انواع استراتژی های بازاریابی

استراتژی های بازاریابی و فروش در هر کسب‌وکاری همچون نقشه راه موفقیت در ارائه خدمات و محصولات است. در این مقاله به معروف ترین استراتژی های بازاریابی خواهیم پرداخت.
24 فروردین 1402
انواع استراتژی های بازاریابی
مجموعه نویسندگان دیباگ
/web/image/1774-d1876842/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D9%85%D9%88%D9%81%D9%82.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

استراتژی بازاریابی یک برنامه و پلنی است که راجع به آن به خوبی فکر شده است. استراتژی های بازاریابی شامل فعالیت‌هایی برای تبدیل سرنخ‌ها به مشتریان و دستیابی به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت برند است. استراتژی بازاریابی به معنای درک نیازهای مصرف کنندگان، انتخاب کانال‌های ارتباطی و ایجاد مزیت‌های رقابتی است.

چرا داشتن استراتژی بازاریابی مهم است؟

صاحبان کسب و کار زمان و پول خود را صرف توسعه یک استراتژی بازاریابی واضح و دقیق می‌کنند تا به موفقیت و رشد شرکت خود کمک کنند. داشتن استراتژی بازاریابی در صورتی که شامل مخاطبان هدف، اهداف شرکت، چشم انداز، موقعیت و برنامه فعالیت برای رسانه‌های اجتماعی، وب سایت و تبلیغات باشد، به شما این امکان را می‌دهد که به سمت اهداف تجاری خود حرکت کنید. در نتیجه، مخاطبان مناسب را با پیشنهادات مرتبط هدف قرار می‌دهید.
 
یک استراتژی بازاریابی اهداف کوتاه مدت و بلند مدت شما را مشخص می‌کند و جهت دستیابی به آنها را تعیین می‌کند. داشتن استراتژی به شما کمک می‌کند تصمیم بگیرید که در روز، هفته، ماه و سال آینده برای بهبود فروش، دستیابی به مشتریان بیشتر و افزایش درآمد چه کاری باید انجام دهید. داشتن استراتژی بازاریابی همچنین تضمین می‌کند که در کانال‌های بازاریابی مختلف ثابت می‌مانید و محتوای مرتبط را ارائه می‌کنید. در زیر مزایای بیشتری از داشتن استراتژی بازاریابی را گردآوری کرده‌ایم که می‌توانید آنها را مرور کنید:
• درک مشکلات مشتریان و ارائه راه حل‌های مرتبط
• تخصیص عاقلانه منابع
• در کانال‌های مختلف بازاریابی ثابت بمانید
• ارائه محتوای مرتبط به مصرف کنندگان
• ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی که با مخاطبان هدف طنین انداز شود
• ایجاد مشاغلی که برجسته هستند
• حداکثر کردن سود
• استفاده بهینه از منابع
• پاسخگویی به خواسته‌ها و نیازهای مشتریان
• بیان کردن ارزش و مزایای شما
اکنون که می دانید چرا داشتن یک استراتژی بازاریابی مهم است، وقت آن است که انواع آن را بررسی کنید. بخش بعدی به شما کمک می کند تا بفهمید به کدام استراتژی بازاریابی نیاز دارید.

استراتژی بازاریابی

6 نوع از معروف ترین استراتژی های بازاریابی 

شما می‌توانید انواع مختلفی از استراتژی‌ها را بیابید، اما همه آنها به رسیدن به اهداف یکسان کمک نمی‌کنند. ما موثرترین و محبوب‌ترین استراتژی‌های بازاریابی را که شرکت‌ها به صورت روزانه از آنها استفاده می‌کنند را فهرست کرده‌ایم. پس از مطالعه این بخش، می‌توانید مناسب ترین استراتژی های بازاریابی و فروش را برای نیازهای تجاری خود انتخاب کنید.

1. استراتژی بازاریابی ایمیلی

با وجود بیش از 4 میلیارد کاربر ایمیل در سراسر جهان، بازاریابی ایمیلی یکی از موثرترین رویکردهای بازاریابی است. می‌توانید با ویژگی‌های محصول، پیشنهادات وسوسه‌انگیز و نسخه‌های جدید، مشتریان و مخاطبان هدف خود را جذب کنید. این روش به شما کمک می کند ارزش برند خود را به اشتراک بگذارید و مشتریان را بین خریدهای مختلف درگیر نگه دارید.
اگر مصرف کنندگان به محصول و شرکت شما علاقه نشان دهند، می‌توانید به راحتی از طریق کمپین‌های ایمیلی با آنها ارتباط برقرار کرده و گفتگو را شروع کنید. وظیفه اصلی شما ایجاد ایمیل‌های مرتبط، سازگار و جذاب با محتوای با کیفیت است. خوشبختانه، در حال حاضر بسیاری از ابزارهای بازاریابی ایمیلی به ایجاد کمپین‌های ایمیلی قانع کننده کمک می‌کنند. برنامه ایمیل SendPulse به شما امکان می‌دهد یک ایمیل جذاب طراحی کنید یا از قالب‌های ایمیل حرفه‌ای آماده استفاده کنید . شما می‌توانید 15000 ایمیل برای 500 مشترک به صورت رایگان با این برنامه ارسال کنید.
به عنوان مثال، در زیر می‌توانید نحوه ایجاد یک کمپین ایمیل با ایمیل ساز SendPulse را مشاهده کنید.

2. استراتژی رسانه‌های اجتماعی

تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی به طور مداوم در حال افزایش است. این موضوع نشان دهنده ضرورت توسعه یک استراتژی بازاریابی برای رسانه‌های اجتماعی است. اگر از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ استفاده می‌کنید، داشتن یک طرح کلی برای نحوه عملکردتان خود ضروری است. رسانه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کنند فروش را افزایش دهید، ترافیک وب سایت را افزایش دهید، در مورد برندتان آگاهی ایجاد کنید و غیره. همچنین می‌توانید مشتریان بالقوه را پیدا کنید و مزایای اصلی محصول خود را درYouTube، TikTok، Instagram، Facebook و Pinterest نشان دهید. تبلیغ محصول‌تان در شبکه‌های اجتماعی به شما قدرت می‌دهد که تولید سرنخ را افزایش دهید (تولید سرنخ یا همان Lead Generation جمع‌آوری هدفمند اطلاعات مشتریان بالقوه است به طوری که بتوانید فروش را به قرارداد نهایی برسانید.)، نرخ تبدیل را بهبود ببخشید و روابط‌تان با مشتریان بالقوه را تقویت کنید.
به عنوان مثال، می توانید یک هشتگ مارک ایجاد کنید و از آن در پلتفرم‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید. این هشتگ به شما کمک می‌کند تا آگاهی از برند را ایجاد کنید و مشتریان را تشویق کنید تا برند شما را برچسب گذاری کنند. در زیر می‌بینید که کوکاکولا برای بازاریابی و تبلیغ محصولات جدید خود از هشتگ‌های مارک دار استفاده می‌کند.

استراتژی های بازاریابی فروش
 
3.استراتژی بازاریابی محتوا

محتوا نقش حیاتی در جذب کاربران و شروع فروش دارد. تولید محتوا باید اولویت شما باشد زیرا فقط مقالات باکیفیت آموزنده و جالب، پست‌های وبلاگ، ویدئوها، پادکست‌ها، فایل‌های PDF و تبلیغات رسانه‌های اجتماعی می‌توانند توجه افراد را جلب کنند. یک استراتژی بازاریابی محتوای قدرتمند شامل شخصیت‌های خریدار، موارد تجاری، موقعیت‌یابی برند، طرح اقدام و ارزش پیشنهادی است. یک استراتژی موثر و سنجیده منجر به افزایش دید در موتورهای جستجو، جذب بهتر در شبکه‌های اجتماعی و اعتماد مشتری می‌شود.
برای مثال می‌توانید کمپین مک دونالد "غذای ما سوالات شما" را در نظر بگیرید. در این مثال مک دونالد کانادا تصمیم گرفت کمپینی را راه اندازی کند و به تمام سوالات مشتریان در مورد محصولات این برند پاسخ دهد. مک دونالد با پاسخ به سؤالات مشتریان، موفق شد یک رابطه قابل اعتماد با مخاطبان هدف خود ایجاد کند و نگرش را تغییر دهد. از آنجایی که مردم صداقت و شفافیت را دوست دارند، این کمپین موفقیت بزرگی داشت.

4. استراتژی سئو

بهینه سازی موتورهای جستجو به محتوای وب سایت شما کمک می‌کند تا در نتایج برتر موتورهای جستجو ظاهر شوند. محتوای خود را طوری سازماندهی کنید که کاربران هنگام تایپ عبارت جستجو در قسمت جستجو، بتوانند به راحتی آن را پیدا کنند. در نتیجه، کاربران هنگام جستجوی پاسخ به سؤالات خاص، وب سایت و محتوای شما را می‌بینند. محتوای با کیفیت افراد را تشویق می‌کند تا از وب سایت شما بازدید کنند و مقالات را مطالعه کنند. در نتیجه، ترافیک ارگانیک شما بهبود می‌یابد. استراتژی سئو به شما این امکان را می‌دهد که در مسیر نیازهای مصرف کنندگان بمانید. داشتن استراتژی بازاریابی سئو دقیق به شما امکان می‌دهد موضوعات مرتبط را انتخاب کنید، از کلمات کلیدی لازم استفاده کنید و پست‌های وبلاگ را به موقع ارسال کنید.
بنابراین باید محتوای سئو شده ایجاد کنید. هنگامی که مقاله می‌نویسید، مطمئن شوید که اطلاعات با کیفیت بالا در آن گنجانده شده است. از فرمت‌های مختلف تصاویر مانند اینفوگرافیک، عکس، فیلم و غیره استفاده کنید. این فرمت‌ها به شما این فرصت را می‌دهند تا محتوایی ارائه دهید که برای خوانندگان جذاب و جالب به نظر می‌رسد. برای مثال اینفوگرافیک زیر نکاتی را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد که قطعا به خاطر خواهند داشت. همچنین از نظر بصری نیز جذاب، کوتاه و شیرین است.

5. استراتژی روابط عمومی

استراتژی روابط عمومی بازاریابان را قادر می‌سازد تا ارزش یک شرکت را با جامعه به اشتراک بگذارند و یک تصویر عمومی مثبت در مورد آن در جامعه ایجاد کنند. این نوع استراتژی برای صاحبان مشاغلی که می‌خواهند تصویر برند مطلوبی را در چشم سهامداران، رقبا، رسانه‌ها، موسسات دولتی و غیره حفظ کنند، ضروری است. تیم روابط عمومی شما باید برای آماده‌سازی اخبار، تبدیل شدن به سخنگو در رویدادهای مختلف، سازمان‌دهی کنفرانس‌های مطبوعاتی آماده باشد. استراتژی روابط عمومی به شما کمک می‌کند تا علاقه مردم را جلب کنید، شهرت مثبتی ایجاد کنید، مردم را در مورد یک محصول آگاه کنید و تقاضا را افزایش دهید. پس از ایجاد یک استراتژی روابط عمومی موثر، می‌توانید به اهداف خود در زمینه رسانه برسید.

6. استراتژی ارتباطات بازاریابی

تیم شما باید پیام اصلی و ارزش پیشنهادی شرکت را هنگام ایجاد این استراتژی در نظر بگیرد. جلساتی را سازماندهی کنید و با اعضای تیم خود طوفان فکری داشته باشید تا پیامی ایجاد کنید که ارزش و مزایای محصول شما را به اشتراک بگذارد. اطمینان حاصل کنید که ارزش و مزایای شما با نیازها و مشکلات مخاطبان هدف شما همخوانی دارد. برای ایجاد یک استراتژی مرتبط، بررسی جمعیت شناسی خود، درک نیازها و خواسته‌های مشتریان، شناسایی نقاط دردناک آنها و استفاده از رسانه‌های مناسب را در نظر بگیرید.
اکنون که انواع استراتژی های بازاریابی خدمات و فروش را شناختید، بهتر است نحوه توسعه یک استراتژی بازاریابی موفق را نیز بدانید.

بازاریابی فروش

چگونه یک استراتژی بازاریابی موفق ایجاد کنیم؟

رسیدن به اهداف کوتاه مدت و بلندمدت کسب و کار شما مستلزم ایجاد یک برنامه عملی واضح و دقیق است. اگر می‌خواهید یک استراتژی بازاریابی قدرتمند بسازید، ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه باید اینکار را بکنید. راهنمای گام به گام ما را در زیر دنبال کنید تا همه چیز را به درستی انجام دهید و موفقیت را برای برند خود به ارمغان بیاورید.
1. اهداف اولیه خود را تعیین کنید: هدف گذاری زمانی موثر است که اهداف هوشمندانه یا SMART داشته باشید. اهداف هوشمندانه خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و دارای زمان بندی هستند. برای هماهنگ کردن تلاش‌های بازاریابی خود، باید اهداف کسب و کار خود را شناسایی کنید. اهدافی که شما تعیین می‌کنید به محصولی که ارائه می‌دهید و بازاریابی می‌کنید بستگی دارند. هدف شما می‌تواند با ایجاد آگاهی از برند، دستیابی به مشتریان جدید، افزایش فروش و غیره مرتبط باشد.
2. یک طرح بازاریابی ایجاد کنید: در حالی که یک استراتژی بازاریابی دلایل انجام اقدامات خاص را مشخص می‌کند، یک طرح بازاریابی طرحی است از آنچه شما باید انجام دهید تا به اهداف خود برسید. اقدامات لازم، بودجه سالانه، ابتکارات ضروری و کانال‌های بازاریابی مناسب در طرح بازاریابی تعیین می‌گردند.
3. تحقیق در مورد رقبا: تجزیه و تحلیل رقبا به شما کمک می‌کند رقبای خود و محصولاتی که ارائه می‌دهند را شناسایی کنید. شما می‌توانید مزیت و برتری خود را با تشریح ویژگی‌های خدمات و محصولاتتان، فاکتورهای منحصر به فرد و استراتژی تبلیغات تعریف کنید. پس از انجام یک تحلیل، می‌توانید شکاف‌های موجود در بازار را شناسایی کنید، روندها را آشکار کنید و محصولی را توسعه دهید که انتظارات اکثر مخاطبان را برآورده کند.
4. شخصیت‌های خریدار را توسعه دهید: تحقیقاتی را برای درک مشتریان خود و شناسایی نیازها، خواسته‌ها و نقاط دردناک آنها انجام دهید. پس از تجزیه و تحلیل، می‌توانید الگوهای خرید آنها را پیدا کنید. مشتری ایده آل خود را از جمله شغل، جنسیت، سن، علایق، مشکلات، نیازها، موقعیت مکانی و غیره مشخص کنید و تعریف توضیح کوتاهی از مشتری خود داشته باشید. به عنوان مثال، لیندا، زن جوان 20 ساله‌ای است که در یک شهرستان کوچک زندگی می‌کند و به دنبال کتاب‌هایی در زمینه اقتصاد است که برای تحقیقاتش ضروری هستند. به یاد داشته باشید، طراحی شخصیت خریدار برای یک استراتژی بازاریابی موفق و موثر ضروری است.
5. ابزارهای مرتبط را انتخاب کنید: بسیاری از ابزارهای بازاریابی به شما کمک می‌کنند تا بینش مشتری را پیدا کنید و تلاش‌های بازاریابی خود را در آن جهت مدیریت کنید. Google Analytics بینش‌هایی را در مورد عملکرد صفحه وب شما ارائه می‌دهد، Agorapulse به شما این امکان را می‌دهد که فعالیت‌های رسانه‌های اجتماعی خود را در آینده سازماندهی کنید، Ahrefs به شما امکان می‌دهد کلمات کلیدی مرتبط را پیدا کنید و SendPulse شما را قادر می‌سازد ارتباط فعالی با مصرف کنندگان به صورت خودکار داشته باشید. این سرویس به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های ایمیل جذابی را طراحی و ارسال کنید، ربات‌های گفتگو را راه‌اندازی کنید و پیامک‌ها را ارسال کنید.
6. رسانه لازم را انتخاب کنید: سه نوع رسانه اصلی وجود دارد که شامل رسانه‌های پولی، رسانه‌های شخصی و رسانه‌های درآمدی هستند. رسانه‌های پولی به رسانه‌هایی اطلاق می‌شود که برای تبلیغ محصول خود در آنها باید پول خرج کنید. به عنوان مثال می‌توان به تبلیغ در بیلبوردها، مجلات، وب‌سایت‌ها و غیره اشاره کرد. رسانه‌های شخصی شامل مواردی هستند که تیم شما ایجاد کرده است، مانند عکس‌ها، مقالات، پست‌های وبلاگ، پست‌های رسانه‌های اجتماعی، ویدیوها، پادکست‌ها و موارد دیگر. رسانه‌های درآمدی نیز رسانه‌هایی هستند که توسط کاربر ایجاد شده‌اند و می‌توان به پست‌های ایجاد شده در مورد نام تجاری و محصول شما در اینستاگرام، فیسبوک، توییتر، تیک تاک و ... اشاره کرد. شما باید تمام محتوای خود را بر اساس ویژگی‌هایی که قبلاً ذکر کردیم در این سه گروه سازماندهی کنید.

روش بازاریابی مناسب

سخن آخر

اکنون شما می‌دانید که استراتژی بازاریابی چیست و چرا داشتن استراتژی بازاریابی حیاتی است. از راهنمای گام به گام در پایان این مقاله می‌توانید برای ایجاد یک استراتژی فروش موثر برای کسب و کار خود استفاده کنید. جهت مشاوره فروش و مشاوره استراتژی بازاریابی و یا مشاور کسب و کار آنلاین می‌توانید از مشاوران و متخصصان ما در این زمینه کمک بگیرید و بهترین استراتژی بازاریابی را برای کسب و کار خود بچینید.


ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟