اهمیت شناخت مخاطب در کسب‌وکار

اهمیت شناخت مخاطب هدف در هر بیزینسی برای افزایش فروش و هدفگذاری بسیار مهم است که در این مقاله به طور به بحث شناخت پرسونای مخاطب می‌پردازیم.
25 تیر 1402
اهمیت شناخت مخاطب در کسب‌وکار
مجموعه نویسندگان دیباگ
| 1 توضیح
/web/image/4526-bd29cb63/WaterMark-DyBuG-main.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

فرض کنید صاحب یک فروشگاه لباس زنانه و مردانه هستید، مخاطبان هدف و در واقع همان مشتریان شما  مردان بالای 35 سال و همچنین زنان بالای 25 سال هستند که از شما خرید می‌کنند. حالا تصور کنید که می‌خواهید به‌هر دلیلی فروشگاه‌تان را به یک فروشگاه لباس زنانه تغییر دهید؛ حالا هم همان مشتریان قبلی را دارید، با این تفاوت که مخاطبان شما فقط زن هستند در محدوده سنی خاص!

 حالا با این مثال متوجه شدید که می‌خواهیم در چه موردی صحبت کنیم. شاید قبلا اصطلاح «مخاطب هدف» را شنیده باشید، اما آیا معنی آن را می‌دانید؟ مخاطبان هدف شما گروهی از افراد هستند که آن‌ها را به‌عنوان مشتریان احتمالی کسب‌وکار شما شناسایی کرده‌اید. شما می‌توانید این افراد را بر اساس عواملی مانند جمعیت‌شناسی، الگوهای رفتاری، منطقه جغرافیایی، روان‌شناسی و غیره گروه‌بندی کنید.

یک کسب‌وکار احتمالا بیش از یک مخاطب هدف دارد. در این مقاله می‌خواهیم در مورد اهمیت شناخت مخاطب برای کسب‌وکارها صحبت کنیم. اگر شماهم به‌تازگی کسب‌وکار خودتان را راه‌اندازی کرده‌اید و درکی از مخاطب هدف ندارید، این متن برای شما نوشته شده؛ با ما همراه باشید.

چرا شناخت مخاطب هدف مهم است؟

شناخت مخاطبان هدف برای کسب‌وکار شما و استراتژی‌های تبلیغاتی و بازاریابی آن بسیار مهم است؛ چرا که مشخص می‌کند که از چه استراتژی‌ها و تاکتیک‌هایی باید استفاده کنید و چگونه باید آن‎ها را اجرا کنید. 

مسلما که شما نمی‌خواهید زمان، پول و منابع را برای ارسال پیام به افراد اشتباه تلف کنید! اگر صاحب یک بوتیک زنانه هستید، تبلیغاتی که برای مخاطبان مرد ارسال می‌شود، به‌اندازه تبلیغاتی که برای زنان ارسال می‌شود، برای شما مفید نیست. حالا تصور کنید که باید حتی این اطلاعات در مورد مخاطبان ذهن را حتی محدودتر کنید. 

مثلا: بفهمید که مخاطبان هدف شما واقعا زنانی بین سنین 35 تا 50 سال از طبقه متوسط بالا هستند و از فضای باز لذت می‌برند. این اطلاعات می‌تواند کمک کند که شما برای چنین مخاطبانی هزینه کنید تا بتوانید فروش بیشتری داشته باشید. در واقع با این کار می‌توانید این زنان را هدف قرار دهید که به‌احتمال‌زیاد می‌خواهند پس از دریافت آگهی شما از فروشگاه‌تان خرید کنند.

اهمیت شناخت مخاطب در کسب‌وکار

با شناخت مخاطب بازاریابی خوبی خواهید داشت

بدون شناخت پرسونای مخاطب، بازاریابی شما پراکنده و بی‌اثر خواهد بود. وقتی که بتوانید این موضوع را درک کنید، می‌توانید استراتژی‌های مناسب از جمله پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و بسیاری از موارد دیگر را برای کسب‌وکارتان انتخاب کنید.

می‌توانید محتوای مرتبط و هدفمند ایجاد کنید

شناخت مخاطب به شما کمک می‌کند تا محتوای مرتبط و هدفمندی ایجاد کنید. برای مثال: محتوایی که قرار است برای دغدغه یا مشکلات دانشجویان یک خوابگاه باشد، در مقایسه با محتوای نوشته برای افراد بازنشسته، خیلی متفاوت است. با درک مخاطبان خود، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که محتوای شما جذاب و مفید است.

می‌توانید کمپین‌های بازاریابی خودتان را اندازه‌گیری کنید

در نهایت، شناخت مخاطب شما را قادر می‌سازد موفقیت کمپین‌های بازاریابی خود را اندازه‌گیری کرده و تغییرات لازم را ایجاد کنید. اگر مخاطبان خود را درک نکنید، نمی‌توانید تشخیص دهید که یک کمپین موفق است یا خیر؟ با این حال، با درک اینکه بازار هدف شما چه کسی است، می‌توانید تغییراتی را برای بهبود اثربخشی بازاریابی خود ایجاد کنید.

می‌توانید تبلیغات کارآمد و مؤثر  داشته باشید

تبلیغات یکی از اقداماتی است که می‌تواند کسب‌وکار شما را به‌اوج برساند؛ اما به شرط اینکه درست تبلیغ کنید. قدردانی خوب از مخاطب، پتانسیل تبلیغات مؤثر تر و کارآمدتر را از طریق شخصی‌سازی فراهم می‌کند، باعث افزایش نرخ پاسخ و در نهایت افزایش فروش و بازگشت سرمایه می‌شود.

در نظر داشته باشید که در دنیای مدرن، مشتریان یک برند بزرگترین دارایی و بزرگترین چالش آن هستند.

اهمیت شناخت مخاطب در کسب‌وکار

می‌توانید مسیر خاص خودتان را بشناسید

یکی از مهم‌ترین بخش‌های شناخت مخاطبان، اطلاعات و قدرتی است که به شما می‌دهد تا در برنامه‌های تجاری‌تان پیش بروید. دانستن سن، جنسیت، درآمد، علایق و حتی سطح مهارت‌های تکنولوژیکی، همگی نقش مهمی در شناخت بهترین فروش محصولات شما دارند.

در دنیای امروزی با دسترسی بسیار زیاد به اطلاعات در دستان شما، شناختن مخاطبانتان آسان‌تر از همیشه است. این همچنین به این معنی است که تلاش برای جلب رضایت همه مخاطبان بهترین برنامه عمل شما نخواهد بود. شناخت مخاطبان به شما کمک می‌کند که مسیر خاص خود را بشناسید.

می‌توانید مشتریانتان را راضی نگه دارید

حجم اطلاعاتی که می‌توانید در مورد مخاطبان هدف خود بیاموزید تقریبا پایانی ندارد. این نه تنها به معنای موفقیت در هدف قرار دادن مخاطبان و موفقیت کلی برای کسب‌وکار شماست، بلکه به این معناست که شما فرصتی دارید که به‌گونه‌ای به مشتریان خود کمک کنید که ممکن است قبلا نتوانسته باشید.

همان‌طور که نیازها، نگرانی‌ها و امیدهای مخاطبان خود را می‌دانید، می‌توانید محصول یا محصولات خودتان را مطابق با آن شرایط تنظیم کنید. هرچه محصول شما مشکلی را بهتر حل کند یا زندگی را برای مخاطبان شما آسان‌تر کند، فروش شما بهتر خواهد بود.

شناخت مخاطبان خود به شما این امکان را می‌دهد که به محصولاتی که نیاز دارند نگاه کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که گوش کنید، توجه کنید و سپس آن نیازها را برآورده کنید.

چگونه مخاطب هدف خودتان را شناسایی کنید؟

برای یافتن مخاطبان هدف خود، نگاهی به افرادی بیندازید که قبلا محصولات شما را می‌خریدند یا از خدمات شما استفاده می‌کردند. باید ببینید که این افراد در چه چیزهایی با هم مشترک هستند؟ همچنین به این فکر کنید که "مشتری کامل" شما چه کسی خواهد بود؟

این شخص چه ویژگی‌هایی دارد؟ جنسیت، سن، طبقه، علایق و غیره آن‌ها را تعیین کنید. این کار را با مشتریان فعلی‌تان هم می‌توانید انجام دهید. به یاد داشته باشید که می‌توانید چندین مخاطب هدف داشته باشید. هنگامی که مخاطبان هدف خودتان را مشخص کردید، به فکر راه‌هایی برای هدف قراردادن این نوع افراد باشید. مصرف‌کنندگانی که توضیح می‌دهید آن‌هایی هستند که به کسب‌وکار شما وفادار خواهند بود و اگر بتوانید آن‌ها را پیدا کنید و از کسب‌وکارتان آگاه کنید، دوباره از شما خرید می‌کنند.

اهمیت شناخت مخاطب در کسب‌وکار

اگر فکر می‌کنید که نمی‌توانید شناخت دقیقی از مخاطبان خودتان داشته باشید، می‌توانید از خدمات مجموعه دیباگ بهره‌مند شوید. ما در این مجموعه می‌توانیم برای اهداف‌ شما راه‌حل‌های خلاقانه و منحصربه‌فرد داشته باشیم. ما می‌توانیم به شما کمک کنیم تا مخاطبان هدف خود را مشخص کنید و یک برنامه بازاریابی پر از استراتژی‌ها و تاکتیک‌هایی که آن افراد را هدف قرار می‌دهند، استخراج کنید. برای این منظور حتی می‌توانید دوره مشاوره سازمانی را خریداری کنید. 

وقتی که مخاطبان هدف خودتان را مشخص کردید، باید تصمیم بگیرید که چگونه آن‌ها را هدف قرار دهید. هر مخاطب ترجیحات مختلفی خواهد داشت. مخاطبان در محدوده سنی بالاتر بیشتر به تبلیغات رسانه‌های سنتی نگاه می‌کنند تا تبلیغات دیجیتال یا رسانه‌های اجتماعی. از طرف دیگر، اگر مخاطبان هدف شما جوان‌تر باشند، ممکن است با تبلیغات رسانه‌های اجتماعی بازده سرمایه‌گذاری زیادی را مشاهده کنید. 

به طور خاص برای رسانه‌های اجتماعی، شما همچنین باید پلتفرم‌هایی را انتخاب کنید. فرکانس مخاطبان از فیس‌بوک، اینستاگرام، توییتر، پینترست و غیره بسته به عوامل زیادی می‌تواند متفاوت باشد. این مهم است که هنگام انتخاب مکان برای ارسال محتوای رسانه‌های اجتماعی، در نظر بگیرید که مخاطبان شما چه کسانی هستند و در چه پلتفرم‌هایی فعال خواهند بود.

یادتان باشد که پیام شما هم به مخاطبان شما بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال: کلمات کسب‌وکار شما ممکن است در یک پلت فرم رسانه‌های اجتماعی در مقابل پیام مشابه در یک روزنامه متفاوت باشد. حتی نوع طراحی آرم یا برند شما می‌تواند از این قضیه برگرفته شود. ممکن است بخواهید طراحی برای یک مشتری بالقوه سرگرم‌کننده و پُر جنب‌و‌جوش باشد، در‌حالی‌که می‌خواهید طرحی که برای سایر صاحبان کسب‌وکار محلی، پیچیده و دقیق باشد. همه این تصمیمات به این برمی‌گردد که بفهمید مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند. 

چگونه از جمعیت شناسی مشتریان خود مطلع شوید؟

بررسی برخی از آمارهای جمعیتی آسان خواهد بود، اما برخی دیگر را می‌توانید با کمی جستجو دریابید. اگر مشتری شما به‌صورت آنلاین سفارش خودش را ثبت کرده باشد، در بیشتر موارد یک حساب کاربری ایجاد کرده است که در آن حساب اطلاعات زیر را وارد کرده است: 

  • نام مخاطب
  • سن مخاطب
  • محل سکونت مخاطب هدف
  • اینکه چه محصولی را خریداری کرده‌اند.
  • حتی ممکن است وضعیت تاهل خودشان را هم در این فرم وارد کرده باشند.

اهمیت شناخت مخاطب در کسب‌وکار

اگر آدرس ایمیل آن‌ها را دارید، می‌توانید از آن‌ها در مورد محصولات یا خدمات خودتان نظرسنجی کنید. حتی می‌توانید از طریق ایمیل مواقعی که برای کالاهای خود تخفیف گذاشته‌اید، به آن‌ها اطلاع دهید. اگرهم به شماره تلفن آن‌ها در این فرم دسترسی داشته باشید، می‌توانید از طریق بازاریابی پیامکی با آنان ارتباط داشته باشید.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد اهمیت شناخت مخاطب صحبت کردیم. به طور کلی، درک مخاطبان شما برای هر کمپین بازاریابی دیجیتال ضروری است. با درک اینکه برای چه کسانی بازاریابی می‌کنید، می‌توانید محتوای بهتری ایجاد کنید و موفقیت کمپین‌های خود را بسنجید. بدون این درک، تلاش‌های بازاریابی دیجیتال شما به جای داشتن هدف و جهت، احتمالا هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.

هنگامی که درک مخاطب را توسعه دادید، همه چیزهای دیگر در استراتژی بازاریابی دیجیتال از این نتیجه می‌گیرند. به‌عنوان‌مثال: شما کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی ایجاد می‌کنید، محتوای وب سایت را بهینه می‌کنید، اینفلوئنسرهای مناسب را انتخاب می‌کنید و غیره. اگر نیاز به مشاوره کسب‌وکار دارید یا حتی نمی‌دانید که برای شناخت مخاطبان هدف باید چه اقداماتی را انجام دهید، می‌توانید روی کمک کارشناسان دیباگ حساب کنید. یادتان باشد «دیباگ حال خوب کسب و کار شماست».


ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟