود کمک می‌کند. مدیران می‌توانند با پیشنهاد منابع یا فرصت‌های مرتبط به همسویی این استراتژی‌ها با اهداف سازمانی کمک کنند.

تعادل زندگی کاری

ارتقای تعادل بین کار و زندگی و رفاه کارکنان برای پیشرفت بسیار مهم است. حمایت از ترتیبات کاری انعطاف‌پذیر، ارائه برنامه‌های سلامتی در محل کار و ایجاد یک محیط مثبت در محل کار، همگی به رضایت و بهبود کلی کارکنان کمک می‌کنند.

شناخت و پاداش

به رسمیت شناختن و ستایش کارکنان به خاطر دستاوردها و تلاش‌هایشان می‌تواند به آن‌ها انگیزه دهد تا بهترین کار را انجام دهند و حس وفاداری را در خود ایجاد کنند. این می‌تواند شامل مشوق‌های پولی، ترفیع، شناسایی عمومی، یا مزایای غیر پولی مانند روزهای تعطیلات اضافی یا فرصت‌های توسعه حرفه‌ای باشد.

رشد کارکنان

چگونه رشد کارکنان را ارتقاء دهیم؟

نفع هر سازمانی این است که اطمینان حاصل کند که برنامه‌های آموزشی کارکنان آن به دستیابی به اهداف آن کمک می‌کند. استراتژی‌های توسعه کارکنان باید توسعه همه جانبه کارکنان را از رشد شخصی تا توسعه حرفه‌ای ارتقا دهد. از این رو، آموزش، آموزش و برنامه توسعه حرفه‌ای باید جنبه‌های مربوط به توسعه حرفه‌ای و رشد شخصی را برای دستیابی به رشد انسانی همه جانبه در محل کار که نیازهای کارکنان را برآورده می‌کند، ادغام کند. ضروری است که آنها احساس کنند با محیط کاری خود شناخته شده‌اند، با اهداف شرکت هماهنگ هستند و برای دستیابی به آنها متعهد هستند.

تشویق رشد کارکنان اغلب با مدیریت سرمایه انسانی اشتباه گرفته می‌شود. اگرچه آنها ارتباط نزدیکی دارند، اما بعد توسعه کارکنان تنها بخش اساسی از کل استراتژی مدیریت و اداره منابع انسانی یک شرکت است. این پنج حوزه اصلی آن هستند:

تحلیل و بررسی

تجزیه و تحلیل فرآیندی است که در آن موقعیت‌ها و ساختار سازمان و همچنین ویژگی‌ها، مهارت‌ها و شایستگی‌های خاص مورد نیاز هر پست تعریف می‌شود.

جذب استعداد

این شامل کل فرآیندی است که طی آن نیاز به پر کردن یک جای خالی مشخص می‌شود. متقاضیان جستجو و تماس گرفته می‌شوند و ارزیابی‌های روانسنجی، مصاحبه، گزینش و غیره انجام می‌شود.

ارزیابی

این به معنای بررسی جزئیات مهارت‌ها و شایستگی‌های هر همکار برای شناسایی نیازها و فرصت‌های شخصی‌سازی شده برای آموزش و رشد است.

رشد استعداد انسان

کسب‌وکارهای موفق تضمین می‌کنند که برنامه‌های توسعه شغلی کارکنانشان باعث ارتقای عاطفی، فکری و حرفه‌ای آنها می‌شود. این شامل تمام استراتژی‌هایی است که بر تقویت مهارت‌ها، نگرش‌های مثبت، دانش و یا مهارت‌های همکاران متمرکز است و در عین حال به دنبال ارتقاء رشد حرفه‌ای و شخصی در فرد و همچنین افزایش کلی رقابت‌پذیری شرکت است. 

رشد کارکنان

حفظ استعدادهای استراتژیک

به استراتژی‌های جبران خسارت، جو سازمانی، وفاداری و غیره اشاره دارد که هدف آن حفظ استعدادهای استراتژیک در شرکت تا زمانی که ممکن است می‌باشد.

نقش مدیر در رشد و توسعه کارکنان

مدیران کسانی هستند که هر روز مستقیما با کارمندان  در تماس هستند. مدیران نمونه و کسی را برای کارمندان شما قرار می‌دهند. علاوه بر این، مدیران باید مسئول شناسایی پتانسیل کارکنان خود و پیشنهاد در جهت توسعه آنها باشند. نگران‌کننده است که 58 درصد از مدیران می‌گویند که هیچ آموزش مدیریتی ندیده‌اند. بدون یادگیری اینکه چگونه رهبران خوبی برای تیم خود باشند، مدیران شما در ایجاد امکان رشد برای زیردستان خود شکست خواهند خورد. بنابراین، اولین گام در تسهیل توسعه کارکنان، آموزش مدیران شما است تا بتوانند همین توسعه را فراهم کنند.

به حرف کارمندان گوش دهید

مدیران شما نه تنها باید یاد بگیرند که چگونه رهبری کنند، بلکه چگونه گوش دهند. برای مدیریت تیم‌های موفق، مدیران باید وضعیت کارکنان خود را بررسی کنند و از احساسات و نارضایتی‌های آن‌ها آگاه باشند. با انجام این کار، مدیران با موفقیت مشکلات را تشخیص خواهند داد. مهمتر از آن، مدیران با همکاری نزدیک و گوش دادن به کارمندان خود، پتانسیل کارکنان خود را درک کرده و مفیدترین آموزش‌ها یا کارگاه‌ها را پیشنهاد می‌کنند.

آیا می‌دانستید که مدیران عامل 70 درصد از واریانس در تعامل کارکنان شما هستند؟ خوب، این نشان می‌دهد که چقدر مهم است که الگوی درست قرار دهیم. روشی که مدیران شما کار می‌کنند، صحبت می‌کنند، همکاری می‌کنند و رهبری می‌کنند تاثیر زیادی بر عملکرد کارکنان شما خواهد داشت. یک مدیر خوب با اجازه دادن به پتانسیل کارمندان برای شکوفا کردن آنها، پیشرفت آنها را تسهیل می‌کند.

فرهنگ یادگیری را تقویت کنید

مهم است که مدیران شما فرهنگ یادگیری را در میان اعضای تیم خود تقویت کنند. ایجاد فهرستی از ادبیات هفتگی یا ماهانه، اختصاص چند ساعت کاری در هفته برای آموزش یا کارگاه‌های مشترک تنها برخی از راه‌هایی است که مدیران شما می‌توانند به پیشرفت کارمندان شما کمک کنند.

به صورت منظم وضعیت کارکنان را بررسی کنید

همانطور که قبلا توضیح داده شد، بازخورد مهمترین عنصر توسعه کارکنان شما است. بنابراین، شما باید مدیران خود را در مورد نحوه ارائه نظرات کارمندان آموزش دهید و آنها را تشویق کنید که تا آنجا که می‌توانند بازخورد و شناسایی کنند.

رشد کارکنان

در طول بررسی کارمندان، نه تنها ارزیابی عملکرد کارکنان مهم است، بلکه پرسیدن اینکه در چه زمینه‌هایی می‌خواهند توسعه یابند، چگونه شما به‌عنوان مدیر آنها می‌توانید به آن‌ها در انجام این کار کمک کنید، و مسیری را که باید با پیشنهاد دادن به آنها پیشنهاد کنید، مهم است. 

فناوری مناسب را ارائه دهید

کار مدیران شما در حال حاضر سخت و احتمالا شدید است، بنابراین ارائه فناوری مناسب به آن‌ها برای انجام یکپارچه فعالیت‌های رهبری آن‌ها بسیار مهم است. به عبارت دیگر، مدیران شما باید بتوانند نظرسنجی‌های کارکنان را به راحتی ایجاد، ارسال و تجزیه و تحلیل کنند و همچنین به راحتی اعضای تیم خود را تشخیص دهند و به آنها بازخورد بدهند.

بررسی کنید که چگونه آنها می‌توانند این کار را انجام دهند تا ابزارهای شناسایی، بازخورد و نظرسنجی کارکنان در پلتفرم موفقیت کارکنان ما را انجام دهند و شاهد افزایش پیشرفت کارمندان خود باشید.

نتیجه‌گیری

توسعه کارکنان مزایای زیادی برای کارمندان و کارفرمایان دارد. این امر برای موفقیت شرکت و همچنین برای شغل فردی کارکنان مفید است. توسعه کارکنان یک راه استراتژیک برای رشد سازمان، بهبود بهره‌وری و کاهش جابجایی کارکنان است. بسیاری از سازمان‌ها در ارائه توسعه کارکنان شکست می‌خورند و در نهایت به قیمت اعتبار آن‌ها تمام می‌شود.

سرمایه‌گذاری در توسعه کارکنان مزایای متعددی دارد، اما مهم است که بدانیم چه راه‌هایی برای تشویق و حمایت از آن وجود دارد. همچنین، نقش مدیر در توسعه کارکنان بسیار مهم است. قبل از شروع هر استراتژی رشد کارکنان، توجه به تجربیات قبلی کارکنان ضروری است. هیچ راهی برای به دست آوردن بهترین نتایج وجود ندارد اگر ابتدا وقت خود را صرف تشخیص خوب وضعیت فعلی استعدادها، مهارت‌ها و شایستگی‌ها نکنیم. همچنین برای بهبود سازمانی می‌توانید از مشاوره دیباگ استفاده کنید. می‌توانید برای مشاوره تخصصی کسب و کار از متخصصین دیباگ استفاده کنید.



ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟