روش‌ها و راهکارهایی برای افزایش وفاداری به برند

وفاداری به برند یعنی وقتی مشتریان برای بارها از شما خرید می‌کنند، اعتقاد دارند که به برند شما مطمئن هستند؛ اگر به این نقطه رسیده‌اید، برنده واقعی بازارتان هستید.
03 آبان 1402
روش‌ها و راهکارهایی برای افزایش وفاداری به برند
مجموعه نویسندگان دیباگ
| هنوز نظری وجود ندارد
/web/image/1623-0b02ab5b/50-brand-loyalty.png
مجموعه نویسندگان دیباگ

آیا چیزی در مورد مفهوم «وفاداری به برند» می‌دانید؟ وقتی مشتریان برای بارها از شما خرید می‌کنند، اعتقاد دارند که به برند شما مطمئن هستند؛ اگر به این نقطه رسیده‌اید، برنده واقعی بازارتان هستید. وقتی محصول دیگری را معرفی می‌کنید، این مشتریان احتمالا اولین نفر در صف خواهند بود و کیفیت محصولات شما برای آنان ثابت شده است. 

یک مثال بارز در این زمینه، کوکاکولا و پپسی است؛ از نظر طعم هیچ فرقی باهم ندارند؛ اما چرا مشتریان کوکاکولا را به پپسی ترجیح می‌دهند؟ این واکنش ربطی به قیمت یا در دسترس بودن ندارد، بلکه همه چیز به احساسات مربوط می‌شود. کسانی که وفاداری به برند بالایی دارند، برند را بر اساس ترجیحات شخصی برتر می‌دانند.

فکر می‌کنیم با این موضوع متوجه شدید که قرار است در این مقاله از دیباگ در مورد وفاداری به برند، حفظ ارزش برند و اهمیت آن برای کسب‌وکارها صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

وفاداری به برند چیست؟

وفاداری به برند یا Brand Loyalty زمانی است که مشتری برند شما را بر رقبای شما ترجیح دهد. مشتریان بدون توجه به راحتی یا قیمت محصولات شما از برند شما خرید می‌کنند و محصولات شما را به دیگران توصیه می‌کنند. همه اینها به کسب و کار شما کمک می‌کند و سود شما را افزایش می‌دهد.

ارزش مورد انتظار برند زمانی است که مشتری تجربیات مثبتی از یک محصول یا خدمات داشته باشد و در نتیجه خریدهای خود را در طول زمان تکرار کند. محصولات با کیفیت بالا، تجربه مشتری استثنایی، خدمات رضایت بخشی به مشتری و ارزش‌های مشترک همه عواملی هستند که بر وفاداری به برند تأثیر می‌گذارند.

وفاداری به برند به دلیل قیمت یا راحتی نیست. وقتی مصرف کنندگان از برندهایی که دوست دارند خرید می‌کنند، از برندهای رقیب نیز اجتناب می‌کنند، حتی اگر آن برندها قیمت‌های بهتری ارائه دهند.

اهمیت وفاداری به برند برای کسب‌وکارها چیست؟

مشتریان وفادار به برند باعث می‌شوند زمانی که همه چیز در حال از هم پاشیدن است، کسب‌وکار شما همچنان پابرجا باشد. در چنین مواقعی مشتریان مدافعان صدای شما هستند. آنها محصول شما را بازاریابی می‌کنند در حالی که برای آن پول می‌پردازند.

تا زمانی که مشتریان وفادار خود را راضی نگه دارید، می‌توانید انتظار حداقل سود تکراری را از پیشنهاد خود داشته باشید. این را می‌توان با مثال زدن کوکاکولا و پپسی ثابت کرد. طبق یک مطالعه، 90.5 درصد از مصرف کنندگان معمولی کوکاکولا و 88.9 درصد از مصرف کنندگان معمولی پپسی به برند مورد علاقه خود وفادار هستند.

انواع وفاداری به برند

مشتریان وفادار شما جامعه‌ای هستند که در هر مرحله، چه تولید و چه بازاریابی، به شما کمک می‌کنند. آنها به شما خواهند گفت که چه چیزی برای کسب‌وکارتان خوب است و چه چیزی باید تغییر یا جایگزین شود. بسیاری از برندها مانند OnePlus و Samsung از این وفاداری جامعه برای بهبود محصولات و تلاش‌های بازاریابی خود استفاده کرده‌اند.

ویژگی‌های وفاداری به برند

ویژگی‌های وفاداری به برند همه به ادراک مربوط می‌شود. نحوه مشاهده مشتریان از برند شما بر میزان وفاداری آنها تأثیر می‌گذارد. اگر برند شما ارزش برند را درک کرده باشد، مشتریان بر این باورند که معامله خوبی با یک محصول با کیفیت دریافت می‌کنند.

 کیفیت برند درک شده به این معنی است که محصول یا خدمات انتظارات مشتری را برآورده کرده است، که منجر به اعتماد درک شده به برند می‌شود، زیرا وقتی مشتریان از یک محصول یا خدمات راضی هستند، به احتمال زیاد دوباره و دوباره آن کالا یا محصول را خریداری می‌کنند.

تفاوت بین وفاداری به برند و وفاداری مشتری چیست؟

ممکن است وفاداری به برند و وفاداری مشتری مترادف به نظر برسد، اما اینطور نیست. وفاداری مشتری بر هزینه‌های مشتری متمرکز است. برای مثال، برندها می‌توانند با ارائه قیمت‌های پایین‌تر، تخفیف‌ها و برنامه‌های پاداش، وفاداری مشتری را ایجاد کنند؛ این به عنوان وفاداری معاملاتی نیز شناخته می‌شود. در سال 2020، یک نظرسنجی در سراسر جهان توسط Statista نشان داد که 62٪ از مشتریان به دلیل قیمت آن‌ها به یک برند وفادار هستند.

در حالی که وفاداری به برند بر ادراک مشتری متمرکز است که می‌تواند وفاداری عاطفی نیز در نظر گرفته شود. مشتریان برند شما را چگونه می‌بینند؟ مشتریان در مورد برند شما چه احساسی دارند؟ وفاداری به برند را می‌توان با خیلی بیشتر از قیمت محصولات مرتبط دانست. همچنین بر اساس این که مشتریان چگونه برند شما را می‌بینند، احساس می‌کنند و ارزش قائل هستند، ایجاد می‌شود. 

در همان نظرسنجی جهانی Statista، 57٪ از مشتریان بر اساس خدمات مشتری به یک برند وفاداری داشتند و 54٪ بر اساس ارائه محصول یا خدمات احساس وفاداری داشتند.

حفظ ارزش برند

انواع وفاداری به برند

وفاداری به برند دارای انواع مختلفی است که معمولا کسب‌وکار باتوجه به خواسته و نیازشان از هرکدام از این انواع وفاداری به برند استفاده می‌کنند:

وفاداری کاذب

برخی از مشتریان تا زمانی که سایر نیازهای آنها از نظر قیمت و یا راحتی برآورده می‌شود نسبت به برندی که می‌خرند، بی‌تفاوت هستند؛ یعنی ممکن است به هر دلیلی برند شما را کنار بگذارند و از رقبای شما خرید کنند.

این افراد برند را به عنوان یک کالا در نظر می‌گیرند و تا زمانی که شما در دسترس باشید یا محصولاتی را در حد بودجه خود ارائه دهید، محصولات شما را خریداری می‌کنند. با این حال، اگر پیشنهاد بهتری داشته باشند، به سمت آن می‌روند.

وفاداری پنهان

وفاداری پنهان از خریدهای مکرر همراه با نوعی دلبستگی ناشی می‌شود. اینها مشتریانی هستند که برند شما را از روی عادت می‌خرند. آنها کسانی هستند که «چون ما همیشه از آن استفاده کرده‌ایم»، «چون همیشه از اینجا خرید می‌کنیم» یا «چون راحت است» را دنبال می‌کنند. عوامل موقعیتی محرک‌های اصلی در این شکل از وفاداری هستند زیرا کاربران واقعا نمی‌توانند برند را از دیگران متمایز کنند. یک مثال می‌تواند مردی باشد که هر روز ماشین خود را به همان پمپ بنزین می‌برد زیرا همیشه همین کار را کرده است، حتی اگر پمپ بنزین‌های جدیدی در همان مسیر وجود دارد.

وفاداری واقعی

این بارزترین نوع وفاداری به برند است و مشتریان با نگرش مثبت و تمایل شدید از شما خرید می‌کنند و هر اتفاقی هم بیفتد باز هم شما و برند شما را کنار نخواهند گذاشت و به شما وفادار هستند. این گروه بهترین و سودآورین مشتریان شما هستند و باید سعی کنید انتظاراتشان را برآورده کنید.

مثالی از وفاداری به برند برخی از کسب‌وکارها...

اپل

اپل در میان برندهایی است که بیشترین مشتریان وفادار به برند را دارد. بر اساس نظرسنجی مورگان استنلی، 92 درصد از کاربران آیفون "تا حدودی" یا "بسیار محتمل" هستند که گوشی خود را در 12 ماه آینده برای خرید آیفون دیگری ارتقا دهند. این شرکت به‌طور هوشمندانه مزایا و چشم‌انداز متفاوت (iOS) را با استراتژی‌های بازاریابی و قیمت‌گذاری ممتاز ترکیب می‌کند تا آن را برای افراد پردرآمد شهری که دوست دارند خود را از انبوه دارندگان اندروید متمایز کنند، جذاب کند.

ارزش مورد انتظار برند

استارباکس

استارباکس یکی دیگر از برندگان در مورد وفاداری به برند است. این شرکت از برنامه‌های هوشمند وفاداری مشتری برای وفاداری مشتریان به برند خود استفاده می‌کند. استفاده از برنامه My Starbucks Rewards که به مشتریان جوایز نوشیدنی یا غذای رایگان بر اساس تعداد ستاره‌های کسب شده می‌دهد، یک استراتژی عالی برای است. سایر استراتژی‌های هوشمند شامل چشم‌انداز و قیمت گذاری برتر، مشارکت‌های استراتژیک و ...است که باعث می‌شود مشتریان به ارتباط خود با شرکت افتخار کنند.

نایک

نایک یکی از وفادارترین پایگاه‌های مشتریان در جهان را دارد. این شرکت در ارتباط با ورزشکارانی که الهام بخش مخاطبان هدف خود هستند، برتری دارد.

به عنوان مثال، مایکل جردن، فوق ستاره بسکتبال، چنان مشهور بود که ورزشکاران جوان فکر می‌کردند کفش‌های او در موفقیت او نقش داشته است. در نتیجه، ده‌ها سلبریتی دیگر نایک را تایید می‌کنند. وفاداری به برند این شرکت بیشتر بر اساس تصویر است تا کیفیت، و آن را به یکی از بهترین نمونه‌های وفاداری به برند تبدیل می‌کند.

ایجاد وفاداری به برند

برای ایجاد اعتماد مشتری و ایجاد وفاداری به برند، باید یک تجربه مثبت به مشتری ارائه دهید. یک نظرسنجی Edelman گزارش می‌دهد که 67٪ از مشتریان می‌گویند که باید به برندی که پشت یک خدمات یا محصول قرار دارد اعتماد کنند. داشتن شهرت خوب کافی نیست.

جالب است بدانید که که کمتر از یک ثانیه طول می‌کشد تا یک مشتری پس از مشاهده وب سایت شما درباره برند شما نظر بدهد. بنابراین روشی که کسب و کار خود را ارائه می‌کنید در تأثیرگذاری بر احساس ارتباط مشتریان با برند شما بسیار مهم است.

  • تلاش برای تولید محصولات با کیفیت بالا و ثابت ماندن برای جلوگیری از بازگشت مشتریان به برندهایی که می‌دانند می‌توانند به آنها اعتماد کنند.
  • از طریق رسانه‌های اجتماعی با مشتریان هدف خود در تماس باشید و به طور مداوم آنها را در مورد هر گونه پیشرفت جدید در شرکت خود و انتظارات آینده آگاه کنید.
  • به جای اینکه بخواهید به همه بفروشید، کسب و کار خود را با مشتریانی که مشتاق برند هستند راه اندازی کنید.
  • یک برنامه وفاداری برای پاداش دادن به مشتریان وفادار با تخفیف و اطمینان از خدمات عالی به مشتریان برای هر خرید تکراری که انجام می‌دهند، در نظر بگیرید.

وفاداری به برند

سخن پایانی

وفاداری به برند باعث تحول در کسب‌وکار شما و حتی سودآوری شرکتتان خواهد شد. مشتریان واقعی که به برند شما وفادار باشند، در هرصورتی شما را کنار نخواهند گذاشت و همیشه بارها و بارها کالا و محصولاتتان را خریداری می‌کنند. یک مشتری وفادار علاقه‌ای به آزمایش گزینه‌های رقبای شما ندارد؛ زیرا آن‌ها از قبل احساس می‌کنند که محصول شما کاملا نیازهای آنها را برآورده می‌کند. 

ما اینجا در دیباگ هستیم تا شما را در مورد، یکپارچگی کسب و کار، نرم افزار اودو وحتی برندینگ آگاه کنیم تا بتوانید وفاداری به برندتان را ایجاد و همیشه مشتریان ثابت خودتان را داشته باشید. یادتان باشد که برای ایجاد وفاداری به برند، باید استراتژی و اهداف برند خود را برای بهبود روابط با مشتری بسازید. در نتیجه، مشتریان وفادار به دست خواهید آورد و درآمد را افزایش خواهید داد.

روش‌ها و راهکارهایی برای افزایش وفاداری به برند
مجموعه نویسندگان دیباگ 03 آبان 1402

ارسال دیدگاه

Sign in to leave a comment

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟