انواع کمپین های بازاریابی چیست؟

انواع کمپین های تبلیغاتی دیجیتال مارکتینگ به شما کمک میکند تا برای تست محصول و افزایش فروشتان، از آن استفاده کنید. در این مقاله به بررسی انواع کمپین بازاریابی خواهیم پرداخت.
24 مرداد 1402
انواع کمپین های بازاریابی چیست؟
مجموعه نویسندگان دیباگ
| 1 توضیح
/web/image/6200-4426d5ad/WaterMark-DyBuG-main7.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

بازاریابان و تبلیغ‌کنندگان اغلب اصطلاح کمپین بازاریابی و کمپین تبلیغاتی را هنگام برنامه‌ریزی و بحث درباره استراتژی‌ها به کار می‌برند. امروز، در مورد انواع کمپین های تبلیغاتی و اینکه کمپین بازاریابی چیست بحث خواهیم کرد. 

کمپین بازاریابی شامل مجموعه‌ای از اقدامات، برنامه‌ها و تلاش‌هایی است که بر تحقق اهداف و مقاصد خاص یک شرکت متمرکز است. کمپین بازاریابی به شما این امکان را می‌دهد که محصولات فعلی خود را به مشتریان هدف خود معرفی کنید، مشتریان بیشتری را برای افزایش سودآوری شرکت جذب کنید و جایگاه برند و وعده برند را تقویت کنید.

بازاریابان داخلی شرکت همیشه کمپین‌های بازاریابی را راه اندازی نمی‌کنند. گاهی اوقات مشاوران بازاریابی شرکت را توسعه می‌دهند. این موضوع شامل به کارگیری کانال‌های ارتباطی مختلف برای انتقال موثر پیام بازاریابی با تلاش خوب برای پشتیبان گیری از آن است.

انواع کمپین بازاریابی در مقابل کمپین تبلیغاتی

کمپین‌های بازاریابی و تبلیغاتی ممکن است شبیه به هم به نظر برسند، اما متفاوت هستند. یکی از تفاوت‌های اصلی آنها این است که کمپین‌های تبلیغاتی به شدت به کانال‌های ارتباطی مختلف مانند روزنامه‌ها، رادیو و تلویزیون وابسته هستند. با این حال، کمپین‌های بازاریابی از همه چیز مربوط به محصول یا خدمات برای انتقال پیام استفاده می‌کنند. کمپین‌های بازاریابی شامل کانال‌های رسانه‌های دیجیتال، بسترهای ارتباطی، توزیع، بسته بندی و تولید است.

انواع کمپین‌های بازاریابی 

برخی از انواع اصلی کمپین‌های بازاریابی به شرح زیر است:

راه اندازی برند

راه اندازی برند شامل محصولات و خدمات مختلفی است که شرکت ارائه می‌دهد. در این مواقع آنها به یک استراتژی تبلیغاتی، روابط و ارتباطات نیاز دارند و تمرکز آنها بر روی برند و هویت برند است.

انواع کمپین های بازاریابی

راه اندازی محصول

وقتی نوبت به معرفی محصولات جدید به بازار می رسد؛ از کانال‌های ارتباطی مختلفی مانند ارائه تخفیف، کوپن، پیشنهاد فروش، کانال‌های توزیع، کانال‌های ارتباطی و استراتژی‌ها و تکنیک‌های تبلیغاتی مختلف استفاده می‌شود.

تغییر موقعیت

تغییر موقعیت کار کمی دشواری است. تغییر موقعیت شامل مراحل مختلفی است که بازاریابان برای تغییر موقعیت یک محصول یا خدمات مشابه در بازار انجام می دهند. با این حال، از تبلیغات، توزیع، روابط با مشتری و دیگر استراتژی‌های ارتباطی برای تغییر درک محصول یا برند در بازار استفاده می‌کنند.

تغییر نام تجاری

کسب و کارها و شرکت‌ها به دلایل مختلف کل سازمان یا برخی از پیشنهادات خود را تغییر نام می‌دهند. کمپین‌های تغییر نام تجاری مشابه راه اندازی محصول هستند و بر برند و هویت برند جدید تمرکز دارند.

انواع کمپین های بازاریابی

فشار درآمد

تمرکز توسعه کمپین‌های بازاریابی، دستیابی به اهداف یعنی اهداف کوتاه مدت و بلند مدت شرکت است. می‌توانید درآمد را با پیشنهادات خاصی مانند جذب مشتریان جدید برای خرید محصولات کم فروش خود، افزایش فروش محصولات خاص و غیره افزایش دهید.

آگاهی از برند

کسب‌وکارها و شرکت‌ها کمپین‌هایی در بازار راه‌اندازی می‌کنند تا آگاهی از برند خود را گسترش دهند. آنها به طور مرتب چنین کمپین‌هایی را برای دفاع و تقویت موقعیت خود در بازار اجرا می‌کنند.

فشار فصلی

فروش شرکت‌ها در طول سال در فصول مختلف تغییر می‌کند. فشار فصلی نوعی کمپین است که به شما امکان می‌دهد درآمد و سود خود را در فصول اوج افزایش دهید.

راه اندازی مجدد یا چرخش

چرخش کاملاً با تغییر نام تجاری و تغییر موقعیت استراتژی شرکت متفاوت است. اگر شرکت تصویر بدی داشته باشد و با سایر مسائل مربوط به شهرت مانند میزان رضایت کمتر مشتری، خدمات بد به مشتریان همراه باشد. یک استراتژی چرخشی به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا برند جدید را با تصویری بهتر و وعده‌های جدید دوباره راه‌اندازی کنند.

اهداف انواع کمپین های تبلیغاتی

برخی از اهداف اصلی کمپین‌های بازاریابی به شرح زیر است:

  • افزایش درآمد و سودآوری
  • پیروی از موضع رهبران صنعت
  • توسعه حضور آنلاین
  • ایجاد سرنخ
  • ROI بالاتر
  • افزایش قیف فروش
  • حفظ و نگهداری مشتریان
  • سهم بالاتر در بازار 
  • معرفی محصولات و خدمات جدید
  • ورود به بازارهای محلی و داخلی جدید
  • توسعه ارتباط با مشتریان
  • نزدیک شدن به مشتریان جدید
  • گسترش آگاهی از برند
  • افزایش فروش

انواع کمپین های بازاریابی

اجزای کمپین بازاریابی 

برخی از اجزا و عناصر اصلی کمپین بازاریابی به شرح زیر است:

  1. ارائه پیشنهاد و تجزیه و تحلیل محیطی و شناسایی مخاطبان هدف: پیشنهاد شامل هر چیز با ارزشی است مانند محصول یا خدماتی که شرکت به مشتریان ارائه می‌دهد. بازاریابان برای انتقال پیام کلیدی به مشتریان هدف، کمپین‌های بازاریابی را توسعه می‌دهند. همچنین انجام یک تحلیل زمینه‌ای که به بازاریابان درک عمیق‌تری از محیطی که کمپین در آن برگزار می‌شود، مهم است. تحلیل زمینه‌ای شامل مشتری، رقبا، محیط داخلی و خارجی است. این مرحله همچنین به کسب و کار کمک می‌کند تا بخش هدف خود را شناسایی کند.
  2. بازار هدف: بازار هدف شامل بخش مشخص و معینی از بازار مشتریان شرکت است. جایی که برند می‌خواهد تمام تلاش های بازاریابی خود را به کار گیرد و محصولات و خدمات خود را در آنجا بفروشد.
  3. اهداف: هدف اصلی کمپین‌های بازاریابی رسیدن به اهداف است. این اهداف شامل طیف گسترده‌ای از فشار درآمد کوتاه مدت، تغییر نام تجاری و برندسازی است. پس از شناسایی بخش هدف، ضروری است که اهداف کمپین را مشخص کنید، خواه افزایش آگاهی، ترجیح برند یا فروش باشد. همچنین بسیار مهم است که اهداف کمپین با اهداف کلی بازاریابی و شرکت هماهنگ باشد.
  4. ایجاد پیام: ایجاد پیام شامل تمام پیام‌های شفاهی و غیرکلامی است که شرکت برای ارتباط با بازار مشتری هدف خود استفاده می‌کند. پیام باید بر اساس اهداف کمپین و ویژگی‌ها و رفتار مخاطب هدف تعیین شود.
  5. ارتباط با مشتری: این بخش شامل تمامی کانال‌ها و بسترهای ارتباطی است که شرکت برای برقراری ارتباط با مشتریان خود از آنها استفاده می‌کند. بسترهای رسانه دیجیتال و سنتی، توزیع، ارتباطات، بسته بندی و تولید در این بخش قرار دارند. همچنین بازاریاب باید تعیین کند که از کدام کانال برای اجرای کمپین استفاده کند. این بخش ممکن است شامل کانال‌های شخصی مانند چهره به چهره، ایمیل، و غیره، یا کانال های‌غیر شخصی مانند رسانه‌های جمعی (مانند پخش، چاپ، و غیره) باشد.
  6. راه‌اندازی، مدیریت و کنترل: این بخش به شرکت اجازه می‌دهد تا پیام خود را پس از راه اندازی کمپین مدیریت کند. معمولاً کارکرد و عنصر اصلی تیم روابط عمومی کنترل و مدیریت است. مرحله نهایی راه‌اندازی کمپین، ارزیابی عملکرد آن و جمع‌آوری بازخورد برای استفاده به عنوان بینش برای کمپین‌های آینده است.

ایده هایی برای کمپین بازاریابی 

برخی از ایده‌های برتر برای کمپین‌های بازاریابی به شرح زیر است:

  • هدایای رایگان
  • همکاری با اینفلوئنسرها و افراد مشهور
  • تنوع بخشیدن به مطالب
  • تلاش برای رویکردهای چند کاناله
  • ایجاد کدهای تبلیغاتی
  • راه اندازی فروش فصلی
  • استفاده از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی

انواع کمپین های بازاریابی

نمونه هایی از کمپین‌های بازاریابی 

P&G  متشکرم، مامان

Proctor & Gamble در سال 2012 یک تبلیغ تلویزیونی با عنوان "متشکرم، مامان" راه اندازی کرد و قلب میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داد. در این تبلیغ مبارزات و سخت کوشی مادران در پشت سر ورزشکاران برجسته جهان و نحوه همراهی آنها از دوران کودکی نمایش داده می‌شود. تمرکز این تبلیغ، انتقال قدردانی به مادران در سراسر جهان است.

نایک - فقط انجامش بده

نایک موفق‌ترین کمپین تبلیغاتی «فقط انجامش بده» را در دهه 1980 راه‌اندازی کرد و این کمپین به این شرکت کمک کرد تا درآمد و فروش خود را در سال 1998 به 9.2 میلیارد دلار افزایش دهد. تبلیغات تلویزیونی کار سخت، قدرت و انعطاف‌پذیری سبب این موفقیت شد. 

انواع کمپین های دیجیتال مارکتینگ

روند توسعه یک کمپین دیجیتال مارکتینگ شبیه به یک کمپین سنتی است. اما پیام، کانال و نوع رسانه در این نوع کمپین ممکن است متفاوت باشد. کمپین‌های بازاریابی دیجیتال با استفاده از کانال‌های دیجیتال و رسانه‌های دیجیتال انجام می‌شوند.

کانال‌های تبلیغات رسانه‌های اجتماعی می‌توانند شامل شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تیک تاک، فیس بوک، توییتر و غیره باشند. کمپین‌های بازاریابی دیجیتال می‌توانند به شکل کانال‌های غیر شخصی (مانند رسانه‌های اجتماعی یا کمپین‌های جستجو) و کانال‌های شخصی (ایمیل) باشند.

انواع کمپین های بازاریابی

با توجه به محبوبیت ارتباطات دیجیتال مارکتینگ، امروزه بسیاری از شرکت‌ها تصمیم به همکاری با آژانس‌ها برای ارائه کمپین‌های بازاریابی دیجیتال دارند. هنگام کار با آژانس دیجیتال مارکتینگ، بازاریابان دیجیتال مخاطبان و اهداف مورد نظر را تعیین می‌کنند، اما آژانس اقدامات باقی مانده را انجام خواهد داد. برای ایجاد کمپین‌های دیجیتال با آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ، مراحل مختلفی دنبال می‌شود، از جمله:

  • ایجاد و توسعه استراتژی کمپین و موقعیت یابی 
  • نوشتن یک خلاصه خلاقانه
  • انتخاب یک آژانس دیجیتال مارکتینگ معتبر و پرسیدن ایده‌های آن
  • ارتباطات بازاریابی/برنامه ریزی رسانه‌ای
  • مدیریت آژانس (این مرحله در تمام مدت کار با آژانس انجام می‌شود)
  • نتایج و بازخورد

سخن آخر

پس از مطالعه عمیق در مورد اینکه کمپین بازاریابی چیست؛ انواع مختلف، اجزاء، ایده‌ها، اهداف و ... احتمالا متوجه شده‌اید که کمپین‌های بازاریابی نقش مهمی در رشد کسب و کارها و شرکت‌ها دارند. اگر قصد دارید کمپین بازاریابی یا تبلیغاتی را برای شرکت خود راه اندازی کنید، بهتر است از آژانس دیجیتال مارکتینگ معتبر کمک بگیرید. مشاوره دیجیتال برندینگ به شما کمک می‌کند تا به اهداف شرکت و کسب و کارتان دست یابید. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران ما تماس بگیرید.




ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟