راهنمای جامع گزارشات مالی حسابداری: انواع، فرایند تهیه آسان و خودکار این گزارشات به همراه مزایا

در این مقاله، با تنوع انواع گزارشات مالی آشنا شده و روش‌هایی برای تهیه آسان و حتی خودکار آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم، همراه با مزایای بی‌نهایت این فرآیند.
13 اسفند 1402
نرگس نصیری پور
| 1 توضیح

آیا هنوز هم در مورد راه‌اندازی یک سیستم جامع که انواع گزارشات مالی حسابداری را برای شما ارائه دهد فکر می‌کنید؟ اگر صاحب یک کسب‌وکار هستید به خوبی می‌دانید که موفقیت تنها زمانی معنا دارد که با ارقام قابل اندازه‌گیری و مقایسه باشد و بتوان توسط نمودارها به طور دقیق نشان داد. گزارشات مالی حسابداری یکی از مهمترین بخش‌های این فرآیند محسوب می‌شود. گزارشات مالی حسابداری با ارائه سنجش میزان موفقیت کسب‌وکار و تشخیص نقاط عطف به شما در اخذ تصمیم گیری‌های آینده و ماندن در مسیر اهداف کمک می‌کند.

انواع گزارشات مالی مدیریتی اطلاعات مفیدی را در مورد مشاغل ارائه می‌دهد که برای سرمایه‌گذاران و سایر کاربران برای اخذ تصمیمات بلند مدت مفید است. به منظور تهیه آسان و خودکار این گزارشات خوشبختانه نرم‌افزارهای خوبی در بازار موجود است. نرم افزار اودو یکی از این نرم افزارها که جهت ارائه سریع گزارشات مالی و انواع صورتهای مالی جدید می‌توانید از آن استفاده کنید. 

گزارش حسابداری چیست؟

گزارش‌گیری مالی فرآیند مستندسازی و اطلاع رسانی فعالیت‌ها و عملکردهای مالی در دوره زمانی خاصی است و معمولاً در بازه زمانی سه ماهه یا سالیانه ارائه می‌شود. کسب‌وکارها از گزارشات مالی حسابداری برای سازماندهی داده‌های حسابداری و گزارش وضعیت مالی شرکت استفاده می‌کنند. گزارش‌های مالی همچنین در پیش بینی سودآوری، موقعیت و رشد صنعت در آینده ضروری است و بسیاری از گزارش‌های مالی برای بررسی به صورت عمومی ‌در دسترس است.

گزارشات حسابداری

مزایای تهیه انواع گزارشات مالی حسابداری

در حالی که تهیه انواع گزارشات مالی حسابداری می‌تواند منجر به کارهایی اضافه شود، اما انواع گزارشات مالی حسابداری مزایای بیشماری را برای کسب‌وکارها ارائه می‌دهند که عبارتند از:

·  مدیریت بهینه بدهی‌ها

·  ارائه بینش و ردیابی در زمان واقعی برای اخذ تصمیمات تجاری سریع

·  شناسایی و پیش بینی روند کسب‌وکار

·  مدیریت بدهی‌ها و کنترل آنها را دارایی‌ها

·  بینش و تحلیل جریان نقدی

·  ارائه اطلاعات مفید به سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان فعلی و بالقوه

·  نظارت و کنترل داخلی برای جلوگیری از فعالیت‌های کلاهبرداری و تقلب

برای دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت در زمینه استقرار Odoo برای سازمان شما، با ما تماس بگیرید.

انواع گزارشات مالی

اگر شما صاحب یک کسب‌وکار باشید به طور حتم بسته به نیازها و اهداف خاص خود احتمالاً از قالب‌های مختلف گزارشات مالی حسابداری که توسط نرم افزارهای حسابداری از جمله ماژول حسابداری اودو ارائه می‌شوند استفاده می‌کنید. از جمله رایج‌ترین و مهمترین انواع صورت‌های مالی جدید عبارتند از:

ترازنامه

ترازنامه را به عنوان تصویری از سلامت مالی کسب‌وکار خود در دوره‌های زمانی مشخصی در نظر داشته باشید. این نوع از گزارشات مالی حسابداری یکی از ضروری‌ترین گزارش‌های مالی محسوب می‌شوند. چرا که ترازنامه به وضوح حقوق صاحبان سهام و کسب وکار شما را نشان می‌دهند و یک چشم انداز کلی و روشن در مورد وضعیت مالی کسب‌وکار شما را ارائه می‌دهند. ترازنامه دارایی‌ها، بدهی‌های جاری و غیر جاری را به صورت دسته بندی شده از یکدیگر متمایز و مشخص می‌کنند. عناصر تشکیل دهنده این نوع گزارش مالی عبارتند از:

·   دارایی‌های نقدی شامل وجه نقد، گواهی سپرده، اوراق بهادار کوتاه مدت و اسناد خزانه

·   دارایی‌های جاری شامل حساب‌های دریافتنی، موجودی، دارایی‌های ثابت و هزینه‌های پیش پرداخت

·  بدهی‌های جاری شامل بدهی‌های کوتاه مدت و بلند مدت، حساب‌های پرداختنی، دستمزدهای پرداختنی و سود سهام، هزینه‌های مالیاتی و پیش پرداخت‌های مشتریان

·  میزان حقوق سهام و مالک مانند درآمد انباشته، سود سهام قابل دریافت، سود سرمایه و سهام

مفهوم صورتحساب الکترونیکی مالیاتی + موارد مهم در آن  

آیا همیشه از پیچیدگی‌های مالیاتی  گریزانده می‌شوید؟ آیا ارسال صورتحسابهای مالیاتی به شکل سنتی برای شما یک دغدغه است؟ ما در این مقاله به تمامی این دغدغه ها پاسخ می دهیم. پس حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


گزارشات درآمد

گزارشات درآمد که گاهی اوقات به آن گزارشات سود و زیان نیز گفته می‌شود یکی از انواع گزارشات مالی حسابداری است که به شما کمک می‌کند تا اطلاعاتی در مورد درآمدها، هزینه‌ها، سود و زیان شرکت خود در یک دوره زمانی مشخص کسب کنید. برخلاف ترازنامه، که اطلاعاتی در مورد وضعیت مالی شرکت در یک دوره زمانی مشخص ارائه می‌دهد صورت حساب سود و زیان تغییرات در حقوق صاحبان سهام که در طول یک دوره سه ماهه یا سالیانه رخ داده است را به صورت خلاصه ارائه می‌دهد. از آنجایی که این گزارش بر فعالیت‌های سودآور متمرکز است، برای سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان ابزار بسیار مفیدی خواهد بود. از جمله عناصر تشکیل دهنده این نوع صورت حساب مالی عبارتند از:

·  درآمد عملیاتی که برای فروش محصولات یا خدمات مورد محاسبه قرار می‌گیرند

·  درآمد خالص و ناخالص، از جمله درآمد کل فروش و باقی مانده درآمد پس از کسر هزینه‌ها

·   در آمد غیر عملیاتی ناشی از بهره تعلق گرفته، بازده سرمایه گذاری، پرداخت حق امتیاز، سود سرمایه

·  هزینه‌های اولیه، از جمله بهای تمام شده کالاهای فروخته شده، استهلاک، فروش، هزینه‌های عمومی ‌و اداری

·  هزینه‌های ثانویه، مانند بدهی یا بهره وام، از دست دادن دارایی و سرمایه

گزارشات درآمد

گزارش گردش پول نقد

این نوع گزارش مالی حسابداری برای تحلیل اینکه یک کسب‌وکار چقدر پول نقد کسب کرده است و این پول‌ها در کجا خرج شده است استفاده می‌شود. این نوع گزارش‌های مالی حسابداری تغییرات وجه نقد در طول یک دوره را نشان می‌دهد. و اغلب توسط صاحبان کسب‌وکار که می‌خواهند بینشی در مورد ورشکستگی و نقدینگی کسب‌وکار خود داشته باشند استفاده می‌شود. از گزارش گردش پول نقد می‌توان برای ردیابی و مدیریت هزینه‌ها و همچنین تضمین وام‌ها و سایر بودجه‌ها استفاده کرد.

از جمله عناصر کلیدی این نوع گزارش مالی حسابداری عبارتند از:

·  فعالیت‌های عملیاتی، از جمله حساب‌های دریافتنی و پرداختنی، موجودی‌ها، دستمزدها، مالیات بر درآمد و دریافت‌های نقدی

·  فعالیت‌های سرمایه گذاری اولیه، از جمله ایجاد و استفاده از درآمدهای سرمایه گذاری، فروش دارایی‌ها، وام یا اعتبارات صادر شده

·   فعالیت‌های سرمایه گذاری ثانویه، از جمله خرید تجهیزات، فضای اداری یا دارایی‌های دیگر

·   فعالیت‌های تأمین مالی، از جمله باز خرید سهام، سود قابل پرداخت، باز پرداخت و انتشار بدهی، وجه نقد سرمایه گذاران و پرداخت‌های نقدی سهامداران

گزارشات حقوق صاحبان سهام

این نوع گزارش برای کمک به صاحبان کسب‌وکارها برای ردیابی هر گونه تغییر در سود انباشته شده پس از انتشار سود سهام برای سهامداران در نظر گرفته شده است. هدف این نوع گزارش مالی حسابداری ردیابی تغییرات در حساب‌های سهامداران در طول یک دوره سرمایه‌گذاری است. این نوع گزارش‌گیری برای ارائه بینش به افرادی که از یک کسب‌وکار حمایت مالی می‌کنند بسیار مفید است. از جمله عناصر کلیدی گزارشات حقوق صاحبان سهام عبارتند از:

·   فروش و باز خرید سهام‌های رایج و ممتاز

·   سهام خزانه خریداری شده، منهای هر گونه اوراق خزانه‌داری مجدد منتشر شده در طول دوره گزارش‌گیری

·   سود انباشته پس از کسر سود سهام و زیان

·  درآمد انباشته، از جمله درآمدهای حاصل از عایدی سرمایه محقق نشده منهای زیان سرمایه

دارایی چیست و انواع دارایی کدام‌اند؟

دارایی، از ثروت مالی گرفته تا ارزش‌های نامشهود، محور منافع اقتصادی است. این مقاله بررسی ژرفی از مفهوم دارایی و انواع آن ارائه می‌دهد. جذابیت شگفت‌انگیز دنیای دارایی را از دست ندهید. پس حتما این مقاله را بخوانید.

همین الان بخون!!


یادداشت‌های گزارشات مالی

یادداشت‌های صورت‌های مالی به سایر یادداشت‌ها و اطلاعات ارائه شده در کنار صورت‌های مالی اشاره دارد. این یادداشت‌ها به افراد کمک می‌کنند تا اطلاعات ارائه شده در گزارشات مالی به درک و فهم بهتر گزارشات کمک می کند.

اهمیت گزارش مالی

گزارش‌گیری مالی به مدیران کمک می‌کند تا رویدادها و معاملات مهم تجاری و همچنین موفقیت‌های گذشته و انتظارات آتی کسب‌وکار را به راحتی با یکدیگر در میان بگذارند و بتوانند تصمیماتی مبتنی بر اطلاعات حقیقی و شفاف را اتخاذ کنند. از جمله دلایل دیگری که اهمیت گزارش مالی برای یک کسب‌وکار را روشن می‌کند شامل:

·    اطمینان از رعایت مالیات

·   نمایش وضعیت مالی به سرمایه گذاران بالقوه

·   ارزیابی عملیات در مقیاس دوره‌های زمانی طولانی‌تر

·   بررسی و تحلیل جریان‌های نقدی

·   بررسی و توزیع اطلاعات در مورد حقوق صاحبان سهام

·   برای برنامه ریزی و پیش بینی کسب‌وکار کمک می‌کند

·  خطاهای گزارش‌گیری مالی را کاهش می‌دهد

حسابداری در سازمان

محدودیت‌ صورت‌های مالی حسابداری

اگرچه صورت‌های مالی حسابداری حاوی اطلاعات ارزشمندی از وضعیت مالی یک کسب‌وکار هستند. اما اگر تفسیرهای متفاوتی از این گزارشات صورت بگیرد، نتایج متفاوتی نیز در پی خواهد داشت. از دیگر محدودیت‌هایی که گزارشات مالی حسابداری را به چالش می‌کشد عبارتند از:

داده‌های تاریخی: صورت حساب‌های مالی براساس بهای تمام شده در تاریخ‌های گذشته تهیه می‌شوند. از آنجایی که ارزش دارایی‌ها در حال تغییر است، صورت‌های مالی نشان دهنده وضعیت فعلی بازار نیست.

عدم شفافیت: حسابداری براساس قراردادهای خاصی انجام می‌شود. گزارش‌های مالی حسابداری اغلب هزینه تمام نشده و یا مستهلک نشده را منعکس نمی‌کنند.

اطلاعات کلی: صورت‌های مالی همواره نمایش دهنده اطلاعات کلی هستند و اطلاعات جزئی در آن نمایش داده نمی‌شود.

اطلاعات مفقود شده: ترازنامه اطلاعات مربوط به از دست دادن بازارها و فسخ قراردادها را که بر شرکت تأثیر می‌گذارد را نشان نمی‌دهد.

فاقد اطلاعات کیفی: صورت‌های مالی فقط حاوی اطلاعات مالی هستند، اما اطلاعات کیفی مانند روابط کاری، روابط صنعتی و کیفیت کار و... را شامل نمی‌شود.

در نهایت، اگر می‌خواهید تا همه این محدودیت‌ها را پشت سر گذاشته و همواره اطلاعاتی دقیق، شفاف و به روز را در اختیار داشته باشید، توصیه ما استفاده از ماژول حسابداری اودو است که تنها با چند کلیک ساده می‌توانید انواع گزارشات مالی مدیریتی مانند گزارش‌های مالیاتی، ترازنامه، صورت حساب سود و زیان همراه با گروه بندی و طرح بندی‌های خاص را دریافت کنید.

در کنار رشد خود، بهتر است بدانید...

خیلی از کارها از توان شما خارج است. پیشنهاد می‌کنیم قابلیت‌های نرم‌افزار اودو را یاد بگیرید:

همین الان کلیک کن



ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟