چگونه یک نظرسنجی عالی از مشتریان ایجاد کنیم؟

فرم نظرسنجی خدمات و فرم رضایت مشتری به شما این امکان را می‌دهند که دیدگاه و نظرات خاص مشتری را نسبت به کسب‌وکار خودتان دریافت کنید؛ یعنی اگر بتوانید این انتظارات را برآورده کنید که واقعا فرم را عینی کرده‌اید و همیشه مشتریان راضی خواهید داشت.
15 آبان 1402
چگونه یک نظرسنجی عالی از مشتریان ایجاد کنیم؟
مجموعه نویسندگان دیباگ
/web/image/11341-48964e02/Customer-Satisfaction-Survey.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

در یک نام تجاری موفق، این مشتریان هستند که همیشه باعث درخشش این نام تجاری شده‌اند. برای راضی نگه داشتن مشتریان، شناخت آن‌ها موضوع بسیاری مهمی است که شاید توسط خیلی از کسب‌وکارها نادیده گرفته می‌شود. اگرچه تحقیقات بازاریابی خوب به شما بینش عالی در مورد مشتریان ارائه می‌دهد، داشتن بازخورد واقعی از مشتری بهترین راه برای اطمینان از استراتژی درست است.

فرم نظرسنجی خدمات و فرم رضایت مشتری به شما این امکان را می‌دهند که دیدگاه و نظرات خاص مشتری را نسبت به کسب‌وکار خودتان دریافت کنید؛ یعنی اگر بتوانید این انتظارات را برآورده کنید که واقعا فرم را عینی کرده‌اید و همیشه مشتریان راضی خواهید داشت. متن درخواست شرکت در نظرسنجی از مشتریان کار سختی است، اما در اینجا چند نکته وجود دارد که اگر بخواهید این کار را انجام دهید، برای شما بهترین گزینه هستند.

در فرم نظرسنجی خدمات مشتری چه مواردی را در نظر بگیریم؟

اگر قرار است که یک فرم نظرسنجی مشتری داشته باشید، بهتر است این موارد را حتما رعایت کنید.

1. باید یک فرم نظرسنجی کوتاه داشته باشید

هرچه نظرسنجی شما طولانی‌تر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که افراد دیگر توجه‌ای به ادامه این فرم نداشته باشند. سوالات خود را به موارد ضروری محدود کنید.

سعی کنید تمام سوالات خود را در یک صفحه نگه دارید تا مردم احساس کنید که لازم نیست وقت زیادی برای این کار بگذارند. اگر احساس می‌کنید برای یک صفحه خیلی طولانی است، در هر صفحه فقط چند سوال مطرح کنید. بهتر است گیرنده ببیند که چندین صفحه وجود دارد که هر کدام چند ثانیه طول می‌کشد.

با نرم افزار Odoo، می‌توانید هر تعداد صفحه را که می‌خواهید ایجاد کنید و هر تعداد سوال را که دوست دارید به هر صفحه اضافه کنید.

2. به شرکت‌کننده بگویید که نظرسنجی چقدر است؟

اکثر مردم از نظرسنجی اجتناب می‌کنند؛ زیرا فکر می‌کنند زمان زیادی را باید تلف کنند. اگر به مشتریان خود ائده روشنی از مدت زمان لازم برای تکمیل نظرسنجی بدهید، احتمال شرکت آن‌ها بیشتر خواهد بود. با عباراتی دوستانه مانند "لطفاً فقط دو دقیقه برای تکمیل نظرسنجی  ما وقت بگذارید و نظرات خود را به ما بدهید!" می‌توانید این کار را انجام دهید. فقط مطمئن شوید که تخمین زمان شما واقع بینانه است، در غیر این صورت شرکت کنندگان احساس می‌کنند به آن‌ها دروغ می‌گویید.

3. سعی کنید در هر قسمت فقط یک سوال بپرسید

مطمئن شوید که در هر قسمت فقط یک سوال از مشتری دارید. سوالی مانند: "آیا کیفیت محصولات ما و هزینه‌های حمل و نقل انتظارات شما را برآورده می‌کند؟" در واقع دو سوال جداگانه است. پاسخ دهندگان ممکن است بخواهند به کیفیت محصول پاسخ مثبت دهند و به هزینه‌های حمل و نقل خیر، اما نمی‌توانند به خوبی این سوال را پاسخ دهند. آن‌ها احتمالاً سؤال را مطرح می‌کنند یا پاسخی می‌دهند که واقعاً نظر آنها را نشان نمی‌دهد؛ پس جمع آوری اطلاعات نادرست نظرسنجی چه فایده‌ای دارد؟

فرم رضایت مشتری

4. اجازه ندهید هیچ سوالی بی‌جواب بماند

ممکن است افراد به دلایل مختلف بخواهند از پاسخ دادن به برخی از سوالات اجتناب کنند. بهتر است اجازه این کار را به افراد ندهید تا بتوانید داده‌های کلی دقیق را از نظرسنجی‌ها دریافت کنید. پاسخ نادرست نتایج شما را سوگیر خواهد کرد، در حالی که هیچ پاسخی تاثیر منفی نخواهد داشت.

ابزار نظرسنجی Odoo به گونه‌ای تنظیم شده است که اجازه می‌دهد همه سؤالات پاسخ داده شوند.

5. فقط از یک مقیاس خاص چند گزینه‌ای برای پاسخ مشتریان استفاده کنید

اگر برای برخی از سؤالات خود از مقیاس استفاده می‌کنید، مقیاس باید برای هر سؤال یکسان باشد. استفاده از مقیاس‌های مختلف پاسخ‌دهنده را گیج می‌کند و او را ناامید می‌کند، زیرا مجبور است زمان زیادی برای پاسخ دادن به سوالات شما اختصاص دهد.

به خاطر داشته باشید که این شما هستید که تصمیم می‌گیرید کدام مقیاس به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد، اما این مقیاس بر نتایج تأثیر می‌گذارد. برای مثال، اگر از مقیاس سه گزینه استفاده کنید، نظرسنجی شما برای شرکت‌کنندگان ساده‌تر خواهد بود و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای شما آسان‌تر می‌شود اما به‌دست آوردن جزئیات سخت‌تر خواهد بود، بنابراین نظرسنجی شما ممکن است عمیق نباشد.

6. نباید برخی از سوالات شما فقط به یک پاسخ خاص منجر شود

گاهی اوقات، حتی ناخودآگاه، ما تمایل داریم که یک سوال را به گونه‌ای بپرسیم که خواننده را به سمت یک پاسخ خاص سوق دهد که معمولا نمی‌دادند.  به عنوان مثال، شما باید در فرم نظرسنجی مشتریان بپرسید که "به کیفیت خدمات ما چه امتیازی می‌دهید؟" به جای اینکه "آیا خدمات ما مورد توجه شما بود؟"

7. فقط آنچه را که باید بدانید بپرسید

هدف نظرسنجی از مشتریان شما افزایش کیفیت خدمات، محصول، ارتباطات و غیره است. این کار نظرسنجی شما را طولانی‌تر می‌کند و در عین حال پاسخ‌هایی را می‌آورد که نمی‌توانید فوراً از آنها استفاده کنید. روی موضوع خود تمرکز کنید و اگر احساس می‌کنید که نیاز به پرسیدن سؤالات بیشتری دارید، آنها را برای نظرسنجی دیگری در آینده نگه دارید.

فرم نظرسنجی خدمات

8. یک پاداش برای شرکت‌کنندگان در نظرسنجی در نظر بگیرید.

یک راه خوب برای جلب توجه شرکت کنندگان این است که در ازای زمانی که داده‌اند، چیزی دریافت کنند. البته نباید این کار به صورتی باشد که هزاران نفر از شرکت‌کنندگان با عجله در پایان نظرسنجی، جواب درستی به سوالات شما نداده باشند.

همچنین می‌توانید برای برخی از سؤالات پاسخ کتبی درخواست کنید تا مردم وقت خود را صرف کنند و شرکت‌کنندگان بی‌علاقه در این نظرسنجی شرکت نداشته باشند.

9. در زمان مناسب با مشتریان تماس بگیرید

اکثر مردم فقط در زمان آزاد خود نظرسنجی را تکمیل می‌کنند، بنابراین مهم است که در لحظه مناسب با آن‌ها تماس بگیرید و از آن‌ها بخواهید فرم نظرسنجی را تکمیل کنند. ارسال ایمیل در خارج از ساعات کاری، به‌عنوان‌مثال: عصر حوالی ساعت 7 بعد از ظهر، احتمال پاسخگویی افراد را افزایش می‌دهد.

10. از فیلترها استفاده کنید

برخی از شرکت‌کنندگان به هر دلیلی به همه سؤال‌ها پاسخ یکسانی می‌دهند، بنابراین فیلتر کردن پاسخ‌های آن‌ها راه خوبی برای حفظ پاسخ‌های دقیق‌تر است. در برخی موارد که می‌توانید از پرسیدن چندین سوال اجتناب کنید، در چنین مواقعی فیلترها بسیار مفید خواهند بود.

سخن پایانی

همان‌طور که می‌دانید مشتریان نقش مهمی در میزان کسب سود یک شرکت هستند. با در نظر گرفتن این موارد گفته شده، می‌توانید یک نام تجاری عالی با بهترین مشتریان داشته باشید و با گذشت زمان بتوانید بسیاری از نیازهای مشتریان را برآورده کنید. نظر شما چیست؟ به غیر از این موارد گفته شده، چه چیز دیگری است که باعث می‌شود شما فرم نظرسنجی بهتری از مشتریان خودتان داشته باشید؟ اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید، در همین صفحه با ما و همراهان عزیز دیباگ در میان بگذارید.

متن درخواست شرکت در نظرسنجی

مراحل رشد کسب‌وکار پیچیده و چالش‌برانگیز است و با پیروی از یک استراتژی مناسب می‌توانیم کسب و کارمان را به موفقیت برسانیم. برای یکپارچگی کسب و کار از طریق نرم افزار اودو با کارشناسان دیباگ تماس بگیرید.


ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟