هویت بصری چیست؟ چرا هویت بصری برای سازمان‌ها مهم است؟

هویت بصری برای سازمان، شبیه به هویت و شخصیت افراد است. در این مقاله به اهمیت هویت بصری برای سازمان و به "طراحی هویت بصری چیست" می‌پردازیم.
01 خرداد 1402
هویت بصری چیست؟ چرا هویت بصری برای سازمان‌ها مهم است؟
مجموعه نویسندگان دیباگ
/web/image/3092-5a389e5e/WaterMark-DyBuG-main.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

هویت بصری، شباهت زیادی به شخصیت و هویت افراد دارد. زمانی که مردم درباره هویت شخصی خود صحبت می‌کنند، متوجه می‌شویم که هر یک دارای ویژگی‌های گوناگونی می‌باشند؛ این ویژگی‌ها تفاوت‌ زیادی به انسان‌ها می‌بخشد. در اصل، این هویت ماست که فردیتمان را از طریق نحوه رفتار و صحبت کردن، بیان می‌کند. مشابه همین اتفاق، هر کسب و کاری نیاز به شخصیتی دارد که آن را از دیگر بیزینس‌ها متمایز سازد و بتواند در ذهن افراد، ماندگار نماید. اما‌ نکته قابل توجه آن است که به طور کلی، هویت بصری چیست و چگونه می‌توان آن را متمایز از دیگران ساخت. در جامعه‌ای که هر فرد می‌تواند کسب و کاری را راه اندازی کند، از مهم‌ترین عامل، داشتن هویت بصری تاثیرگذار می‌باشد. ما در این مقاله قصد داریم تا به سوال «هویت بصری چیست» پاسخ دهیم؛ با ما همراه باشید. 

معنی هویت بصری

برای اینکه پاسخی به سوال «هویت بصری چیست» دهیم، به زبان ساده باید گفت که این هویت یا Visual Brand Identity، به معنای عناصر قابل مشاهده یک برند می‌باشد که در تلفیق با یکدیگر، معنای یک نماد و سمبل را داراست. این نماد به دلایل گوناگون حسی، قابلیت اینکه صرفاً در کلام تعریف شوند را ندارد. برای درک بهتر این مسئله، باید این نکته را در نظر گرفت که هدف از داشتن یک هویت بصری متمایز از دیگران، انتقال ویژگی‌های غیر قابل لمس و نامرئی، می‌باشد. 

اگر برندها را شبیه یک انسان در نظر بگیرید، هویت یک برند طرز فکر و عقاید ذهنی فرد است. شاید فکر کنید که اهمیت هویت بصری آنقدری بالا نیست که لازم باشد درباره آن مطالعاتی انجام داد؛ اما نکته قابل توجه آن است که شما باید حتماً برای داشتن کسب و کار موفق، از یک طراح هویت بصری خبره کمک بگیرید و اطلاعاتی درباره روش طراحی‌ آن به دست آورید.

چرا هویت بصری اهمیت دارد؟

هویت بصری عاملی است که همواره مورد توجه انسان بوده و می‌توان تاریخ پیدایش آن را چند صد سال پیش در نظر گرفت. بسیاری از نمادهای تصویری، نشان‌گر هویت بصری گروه‌هایی از مردم دوران باستان بودند که شیوه زندگی، سرزمین و قوانین مشترک، آن‌ها را به صورت قبیله و اجتماعات کوچک، گرد هم می‌آورند. تمدن‌های بزرگ باستان نیز نشانه‌های هویت ساز در معماری، صنایع دستی، خط و الفبا را از خود به جای گذاشته که می‌توان با آن‌ها به بخش بسیار پر‌اهمیتی از هویت این تمدن‌ها پی برد.

هویت بصری

هیچکس دوست ندارد از جایی خرید کند که نشان یا هویت بصری خاصی ندارد. این مسئله را حتماً همه ما در زندگی درک کرده ایم. ما تمایل داریم تا از معروف‌ترین برندهای دنیا لباس بخریم، یا غذاهای بهترین رستوران‌های زنجیره‌ای را امتحان کنیم. چند نمونه از علت داشتن یک هویت بصری مناسب عبارت‌اند از:

  • انتقال صحیح پیام به کاربران
  • جلب اعتماد کاربران
  • بالا بردن اعتبار در محیط کسب و کار
  • افزایش حس وفاداری و شناخت کاربران 
  • بهبود تجربه کاربری 

عناصر تشکیل دهنده هویت بصری

عناصر گوناگون بصری، پایه و اساس توسعه برندها می‌باشند. هرچقدر که کسب و کار شما موفق باشد، اگر از نظر بصری جذابیت نداشته باشد، در جلب توجه جامعه شکست ‌خواهید خورد. همراه با توسعه برند، پیام اصلی، شخصیت و موارد دیگر مرتبط با برند خودتان، باید عناصر بصری محکمی در برندسازی لحاظ شوند. هویت بصری، از ترکیب ۴ عنصر اصلی و با تشکیل یک اکوسیستم به وجود‌ می‌آید؛ این اکوسیستم بیان‌گر یک هویت است و اطلاعات دقیقی را به مخاطب می‌رساند. قانون و قاعده مهم در طراحی هویت، ایجاد جاذبه‌ای بصری می‌باشد.

هویت بصری

چهار عنصر اصلی تشکیل دهنده هویت بصری عبارت‌اند از:

  • لوگو logo: نمادی از کل برند
  • لوازم التحریر: سربرگ + کارت + پاکت 
  • ابزارهای بازاریابی: بروشور، کتاب، وبسایت
  • محصولات و بسته بندی: محصولات فروخته و بسته بندی شده که به دست مشتری می‌رسد
  • طراحی لباس: لباس‌هایی که توسط کارمندان به تن می‌شود
  • طراحی داخلی و خارجی محیط کار
  • هر عاملی که یک تصویر از کسب و کار ایجاد می‌کند

تاثیر رنگ بر هویت سازمانی

در گذشته، انتخاب رنگ در برندسازی تاثیر بالایی نداشت، اما امروزه، طراحان و صاحبین مشاغل معتقدند که تاثیر رنگ‌‌ها بر بیننده، گاهاً می‌تواند بیشتر از شکل و شمایل یک لوگو باشد. اگر به بزرگ‌ترین برندهای اطراف خود نگاهی کنید، می‌بینید که یکی از اصلی‌ترین عواملی که آن‌ها را از سایر رقبا ماندگارتر می‌کند، بهره گیری از رنگ‌های سازمانی در تبلیغات خود است.

به عنوان نمونه، در فضاهای ارتباطات، زمانی که به رنگ «زرد» اشاره شود، ذهن ما به سمت شرکت «ایرانسل» جذب می‌شود. از همین‌ رو، با انتخاب و بهره گیری از یک رنگ مناسب، می‌توانیم اذهان عمومی را تحت تاثیر خود قرار دهیم. برای این کار، باید از رنگ‌هایی استفاده شود که ارزش‌ها و خدمات را به دیگران القا نماید.

رنگ‌ها قادرند تا مفاهیم زیادی را منتقل نمایند. به عنوان نمونه، اگر رنگ سفید به شما نشان داده شود، به صورت ناخودآگاه به یاد امید، آرامش و صلح خواهید افتاد. در علم روانشناسی، یک حقیقت وجود دارد که هر رنگی می‌تواند تاثیر مخصوصی بر روحیات افراد بگذارد. بعضی از رنگ‌ها می‌توانند در مخاطبان احساس وفاداری را ایجاد کنند و بعضی دیگر نیز باعث بی تفاوتی خواهند شد.

هویت بصری

تفاوت لوگو و هویت بصری

تعداد زیادی از افراد، تفاوت هویت بصری و لوگو را نمی‌دانند و قادر نیستند تا برای هر یک از آن‌ها مرزهایی در نظر بگیرند. ابتدا باید بدانید که لوگو، نمی‌تواند هویت سازمانی شما باشد؛ به علاوه، طراحی لوگو و نام تجاری شرکت شما، همگی نقش‌های متفاوتی در بیزینس شما دارند و باهم یک هدف را دنبال می‌نمایند. این هدف، چیزی جز تصویری واحد در ذهن مخاطبان نیست.

از همین رو، باید یک بار برای همیشه، مرز مشخصی برای هر هویت بصری، برند و لوگو در ذهنمان ایجاد کنیم:

  • هویت بصری: اجزای ظاهری که به ایجاد تصویر از برند در ذهن افراد کمک می‌کند.
  • برند: تصویری‌ست که افراد به هنگام فکر کردن در باره محصولی خاص، در ذهنشان ایجاد می‌شود.
  • لوگو: این عنصر، یک نماد گرافیکی است که می‌تواند به صورت سمبل و نوشتار باشد. لوگو تاثیر زیادی در ذهنیت افراد دارد.

عامل موفقیت هویت بصری برندها

بسیاری از کارآفرینان، بعد از درک اهمیت هویت بصری، تصمیم به سفارش طراحی هویت بصری برند می‌گیرند. اغلب یکی از چالش‌های پیش روی آنان، عدم آگاهی از مراحل طراحی هویت است. به علاوه، بیشتر افراد نمی‌دانند که ساخت یک هویت بصری، لزوماً به معنی موفقیت آن‌ها نیست و تمایز آن‌ها از دیگر برندها را تضمین نمی‌کند.

چراکه اثربخش بودن آن نیاز به رعایت فاکتورهای زیادی دارد. تعدادی از فاکتورهای تاثیرگذار در موفق شدن یک برند عبارت‌اند از:

  • تمایز یک برند: مهم‌ترین عامل موفقیت یک برند آن است که به اندازه کافی با دیگر برندها تفاوت داشته باشد و نظر مخاطبان را جلب کند.
  • به یاد ماندنی باشد: توجه داشته باشید که اطلاعات مربوط‌ به برند شما باید حتما ساده و به دور از پیچیدگی باشد.
  • انعطاف پذیر و به یاد ماندنی باشد: برند و هویت بصری کسب و کار شما، باید حتماً طوری باشد که قابلیت توسعه را داشته و محدودیت ایجاد ننماید.
  • دارای انسجام کافی باشد: تمامی عناصر هویت بصری، باید دارای انسجام باشند.
  • به کارگیری آسان: بهره گیری از المان‌های هویت برند شما باید ساده باشد.
  • اگر حتی یکی از فاکتورهای گفته شده رعایت نشود، نمی‌توان موفقیت کسب و کار شما را تضمین نمود.

هویت بصری سازمان

چگونه یک هویت بصری بسازیم؟

در اولین مرحله از طراحی هویت بصری باید بدانید «که» هستید. پیش از یافتن اینکه، چه المان‌هایی را باید تقویت کنید، باید این نکته را در نظر بگیرید که به عنوان یک برند «در چه جایگاهی» قرار دارید.

شما باید چند سوال از خود بپرسید:

  • ماموریت شما دقیقاً چیست؟
  • در شرکتتان به چه چیزی اعتماد دارید؟
  • شخصیت برند شما دقیقاً چیست؟ 
  • چه عاملی شما را متمایز از دیگر برندها می‌کند
  • صدای برند شما چیست؟

این المان‌ها معرف برند شماست و قبل از اینکه به ساخت هویت بصری بپردازید، باید پاسخ هر کدام از آنان را به طور شفاف بدانید. همچنین اگر به طور دقیق نمی‌دانید که «چه کسی» هستید، می‌‌توانید با یک جلسه brain storming، متوجه شوید.

طوفان فکر را باید با سوالات زیر آغاز کنید:

  • چرا این کار را آغاز کردیم؟
  • چه چیزی ما را متمایز می‌کند؟
  • چه چیزی ما را بهتر می‌کند؟
  • برند خود را در سه کلمه، چگونه توصیف می‌کنید؟
  • اگر مشتریان برند، شما را در سه کلمه توصیف کنند، آن سه کلمه چیست؟

پس از اینکه به پاسخ سوالات واقف شدید، باید شروع به تولید هویت بصری نمایید.

ساخت هویت بصری


سفارش طراحی هویت بصری

برای داشتن یک هویت بصری قدرتمند باید حتما از یک متخصص در زمینه تولید و طراحی برند کمک بگیرید. شما می‌توانید در صورت تمایل به ساخت یک هویت بصری، به سایت‌های مربوطه مراجعه نموده و سفارش طراحی خود را ثبت کنید.

جمع بندی

داشتن یک‌ برند‌ قدرتمند، منوط به یک برنامه ریزی دقیق است و شما باید برای متمایز کردن برند خود، اطلاعات کاملی از کسب و کارتان داشته و به طور دقیق بدانید که چه خدماتی را می‌توانید ارائه دهید. حال که به سوال «هویت بصری چیست» پاسخ دادیم، اگر قصد برند سازی و طراحی لوگوی مناسبی را دارید، سعی کنید از مشاورین و متخصصین باتجربه در این زمینه کمک بگیرید. 


سوالات متداول

قیمت طراحی لوگو چقدر‌ است؟

برای اطلاع از قیمت طراحی لوگو، باید ضرورتاً از یک مشاور و مرکز خبره کمک بگیرید.

آیا داشتن هویت بصری برای یک برند ضروری است؟

بله، برای اینکه بتوانید در ذهن افراد نقش ببندید، باید حتماً از یک هویت بصری استفاده کنید که باعث تمایز شما از‌ دیگر رقبایتان شود.


ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟