آیا در مورد حسابداری انبار چیزی شنیده‌اید؟ مهمترین بحث در سازمان و حسابداری!

حسابداری انبار، جادویی مالی که جلوه‌ی مخفی ذخایر فیزیکی را نمایان می‌کند. محوریت در تعیین ارزش مالی موجودی انبار، راز پشت پرده کسب و کار.
20 دی 1402
آیا در مورد حسابداری انبار چیزی شنیده‌اید؟ مهمترین بحث در سازمان و حسابداری!
مجموعه نویسندگان دیباگ
| 1 توضیح
/web/image/13729-5cfeb6fb/%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%A8%D8%A7%D8%B1.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

حسابداری انبار یکی از مهم‌ترین ملزومات در شرکت یا کارخانه‌هایی است که محصولات فیزیکی دارند. در اصل این نوع حسابداری تعیین ارزش مالی موجودی انبار است. در این مقاله از دیباگ می‌خواهیم در این مورد صحبت کنیم. 

اگر مایل هستید، در این باره بدانید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا حسابداری انبار و اهمیت آن را برای کسب و کار خود بشناسید. 

حسابداری انبار چیست؟

حسابداری انبار یا Store accounting یکی از شاخص‌های حسابداری است که برای تعیین موجودی انبار در نظر گرفته می‌شود. همان‌طور که از اسم آن مشخص است، با کمک حسابداری انبار می‌توان فرآیندها و اقدامات مربوط به حسابداری وارزش‌های موجودی انبار را تعیین کرد.

در فرآیندهای حسابداری انبار باید یک موجودی از تمامی کالا و خدمات انبار داشت. حسابداری انبار باید حداقل سالی یکبار انجام شود؛ اما در برخی از شرکت‌ها، این کار با توجه به دوره مالی هر شرکت یا سازمان متفاوت است. 

پس نمی‌توان به قطعیت گفت که هر شرکتی به چه مقدار حسابداری انبار در طول سال نیاز دارد. 

حسابداری انبار به دلائل زیر مهم است:

  • کاهش هزینه‌های مربوط به نگهداری موجودی در انبار
  • تسهیل و آسان‌تر شدن عملیات حسابداری
  • افزایش دقت کنترل موجودی
  • شناسایی ارزش و مبلغ موجودی‌های انبار
  • و...

سال مالی (دوره مالی) چیست؟

این بحث، یکی از پایه‌ترین مباحثی است که هر حسابداری باید آن را بداند. برای همین اگر حسابداری را تازه شروع کردید یا با این مفهوم آشنا نیستید، همین الان کلیک کنید:

همین الان بخون!


حسابداری موجودی چیست؟

حسابداری موجودی یکی از مهم‌ترین مواردی است که سازمان‌ها باید به آن دقت داشته باشند. در حسابداری موجودی باید تصویر دقیقی از تمامی کالاها و خدمات موجود در انبار داشت. 

چه کالاهایی که باید فروخته شوند و چه کالاهایی که هنوز به فروش نرسیده‌اند.در اصل با این نوع حسابداری می‌توانید تصویر دقیق و شفافی از موجودی انبار خودتان داشته باشید.

حسابداری انبار

کارربرد حسابداری انبار

کاربرد حسابداری انبار را می‌توان در جدول زیر خلاصه کرد:

  • تعیین ارزش مالی موجودی‌های انبار
  • آسان‌تر کردن عملیات حسابداری
  • کنترل موجودی انبار
  • جلوگیری از هرگونه عدم مطابقت نیاز با مقدار موجودی
  • برآورد زیان مالی در صورت وارد شدن خسارت
  • عدم کمبود محصول یا خالی ماندن انبار
  • صدور قبض انبار

کلیدواژه‌های مهم حسابداری موجودی انبار 

در حسابداری انبار از کلیدواژهای مشخصی استفاده می‌شود که برای راحت‌تر آشنا شدن شما با این مفاهیم، ما آن‌ها را در قالب یک جدول ارائه می‌دهیم.

بهای تمام شده کالای فروخته شده (COGS)

تمامی هزینه‌های مربوط به فرآیند تولید یک کسب و کار

موجودی انتهای دوره(EI)

فروش کل موجودی در پایان هر دور حسابداری

بهای تمام شده کالای فروخته شده به شما کمک می‌کند که بتوانید مزیان سود ناخالص شرکت را تعیین کنید. 

مثلا: اگر شما کالایی را به قیمت 50 دلار بفروشید و بهای تمام شده کالای فروخته شده 30 دلار باشد، سود ناخالص شما 20 دلار است.

در مورد موجودی انتهای دوره (EI) باید هر موجودی فروخته نشده به دارایی تبدیل و ارزش گذاری شود. 

قدرت نرم‌افزار حسابداری یکپارچه

تغییر، همیشه سختی بوده اما بعضی از این تغییرات برای افزایش سرعت در کارهای شما لازمه مثل انتقال از حسابداری سنتی به حسابداری مدرن.

همین الان بخون!


روش های حسابداری انبار

برای حسابداری انبار می‌توان از 4 روش اصلی استفاده کرد. برای محاسبه دقیق و ثبت ارزش موجودی در هرسال ، می‌توانید یکی از این روش‌ها را انتخاب و به آن پایبند باشید.

1- روش شناسایی ویژه

از این روش معمولا برای شناسی اقلام بزرگ استفاده می‌شود و به کمک آن می‌توان هر هر کالای موجود در انبار شما از زمان انبارش تا زمان فروش ردیابی کرد. در این روش شما می‌توانید هریک از محصولات را با تگ RFID یا شماره سریال مخصوص به خود ردیابی کنید. دقت ارزیابی موجودها در روش شناسایی ویژه بالاست.

2- روش فایفو (FIFO)

روش FIFO که به عنوان تکنیک مدیریت موجودی اولین ورود، اولین خروج نیز شناخته می‌شود، در واقع ارزیابی کالا را در زمات اولین ورود و اولین خروج انجام می‌شود. 

این تکنیک بیشتر برای این منظور است که بتوان اول از همه کالاهای قدیمی را فروخت و بعد به فکر فروش کالاهای جدید بود. اگر کسب و کار شما به صورتی است که کالاها و موجودی‌های فاسدشدنی دارید، این روش بهترین گزینه برای شماست. 

3- روش لایفو (LIFO)

مبنای این روش به این صورت است که که آخرین کالایی که وارد انبار می‌شود، اولین کالایی خواهد بود که از خارج می‌شود. به این ترتیب در پایان یک دوره حسابداری، موجودی باقیمانده قدیمی‌ترین کالای خریداری شده خواهد بود. 

این روش مزایای زیادی دارد و بسیاری از کسب‌وکارها برای فروش کالاهای قدیمی خودشان از این روش استفاده می‌کنند. 

حسابدار

4- روش میانگین موزون (Weighted Average Method)

این روش یک روش متفاوت از سایر روش‌های گفته شده است و ارزش کلی موجودی بر اساس میانگین بهای تمام شده اقلام خریداری و فروخته شده در یک دوره حسابداری معین تعیین می‌شود. برای کسب و کارهایی که در یک بازه زمانی معین با نوسانات قیمت نامنظم سرو کار دارند، این گزینه روش خوبی نیست. 

در نظر داشته باشید که هرکدام از این روش‌ها معایب و مزایای خاص خودشان را دارند که باید متناسب با نیاز و کسب و کار خودتان یک روش را انتخاب کنید. 

نرم‌افزار اودو چیه؟

اودو، نرم افزار مدیریت سازمان یکپارچه است که تمام آنچه یک کسب‌و کار به آن نیاز داشته باشد را در خود دارد و تمام این ماژول‌ها با یکدیگر در ارتباطند. این ارتباط باعث افزایش سرعت و کاهش هزینه 30 درصدی در فرایند کسب و کار می‌شود. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید:

همین الان بخون!


انواع اسناد در حسابداری انبار 

یکی از بهترین راهکارهای برای موجودی و حسابداری انبار در اصل استفاده از یک نرم افزار است که بتواند این کار را به بهترین شکل انجام دهد. نرم افزار اودو و یکی از بهترین نرم‌افزارها در این زمینه است که می‌توانید با کمک آن تمامی عملیات‌های انبارداری را به بهترین شکل انجام می‌دهد. 

ارتباط بین فرآیندهای گوناگون انبار با این نرم افزار با انعطاف‌پذیری بیشتری انجام می‌شود. بسیاری از عملیات‌ها مانند مدیریت موجودی، ثبت ورود و خروج کالا، قیمت‌‌گذاری و... همگی به بهترین شکل با این نرم افزار قابل انجام هستند. 

سخن پایانی

همان‌طور که گفته شد، حسابداری انبار یک راهکار فرآیند محور برای مدیریت موجودی کالا و خدمات در انبار است که باعث می‌شود بتوان انبارداری را به بهترین شکل مدیریت کرد. 

به کمک این سیستم فعالیت‌های مربوط به انبارداری یک سازمان برای کارکنان ساده‌تر و راحت‌تر خواهد شد و حتی ارتباط بین فرآیندهای مختلف انبار هم به بهترین شکل انجام می‌شود.

امیدواریم در این مقاله به تمامی سوالات شما در مورد حسابداری انبار پاسخ داده باشیم. نظر شما در این زمینه چیست؟ آیا اطلاعاتی یا تجربه‌ای در زمینه حسابداری انبار دارید؟ اگر این‌طور است اطلاعات و تجربیات خودتان را با ما و همراهان دیباگ در میان بگذارید. 

در نظر داشته باشید که ماژول حسابداری اودو بهترین گزینه برای حسابداری انبار است. اگر می‌خواهید در مورد این نرم‌افزار اطلاعاتی کسب کنید، می‌توانید با کارشناسان دیباگ در تماس باشید.

چطور اکانت رسمی و فارسی‌سازی شده اودو را دریافت کنم؟

دیباگ، پارتنر رسمی اودو است که این نرم‌افزار را بومی‌سازی و فارسی‌سازی کرده است تا کاربران بتوانند بصورت کاملا رسمی و با لایسنس رسمی Odoo، با این نرم‌افزار یکپارچه کار کنند. برای دیدن قابلیت‌های بیشتر و دریافت مشاوره کلیک کنید:

همین الان بخون!


ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟