هدف از طراحی لوگو، تاثیر لوگو در برندینگ

آیا از تاثیر لوگو در هویت بصری و برندینگ آگاهی دارید؟ در این مقاله به طور کامل درباره لوگو و تاثیرات آن روی کسب و کار خواهیم پرداخت.
22 مرداد 1402
هدف از طراحی لوگو، تاثیر لوگو در برندینگ
مجموعه نویسندگان دیباگ
| 1 توضیح
/web/image/1446-a994684d/WaterMark-DyBuG-main1.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

تعداد زیادی از کسانی که تصمیم به راه اندازی یک کسب و کار گرفته‌اند، حتما از تاثیر لوگو در برندینگ مطلع می‌باشند. اما سوال اینجاست که آیا تاثیر لوگو در هویت بصری آنقدری بالا هست که نیاز به مطالعه‌ای دقیق داشته باشد؟ به طور کلی، انتخاب لوگوی مناسب می‌تواند معرف خوبی برای کسب‌ و کار شما باشد اما نمی‌توان این مسئله را تنها راه معرفی یک بیزینس دانست. ما در این مقاله قصد داریم تا به تاثیر لوگو در برندینگ بپردازیم و مزایای استفاده از یک لوگوی مناسب برای شروع یک بیزینس را بررسی کنیم.

نقش لوگو در معرفی بیزینس شما

به زبان ساده می‌توان گفت که «لوگو» متن یا تصویری است که به معرفی بهتر کسب و کار شما کمک می‌کند. یک لوگوی منحصر به فرد، تار و پود برند شماست و می‌تواند به راحتی اطلاعاتی درباره شما و خدماتی که ارائه می‌کنید، به افراد بدهد. تاثیر لوگو در برندینگ بسیار بالاست و در لحظه، چند پیام را به صورت همزمان به مخاطب می‌رساند. وظیفه شما در پروسه طراحی لوگو سنگین است؛ چراکه این طرح باید بگوید که، چه نوع شرکتی هستید، هدفتان از شروع این business چیست و چه خدماتی را ارائه خواهید کرد. از همین رو شما باید در انتخاب فردی متخصص در امور طراحی لوگو دقت فرمایید.

اهمیت یک لوگو خوب طراحی شده

لوگو اولین نقطه تماس بین برند شما و مشتریان بالقوه است. یک لوگو که به خوبی طراحی شده باشد می‌تواند:

1- اولین تأثیر قوی با مشتریان را ایجاد کند. لوگویی که به خوبی طراحی شده باشد به کسب و کار شما کمک می‌کند که برجسته و به یاد ماندنی شود.

2- حرفه ای بودن را منتقل می‌کند. لوگویی که حرفه‌ای طراحی شده باشد اعتماد و اعتبار را القا می‌کند.

3- شخصیت برند را منعکس می‌کند: این برند باید داستانی در مورد شرکت شما، از فرهنگ تا ارزش‌های آن را بیان کند.

اهداف لوگو 

ابتدایی‌تری تاثیر لوگو در برندینگ، معرفی و شناساندن است. باتوجه به اینکه ترندها می‌آیند و می‌روند، لوگو باید به گونه‌ای باشد که بتوان از آن در زمان‌های طولانی استفاده کرد. به عنوان یک businessman، قبل از اینکه بر روی هر ایده‌ای سرمایه گذاری کنید، نیاز است تا محیطی که لوگو در آن دیده می‌شود را به درستی بشناسید و بدانید که رقبای کاری شما چه کسانی هستند و چگونه دیده می‌شوند؟ چه رنگ یا نمادی قبلا به کار گرفته شده و چگونه می‌توان لوگویی متمایز از دیگران طراحی کرد؟

به طور‌ کلی هدف از داشتن یک لوگوی عبارت‌اند از:

  • هدف از طراحی لوگو در اولین مرحله، تعریف هویت برند شماست. یک لوگوی مناسب می‌تواند به مخاطبین در تعیین خدمات و محصولات شما کمک کند
  • در صورت داشتن یک لوگوی خاص، توجه مشتری به سمت شما جلب می‌شود
  • باتوجه به اینکه ممکن است شرکت‌های زیاد دیگری در حوزه کاری شما وجود داشته باشند، در صورتی که بتوانید یک لوگوی متمایز از دیگران تولید کنید، از دیگر رقبا پیشی خواهید گرفت
  • ساخت یک لوگو با خلاقیت بالا، می‌تواند یک ارتباط بصری قوی در میان شما و مشتری ایجاد کند.

تاثیر لوگو در برندینگ

کارایی لوگو چیست؟

در اولین مرحله، ممکن است که لوگو صرفاً زیبا به نظر می‌رسد؛ اما با مطالعه بیشتر درباره آن، متوجه می‌شویم که این طرح، دارای عملکردی اساسی می‌باشد و باعث تمایز شما نسبت به سایر کسب‌ و کارها می‌شود. این مسئله بیشتر زمانی معنا پیدا می‌کند که شما دارای رقبای زیادی باشید. قبل از انتخاب لوگو، باید در خصوص اینکه رقبای شما چطور به نظر می‌رسند، تحقیق و موقعیت خود را تعیین کنید. البته که نباید این نشان تجاری به قدری غیرمعمول باشد که مشتری متوجه آن نشود.

لوگو باید طرحی باشد که اطلاعاتی کلیدی و مهم را در نگاه اول به مشتری بدهد. این اطلاعات کلیدی می‌توانند به شرح زیر باشند:

  • خدمتی که ارائه می‌دهید
  • جمعیت هدف شما
  • ارزش برند شما

به عنوان نمونه، یک شرکت می‌تواند از رنگی خاص در لوگویی که دارد استفاده کند تا میزان حمایتش از محیط زیست را به نمایش بگذارد. همچنین می‌تواند با یک فونت منحصر به فرد، لوکس بودن برندش را برجسته‌تر سازد. طرح لوگو، باعث شناخت‌تر شدن یک برند شده و بین مخاطب و بیزینس، یک رابطه احساسی ایجاد می‌کند. به این صورت که زمانی که مشتری، لوگو را می‌بیند، در ذهنش نقش می‌بندد و هر کجا که آن را ببینید، شما را به یاد می‌آورد. پس می‌توان گفت که تاثیر لوگو در برندینگ با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست.

ماهیت لوگو چیست؟

بسیاری از افراد ممکن است که لوگو را با یک هنر اشتباه بگیرند، اما واقعیت امر اینگونه نیست. ممکن است تاثیر لوگو در برندینگ دقیقا مانند تاثیر هنر بر روح انسان باشد، اما درواقع باید گفت که طراحی و داشتن لوگو یک ابزار برای طراحی هویت بصری یک برند می‌باشد. نقش طراح لوگو این نیست که فقط یک طرح زیبا درست کند! لوگو در‌اقع به عنوان ابزار استراتژیک به بیزینس اجازه می‌دهد که خودش را در جهانی گسترده معرفی کند. البته که لوگو می‌تواند زیبایی هایی نیز داشته باشد؛ اما نکته قابل توجه آن است که، زیبایی فاکتور دوم در طراحی لوگو می‌باشد و شناساندن کسب و کار در اولویت بالاتری قرار می‌گیرد.

تاثیر لوگو در برندینگ

معانی پنهان لوگو

طراحان لوگو، تلاش می‌کنند تا مفاهیم متعددی را در طراحی لوگو قرار دهند، اما واقعا نیازی به این کار نیست! از آنجایی که تاثیر لوگو در برندینگ از اهمیت بالایی برخوردار است، مخاطب باید قادر باشد تا در نگاه اول پیام آن را بگیرد و با آن ارتباط برقرار کند.

یک لوگویی که به تازگی ساخته شده است، درست شبیه به یک کشتی خالی بوده و از روز اول نمی‌تواند معنی خاصی برای بینندگان داشته باشد؛ حتی اگر مفاهیم ویژه‌ای عامدانه به آن افزوده شده باشند. مسئله‌ای که نمی‌توان آن را نادیده گرفت این است که باید به این طرح‌ها زمان کافی بدهیم تا بتوانند مخاطبین هدف خود را بیابند و شناخته شوند.

چرا از لوگو استفاده کنیم؟

حالا که تقریبا از اهمیت تاثیر لوگو در برندینگ مطلع شدید، ممکن است این سوال را از خود بپرسید که اصلا چرا باید از این طرح‌های خاص استفاده کنیم؟ به زبان ساده می‌توان گفت که لوگو، تصویری‌ست کلی، از یک کسب و کار. هنگامی که بیزینس‌ها را در ذهنتان تصور می‌کنید، بی درنگ به یاد تصویر لوگوی آن‌ها می‌افتید، دقیقاً مانند سیب گاز زده‌ای که نشان‌گر شرکت اپل می‌باشد.

شما با مشاهده طرح لوگو، می‌توانید بلافاصله نام شرکت را به خاطر آورید. یک طرح  خوب برای لوگو، آن است که خاطر انگیز باشد و به مشتری کمک کند تا برند مربوطه را به خاطر آورد. نکته قابل توجه آن است که، شکل و رنگ بیشتر در ذهن انسان‌ها ماندگار می‌شوند تا متن‌. این بدان معناست که اگر لوگویی در بازار متمایز از دیگران باشد، برای مشتریان آسان است که شرکت مرتبط با آن را به خاطر آورند، از خدمات آن استفاده، و آن را به آشنایانشان معرفی کنند.

ما از بچگی، در ذهنمان یک کتابخانه‌ بصری شکل می‌دهیم و تمامی اشکال را با احساسات خود ادغام می‌کنیم. با یک نگاه ساده‌ به لوگو، فورا شروع به قضاوت کرده و آن شرکت را طی مسیری مشخص، در ذهنمان تعریف می‌کنیم. 

اگر فکر‌ کنیم که یک شرکت برایمان مفید نیست یا خدماتش مناسب شرایط ما نیست، فوراً از آن دوری می‌کنیم. به همین علت، اگر که لوگو، همان چیزی باشد که ما به دنبالش هستیم، آن را در اولویت ذهنمان قرار خواهیم داد.

انواع لوگوها

هفت نوع اصلی لوگو وجود دارد که عبارتند از:

ورد مارک (Wordmarks): وردمارک‌ها یا همان لوگوتایپ‌ها، لوگوهای مبتنی بر متن هستند که از نام شرکت تشکیل شده‌اند.

لتر فورم(Letterforms): Letterforms لوگوهای تک حرفی هستند که معمولاً از حرف اول نام شرکت استفاده می‌کنند.

لترمارک(Lettermarks): Lettermarks لوگوهای تایپو گرافی هستند که از حروف اول نام تجاری ساخته شده‌اند.

علائم تصویری (Pictorial marks): علائم تصویری نمادهای گرافیکی هستند که نشان دهنده هویت یا فعالیت یک برند هستند.

لوگوهای انتزاعی (Abstract logos): لوگوهای انتزاعی نمادهایی هستند که ارتباط مستقیمی‌ با نام یا صنعت شرکت ندارند. به عنوان مثال می‌توان به لوگوهای پپسی و آدیداس اشاره کرد.

لوگو مسکات (Mascot logos): لوگوهای طلسم شخصیت‌های مصوری هستند که نشان دهنده یک برند هستند. به عنوان مثال می‌توان به برند KFC اشاره کرد.

علائم ترکیبی (Combination marks): علائم ترکیبی یک علامت کلمه یا حرف را با علائم تصویری، لوگوهای انتزاعی یا طلسم ترکیب می‌کند. لوگو McDonald از این نوع است.

تاثیر لوگو در برندینگ

عوامل موثر در طراحی لوگو

برای اینکه تاثیر لوگو در برندینگ بالا رود، این طرح باید به اندازه‌ کافی خاص باشد تا از سایرین، به سادگی تشخیص داده شود. همچنین باید به قدری ساده باشد که بتوان از آن در شبکه‌های اجتماعی استفاده نمود.  یک طرح به یاد ماندنی، باید به طوری باشد در‌ نگاه اول با احساسات افراد ارتباط بگیرد. این طرح باید مبتنی بر اندازه نباشد؛ یعنی اگر اندازه لوگو خیلی بزرگ یا خیلی کوچک بود، همچنان معنی و پیام را به مخاطب برساند. همچنین باید گفت که یک نشان تجاری مناسب، چه در حالت سیاه و چه در حالت سفید تاثیر گذار خواهد بود. جزئیات در طراحی لوگو اهمیت بالایی دارد. باید به هر بخش از عناصر به‌ کار رفته در لوگو، توجه‌ای ویژه شود؛ چرا که تمامی آن‌ها باید دست به دست یکدیگر داده و پیام را منتقل کنند. توجه کنید که تصویرسازی لوگو، دقیقاً مناسب برندتان باشد تا مخاطب سردرگم نشود. تصاویر، رنگ‌ها و فونت‌ها باید با ایده‌ مورد نظرتان در ارتباط باشند.

نکاتی برای طراحی لوگو

در هنگام طراحی لوگو افراد ممکن است دچار اشتباهاتی شوند که ناشی از بی اطلاعی آنها باشد. برای جلوگیری از به روز چنین اشتباهاتی نکات زیر را در نظر داشته باشید:

1- یک فرد حرفه ای استخدام کنید: بر روی فردی که در زمینه طراحی لوگو حرفه‌ای است سرمایه گذاری کنید که بتواند برند شما را به خوبی درک کند و از دیدگاه‌هایی که به دست می‌آورد یک طراحی جذاب را ایجاد کند.

2- تحقیقات بازار: مخاطبان هدف خود و جریان‌های صنعت را درک کنید تا لوگویی ایجاد کنید که در ذهن مخاطبان به خوبی بماند.

3- نظرات دیگران را جویا شوید: نظرات همکاران، دوستان و حتی مشتریان بالقوه را جمع آوری کنید. نظرات متفاوت افراد می‌تواند بینش‌های ارزشمندی را ارائه دهند.

4- آینده نگری داشته باشید: به دنبال لوگویی باشید که در سال‌های بعد همچنان مرتبط و مؤثر با کسب و کار شما باقی بماند.

5- هویت برند خود را در نظر بگیرید: لوگو باید منعکس کننده شخصیت، ارزش‌ها و جایگاه برند شما باشد.

6- ساده بودن: لوگو باید به راحتی قابل یادآوری و درک باشد.

7- مخاطبان را در نظر بگیرید: در هنگام انتخاب لوگو سن، جنسیت و علایق مخاطبان هدف خود را در نظر بگیرید.

مهم‌ترین نکته در طراحی لوگو

اولین و مهم‌ترین نکته در تاثیر لوگو در برندینگ، سادگی‌ست. اگر فکر کنید که موفقیت شرکت‌های بزرگ در ساخت یک لوگو چیست، متوجه می‌شوید که بسیاری از معروف‌ترین طرح‌های جهان، به طرز شگفت انگیزی ساده هستند. به عنوان مثال، اگر به لوگوی شرکت «نایکی» نگاه کنید متوجه این مسئله خواهید شد.

علت طراحی ساده لوگو، آن است که بیشتر مصرف کنندگان به صورت خاص، صرفاً روی لوگوها متمرکز شوند. ترفند خلاقانه‌ای که می‌توان از آن استفاده کرد، wordmark است؛ که می‌تواند شخصیت برند شما را منتقل نماید. از همین رو، لازم است تا به روش‌های طراحی لوگو فکر کنید، تا به صورت مختصر قابل تشخیص باشند.

نکته دیگر و مهم درباره طراحی لوگو آن است که بلند مدت فکر کنید. زمانی که لوگوی خود را درست کردید، از خود سوال کنید که آیا این لوگو در طی سالیان طولانی کار خواهد کرد؟ سعی کنید طرحی را انتخاب کنید که در طول سال‌های زیاد همچنان مرتبط و خاص باقی بماند. گرچه ممکن است شرکت‌های معروف دنیا مدام در طی چندین سال متوالی، لوگوی خود را تغییر دهند، اما پیشنهاد business developerها این است که در همان ابتدای کار، بهترین نمونه را برگزینید تا مجبور به تعویض آن نشوید.

اشتباهات رایج در طراحی لوگو

وقتی صحبت از طراحی لوگو می‌شود، چندین اشتباه رایج وجود دارد که باید از آنها اجتناب کرد. این اشتباهات عبارتند از:

پیچیدگی: لوگوهای پیچیده کمتر در خاطر افراد می‌مانند. یک طراحی ساده و تمیز اغلب مؤثرتر است.

عدم توجه به مقیاس پذیری: لوگوی شما باید در همه اندازه‌ها خوب به نظر برسد چه در گوشی‌های موبایل یا در بیلبوردهای بزرگ نمایش درست لوگو اهمیت زیادی دارد.

نادیده گرفتن روانشناسی رنگ‌ها: رنگ‌ها تأثیر عمیقی بر نحوه درک افراد از برند شما دارند. در هنگام طراحی لوگو در نظر داشته باشید که انتخاب رنگ شما با شخصیت برند و مخاطبان هدف شما هماهنگی دارد.

عدم توجه به تطبیق پذیری: لوگو شما باید در پلتفرم و برنامه‌های مختلف از حالت دیجیتالی تا چاپی به خوبی نمایش داده شود.

نادیده گرفتن اصالت: یک لوگوی منحصر بفرد باید شما را از رقبا متمایز سازد. از کلیشه‌ها و عناصر طراحی بیش از حد استفاده نکنید.

لوگویی که برای مخاطبان هدف نیست: لوگو باید با در نظر گرفتن مخاطبان هدف طراحی شود.

تاثیر لوگو در برندینگ

جمع بندی

همانطور که در متن بالا گفته شد، اهمیت طراحی هویت بصری کسب و کار به قدری بالاست که شما باید در این پروسه، تمام انرژی و تمرکز خود را صرف کنید. به طور کلی، هدف از طراحی لوگو داشتن تصویری جذاب در ذهن مخاطب است؛ از همین رو لازم است تا یک طرح متمایز از دیگران انتخاب کنید تا این هدف محقق شود. اگر قصد دارید تا یک لوگوی خاص و به یاد ماندنی داشته باشید، می‌توانید این کار را به طراحان حرفه‌ای بسپارید یا در شرکت‌های مربوطه ثبت سفارش طراحی لوگو را انجام دهید. 

سوالات متداول

قیمت طراحی لوگو چقدر است؟

هزینه‌ای که برای طراحی لوگو گرفته می‌شود، بر اساس نوع برند و جزئیات طرح متغیر است.

آیا نداشتن لوگو تاثیر منفی در کسب و کار شما دارد؟

نمی‌توان عدم وجود لوگو را نکته‌ای منفی در نظر گرفت؛ اما داشتن این طرح می‌تواند تاثیر بالایی در شناخته شدن برند شما داشته باشد. 


هدف از طراحی لوگو، تاثیر لوگو در برندینگ
مجموعه نویسندگان دیباگ 22 مرداد 1402

ارسال دیدگاه

Sign in to leave a comment

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟