استراتژی محتوا چیست؟ استراتژی محتوا چه پارامترهایی دارد؟

فرایند استراتژی محتوا به ما کمک می‌کند که نتیجه بهتری از بازاریابی مبتنی بر محتوا بگیریم. در این مقاله به استراتژی تولید محتوا چیست و انواع استراتژی محتوا می‌پردازیم.
24 فروردین 1402
استراتژی محتوا چیست؟ استراتژی محتوا چه پارامترهایی دارد؟
مجموعه نویسندگان دیباگ
/web/image/1783-01644297/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%AA%DA%98%DB%8C-%D8%AA%D8%AF%D9%88%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%AD%D8%AA%D9%88%D8%A7.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

درست است که تولید محتوا سبب هدایت ترافیک و جذب خریداران می‌شود اما تولید محتوا به تنهایی کافی نیست. انتشار محتوا بدون نقشه راه و داشتن استراتژی اتلاف وقت و تلاش است. برای به دست آوردن نتایجی که انتظار آن را دارید، باید یک استراتژی محتوای دیجیتال دقیق و قابل اجرا داشته باشید. سپس آن استراتژی را مبنای هر کاری که میخواهید انجام دهید، قرار دهید. اما سوال اصلی این است که استراتژی محتوا چیست و چه کاربردی دارد؟
استراتژی‌ها اهداف و رهنمودهایی را ارائه می‌دهند تا نقشه راه را برای شما مشخص کنند و بگویند چگونه می‌خواهید به هدف خود برسید. بدون استراتژی محتوا، برند و وب سایت شما مزایای بازاریابی محتوا را نخواهد دید. بنابراین، در این مقاله تصمیم گرفتیم در مورد چگونگی ساخت یک استراتژی محتوای خوب که منجر به نتایج فوق العاده می‌شود صحبت کنیم.

استراتژی تولید محتوا چیست؟

تعاریف زیادی از استراتژی محتوا توسط متخصصان این حوزه وجود دارد. در سطح بالا، یک استراتژی محتوا به عنوان یک راهنما عمل می‌کند که دیکته می‌کند چه محتوایی و به چه صورتی باید در یک سازمان توسعه یابد تا کسب و کار مورد نظر به اهداف خود برسد. استراتژی محتوا یک استراتژی عینی است، نه انتزاعی. در حقیقت استراتژی محتوا یک چارچوب واضح از تمام جنبه‌های محتوای یک برند را ارائه می‌دهد. بنابراین استراتژی محتوای دیجیتال تمرکز بر نحوه استفاده یک شرکت از انواع کانال‌های دیجیتال برای ارائه محتوا است.
در حالت ایده آل، یک سازمان سفر بازاریابی محتوایی خود را با یک استراتژی آغاز می‌کند. البته این بدان معنا نیست که رویکرد و استراتژی سازمان ثابت است. بلکه همانطور که اهداف شما تکامل می‌یابد، استراتژی شما نیز تغییر خواهد کرد. می‌توانید با تجزیه و تحلیل محتوا بفهمید که چه چیزی شما را به هدف نزدیک‌تر می‌کند و یا اینکه می‌توانید استراتژی خود را با تغییر نیازهای مخاطبانتان تغییر دهید.
به نظر می‌رسد که هر برندی که محتوا تولید می‌کند یک استراتژی دارد اما این موضوع حقیقت ندارد. در گزارش B2B 2019 موسسه بازاریابی محتوا (CMI)بیان شده تنها 65 درصد از بازاریابان محتوا یک استراتژی مستند دارند.
32 درصد دیگر نیز گفتند که استراتژی آنها مستند نیست. استراتژی‌های غیرمستند معمولاً به دقت دنبال نمی‌شوند، و زمانی که هر فشاری در محیط کاری ایجاد می‌شود، خطر خارج شدن از استراتژی غیر مستند وجود دارد. بنابراین اگر می‌خواهید این کار را درست انجام دهید، آن را یادداشت کنید.

اهمیت داشتن استراتژی محتوا

استراتژی بازاریابی محتوا با نوشتن اهداف شروع می‌شود و در چرخه‌هایی از طریق تحقیقات، سنجش موضوعات، پیام‌های کلیدی و شخصیت‌های مشتری تکامل می‌یابد.
یک فرآیند استراتژی محتوا همیشه در حال تغییر است. استراتژی محتوا مجموعه‌ای متحرک از دستورالعمل‌ها، اهداف و اصول است. همانطور که خریداران، صنعت و محصولات شما مدام تغییر می‌کنند، محتوای شما نیز تغییر می‌کند. به همین دلیل است که ایجاد استراتژی برای بازاریابی محتوای مداوم بسیار مهم است.
استراتژی محتوا نقشه راه، نحوه ایجاد، انتشار و مدیریت محتوا را مشخص می‌کند. مانند هر استراتژی دیگری که یک کسب و کار استفاده می‌کند، این استراتژی راکد نیست. بلکه قرار است در طول زمان تغییر کند. رویدادهای داخلی و خارجی هر دو باعث تغییر استراتژی محتوا خواهند شد.
بازاریابان محتوا از تغییر هراس ندارند. آنها می‌دانند که تغییر اجتناب ناپذیر است. احتمالاً شما هم تا کنون مجبور شده‌اید به سرعت بازاریابی محتوای خود را برای رسیدگی به همه موضوعات و برطرف کردن نیاز مخاطبین تغییر دهید. این موضوع در سطح جهانی نیز به همین صورت است. شاید تغییر آن چنان گسترده نباشد اما تغییر همیشه وجود خواهد داشت، بنابراین خوب است با یک استراتژی بازاریابی محتوای مداوم برای آن آماده شوید.
همانطور که می‌دانید بازاریابی محتوا یک بازی طولانی است. استراتژی محتوا چیزی است که شرکت‌ها برای جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان موجود باید بر آن تکیه کنند. داشتن یک استراتژی برای حفظ ثبات در بازاریابی محتوا و همراستایی هر قطعه با نیازهای مشتری برای تیم‌های بزرگ بسیار مهم است. استراتژی محتوا اجازه می‌دهد تا همه افراد در یک راستا گام بردارند و اهداف تولید محتوا را به خوبی درک کنند. بنابراین اکنون که اهمیت استراتژی محتوا را درک کردید، بهتر است برای تدوین استراتژی محتوا گامی بردارید و خودتان اینکار را انجام دهید و با خرید پکیج تدوین استراتژی محتوا، یک گام بزرگ برای رسیدن به اهداف سازمان یا شرکتتان بردارید.

استراتژی محتوا

ایجاد استراتژی محتوا در 11 مرحله 

مهم نیست که در کجای بلوغ بازاریابی محتوای خود هستید، می توانید از مراحل تمپلیت استراتژی محتوا برای توسعه یا بهبود استراتژی خود استفاده کنید. در اینجا 11 مرحله اساسی وجود دارد که باید آنها را انجام دهید.

1. اهداف خود را تعریف کنید و آنها را اندازه گیری کنید

با اهداف خود شروع کنید. چه چیزی از تولید محتوا انتظار دارید؟ این مورد باید قابل سنجش باشد. شروع استراتژی محتوا به وسیله اهداف به شما کمک می‌کند تا بتوانید تمام مراحل بعدی را تکمیل کنید. در اینجا برخی از اهداف مشترک که معمولا توسط افراد مختلف بیان می‌شود را به عنوان نمونه گذاشته‌ایم:
ترافیک وبلاگ را افزایش دهید
با فالوورها تعامل بیشتری در رسانه‌های اجتماعی به دست آورید
رهبری فکری را گسترش دهید
بر اساس اهدافی که تعیین کرده اید، نحوه اندازه گیری آنها را بیان کنید. اگر هدف ترافیک وبلاگ است، باید بازدیدهای صفحه را زیر نظر داشته باشید و تغییرات ماه به ماه را دنبال کنید.

2. مخاطبان خود را بشناسید

شما در حال تولید محتوا برای خریداران خود هستید، نه برای مدیران خود. این یک بحث رایج در دنیای محتوا است. برندها تمایل دارند در مورد فوق العاده بودنشان بنویسند. اما این موضوع برای مخاطبان خوشایند نیست بلکه شما باید بدانید که خریداران شما چه کسانی هستند و چه چیزی برای آنها اهمیت دارد.
شناخت واقعی مخاطبان شامل موارد زیر است:
شناسایی نقاط درد و چالش‌های آنها
پیدا کردن جایی که آنها به دنبال محتوا هستند
درک اینکه کجا و چگونه به دنبال اطلاعات هستند
شناخت اهداف و انگیزه‌های آنها

3. پرسونای خریدار خود را به شکل مداوم آپدیت کنید

برخی از کارشناسان می‌گویند که بررسی سالانه پرسونای خریدار کافی است. با این حال، این مورد بهترین قانون نیست. شما باید پرسونای خریداران را با بروز اختلالات به روز کنید. هر زمان که چیزی رخ می‌دهد، مهم است که به تأثیر آن بر مخاطبان خود فکر کنید.

4. منابع (افراد، ابزارها) مورد نیاز خود را برای ناشر محتوا دریافت کنید

یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های استراتژی محتوای شما، تعریف منابعی است که برای اجرا به آن‌ها نیاز دارید. چه کسی باید بخشی از عملیات تولید محتوای شما باشد؟ چه ابزارهایی برای انتشار مداوم محتوای با کیفیتی که مخاطبان شما می خواهند بخوانند، لازم است؟
بیشتر عملیات محتوا شامل انواع استراتژیست ها/برنامه ریزان، نویسندگان، طراحان و متخصصان فناوری است. اما شما ممکن است از آژانس‌ها و فریلنسرها برای پروژه‌های مختلف استفاده کنید. بنابراین داشتن یک استراتژی در اینجا کلیدی است زیرا انواع محتوا و حجم محتوایی را که می‌خواهید تولید کنید در استراتژی مشخص می‌شود. سپس باید در نظر داشته باشید که به چندنفر در تیم نیاز دارید تا به شکل واقع بینانه بتوانید همه چیز را منظم و به موقع انجام دهید؟
 بودجه اغلب تعیین می‌کند که در نهایت هدف شما چگونه محقق خواهد شد. ممکن است برنامه‌های بزرگی برای تولید محتوای بزرگ داشته باشید، اما اگر بودجه لازم را برای همه افرادی که نیاز دارید ندارید، باید برنامه‌های خود را کاهش دهید و اولویت‌بندی کنید.

تدوین استراتژی محتوا


5. انجام ممیزی محتوا

یکی دیگر از جنبه‌های تداوم انواع استراتژی محتوا، انجام ممیزی‌های دوره‌ای محتوا است. انجام این کار ضروری است زیرا به شما امکان می‌دهد تصویر واضحی از وضعیت فعلی محتوای خود داشته باشید و بدانید که آیا در هر دسته بندی به اندازه کافی محتوا دارید.
دسته بندی‌ها شامل تم‌ها، موضوعات، شخصیت‌های خریدار (مخاطبان هدف)، مراحل خریدار و قالب‌ها هستند. هنگامی که یک ممیزی محتوا را کامل می‌کنید، باید بدانید که در هر یک از این دسته‌ها چه مقدار محتوا دارید. ممکن است کمبودهایی در هر بخش پیدا کنید. اگر چنین است، به استراتژی خود برگردید و سعی کنید دلیل آن را تشخیص دهید.

6. پارامترهای ایجاد محتوای خود را مشخص کنید

پارامترهای بازاریابی محتوا شامل موضوعات و جزئیات بزرگ است. این پارامترها دید کامل را برای هر فرد در تیم محتوا فراهم می‌کند. پارامترهای مختوا همچنین ثبات آن را تضمین می‌کنند. در اینجا برخی از پارامترهایی که باید شناسایی کنید را گردآوری کرده‌ایم.
هر چند وقت یکبار محتوا تولید خواهید کرد؟
چه کلمات کلیدی برای مخاطبان شما مهم هستند؟
چه نوع محتوایی تولید خواهید کرد (وبلاگ‌ها، کتاب‌های الکترونیکی، فیلم‌ها، اینفوگرافیک‌ها و ...)؟
دستورالعمل‌های محتوا (طول، بهترین شیوه‌های سئو، قالب بندی و ...).

7. خوشه‌های موضوعی ایجاد کنید

بعد از اینکه پارامترها را در اختیار داشتید، نوبت به ایجاد حوزه‌های موضوعی می‌رسد. شما در حال ساختن محتوا هستید تا با مخاطبانتان مرتبط باشد و به آنها کمک کنید به سؤالات پاسخ دهند و راه حل پیدا کنند. این نکته را در نظر داشته باشید. قرار نیست در هنگام ایجاد موضوعات برای استراتژی دقیق باشید.
به عنوان مثال، اگر یک شرکت استخدام برای استعدادهای IT را اداره می‌کنید، دسته بندی‌های شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:
نحوه جذب نیرو
چالش در جذب نیرو
کاهش ریزش و گردش مالی
استخدام کارمند جدید
این موارد چهار موضوع اصلی هستند. سپس برای هر یک محتوای برنامه ریزی خواهید کرد.

8. برای سئو حساب کنید

انجام سئو برای رتبه بندی ارگانیک بسیار مفید است، چیزی که توسط بازاریابی محتوای عالی می‌تواند رخ دهد. با این حال، ابتدا باید برای مردم بنویسید، سپس برای گوگل.
استراتژی سئوی شما باید بیشتر شامل کلمات کلیدی مورد نظر برای رتبه بندی، حجم جستجو و رقابت آنها باشد. شما باید از ابزارهایی استفاده کنید که به شما امکان می‌دهد ببینید چه کسانی در کلمات کلیدی مورد نظرتان رقبای شما هستند. 

تولید محتوا

9. در مورد کانال‌های توزیع تصمیم بگیرید

محتوا نمی‌تواند فقط در وب سایت شما وجود داشته باشد. شما باید کانال‌های توزیع را در نظر بگیرید. این موضوع می‌تواند توصیف گسترده‌ای باشد که بعداً در مرحله برنامه ریزی می‌توانید آن را اصلاح کنید. کانال‌های توزیع می‌توانند شامل رسانه‌های اجتماعی، کمپین‌های ایمیلی یا راه‌های پولی باشند.

10. از افراد غیر بازاریابی بازخورد دریافت کنید

بازاریاب‌ها گاهی اوقات می‌توانند در یک حباب زندگی کنند! اگر چنین است یا اگر مدیریت و استقرار همکاری محتوا دشوار است، از برخی دیدگاه‌های بیرونی استقبال کنید.
به احتمال زیاد، شما تعامل زیادی با مشتریان ندارید و دیگران این کار را در سازمان شما انجام می‌دهند. ارتباط با گروه هایی مانند فروش، خدمات مشتری و مدیران محصول را به عادت تبدیل کنید. آنها می‌توانند اطلاعاتی را در اختیار شما بگذارند که خودتان نمی‌توانید بوسیله تحقیق یا تجزیه و تحلیل رقابتی بیابید.

11. بر اساس عملکرد تنظیم کنید

عملکرد بازاریابی محتوا چیزی است که می‌توانید آن را اندازه گیری کنید. انواع تجزیه و تحلیل محتوا می‌تواند این اطلاعات را به شما ارائه دهد. همانطور که انجام بازاریابی محتوای شما ادامه دارد، باید عملکرد آن را بررسی کنید. بدین وسیله، شما می‌توانید خیلی چیزها یاد بگیرید.
 
آنچه یاد می گیرید باید بر استراتژی محتوای شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، ممکن است ببینید که یک خوشه موضوعی بازدیدها، تعامل و توجه بیشتری دریافت می‌کند، در حالی که ممکن است یکی از آنها عملکرد ضعیفی داشته باشد. این موضوع نشان می‌دهد که وقت آن رسیده است که به استراتژی‌های خود نگاه کنید و تصمیم بگیرید که آیا آنها هنوز منطقی هستند یا خیر. اگر مخاطب شما به موضوعی علاقه مند نیست و برایشان مهم نیست و باید به سراغ موضوعی دیگر بروید.

روش طراحی محتوا

سخن آخر

امیدواریم شما نیز اهمیت بازاریابی محتوا و داشتن استراتژی محتوا را درک کرده باشید. اگر نقشه راه مشخص و مدونی داشته باشید مسلما رسیدن به اهداف برای شما آسان تر و سریع‌تر اتفاق خواهد افتاد. بنابراین لازم است تدوین استراتژی محتوا را جدی بگیرید و اگر برایتان مشخص و معین نیست که دقیقا باید چه کاری انجام دهید می‌توانید با پرداخت هزینه استراتژی محتوا و پرداخت قیمت استراتژی محتوا از مشاوران و متخصصان در این زمینه کمک بگیرید و یا خرید پکیج تدوین استراتژی محتوا را از همین وب سایت انجام دهید.


ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟