انواع سایت و CMS‌های (نرم‌افزار مدیریت محتوا) مختلف

تفاوت انواع سایت در چیست؟ در این مقاله بهترین CMS‌های معروف خواهیم پرداخت تا بتوان بدون نیاز به کدنویسی یک سامانه مدیریت محتوای خوب داشت.
17 مرداد 1402
انواع سایت و CMS‌های (نرم‌افزار مدیریت محتوا) مختلف
مجموعه نویسندگان دیباگ
/web/image/5714-c10223d7/WaterMark-DyBuG-main3.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

ساخت انواع سایت و مدیریت آن کار آسانی نیست. در ابتدا قبل از توسعه یک وب سایت، جنبه‌های خاصی وجود دارد که باید آن‌ها را یاد بگیرید: مانند زبان‌های برنامه نویسی، میزبانی وب سایت و یادگیری ابزارها. یادگیری این موارد برای یک فرد مبتدی چالش برانگیز خواهد بود، به خصوص اگر توسعه دهنده وب و یا برنامه نویس وب نباشید. اما آیا می‌دانستید که ایجاد و نگهداری یک وب سایت با CMS کار آسان‌تر و ساده‌تری است؟ cmsهای معروف به کسب و کار شما کمک می‌کنند تا بدون یادگیری برنامه نویسی و توسعه وب، بتوانید وب سایت خود را مدیریت کنید.

امروزه هزاران پلتفرم CMS در بازار وجود دارد. ویژگی‌ها و عملکردهای هر CMS متفاوت است، بنابراین بهتر است ابزاری را انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیازها و بودجه شما مطابقت دارد. با ما همراه باشید تا در مورد cms های طراحی سایت توضیحات بیشتری را ارائه کنیم.

سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟

سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) پلتفرم‌هایی هستند که یک پایگاه داده متمرکز برای ذخیره، سازماندهی و ویرایش محتوای وب سایت ارائه می‌دهند. این سیستم‌ها توسط سازمان‌ها و افراد برای مدیریت محتوا، قالب بندی، طراحی و طرح بندی یک وب سایت، صفحات وب و وبلاگ‌های آن استفاده می‌شوند.

مزایای CMS این است که امکان مدیریت محتوا را آسان‌تر می‌کند و زمانی را که ویراستاران برای به‌روزرسانی و ویرایش محتوا صرف می‌کنند، کاهش می‌دهد. در حقیقتCMS ها به کاربران اجازه می‌دهند تا صفحات وب را از طریق یک رابط متمرکز بدون مرور هر صفحه به صورت جداگانه تصحیح یا ویرایش کنند.

انواع سیستم های مدیریت محتوا چیست؟

همانطور که در بالا ذکر شد، CMS ها بر اساس پیچیدگی محتوای مدیریت شده و الزامات توزیع آن محتوا، به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. بیایید نگاهی به تفاوت این دسته‌ها بیندازیم:

ابزارهای انتشار وب

بیشتر  CMS ها به عنوان پلتفرم‌هایی برای وبلاگ نویسی ساده ایجاد شده ‌اند و سپس به پلتفرم‌های پیچیده‌تری برای توسعه وب تبدیل شدند. CMSها به عنوان پلتفرم‌های توسعه یافته به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بدون نیاز به داشتن مهارت‌های کدنویسی پس زمینه مانند HTML یا PHP می‌توان از آنها استفاده نمود.

CMS

همچنین در سیستم‌های مدیریت محتوا کاربر فرم‌هایی را پر می‌کند و با کنترل بصری به پایگاه داده می‌گوید که محتوا را چگونه نمایش دهد.

چگونه یک CMS انواع مختلف محتوا را مدیریت می‌کند؟

سیستم‌های CMS  پیچیده تر از سازنده محتوا می‌خواهند که هر قسمت از محتوا را بر اساس نوع آن تعریف کند. نوع محتوا ممکن است یک پست، یک رسانه مانند ویدئو و یا هر چیزی باشد. انواع مختلف محتوا را نیز می‌توان با نقشه‌هایی سازماندهی کرد و آنها را به هم پیوند داد. 

چه کسی از استفاده سیستم مدیریت محتوا سود بیشتری می برد؟

سیستم  CMS برای هر کسی که اطلاعات را در یک منبع دیجیتال یا وب سایت مدیریت می‌کند، مفید است. CMS می‌تواند برای افراد زیر مفید باشد:

  • مدیران بازاریابی
  • مدیران محصول
  • ناشران وب
  • مدیران بومی سازی
  • مدیران محصول
  • نویسندگان فنی
  • نویسندگان محتوا و غیره

انواع cms های معروف

1. وردپرس

وردپرس یک پلتفرم CMS و ابزار وبلاگ نویسی رایگان و منبع باز است. این پلتفرم بیشترین سهم ترافیک وب را دارد و بیش از 60 میلیون وب سایت از آن به عنوان پلت فرم انتشار مطالب خود استفاده می‌کنند. همچنین وردپرس محبوب‌ترین سرویس میزبانی وب سایت و بهترین cms است که توسط وبلاگ نویسان استفاده می‌شود.

Matt Mullenweg در ابتدا این CMS را در 27 مه 2003 به صورت b2/cafe log fork منتشر کرد. این نرم افزار توسط بنیاد وردپرس نگهداری می‌شود و با همکاری هزاران مشارکت کننده از سراسر جهان توسعه یافته است. به همین ترتیب، وردپرس امکانات بسیار شگفت انگیزی به کاربران خود ارائه می‌دهد. این پلتفرم قدرتمند است و به سادگی می‌توان از آن استفاده کرد. با استفاده از وردپرس می‌توانید وب سایت یا وبلاگ زیبای خود را در عرض چند دقیقه ایجاد کنید. وردپرس همچنین یکی از سازگارترین پلتفرم‌هایی است که به شما امکان کنترل کامل بر طراحی، عملکرد و موارد دیگر را می‌دهد.

CMS

2.  Squarespace

Squarespace یک سازنده وب سایت و پلت فرم CMS است که به کاربران اجازه می‌دهد وب سایت‌های خود را ایجاد و مدیریت کنند. این CMS دارای ویژگی‌ها و ابزارهای زیادی است که می‌توان از آنها برای ایجاد یک وب سایت حرفه‌ای برای شرکت خود استفاده کرد. Squarespace به دلیل طراحی تمیز و ساده و رابط کاربری Drag and Drops معروف است. این ویژگی‌ها استفاده از Squarespace را برای افرادی که تجربه کمی در ایجاد وب سایت دارند، آسان می‌کند.

علاوه بر این، کاربران می‌توانند از قالب‌های سایت استفاده کنند یا آن‌ها را با تصاویر، رنگ‌ها، فونت‌ها و غیره شخصی‌سازی کنند. Squarespace دارای ویژگی‌های دیگری مانند URL سفارشی، ابزار سئو، سازنده وب‌سایت زنده و تجزیه و تحلیل سایت است. این CMS همچنین شامل یک راه حل تجارت الکترونیک است تا کاربران بتوانند بدون یادگیری کدنویسی محصولات را به صورت آنلاین بفروشند.

3.  Drupal

دروپال یکی از انواع cmsرایگان و متن باز است که به کاربران اجازه می‌دهد تا وب سایت‌های مختلفی را ایجاد و مدیریت کنند. می‌توان از دروپال برای ساخت وب سایت‌های پویا از طریق زبان برنامه نویسی PHP و پایگاه داده‌های MySQL استفاده کرد.

این پلتفرم در ابتدا توسط Dries Buytaert به عنوان یک پروژه آکادمیک در سال 2000 نوشته شد، اما زمانی که به عنوان نرم افزار منبع باز در سال 2001 منتشر شد، معروف شد. امروزه، جامعه دروپال متشکل از ده ها هزار نفر در سراسر جهان است که نرم افزار را به زبان‌های مختلفی ترجمه کرده‌اند. 

4.  Magento

Magento یک CMS تجارت الکترونیک منبع باز است که به شما امکان می‌دهد فروشگاه‌های آنلاین را با هر اندازه‌ای بسازید و راه‌اندازی کنید. مجنتو از سال 2007 وجود داشته است و ابتدا توسط Varien Inc ایجاد شده، اما اکنون متعلق به eBay Inc است. این پلت فرم CMS توسط بیش از 240000 فروشگاه آنلاین استفاده می‌شود. مجنتو یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های تجارت الکترونیک در جهان است و بیش از 80 درصد از فروشگاه‌های آنلاین را در اختیار دارد.

Magento به عنوان یک پلتفرم تجارت الکترونیک چیزهای زیادی برای ارائه دارد. این پلتفرم انعطاف پذیری زیادی را در چیدمان و طراحی فراهم می‌کند و ادغام آن با خدمات شخص ثالث آسان است. همچنین دارای ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند بهینه سازی SEO و طراحی سازگار با موبایل است. Magento همچنین شامل یک کاتالوگ منعطف، جستجوی قدرتمند، سیستم مدیریت محتوا و موارد دیگر است. مجنتو همچنین به دلیل مقیاس پذیری و قابلیت اطمینان خود شناخته شده است.

5. HubSpot CMS

HubSpot CMS یک پلتفرم سیستم مدیریت محتوا (CMS) منبع باز است که ویژگی‌های زیادی را به کاربران خود ارائه می‌دهد. این پلتفرم رابطی کاربر پسند دارد و با اکثر مرورگرهای وب سازگار است. این پلتفرم CMS همچنین دارای پلاگین های زیادی برای اهداف مختلف است. 

HubSpot CMS

دلیل اصلی محبوبیت HubSpot CMS در بین صاحبان مشاغل کوچک این است که دارای ابزارهای بازاریابی داخلی است. این ابزارها به آنها کمک می‌کند تا تلاش‌های بازاریابی دیجیتال خود را به طور موثرتری مدیریت کنند. کاربران می‌توانند از HubSpot CMS برای ایجاد وبلاگ‌ها و صفحات، کار بر روی حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود، زمان بندی پست‌ها و نظارت بر عملکرد محتوای خود استفاده کنند. آنها همچنین می‌توانند داده‌های خود را در فرمت‌های مختلف مانند فایل‌های PDF یا CSV صادر کنند.

6. WooCommerce

WooCommerce یک پلتفرم تجارت الکترونیک رایگان و منبع باز است که به شما امکان می‌دهد هر چیزی را به صورت آنلاین بفروشید. WooCommerce یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین پلتفرم‌های تجارت الکترونیک در جهان است و به بیش از 60 زبان ترجمه شده است.

این پلتفرم CMS برای مشاغل کوچک تا بزرگ طراحی شده است. WooCommerce  دارای بسیاری از ویژگی‌های غیرقابل دسترس در پلتفرم‌های دیگر مانند Magento یا Shopify است. این ویژگی‌ها شامل ایجاد محصولات، مدیریت سفارشات، پردازش پرداخت‌ها و موارد دیگر است. WooCommerce همچنین امکانات ادغام SEO، دسترسی به موبایل، امنیت داده، بازاریابی ایمیلی و غیره را داراست.

7.  Wix

Wix یک پلتفرم CMS و سازنده وب سایت است که به کاربران اجازه می‌دهد وب سایت‌های خود را بدون مهارت برنامه نویسی بسازند. این پلتفرم CMS در سال 2006 توسط توسعه دهندگان اسرائیلی Nadav Abrahami، Avishai Abrahami و Giora Kaplan ایجاد شد.

Wix قالب‌های مختلفی را ارائه می‌دهد که می‌توانید برای ایجاد وب سایت خود از آنها استفاده کنید. این قالب‌ها به دو دسته تجاری، خلاقانه، شخصی و تجارت الکترونیک تقسیم می‌شوند. کاربران می‌توانند این قالب‌های وب سایت را با افزودن متن، تصویر و ویدئو تغییر دهند.

Wix

8. Shopify

Shopify یک پیشرو و یکی از بهترین پلتفرم‌های تجارت الکترونیک است که ابزارها و خدمات مختلفی را برای کمک به کارآفرینان برای شروع، رشد و مدیریت فروشگاه‌های آنلاین خود ارائه می‌دهد. Shopify  همه چیز را از قالب‌های ساده گرفته تا ویژگی‌های پیشرفته‌تر مانند دامنه‌های سفارشی، نرم افزار نقطه فروش و تجزیه و تحلیل فروش ارائه می‌دهد.

ماموریت Shopify این است که کارآفرینان را با کمک به شروع، رشد و مدیریت کسب و کار خود توانمند کند. به این ترتیب، این CMS همه چیزهایی را که یک کارآفرین برای راه اندازی یک فروشگاه آنلاین نیاز دارد، فراهم می کند. با استفاده از Shopify  به تم‌های شیک برای هر نوع کسب و کاری، نرم افزار قدرتمند تجارت الکترونیک، امکان پذیرش ایمن پرداخت تنها با چند کلیک و آموزش‌های ویدیویی یا چت زنده با کارآفرینان دیگر دسترسی خواهید داشت.

سخن آخر

در دنیای دیجیتال بهترین پلتفرم CMS وجود ندارد زیرا همه چیز همیشه در حال تغییر و بروز شدن است. تفاوت انواع سایت در سیتسم مدیریت محتوای آنهاست و هر کدام از سیستم‌های مدیریت محتوا مزایای منحصر به فردی را به کاربران خود ارائه می‌کنند. به همین دلیل، شما باید بهترین پلتفرم را انتخاب کنید که مناسب وب سایت شما باشد.

پلتفرم CMS ایده آل باید بتواند به شما کمک کند تا وب سایت خود را مدیریت کنید. همچنین باید استفاده از آن برای هم تیمی‌هایتان آسان باشد و شما را قادر سازد تا یک وب سایت پویا و بی نقص داشته باشید. شما می‌توانید از بین cms های معرفی شده، پلتفرمی را که متناسب با سایت شماست، انتخاب کنید. اگر نمی‌توانید پلتفرم مناسب را انتخاب کنید و اگر به دنبال طراحی سایت  هستید، می‌توانید همین الان با متخصصان ما تماس بگیرید تا ضمن اطلاع از هزینه طراحی سایت و قیمت طراحی سایت دیگر اطلاعات لازم را در این مورد کسب کنید.



ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟