اهمیت کنترل موجودی انبار؛ انواع روش‌های مختلف برای بهبود انبار

با کنترل موجودی انبار، به تضمین بهینه سازی تأمین و مدیریت اثربخش مواد اولیه و کالاها پرداخته، که میزان عرضه را بهبود می‌بخشد.
10 دی 1402
اهمیت کنترل موجودی انبار؛ انواع روش‌های مختلف برای بهبود انبار
مجموعه نویسندگان دیباگ
| No comments yet
/web/image/1726-5a227848/%D8%A7%D9%86%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

کنترل موجودی انبار، فرآیند حصول اطمینان از میزان مناسب عرضه، مواد اولیه و کالاهای ذخیره شده در شرکت شما است. 

در این مقاله از دیباگ قرار است در مورد این موضوع که کنترل موجودی انبار چیست صحبت کنیم. در انتهای مقاله به روش‌هایی برای کنترل موجودی انبار اشاره خواهیم داشت. روش سوم برای مدیران و صاحبان فروشگاه‌های است، پیشنهاد می‌کنیم آن را از دست ندهید.

کنترل موجودی چیست؟

کنترل موجودی شامل رویه‌ها و سیستم‌هایی برای مدیریت اقلام موجودی، مواد خام و کالا در یک شرکت است. این حرکت کالاها را برای محاسبه سطح موجودی که باید برای اطمینان از عرضه کافی برای فروش حفظ کنید، ردیابی می‌کند. 

یک سیستم خوب کنترل سهام برای تضمین محصولات مناسب در زمان مناسب برای برآوردن تقاضای مشتری و به حداکثر رساندن سود ضروری است. 

کنترل مناسب انبار به شما کمک می‌کند تا تقاضای مشتری را برآورده و هزینه‌های ذخیره‌سازی را بهینه کنید. 

برای ساده کردن کنترل موجودی فروشگاه خود، به فرآیند و نرم‌افزار مدیریت فروشگاه مناسب برای راه‌اندازی زنجیره تامین خود نیاز دارید.

اهمیت کنترل موجودی

کنترل موجودی نقش کلیدی در سیستم مدیریت موجودی دارد. این شامل فرآیندهای انبارداری و تولید زیر است:

  • ردیابی کالا در حین انتقال بین انبارها یا فروشگاه‌ها
  • ثبت جزئیات محصول
  • نظارت بر شرایط فروشگاه
  • انجام سفارشات مشتری با موجودی موجود
  • پیاده‌سازی اسکنر بارکد برای کنترل SKU
  • ایجاد سفارش خرید

هدف از کنترل موجودی، به حداقل رساندن هزینه‌های نگهداری و جلوگیری از اضافه و کم موجودی است. این به شما امکان می‌دهد بدانید چه زمانی باید موجودی خود را دوباره پر کنید، اقلام قدیمی را فشار دهید و محصولات جدید بخرید. 

علاوه بر این، موجودی به خوبی مدیریت شده، فضای انبار و سرمایه موجود در سهام شما را آزاد می‌کند و از موجودی منسوخ که می‌تواند به جریان نقدی شما آسیب برساند، جلوگیری می‌کند.

کنترل موجودی چیست

این در حالی است که خیلی از شرکت‌ها اهمیت کنترل موجودی و برنامه‌ریزی کالا را به خوبی درک می‌دانند؛ درحالی که خیلی از شرکت‌های دیگر اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند و به کسب و کار خود آسیب می‌رسانند.

به‌عنوان‌مثال، اگر صاحب یک فروشگاه خرده‌فروشی لوازم آرایشی هستید، ممکن است مقدار زیادی لوازم آرایش، اقلام مراقبت از پوست، محصولات مو و غیره را نگه دارید. 

کنترل موجودی‌ها مانند ردیابی سطح موجودی و نمایش محصولات کافی در قفسه‌ها بسیار مهم است. 

همچنین به شما کمک می‌کند خریدهای بهتری برنامه‌ریزی کنید و هزینه‌های نگهداری موجودی گسترده را کاهش دهید.

اگر کنترل موجودی انبارها به شکل درستی انجام شوند، شرکت‌ها از دارایی، گزارش‌های مالی و حساب‌های خود به صورت کامل مطلع هستند. این کار می‌تواند از مشکلاتی مانند خالی شدن ناگهانی انبار جلوگیری کند.

فرآیند کنترل موجودی چگونه است؟

اقدامات و تکنیک‌هایی که برای سازماندهی موجودی انبارها استفاده می‌شود، در اصل همان فرآیند کنترل موجودی است. 

در واقع بسیاری از شرکت‌ها از شاخص‌های کلیدی به خصوصی برای این فرآیند استفاده می‌کنند. به طور کلی برای انجام این فرآیند،؛ موجودی شرکت‌ها باید به 3 دسته اصلی تقسیم شود:

  • موجودی احتیاطی
  • موجودی‌های تکمیلی
  • موجودی‌های اضافی یا منقضی شده

در واقع با این تقسیم بندی می‌توانید فرآیند سفارش تا تحویل (OTD) را ارزیابی کنید و نگاه کلی به عملکرد شرکت خودتان داشته باشید. اگر می‌خواهید خدمات بهتری به مشتریان خودتان ارائه دهید، باید بدانید که این فرآیندها چگونه بهترین تاثیر را روی خدمات‌دهی شما دارند. 

کنترل موجودی کاربردی

پارامترهای مهم در موجودی کنترل انبار کدام‌اند؟

در ادامه در مورد موارد مهم در کنترل موجودی صحبت خواهیم کرد.

1- مواد خام

مواد اولیه برای تولید یک جزء محصول یا محصولات نهایی استفاده می‌شود. برای دسترسی آسان و سریع می‌توانید مواد خام را از یک تامین‌کننده دریافت کنید یا خودتان آنها را بسازید. 

سپس مواد خام به دارایی‌های موجودی شما تبدیل می‌شوند و باید در انبار شما ذخیره شوند. نمونه‌هایی از مواد اولیه عبارتند از:

  • آرد برای تولید نان برای نانوایی‌ها
  • پارچه برای ساخت لباس

2- محصولات ناتمام

محصولات ناتمام که به آن موجودی در حال انجام کار نیز می‌گویند، محصولاتی هستند که در حال پردازش هستند و پس از تکمیل به بازار عرضه می‌شوند. این می‌تواند شامل کالاهایی باشد که در حال ساخت یا منتظر بسته بندی قبل از قرار گرفتن در قفسه‌ها هستند.

نمونه‌ای از محصولات ناتمام می‌تواند یک ماشین نیمه مونتاژ شده یا یک جفت کفش نیمه کاره باشد. 

این کالاها باید در یک انبار جداگانه برای طبقه بندی خوب نگهداری شوند تا اطمینان حاصل شود که کالاهای ناتمام با کالاهای تکمیل شده مخلوط نمی‌شوند.

3- موجودی چرخه

موجودی چرخه به فروش بخشی از سهام فروشگاه و پر کردن سریع آنها با موارد جدید اشاره دارد. برخلاف سهام ایمنی که هدف آن پوشش افزایش و کاهش تقاضا است، سهام چرخه برای پوشش اکثر خریدها اعمال می‌شود.

کسب و کارهای کوچک عمدتا به دلیل ظرفیت محدود برای ذخیره ایمنی، از سهام چرخه استفاده می‌کنند. 

برای شرکت‌های بزرگ‌تر، سهام ایمنی یک گزینه ارجح نیست، مگر اینکه برای پاسخگویی به تقاضاهای روزافزون بازار مورد نیاز باشد. 

معمولاً باید سهام چرخه خود را برای صرفه جویی در هزینه ذخیره‌سازی بهینه کنید، تا زمانی که بتوانید آنها را به موقع ذخیره کنید تا فرصت‌های فروش را از دست ندهید.

به عنوان مثال، شما یک خرده فروش مبلمان هستید. پس از هر روز یا هر هفته، موجودی خود را مجددا بررسی می‌کنید و سفارش می‌دهید تا اقلامی را که در آن دوره فروخته شده دوباره بخرید. 

این روش هزینه‌های ذخیره‌سازی را به حداقل می‌رساند و تضمین می‌کند که فقط آنچه را که مشتریان به دنبال آن هستند ذخیره کنید.

اصول انبارداری

از اصول انبارداری حرفه‌ای چیزی می‌دانید؟

در مباحث بیزینس فروشگاهی، مباحث انبارداری به شدت مهم هستند. پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید!!

همین الان بخون!


4- موجودی حمل و نقل

موجودی که از فروشنده به انبار شما منتقل می‌شود، موجودی در حین حمل و نقل نامیده می‌شود. اقلام از انبار فروشنده خارج شده‌اند اما به انبار شما نرسیده‌اند. به عنوان موجودی خط لوله نیز شناخته می‌شود.

اگرچه هنوز سهام را دریافت نکرده‌اید، اما همچنان در مدیریت موجودی شما گنجانده شده است و باید برای اطمینان از حمل‌ونقل راحت ردیابی شود. هنگامی که موجودی به محل شما می‌رسد، انتقال مالکیت صورت می‌گیرد و اکنون مالک کالا هستید.

فرمول های کنترل موجودی

مدل‌های کنترل موجودی

برای انجام فرآیندهای کنترل موجودی، مدل‌های مختلفی وجود دارد:

  • مقدار سفارش اقتصادی(EOQ): در این کشور از یک فرمول استفاده شود و فرمول کنترل موجودی آن به صورت زیر است:

فرمول

  1. Q= مقدار سفارش اقتصادی به ازای هر واحد
  2. D= میزان تقاضا به ازای هر واحد
  3. S= هزینه سفارش(به ازای هر سفارش خرید)
  4. H=هزینه‌های خرید(به ازای هر واحد، به ازای  هرسال)

در واقع با این فرمول می‌توان از تعداد بهینه‌های محصول برای سفارش مطلع شد. 

  • مدل تولید اقتصادی(EPQ):

فرمول

  1. Q= مقدار تولید اقتصادی به ازای هر واحد
  2. K= هزینه‌های راه‌اندازی سفارش
  3. D= نرخ تقاضا به ازای هر واحد
  4. H= هزینه سالیانه نگهداری هر محصول
  5. X=  نرخ تقاضا / نرخ تولید

اگر بخواهید سفارشات خودتان را به صورت یکپارچه از زنجیره تامین به دست آورید، این مدل موجودی انبار بهترین گزینه برای شماست. 

  • آنالیز ABC:

بر اساس این روش موجودی‌های شما در سه دسته A ،B و C تقسیم می‌شوند. موجودی‌های A 20 درصد از موجودی و 70 درصد از درآمد کسب و کار هستند. 

گروه B شاما موجودی‌های حیاتی برای سازمان شما نیستند و شامل 30 درصد از موجودی‌ها می‌شوند. گروه C هم  ۵۰ درصد از محصولات هستند که تنها با ۵ درصد از درآمد کسب‌وکار را به خود اختصاص می‌دهند.

کاهش هزینه اودو

کاهش 30 درصدی هزینه‌ها با اودو چگونه است؟

اودو چگونه هزینه‌های کسب‌وکار را تا 30 درصد کاهش می‌دهد؟ برای این سوال، روی دکمه زیر کلیک کن!

همین الان بخون!


چالش‌های کنترل موجودی فروشگاه

کنترل موجودی انبار می‌تواند برای خرده فروشان پیچیده باشد. در اینجا برخی از چالش‌های اصلی در این زمینه آورده شده است:

1- مشکلات زنجیره تامین

برنامه شما برای پر کردن انبار ممکن است همیشه خوب پیش نرود. در طول همه‌گیری کووید-19، زنجیره تامین به دلیل محدودیت‌های حمل و نقل بسیار مختل شد. 

چنین تأخیر یا لغو تحویل می‌تواند باعث وضعیت‌های موجودی شود و به سود شما آسیب برساند.

برای مقابله با این مشکل، به عنوان مثال، می‌توانید محصولات پرفروش خود را مرتبا سفارش دهید تا به مقدار کافی در انبار خود نگهداری کنید.

 اگر مشکلی در تامین یا تحویل محصولات وجود داشته باشد، می‌تواند نجات‌دهنده شما باشد، تا زمانی که موجودی جدید برسد، همچنان سهام کافی برای فروش خواهید داشت.

2- کمبود فضای انبار

در حالی که تحویل تاخیر می‌تواند باعث از دست رفتن درآمد شما شود، مشکل دیگری نیز ایجاد می‌کند. 

ممکن است تمام سفارشات معوقه شما در همان زمان برسد و برای فضای ذخیره‌سازی مشکل ایجاد کند. بنابراین، شما باید مقداری فضای اضافی برای رسیدگی به این موضوع داشته باشید. 

هنگام برنامه‌ریزی فضای انبار خود، باید یک چیدمان موثر طراحی کنید و سطل‌ها یا پالت‌هایی را که برای نگهداری کالا استفاده می‌کنید، استاندارد کنید.

3- تقاضای غیر قابل پیش‌بینی مشتری

تقاضای مشتری می‌تواند نوسان داشته باشد و پیش‌بینی آن را سخت کند. ممکن است متوجه شوید که برای برآورده کردن تقاضا، مقدار زیادی یا خیلی کم جوراب دارید و هر دو مورد می‌توانند باعث آسیب شوند. 

اگر محصولات کافی نداشته باشید، مشتریان شما از رقبای شما خرید خواهند کرد. در مقابل، اگر در حالی که مشتریان به اندازه کافی خرید نمی‌کنند، مقدار زیادی موجودی کنید، سرمایه شما در موجودی‌های مرده دفن می‌شود. 

از این رو، پیش‌بینی تقاضا بر اساس داده‌های قابل اعتماد برای تطبیق عرضه شما با تقاضا حیاتی است.

4- ارتباط نادرست

ارتباط نادرست می‌تواند برای کنترل موجودی انبار، از خرید سفارش گرفته تا ردیابی سطح سهام و انتقال محصولات به چندین فروشگاه، مشکل‌ساز باشد. 

به خصوص اگر فروش همه کانالی انجام می‌دهید، ارتباط مستقیم و صحیح برای همکاری داخلی و خارجی برای مدیریت موجودی دقیق ضروری است.

روش‌های کنترل موجودی چیست؟

با افزایش تکنولوژی، روش‌های کنترل موجودی تغییرات زیادی داشته است. اما ما در این مقاله برخی از روش‌های کنترل موجودی را معرفی می‌کنیم.

1- روش ورود اطلاعات به صورت دستی

این روش سنتی قلم و کاغذ برای ثبت موجودی انبار است که بیشتر در گذشته استفاده می‌شود.

 این روش فقط برای استارت آپ‌ها و کسب و کارهای کوچکی که کنترل موجودی آن‌ها ساده است، کار می‌کند. 

با این حال، هنگامی که شرکت شما بزرگتر می‌شود و به SKUهای بیشتری گسترش می‌یابد، این رویکرد می‌تواند مانعی برای مقیاس باشد. 

وقت گیر، مستعد خطا و ظرفیت محدودی برای تجزیه و تحلیل کارآمد داده‌ها از ویژگی‌هایی است که می‌توان برای این روش دانست.

برنامه ریزی سفارشات و کنترل موجودی

2- روش کارت‌های سهام

استفاده از کارت‌های سهام روشی کمی پیچیده‌تر برای نظارت بر خرید، فروش، مبادله محصول و بازده است. 

این جدولی است که بهای تمام شده کالاهای فروخته شده، قیمت‌های فروش و موجودی موجود برای هر محصول را ثبت می‌کند.

با این روش، شما از کارت‌های جداگانه برای هر کالا برای ردیابی حرکت آن‌ها در انبارها و اتاق‌های انبار استفاده می‌کنید. 

می‌توانید یادداشت‌ها یا نکات دیگری مانند هرگونه مشکل یا مشکل مرتبط با آن مورد را روی کارت اضافه کنید.

سیستم کارت سهام تنها در صورتی موثر است که اطلاعات ثابت و به روز را بلافاصله با جابجایی سهام ثبت کنید. 

همچنین برای جلوگیری از داده‌های نادرست، باید کشش‌های موجودی غیرمعمول را پیگیری کنید.

این رویکرد روش خوبی برای ردیابی محصولات شما است، به خصوص اگر از روش موجودی اولین ورود، اولین خروج (FIFO) استفاده می‌کنید.

با این حال، کارت‌های سهام نقاط ضعفی نیز دارند. در این روش بروز هر گونه مشکل، ردیابی و رفع دقیق کارت سهام دشوار است. 

استفاده از این کارت‌های فیزیکی بهینه نیست، زیرا نمی‌توانید از اتوماسیون با فناوری فعلی بهره ببرید.

3- نرم افزارهای مختلف برای کنترل موجودی انبار؛ 
اودو بهترین نرم‌افزار کنترل موجودی انبار

در این عصر دیجیتال، نرم‌افزار نقش مهمی در مدیریت کسب و کار ایفا می‌کند و کنترل موجودی فروشگاه بخشی از آن است. 

استفاده از نرم افزار کنترل موجودی انبار مانند اودو می‌تواند به شما در رفع موانع روش‌های قبلی کمک کند. در اینجا برخی از مزایایی است که با اتخاذ یک راه حل دیجیتال دریافت خواهید کرد:

  • صرفه جویی در زمان صرف شده برای کارهای دستی و تکراری
  • کاهش خطاهای ناشی از خطاهای انسانی
  • ساده‌سازی کانال‌های ارتباطی
  • جلوگیری از عدم دقت سهام، ضرر، و سرقت
  • سیستم مدیریت موجودی اودو را می‌توان با نیازهای کسب و کار شما، صرف نظر از اندازه و صنعت شما، سفارشی کرد. 
    این سیستم دارای عملکردهای POS و سایر ویژگی‌های مدیریت خرده فروشی است. 
  • به روز رسانی حرکت سهام در سراسر مکان به طور خودکار و در زمان واقعی با اسکن بارکد
  • سازماندهی انبار با پالت‌های استاندارد
  • همه داده‌های محصولات، فروش، تامین کنندگان و مشتریان را در یک پایگاه داده مرکزی همگام‌سازی کنید.
  • هشدارهای کم موجودی را فشار دهید و برای فروشندگان سفارش خرید ایجاد کنید.
  • پشتیبانی از فروش همه کاناله
  • ثبت سفارشات مشتری در کوتاه‌ترین زمان ممکن
  • ارزیابی عملکرد تامین‌کننده و انتخاب بهترین زنجیره
  • تجزیه و تحلیل و گزارش در مورد موجودی فروشگاه، هزینه‌های ذخیره‌سازی، پرفروش‌ترین و بدترین محصولات.
  • پشتیبانی از حسابداری و حسابرسی موجودی.
  • پیش بینی تقاضای موجودی برای تصمیم‌گیری خریدهای جدید
انبارداری اودو

نرم‌افزار انبارداری اودو

مهم مزیت اودو، یکپارچگی آن است. یعنی اگر شخصی کالایی را از سایت خریداری کند، بصورت خودکار از موجودی انبار کم، فاکتور آن خورده و از سود آن محاسبه می‌گردد. نیازی به ثبت دستی نیست!!

برای دریافت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید!


قیاس کنترل موجودی با نرم افزار اودو و بدون نرم افزار اودو

مدیریت کنترل موجودی با نرم افزار اودوو

مدیریت کنترل موجودی بدون نرم افزار

انبار داری دو طرفه و امکان ردیابی کالا از طریق تامین‌کننده به مشتری

انبار داری یک طرفه (احتمال گم شدن کالایی در انبار وجود دارد)

رابطه کاربری مدرن

رابطه کاربری قدیمی و سنتی

سیار و با کمک اسکنر بار موبایل

عدم دسترسی به اسکنر بار موبایل در نرم افزارهای قدیمی موجودی انبار

قابل انعطاف‌ با فعال کردن ویژگی‌های درخواستی

در نرم افزارهای قدیمی نمی‌توان همزمان یک محیط پیچیده چند انبارداری را مدیریت کرد.

اصلاح تراکنش‌های ارسال شده (تراکنش‌های برداشت، تولید و...)

این امکان در نرم‌افزارهای قدیمی وجود ندارد.

قابلیت استفاده از مکان‌های سلسله مراتبی در انبار

در نرم افزارهای قدیمی این امکان وجود نداشت

کنترل محصولات ورودی با این نرم افزار به شکلی پیشرفته

کنترل محصولات به روش‌های قدیمی بود.

انتقال موجودی از یک مکان به مکان دیگر

این قابلیت وجود ندارد.

با یک کلیک ساده می‌توان محصولات انبار را بسته بندی کرد

برای بسته بندی محصولات باید چندین فرآیند طی می‌شد.

زمانبندی هوشمند بر اساس قابلیت‌های محصول و پیش‌بینی سفارشات

در نرم افزارهای قدیمی امکان اجرای این عملیات‌ها به صورت خودکار نبود

پورتال مشتری که می‌تواند وضعیت سفارش خود را پیگیری کند

در این روش‌ها مشتری نمی‌توانست به سفارشات، فاکتورها و وضعیت سفارش تحویل دسترسی داشته باشد.


سخن پایانی

در این مقاله در مورد کنترل موجودی انبار روش‌هایی برای این موضوع صحبت کردیم. حالا با وجود شناخت این روش‌ها به سادگی و راحت‌تر می‌توانید به فکر کنترل موجودی انبار خودتان باشید. 

در اصل  استفاده از فناوری بهره‌وری شما را افزایش می‌دهد و بسیاری از چالش‌ها را در عملیات زنجیره تامین شما حل می‌کند.

برای برنامه ریزی سفارشات و کنترل موجودی می‌توانید از این نر افزار استفاده کنید. با وجود این نرم‌افزار تمامی کارها در کوتاه‌ترین زمان و به بهترین شمل انجام می‌شود. 

اودو

چرا اودو را از دیباگ تهیه کنم؟

به چند دلیل مهم:

  • دیباگ، پارتنر رسمی اودو به زبان فارسی
  • خرید اودو از دیباگ با لایسنس رسمی اودو
  • پشتیبانی قوی تا انتهای مسیر

در بحث بیزینس، کیفیت را فدای قیمت نکنیم!

برای دریافت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید!

همچنین می‌توانید از هر مرورگر و دستگاهی به نرم‌افزار دسترسی داشته باشید. برای اینکه در این صنعت رقابتی خرده فروشی سریعتر پیش بروید، به یک سیستم قوی مانند نرم افزار اودو برای کنترل سهام و فراتر از آن نیاز دارید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید!

اهمیت کنترل موجودی انبار؛ انواع روش‌های مختلف برای بهبود انبار
مجموعه نویسندگان دیباگ 10 دی 1402

ارسال دیدگاه

Sign in to leave a comment

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟