مراحل و اصول استخدام نیروی انسانی در سازمان

اصول استخدام نیروی انسانی به‌عنوان یکی از عوامل کلیدی در موفقیت و عملکرد سازمان‌ها، اهمیت بسیاری دارد. استخدام صحیح و مراحل مناسب نیروها باعث افزایش کارایی و ایجاد تعاملات موثر در سازمان می‌شود.
18 تیر 1402
مراحل و اصول استخدام نیروی انسانی در سازمان
مجموعه نویسندگان دیباگ
/web/image/4305-23b2aac0/WaterMark-DyBuG-main45.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

وقتی به رشد هر شرکتی نگاه می‌کنیم، توجه بیشتر ما به اعداد و ارقامی است که شرکت طی چند ماه یا حتی چند سال گذشته داشته است؛ در‌حالی‌که اما مهم‌ترین علت این رشد می‌تواند نیروی انسانی یا همان کارکنان شرکت باشند. 

در اصل کارکنان سخت تلاش می‌کنند تا به این اعداد و ارقام دست یابند و میزان موفقیت شرکت شما بستگی به نگاه‌تان استخدام این افراد دارد. در این مقاله می‌خواهیم در مورد اصول استخدام نیروی انسانی و همچنین اهمیت جذب و استخدام صحبت کنیم. با ما همراه باشید. 

چرا استخدام نیروی انسانی در یک سازمان مهم است؟

برای انجام فرآیندهای مختلفی که در تجارت دخیل هستند، به افرادی نیاز دارید که مسئولیت‌های متفاوتی را مدیریت کنند. نوع مناسب استخدام، بهره‌وری سازمان را تا حد زیادی افزایش می‌دهد، زیرا یک متخصص ماهر قرار است بیشتر از کارمند غیرماهر کار کند و در نتیجه موفقیت بیشتری هم برای سازمان به ارمغان می‌آورد. 

در منابع انسانی و بازاریابی، شما به افرادی نیاز دارید که دارای مجموعه مهارت‌هایی برای انجام کارآمد باشند و باید نحوه استخدام به شیوه‌ای عالی انجام شود تا نامزدهای مناسب برای موقعیت‌های شغلی انتخاب شوند. اصول استخدام نیروی انسانی به کارگیری نامزد مناسب و اضافه کردن یا قرار دادن او در یک تیم یا گروه خاص است. 

به عبارت ساده، استخدام یک فرآیند انتخابی است که برای استخدام فرد مناسب در نیروی کار یا سازمان شما انجام می‌شود. این مسئولیت نه تنها توسط یک فرد به عهده می‌گیرد، بلکه کل تیمی را که برای فرآیند استخدام کار می‌کنند را پوشش می‌دهد.

اصول جذب و استخدام نیرو

۵ دستورالعمل مهم برای جذب بهترین نیروهای انسانی را در زیر باهم مرور می‌کنیم:

اصول جذب و استخدام نیرو توضیحات
1- استراتژی کاملا مشخص تعیین هدف و استراتژی قبل از استخدام، شامل پیام برند، منابع ضروری و روش‌شناختی‌های مؤثر
2- برندسازی اهمیت برندسازی سازمان و تعریف وظایف مشخص برای کاندیداها
3- انتخاب بر اساس داده‌ها استفاده از سیستم اتوماتیک غربال‌گری برای هدف‌گیری کاندیداها
4- حقوق و مزایای رقابتی پیشنهاد حقوق و مزایای جذاب برای ترغیب کارکنان به عملکرد بهتر
5- فناوری و یکپارچه‌سازی یکپارچه‌سازی روند استخدام با سایر فرآیندهای منابع انسانی

1- استراتژی کاملا مشخص

باید قبل از استخدام نیروی انسانی هدف و استراتژی کاملا مشخصی داشته باشید که پیام برند، منابع ضروری، هدف‌گیری کاندیداها و روش‌شناختی‌های مؤثر باشد.

استخدام نیروی انسانی

2- برندسازی

برندسازی سازمان مهمترین مسئله‌ای است که باید به آن توجه کنید. سازمان‌ها باید برای کاندادیای خودشان کار مشخص شده داشته باشند. 

3- انتخاب بر اساس داده‌ها

 سازمان‌ها معمولا یک سیستم اتوماتیک غربال‌گری بر اساس داده‌ها دارند که باعث می‌شود هدف‌گیری کاندادها ساده‌تر باشد.

4- حقوق و مزایای رقابتی

یکی از روش اجرایی جذب و استخدام برای ترغیب کارکنان به کار بهتر، پیشنهاد حقوق و مزایای خوب است. این مورد هم حتما در زمان استخدام نیرو در نظر داشته باشید.

5- فناوری و یکپارچه‌سازی

روند استخدام باید با دیگر فرآیندهای منابع انسانی، یکپارچه شود. 

مدلهای جذب و استخدام نیرو

جذب و استخدام نیروی انسانی بر اساس 3 مدل است:

  • Buy استخدام مستقیم: این روش معمولا سریع‌تر از سایر روش‌ها به ذهن مدیران سازمان می‌رسد و برای پاسخ به نیازها ی موجود و نیروی باتجربه و متخصص بهترین گزینه است.
  • Borrow یا برون‌سپاری: وقتی که باید کاری در شرکت در مدت زمان مشخصی توسط افراد ماهر انجام شود، معمولا از این روش استخدام استفاده می‌شود. مشاور و فریلنسرها معمولا در این دسته هستند. 
  • Build یا تربیت نیروی انسانی متخصص: اگر بخواهید افراد تازه‌کار و کم‌تجربه انتخاب کنید که در کنار سایر اعضای تیم تجربه بیشتری به دست آورد، نوع استخدام شما از این نوع است. 

استخدام نیروی انسانی

برخی دیگر از انواع روش‌های استخدام عبارت‌اند از:

  • روش های استخدام داخلی
  • ترفیع و انتقال
  • بایگانی سوابق شخصی
  • تعریف جایگاه‌های شغلی جدید
  • روش‌های اطلاع‌رسانی
  • چند شغلی داخلی
  • ارجاع کارکنان
  • روش‌‎های استخدام خارجی:
  • مراکز استخدام و کاریابی
  • روابط شخصی یا تجاری
  • بانک‌های رزومه
  • تبلیغات در فضای مجازی و دیگر رسانه‌ها
  • دوره‌های کارآموزی

برای دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت در زمینه استقرار Odoo برای سازمان شما، با ما تماس بگیرید.

استخدام نیروی انسانی

مراحل استخدام نیرو

برای استخدام نیروی انسانی باید مراحل زیر را در نظر داشته باشید:

مراحل استخدام نیرو توضیحات
1. بدانید که به دنبال چه کسی هستید تعیین نوع فرد مورد نیاز و ایجاد آگهی شغلی مناسب
2. توجه به مهارت‌ها و شرح شغلی بررسی سوابق و مهارت‌های مورد نیاز، مانند تفکر انتقادی و ویژگی‌های رهبری
3. شناسایی کاندیدهای مناسب حضور در مکان‌های مناسب فیزیکی و مجازی برای یافتن نامزدهای ایده‌آل
4. بررسی رزومه‌ها بررسی تک تک رزومه‌های ارسالی توسط تیم استخدام یا مدیر بخش
5. مصاحبه تلفنی یا بررسی اولیه تماس و پرسش اولیه برای فیلتر کردن متقاضیان
6. مصاحبه حضوری دعوت به مصاحبه حضوری یا آنلاین برای بررسی مهارت‌ها و پیشینه
7. تصمیم‌گیری درباره کاندیدا انتخاب کاندیدای مناسب برای استخدام
8. انجام مراحل استخدام انجام مراحل قانونی استخدام و تنظیم قرارداد

1. بدانید که به دنبال چه کسی هستید

در حالی که این موضوع احتمالا بی‌معنا به نظر می‌رسد، اما بارها شده که شما از افرادی مصاحبه داشته‌اید و بعدها متوجه می‌شوید که آن‌ها کاملا آن کسی نبودند که امیدوار بودید. 

با‌ این‌ حال، بهترین روش این است که دقیقا نوع فردی را که می‌خواهید، استخدام کنید، نه فقط قبل از اینکه افراد را برای مصاحبه بیاورید، بلکه قبل از ایجاد آگهی شغلی در وهله اول، این افراد را بشناسید. 

به‌این‌ترتیب، می‌توانید فهرست شغلی را به‌گونه‌ای ایجاد کنید که نه تنها با نوع فردی که می‌خواهید استخدام کنید «صحبت کند»  بلکه برای افراد فاقد صلاحیت هم مشخص کند که نیازی به درخواست ندارند.

ویژگی یک نرم افزار erp خوب 

نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) در بین جامع‌ترین و قدرتمندترین راه حل‌های مدیریت داده در رتبه بالایی قرار دارد. برای بسیاری از مشاغل، نرم افزار erp یک راه حل ایده آل برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، اتوماسیون و یکپارچه سازی زیرساخت‌ها در مقیاس کامل است. انتخاب نرم افزار ERP مناسب در میان انبوهی از ویژگی‌های مختلف بسیار دشوار است. در اینجا لیستی از ویژگی‌های نرم افزار erp وجود دارد که هر سیستم باید ارائه دهد.

ویژگی یک نرم افزار erp

2. به برخی از مهارت‌های نیروی انسانی توجه داشته باشید؛ شرح شغلی را بنویسید

مهم است که هرچند وقت‎یکبار بررسی کنید آیا نامزدهایی که برای انجام کار خود انتخاب کرده‌اید، سوابق کیفری قبلی یا سوابق بدی ندارند. فرآیند استخدام شامل بررسی امنیتی و بررسی پیشینه برای اطمینان از صحت مدارک ارائه شده توسط نامزدها و عدم هرگونه اتهامی است که ممکن است خطر بزرگی برای سازمان داشته باشد.در چنین مواقعی شاید لازم باشد که به فکر یک نیروی جایگزین باشید.

شما می‌خواهید مطمئن شوید که نیروهای شما آموزش‌ها و قابلیت‌های مناسبی برای انجام کار در دست دارند. برخی از مواردی که قبل از استخدام باید به آن‌ها توجه کرد عبارت‌اند از:

  • مهارت‌های تفکر انتقادی
  • ویژگی‌های رهبری
  • مسئولیت و مالکیت
  • توانایی همکاری

استخدام نیروی انسانی

بدون وجود این ویژگی‌ها، حتی با استعدادترین افراد هم نمی‌توانند شرکت یا سازمان شما را به موفقیت برسانند. شما باید لیستی از نیازهای شغلی و ویژگی‌هایی که در افراد مختلف به دنبال آن هستید را جمع‌آوری کنید. 

3. کاندیدهای مناسب را شناسایی کنید

حتی اگر دقیقا بدانید که به دنبال چه کسی هستید، اگر در مکان‌های نامناسبی بگردید، آن‌ها را پیدا نخواهید کرد.اساسا، شما باید در مناطقی فیزیکی و مجازی حضور داشته باشید که نامزدهای ایده‌آل شما به دنبال فرصت‌های شغلی شناخته می‌شوند.

جدای از روش‌های سنتی‌تر و بدیهی‌تر، مانند ارسال شغل در لینکدین بهتر است کمی خارج از چارچوب فکر کنید.موسسات خیریه و سازمان‌های غیرانتفاعی را بررسی کنید تا ببینید آیا داوطلبان با استعدادی به دنبال کار با حقوق هستند یا خیر. 

مراقب رسانه‌های اجتماعی و انجمن‌های آنلاین باشید تا افراد منفعل‌تری را پیدا کنید. نامزدی که واقعا با مأموریت شرکت شما مطابقت داشته باشد، فعالانه می‌خواهد وارد مرحله اجرا شود، مالکیت فرآیند ورود را به دست بگیرد و مسئولیت‌های جدید خود را در سریع‌ترین زمان ممکن بررسی کند. 

4.رزومه‌های را بررسی کنید

باید تیم استخدام‌کننده یا مدیر بخشی که وظیفه استخدام نیروها را بر عهده دارد، تک تک رزومه‌های ارسالی را بررسی کند و ببیند که کدام رزومه با آنچه که سازمان شما انتظار دارد، مطابقت می‌کند.

5. مصاحبه تلفنی یا بررسی اولیه داشته باشید

از میان روزمه‌های موردتایید می‌توانید با افراد تماس بگیرید و یک بررسی اولیه داشته باشید و چند سوال از آن‌ها بپرسید. حتی این مصاحبه تلفنی باعث می‌شود که برخی از متقاضیان از این لیست حذف شوند و حتی لیست شما کوچک‌تر شود.

6. مصاحبه حضوری داشته باشید

اگر مصاحبه تلفنی موفقیت آمیز بود، می‌توانید از شخص بخواهید که برای صحبت بیشتر به شرکت یا سازمان شما مراجعه کند. این مصاحبه می‌تواند هم در فضای رسمی و هم فضای صمیمانه باشد حتی به‌صورت آنلاین هم می‌توانید با این افراد مصاحبه داشته باشید. می‌توانید مهارت‌ها و پیشینه فرد موردنظر را بررسی کنید.

7. می‌توانید در مورد آن شخص تصمیم‌گیری کنید

حالا باید یک کاندیدای مناسب انتخاب کنید و به این نتیجه رسیده باشید که او را در سازمان یا شرکت خودتان استخدام کنید. 

8. می‌توانید استخدام داشته باشید

بعد از پذیرفتن کاندیدادی موردنظر، باید در این مرحله، مراحل قانونی استخدام و تنظیم قرار داد انجام شود.

استخدام نیروی انسانی

باید این را هم بگوییم که در نظر داشتن اصول استخدام نیروی انسانی کار ساده و راحتی نیست؛ اما اگر بتوانید آن را به خوبی انجام دهید، کمک بزرگی برای سازمان‌ها خواهد بود. اگر استخدام درست انجام شود، با کاهش هزینه آموزش و حاشیه خطا، به سازمان کمک می‌کند تا بتواند به رشد و حتی موفقیت بیشتری هم برسد. حتی در این صورت رضایت شغلی هم افزایش می‌یابد و کارکنان رضایت بیشتری از کار خودشان خواهند داشت.

حتی در بسیاری از موارد استخدام با استفاده از فناوری مدرن باعث کاهش زمان درگیر در فرآیند و همچنین صرفه‌جویی در هزینه‌های اداری سازمان می‌شود. از طریق مدیریت سریع‌تر می‌توان به منافع مالی بزرگی دست پیدا کرد. 

ماژول استخدام اودو

همه موقعیت های شغلی، همه در یک مکان. در ماژول استخدام اودو همه فرصت‌ها را یکجا ببینید! اطلاعات جامعی از تمام آگهی‌ها، درخواست‌ها و برنامه‌های روزانه در داشبورد استخدام.

استخدام اودو

سخن پایانی

در این مقاله در مورد اصول استخدام نیروی انسانی صحبت کردیم. درنظر داشته باشید که فرایند استخدام موفق در سازمانها نیازمند طی کردن مراحلی است که در این مقاله به آن اشاره داشتیم.

اگر یک کسب و کار کوچک دارید، مهم است که کارمندان شما دست در دست یکدیگر کار کنند و شرکت را به پیشرفت و رشد برسانند. از طریق استخدام، یک سازمان می‌تواند نه تنها نامزدهای خوب را استخدام کند، بلکه افرادی را نیز استخدام خواهد کرد که به سازمان وفادار بمانند.

با وجود همه این موارد گفته شده، اگر باز هم سوالی در مورد اصول استخدام نیروی انسانی دارید یا حتی احساس می‌کنید که برای این کار در شرکت یا سازمان خودتان به مشاوره و راهنمایی نیاز دارید، می‌توانید هر آنچه در این مورد نیاز دارید را از ما بپرسید. 

همچنین در کنار این خدمات سعی داریم با فروش و دراختیار داشتن نرم افزار Odoo ERP باعث هماهنگی و داینامیک‌شدن کسب‌وکارهای شما شویم.

برای دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت در زمینه استقرار Odoo برای سازمان شما، با ما تماس بگیرید.


ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟