شاید به نظر خیلی از افراد، انبارداری یک شغل به ظاهر سادهای باشد؛ اما چنین افرادی در قبال خرید مواد اولیه و تجهیزات یک سازمان، مسئولیت سنگینی دارند. در سالهای اخیر انبارداری به نقش مهمی در کشورمان تبدیل شده و این دسته از افراد وظیفه دارند محافظت و کنترل از محصولات را در یک سازمان انجام دهند.
در مقاله قبلی دیباگ در مورد این موضوع که انبارداری چیست، به طور کامل صحبت کردیم. در این مقاله قرار است به بررسی این موضوع بپردازیم که انباردار کیست و چه وظایف و مسئولیتهایی دارد؟ اگر بهتازگی کسب و کار انبارداری را شروع کردهاید، اگر به حوزه انبارداری علاقه دارید یا حتی اگر مدیر یک کسب و کار هستید، این مقاله برای شما نوشته شده است.
همه چیز در مورد اصول انبارداری
در اصل انبارداری یکی از فرآیندهای مهم محسوب میشود که باید مطابق با ساختار سازمان شما انجام شود تا بتواند به کسب و کار شما کمک کند...
انباردار کیست؟
شرکتها و کسب و کارها، صرف نظر از اینکه در زمینه تولیدی یا صنعتی هستند، به واردات و صادرات مواد، تجهیزات و داراییهای لازم برای انجام عملیات خود نیاز دارند. اطمینان از موجودی کالا و مواد از نظر کمیت و کیفیت، وظیفه انباردار است.
به زبان ساده، انباردار شخصی است که مسئولیت مدیریت کالا در انبار را در تمامی مراحل از زمان انتقال کالا به انبار، حفظ و نگهداری آن تا زمان خروج کالا از انبار و اطمینان از الزامات کمی و کیفی به عهده دارد. چنین فردی موجودی کالاها را چک میکند و مقدار موجودی را به صورت دورهای گزارش میدهد.
هر واحد تولیدی در هر زمینهای نیاز به واردات و صادرات مواد اولیه برای خدمت به فرآیند تولید و بهرهبرداری دارد. بنابراین، انبارداری یک شغل مهم و ضروری در جامعه است.
کمک انباردار کیست؟
کمک انبادار فردی است که باید کنترل کالاهای وارد شده به انبار را بر عهده داشته باشد. چنین افرادی معمولا نقش بالاتری نسبت به یک کارگر انباردارند. جابهجایی، چیدمان کالا، انبارگردانی و...از شرح وظایف کمک انباردار است. یک انبادار برای انجام امور به بهترین شکل، به یک کمک انبادار نیاز دارد.
انباردار چه مهارتهایی دارد؟
تا به اینجای مطلب در مورد این موضوع صحبت کردیم که انبادار کیست؟ حالا باید به این سوال پاسخ دهیم که چنین فردی باید چه مهارتهایی داشته باشد تا بتواند به بهترین شکل کار خودش را انجام دهد؟
1- توانایی انطباق سریع با محیط کار
محیط کار امروزی همیشه تغییرات زیادی از کارمندان، شغل و شرایط دارد. شغل انباردار نیز در طول فرآیند کار تفاوتهای زیادی دارد. بنابراین، برای تبدیل شدن به یک انباردار عالی، باید به سرعت خود را با تغییرات در محیط کار وفق دهید و توانایی تفکر مستقل برای رفع نیازهای شغلی را توسعه دهید.
اگر قرار است چنین شغلی داشته باشد، باید به این مسئله توجه داشته باشید. یک انباردار حرفهای میداند که چگونه به سرعت با محل کار جدید سازگار شود. برای اطمینان بیشتر هنگام شروع کار در یک محیط کاری ناآشنا، میتوانید این دستورالعملها را دنبال کنید:
- از نظر ذهنی خودتان را به بهترین شکل آماده کنید.
- در این زمینه مطالعه زیادی داشته باشید.
- به فرهنگ واحدی که در آن کار میکنید، توجه کنید.
- با همه افراد شاغل در شرکت، برخورد خوبی داشته باشید.
- در فعالیتهای خارج از ساعات کاری فعالانه شرکت کنید.
- در مورد اهداف شغلی خود با مافوق خودتان صحبت کنید.
2- مهارت کار تیمی خوب
شغل انباردار بخشهای زیادی را در کسب و کار درگیر میکند. بنابراین، شما باید با سایر بخشها مانند: حسابداری انبار، مدیریت، مهندسی و امنیت انبار ارتباط خوبی داشته باشید. مهارت هماهنگی و کار گروهی نقش بهسزایی در این زمینه دارد.
با این حال، کسب مهارتهای کار تیمی خوب هم ساده و هم چالشبرانگیز است. آیا تا به حال فکر کردهاید که چرا برخی از گروهها اینقدر خوب کار میکنند در حالی که برخی دیگر با مشکلات زیادی روبرو هستند؟ زیرا کار تیمی موفق پایه و اساس ایجاد یک تیم با عملکرد خوب است.
3- دانش و آگاهی از حفظ کالا
داشتن درک درستی از کالاهای موجود در انبار به شما کمک میکند تا در صورت لزوم، محصولات و کالاها را بهراحتی ترتیب دهید و به سرعت ارسال کنید. بنابراین، برای آشنایی با محصولات سازمان، از جمله انواع کالاها، خواص کالاها، تاریخ انقضا و واکنش پذیری با مواد مختلف، وقت بگذارید.
هگامی که هر نوع محصول را درک کردید، باید فضای ذخیرهسازی در انبار را طوری تنظیم کنید که به هیچ محصولی آسیبی نرسد. مثلا: در مورد انبارهای مواد محترقه باید مراقب باشید که آسیب یا خطری در زمان ایجاد انبار کردن این محصولات ایجاد نشود.
4- مهارت در تنظیم و سازماندهی علمی کارها
مهارتهای سازمانی خوب به انبارداران کمک میکند که کارآمدتر کار کنند و از حوادث غیرضروری جلوگیری داشته باشند. اگر اصول انبارداری را ندانید، اشتباه گرفتن آنها با سایر کالاهای موجود در انبار به راحتی میتواند منجر به مشکلاتی در یافتن اقلام مناسب شود.
اکثر کسب و کارها در حال حاضر راه معقولی برای چیدمان کالاها در انباردارند. وظیفه شما این است که آن روش را حفظ کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچ اختلالی در انبار وجود ندارد.
اما زمانی که مجبور به دریافت محصولات جدید هستید، باید نقشه انبار و ویژگیهای هر محصول را بدانید تا آن را به علمیترین و سهل الوصول چیدمان کنید. باید گزارشنویسی در انبار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. در مقاله بعدی در مورد گزارشنویسی در انبار صحبت خواهیم کرد.
اگر احساس میکنید که چیدمان کالا در انبار غیر منطقی است، با افراد مجرب در این زمینه مشورت کنید. پس از آن، ایدههایی را به هیئت اجرایی پیشنهاد دهید و در صورت امکان تغییراتی را اعمال کنید.
هنگامی که به کالاها تسلط خوبی داشته باشید و به خوبی از آنها استفاده کنید، تأثیر خوبی بر همکاران و مافوق خود خواهید گذاشت. حتی این کار به کاهش زمان مدیریت شما هم کمک خواهد کرد.
5- دقت و احتیاط
یکی از مهمترین مهارتها در انبارداری، داشتن دقت و احتیاط بالا است. از کار یک انباردار که به طور خاص در بالا تجزیه و تحلیل شد، میتوان دریافت که شرایط دقت و تماس با بسیاری از سفارشها، مهمترین نقش را دارد.
بنابراین، یک انباردار برای اطمینان از کیفیت و کمیت کالا به دقت و دقت نیاز دارد. فقط یک اشتباه کوچک میتواند کل سفارشی را که شما مدیریت میکنید، به هم بریزد؛ سپس باید زمان و تلاش زیادی را برای بررسی مجدد صرف کنید.
یادتان باشد که گاهی اوقات، این یک اشتباه غیرقابل جبران است و متاسفانه دیگر کار از کار گذشته!
مهمترین مسئولیت و وظایف انباردار چیست؟
انبارداری شغل سخت و پرمشغلهای است؛ اما بااینحال مهمترین شرح وظایف انباردار را میتوان به موارد زیر محدود کرد:
- دریافت کالا مطابق فاکتور خرید
- همکاری داشتن با حسابداری مالی
- ثبت رسید انبار مطابق فاکتور خرید کالا
- همکاری داشتن با مدیران مافوق
- ارسال فاکتور خرید همراه با رسید انبار به حسابداری
- همکاری با حسابرسان و ممیزین سازمانها
- تحویل کالا بر اساس حواله خروج
- همکاری در انبارگردانی و تهیه گزارشات لازم
- ثبت کالاها در دفاتر انبار (بهعنوان کاردکس کالا شناخته میشود.)
- همکاری با واحد تدارکات
- صدور حواله مرجوعی کالای برگشت از خرید
- شرکت در کارگاه های آموزش انبارداری و یادگیری روشهای جدید
- صدور رسید انبار بابت کالای برگشت از فروش
- عضویت در جوامع علمی حسابداری
- صدور برگ درخواست کالا بر اساس نقطه سفارش هر کالا
- شرکت در جلسات و محافل حسابداری
- طبقه بندی و کدبندی کالاهای موجود در انبار
- استفاده از کتابها و کلاسهای حسابداری
- صدور برگ ضایعات انبار و حواله خروج بر اساس آیین نامه داخلی شرکت
- داشتن برنامه برای ارتقاء در شاخه بالا دستی حسابداری
- وارد کردن تمامی اطلاعات در نرم افزار حسابداری انبار
- هماهنگی با امور مالی جهت ارائه مدارک
- نگهداری مدارک مربوط به موجودی های انبار
- هماهنگی با واحد فروش برای بهبود روند خدمات
- نگهداری کردن از مدارک سوابق کالاهای ورودی و خروجی
- هماهنگی با واحد تدارکات برای تأمین کالای نقطه سفارش
- نگهداری از مدارک کالاهای امانی ارسالی و دریافتی
- هماهنگی با سایر واحدهای یک سازمان
- نگهداری و لیست برداری کالاها از انبارهای وابسته
- کنترل فاکتورهای خرید؛ از نظر نوع جنس و تعداد
- ارائه گزارشات دوره ای به مقامات مافوق
- کنترل حواله خروج از لحاظ تعداد و تاریخ
- تهیه گزارش مالی انبار
- کنترل حواله های صادره کالای امانی
- گزارش موارد مشکوک به مدیریت مافوق
- کنترل موجودی انبار و اعلام به موقع به کارفرما
- گزارش نقطه سفارش کالاها به واحد تدارکات
- کنترل ورود و خروج افراد
- گزارش برآورد انبار
- کنترل دوربین های مدار بسته موارد انبار
- گزارش برنامه ریزی انبار
- پیشنهاد و ارائه راهکار در جهت بهبود روند انبار و انبارداری
- گزارشات مربوط به خرید و فروش انبار
- حفاظت از موجودی انبار و عدم ورود افراد غیر مسئول
- گزارشات جابجایی انبار
- اطلاع رسانی تاریخ مصرف کالاها به کارفرما
- عدم دسترسی اطلاعات انبار به افراد غیرمرتبط
- محافظت از کالاها و جلوگیری از ایجاد ضایعات
- و...
در انبارداری به چه لوازم و تجهیزاتی نیاز است؟
انبادارها برای انجام دادن وظایف خودشان به بهترین شکل به لوازم زیر نیاز دارند:
- نوار نقاله
- استکر
- کانوایر
- ترازو
- باسکول
- متر
- جرثقیل
- لیفتراک
- نرم افزار انبارداری
- دفاتر انبارداری
- اسناد انبار
- کادرکس
- تجهیزات ایمنی
- و …
برای انبارداری بهتر چه نکاتی را باید در نظر داشت؟
برای اینکه بتوانید موفقیت بیشتری در شغل انبارداری داشته باشید، باید یک سری نکات را رعایت کنید:
- شما باید به عنوان انباردار با مقررات و قوانین این شغل آشنا باشید.
- دقت و احتیاط دو فاکتور مهم برای انتخاب شغل انبارداری هستند؛ باید با دقت بالا کاها را در انبار ثبت کنید.
- چیدمان قفسهها و نوع چیدن کالا باید به بهترین شکل ممکن باشد.
- باید افراد معتبری را به عنوان کمک انباردار انتخاب کنید.
- بعد از هربار دریافت و تحویل کالا، همان لحظه رسید را صادر کنید که مشکلی ایجاد نشود.
- سعی کنید برای موفقیت و پیشرفت در کار خودتان، ارتباط خوبی با سایر افراد در سازمان داشته باشید.
چشمانداز پیشرفت شغلی انبارداری...
اکثر افرادی که امروزه در نقش انبارداری فعالیت دارند، در آینده به سمتهایی با مسئولیتهای بیشتری مانند:دستیار مدیر یا مدیر بخش ارتقا مییابند. برخی از فروشگاهداران ممکن است در نهایت مدیر کل شوند و مسئولیت کلی عملکرد فروشگاه را بر عهده بگیرند.
انباردارانی که توانایی رهبری و تعهد به شرکت را نشان میدهند، احتمالا در آینده به سمتهای مدیریتی ارتقا پیدا کنند.
سخن پایانی
در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که انبادار کیست و چه وظایفی دارد؟ همانطور که گفته شد، مسئولیت مدیریت کالاهای انبار را بر عهده دارد. در ادامه این مقاله حتی در مورد نکات مهم برای انبارداری هم صحبت کردیم.
امیدواریم با خواندن این مطلب اطلاعات لازم در مورد این شغل را به دست آورده باشید. اگر سوال یا حتی تجربهای هم در این زمینه دارید، میتوانید پایین این مقاله با همراهان دیباگ در میان بگذارید تا شناخت بیشتری از انباردار داشته باشند.
برای مدیریت انبارداری و یکپارچه کردن این سیستم میتوان از نرمافزار اودو استفاده کرد. اگر دوست دارید در مورد این نرم افزار اطلاعاتی داشته باشید، میتوانید با کارشناسان دیباگ تماس بگیرید.
اودو با ماژولهای متصل با کاربردهای زیاد، کسب و کار شما را یکپارچه میکند. در هزینهها 30 درصد صرفهجویی کنید.
پاسخ به سوالات شما
1- انباردار کیست؟
انباردار فردی است که مسئولیت مدیریت کالا در انبار را در تمامی مراحل از زمان انتقال کالا به انبار و همچنین حفظ و نگهداری آن را بر عهده دارد.
2- انباردار چه مهارتهایی باید داشته باشد؟
توانایی انطباق سریع با محیط کار، ارتباط تیمی خوب و همچنین دقت و احتیاط بالا از مهمترین مهارتهای انبادار هستند.
3- مهمترین وظایف انبارداری چیست؟
انباردار وظایف زیادی دارد؛
- ثبت رسید انبار مطابق فاکتور خرید کالا
- همکاری داشتن با مدیران مافوق
- ارسال فاکتور خرید همراه با رسید انبار به حسابداری
- همکاری با حسابرسان و ممیزین سازمانها
- تحویل کالا بر اساس حواله خروج
- همکاری در انبارگردانی و تهیه گزارشات لازم
- ثبت کالاها در دفاتر انبار (بهعنوان کاردکس کالا شناخته میشود.)
- همکاری با واحد تدارکات
4- برای یک انبارداری حرفهای باید چه نکاتی را رعایت کرد؟
اول از همه باید یک کمک انباردار انتخاب کنید. به غیر از این باید با دقت و احتیاط بالا، چیدمان قفسهها را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.