چگونه یک محتوای سئو محور بنویسیم؟

ویژگی محتوای سئو شده چیست و محتوا در سئو چه نقشی دارد؟ این سوالات، سوالاتی است که در بحث بازاریابی درونگرا بیشتر پیش می‌آید و هر بازاریابی باید جواب آن را بداند.
29 مرداد 1402
چگونه یک محتوای سئو محور بنویسیم؟
مجموعه نویسندگان دیباگ
| 1 توضیح
/web/image/6389-9ed6bafc/WaterMark-DyBuG-main5.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

هر کسی می‌تواند یک مقاله بنویسد، اما...

اما یک مقاله و محتوای سئو محور کاری کاملا متفاوت است. همه می‌خواهند که جایگاه شماره 1 در نتایج موتور جستجوی گوگل، به ویژه برای کلمات کلیدی پربازدید را داشته باشند. اگر شما نیز خواهان دیده شدن و قرار گرفتن در نتایج برتر گوگل هستید، پس باید در نوشتن محتوای بهینه شده برای سئو تسلط داشته باشید و هر پست یا صفحه را با کلمات کلیدی خاص بهینه کنید.

با قرار دادن کلمات کلیدی ارزشمند به صورت استراتژیک در مقالاتتان، موتورهای جستجو متوجه تلاش شما خواهند شد و ممکن است صفحات شما را بهتر از سایرین رتبه بندی کنند.

اگر کسی از صفحه شما بازدید نمی‌کند، حتی اگر بهترین مقاله‌ها را می‌نویسید، پس کاری که انجام می‌دهید یک تلاش بیهوده است. اگر می‌خواهید وب‌سایت یا کسب‌وکار خود را توسعه دهید، مطمئن شوید که محتوای شما سئو پسند است، بدون شک این موضوع از اولویت‌های اصلی در تولید محتوا است.

سئو چیست؟

چرا همه نگران سئو هستند؟ سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو، عمل افزایش تعداد و کیفیت بازدیدکنندگان وب سایت شما از طریق بهبود رتبه در نتایج موتورهای جستجو است. تحقیقات نشان می‌دهد که وب‌سایت‌های صفحه اول گوگل تقریباً ۹۵ درصد از کلیک‌ها را دریافت می‌کنند. همچنین هر چه سایت شما در رتبه‌های بالاتری قرار داشته باشد، کلیک‌های بیشتری دریافت می‌کنید.

سئو چگونه کار می کند؟

گوگل و بینگ نتایج جستجوی خود را بر اساس ارتباط و اعتبار صفحات وب که ربات‌ها در آن خزیده‌اند و در فهرست خود گنجانده‌اند، امتیاز می‌دهند و به مخاطب نشان می‌دهند. همچنین موتورهای جستجو بررسی می‌کنند که سایت شما چگونه از کلماتی استفاده می‌کند که افراد مختلف در مورد آن جستجو می‌کنند. محتوای وب سایت شما باید مفید باشد و محتوایی با کیفیت بالا ارائه دهد که به سؤالات کاربر پاسخ دهد. سئو همچنین شامل اطمینان از در دسترس بودن وب سایت شما از نظر فنی است.

 محتوای سئو محور

چگونه سئو انجام دهیم؟

سئو شامل ترکیبی از فعالیت‌های فنی و خلاقانه است که شامل سئو داخلی و سئو خارجی سایت می‌شود. سئو در سایت به معنای به روز رسانی وب سایت شما برای افزایش بازدید ارگانیک است. فعالیت‌هایی مانند تجزیه و تحلیل و استفاده از کلماتی که به طور مکرر توسط بازدیدکنندگان جستجو می‌شوند، اطمینان از اینکه وب سایت شما می‌تواند ایندکس شود و اطمینان از اینکه محتوا قابل اعتماد و دارای اعتبار است، از جمله راه‌های بهبود رتبه در موتورهای جستجو هستند. سئو خارجی سایت شامل فعالیت‌های خارجی است، مانند افزایش لینک‌های معتبر از سایر وب سایت‌ها، نوشتن مقالات ریپورتاژ و ارتباط با نویسندگان معتبر و وبلاگ نویسان برای تبلیغ وب سایت شما. برای انجام این کار می‌توانید دوره‌های مربوط به سئو خارجی را بگذرانید و یا با یک آژانس سئو حرفه‌ای و مشاور سئو مشورت کنید.

نوشتن مقالات بهینه شده برای سئو در محتوا

هدف اصلی بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) این است که محتوای شما از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ برای کاربران قابل کشف و مرتبط باشد. برای انجام این کار، یادگیری نحوه نوشتن محتوای سئو پسند بسیار مهم است.

ویژگی محتوای سئو شده

برای نوشتن محتوای سئو پسند باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  1. شناخت و درک مخاطبان خود: قبل از نوشتن محتوا، باید برخی از موارد کلیدی مرتبط با موضوعی که می‌خواهید در مورد آن بنویسید را در نظر بگیرید. این مرحله معمولاً با سؤالی مانند "مخاطبان من به دنبال چه چیزی هستند؟" آغاز می‌شود.

  2. موضوعات خود را با دقت انتخاب کنید: در هنگام نوشتن محتوا باید تجربه کاربران و نیازهای آنها را در اولویت قرار دهید و موضوعات متناسب با نیاز کاربران را تهیه کنید و به صورت طبیعی اصول سئو را در محتوا بگنجانید.

  3. نوشتن برای مخاطبان و نه فقط برای موتورهای جستجو: تولید محتوای با کیفیت به معنی ایجاد یک تجربه کاربری عالی برای مخاطبان و پاسخ به سؤالات آنها است. در حقیقت محتوای با کیفیت بالا می‌تواند بک لینک یا لینک‌های خارجی از سایت‌های دیگر دریافت کند که این موضوع نیز از اصول سئو محتوا است.

 محتوای سئو محور

چطور محتوای سئو محور بنویسیم؟

با تحقیق شروع کنید

برای نوشتن مقاله سئو محور باید در حالت ایده‌آل با تحقیق شروع کنید. باید در مورد سؤالاتی که می‌خواهید پاسخ دهید، کلمات کلیدی، طول و نوع مقاله تحقیق کنید. همچنین ابزارهای SEO مانند SEMRush یا Ahrefs به شما در تحقیق و بهینه سازی کلمات کلیدی مناسب کمک می‌کنند. 

نوع محتوا

اگر می‌خواهید ببینید در حال حاضر چه نوع مقالاتی رتبه بندی می‌شوند، فقط کافیست کلمه کلیدی مورد نظر خود را در موتور جستجوی گوگل تایپ کنید. این بخشی از تحقیق است و به شما کمک می‌کند تا بفهمید چه نوع مقاله‌ای باید بنویسید. ممکن است متوجه نوعی الگو در نتایج جستجو شوید.برای مثال، گوگل ممکن است لیست‌ها یا شکلی از نوشتن را در قالب فهرست نمایش دهد.

طول مقاله

معمولا به صورت میانگین تعداد کلمات مقالات صفحه اول گوگل 2445 است و سه نتیجه برتر نیز به صورت میانگین 3576 کلمه هستند. بنابراین باید مقاله‌ای بنویسید که طول بیشتری داشته باشد. در حالت ایده آل باید محتوایی که می‌نویسید، حداقل بیش از 3600 کلمه داشته باشد.

جستجوهای مرتبط

اگر کلمه کلیدی مورد نظر خود را در گوگل سرچ کنید، متوجه بخش “Related searches” خواهید شد. اگر روی یکی از این کلمات کلیک کنید، متوجه خواهید شد که موارد بیشتری در لیست نمایش داده می‌شود. این بخش به شما کمک می‌کند تا سوالات بیشتری را پیدا کنید که کابران آنها را جستجو کرده‌اند.

نکات کاربردی برای نوشتن محتوای بهینه شده برای سئو

هنگامی که محتوا را نوشتید، می‌توانید چند نکته دیگر را که در این بخش نوشته‌ایم، انجام دهید تا محتوایی بهینه داشته باشید.

1. عنوان پست و عنوان متا

عنوان پست همان عنوانی است که خوانندگان شما در وب سایت شما می‌بینند و عنوان متا نحوه نمایش پست شما توسط موتورهای جستجو در نتایج جستجو است. نکته مهم این است که باید کلمات کلیدی مورد نظر خود را در عنوان متا حتما بنویسید زیرا در غیر این صورت، موتورهای جستجو عنوان پست را به جای عنوان متا در نظر می‌گیرند. عنوان پست باید کمتر از 66 کاراکتر باشد.

 محتوای سئو محور

2. توضیحات متا را ارسال کنید

افزودن توضیحات متا به اندازه افزودن عناوین متا در مقاله شما مهم است. شما باید توضیحات متا را در حدود 156 کاراکتر بنویسید و این توضیحات باید به اندازه ‌کافی فریبنده باشند تا بازدیدکنندگان روی وب سایت شما کلیک کنند. بنابراین، اگر تاکنون توضیحات متا را ننوشته‌اید، بهتر است همین الان این کار را انجام دهید و مطمئن شوید هر پستی که می‌نویسید پتانسیل افزایش ترافیک وب سایت شما را دارد.

3. محتوای خود را ساختار بندی کنید

ساختار بندی در نوشتن محتوای بهینه شده برای سئو کلیدی است. این موضوع به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای شما را بفهمند و به دقت فهرست کنند و به بازدیدکنندگان انسانی نیز کمک می‌کند تا تمام مقاله را به درستی درک کنند. استفاده درست از عناوین H1، H2 و H3 برای همه محتوا و نوشتن زیر عنوان‌ها باید به دقت انجام شود. بهتر است در ابتدای مقاله لیستی فهرست وار از آنچه در مقاله توضیح داده شده است، قرار گیرد.

4. از تصاویر بهینه استفاده کنید

سرعت بارگذاری صفحه یک معیار کلیدی در سئو است. هرچه صفحات سایت شما سریعتر بارگذاری شود، در نتایج موتورهای جستجو در رتبه بالاتری قرار می‌گیرد. اگر همه چیزهای دیگر برابر باشند، صفحه‌ای که سریع‌تر بارگذاری می‌شود، بالاترین رتبه را کسب می‌کند. بنابراین اگر از تصاویر در پست‌ها و صفحات خود استفاده می‌کنید، بهینه سازی آنها بسیار مهم است. تصاویر احتمالاً بزرگترین فایل‌های یک صفحه هستند، بنابراین هرچه کوچکتر باشند، صفحات سایت سریعتر بارگذاری می‌شوند. تعدادی ابزار وجود دارد که می توانند تصاویر را برای سئو بهینه کند. یکی از این ابزارها را انتخاب کنید و از آن برای بهینه سازی هر تصویری که در صفحات سایت بارگذاری می‌کنید، استفاده کنید.

5. ویژگی Alt در تصاویر

انسان از نظر بینایی تحریک می‌شود. این بخشی از میراث نیاکان شکارچی ما است و چیزی است که امروز به اندازه 15000 سال پیش صادق است. به همین دلیل است که استفاده از تصاویر در محتوای شما بسیار مهم است. تصاویر می‌توانند تعامل مخاطب را افزایش دهند و یکی از عناصر زمینه‌ای هستند که می‌توانند در جستجوی ارگانیک بهینه شوند. ربات‌های موتورهای جستجو علاوه بر نام تصاویر Alt یا متن جایگزین را نیز می‌خوانند. اگر یک تصویر به درستی نامگذاری و بهینه شده باشد، به احتمال زیاد در جستجوهای تصویر برای جستجوهای مرتبط نشان داده می‌شود.

 محتوای سئو محور

اکثر پلتفرم های سیستم مدیریت محتوا (CMS) دارای یک فیلد متن جایگزین تصویر هستند که می‌توان آن را بهینه کرد. متن جایگزین تصویر باید یک عبارت کوتاه و توصیفی از تصویر باشد. نام فایل‌های تصویری باید قبل از آپلود عکس‌ها ذخیره شود و همچنین باید یک عبارت کوتاه و توصیفی باشد که با خط فاصله از هم جدا شده باشند.

6. اینترلینک و متن لنگر

هنگامی که یک پست جدید می‌نویسید، می‌توانید آن را به پست‌های قدیمی خود پیوند دهید تا خوانندگان شما بتوانند مطالب مشابه و مرتبط را مطالعه کنند و مدت زمان بیشتری در سایت شما بمانند.

موتورهای جستجو می‌توانند از لینک‌های داخلی برای ایندکس مجدد پست‌های گذشته شما استفاده کنند. لینک‌های داخلی به بازدیدکنندگان کمک می‌کنند تا در وب سایت شما حرکت کنند. لینک‌های داخلی همچنین نرخ پرش را کاهش می‌دهند که عامل مهم دیگری برای افزایش رتبه سئو شما است.

Anchor Text  یا متن لنگر شامل کلماتی قابل مشاهده و قابل کلیک به رنگ آبی است که برای لینک دادن به صفحه‌ای دیگر از آن استفاده می‌شود. استفاده از متن لنگر متقاعد کننده و جذاب می‌تواند باعث کنجکاوی خواننده شود و آنها را تشویق کند تا روی پیوند کلیک کنند و کمی بیشتر در وب سایت شما بمانند. همچنین می توانید از افزونه SEO Smart Links و Yoast برای لینک سازی داخلی خودکار استفاده کنید. 

7. محتوای خود را به طور منظم به روز کنید

به روز رسانی منظم محتوای وب سایت یک تکنیک بهینه سازی سئو است که بارها آزمایش شده است و تأثیر آن دیده شده است. Google محتوای جدید و بروز را دوست دارد، بنابراین محتوای به‌روزرسانی شده را ارزیابی می‌کند و ممکن است آن را در رتبه بالاتری قرار دهد. به روز رسانی محتوا همچنین شما را قادر می‌سازد تا بهترین شیوه‌های سئو را اعمال کنید و یا تغییرات در نحوه رتبه بندی محتوا توسط گوگل را در نظر بگیرید.

الگوریتم‌ها به طور مداوم در حال تکامل هستند تا به کاربران کمک کنند آنچه را که می‌خواهند، به راحتی بدست آورند. بنابراین ممکن است مقاله‌ای که شما نوشته‌اید در زمان خودش بهترین مقاله باشد اما اکنون دیگر بهترین مقاله نیست. به روز رسانی به شما فرصتی برای تغییر آن می‌دهد. به علاوه، انسان‌ها نیز محتوای تازه را دوست دارند. فرض کنید در نتایج جستجو صفحه‌ای است که چند سال قبل نوشته شده است، معمولا افراد به این صفحات به اندازه‌ای که به صفحات جدید اعتماد دارند، اعتماد ندارند و روی آن کلیک نمی‌کنند. به هر دوی این دلایل، به‌روزرسانی منظم محتوای شما نقش کلیدی در سئو دارد.

 محتوای سئو محور

نتیجه

همانطور که اشاره کردم، هر کسی می‌تواند مقاله بنویسد و آن را منتشر کند. اما اگر می‌خواهید در نتایج موتورهای جستجو رتبه بالاتری داشته باشید، باید یاد بگیرید که چگونه محتوای مناسب سئو بنویسید. مسلما، شما نمی‌خواهید زمان و تلاش خود را برای نوشتن مقاله‌های مختلف تلف کنید و در آخر نیز توسط مخاطبان هدف خود خوانده نشوید، درست است؟

به همین دلیل لازم است نکات بالا را امتحان کنید و مقالات را به صورت بهینه شده بنویسید تا صفحات شما به صفحه 1 نتایج موتور جستجو برسد. البته رعایت کردن تمامی این موارد نیز تضمینی بر قرار گرفتن در رتبه‌های برتر نیست زیرا همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم، سئو خارجی سایت نیز به اندازه سئو داخلی اهمیت دارد و لازم است برای کسب نتیجه خدمات سئو به درستی انجام شوند. برای بالابردن سئو سایت و قرار گرفتن در رتبه‌های برتر گوگل پیشنهاد می‌کنیم حتما از متخصصان سئو استفاده کنید تا کسب و کار شما بهتر دیده شود. برای اطلاع از قیمت سئو سایت و مشاوره رایگان کافیست روی لینک کلیک کنید.



ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟