معرفی 12 ابزار دیجیتال مارکتینگ

در این حوزه به دلیل وجود آمار و ارقام حساس، نیاز به ابزار دقیق و کارآمد دارد. در این مقاله  به ویژگی‌های دیجیتال مارکتینگ و بهترین ابزار‌های دیجیتال مارکتینگ می‌پردازیم.
17 فروردین 1402
معرفی 12 ابزار دیجیتال مارکتینگ
مجموعه نویسندگان دیباگ
| 1 توضیح
/web/image/1792-c26d2fd5/%D8%A7%D8%A8%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%AD%D8%AA%D9%88%D8%A7.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

دیجیتال مارکتینگ از ابزارهای دیجیتال برای تبلیغ، بازاریابی و فروش محصولات یا خدمات استفاده می‌کند. با استفاده از ابزار های دیجیتال مارکتینگ، کسب و کارها می‌توانند کارایی خود را بهبود بخشند و مخاطبان مختلف را جذب کنند. روش‌های سنتی تبلیغات، مانند تبلیغات چاپی، ممکن است در عصر امروز که مردم بیشتر به شبکه‌های اجتماعی عادت کرده‌اند، کارآمد نباشند. دیجیتال مارکتینگ به شرکت‌ها کمک می‌کند تا با درک عادات و علایق مشتریان از طریق داده‌ها، در مقیاسی وسیع‌تر به آنها دسترسی پیدا کنند.

همه چیز درباره دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ پتانسیل کمک به کسب و کارها را از طرق مختلف دارد. به عنوان مثال از رسانه‌های اجتماعی می‌توان برای بازاریابی محتوا استفاده کرد. این کار به ارائه اطلاعات مرتبط بیشتر در مورد محصولات و خدمات بدون هیچ تلاش اضافی به مصرف کنندگان کمک می‌کند. همچنین دیجیتال مارکتینگ می‌تواند منجر به افزایش وفاداری و تعامل مشتریان شود زیرا مردم از طریق رسانه‌های اجتماعی با برندها در ارتباط هستند.

ویژگی های دیجیتال مارکتینگ

برای اطمینان از موفقیت آمیز بودن استراتژی بازاریابی دیجیتال شما در آینده، درک انواع مختلف کانال‌های دیجیتال مارکتینگ الزامی است. با این حال، دیجیتال مارکتینگ یک اصطلاح گسترده است که می‌تواند به چندین فعالیت و استراتژی مختلف اشاره داشته باشد و چندین جزء اصلی دارد. از ویژگی‌ها و اجزای دیجیتال مارکتینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. بازاریابی محتوا

 برای بازاریابان، محتوا پادشاه است. محتوا مهم‌ترین عامل در دیجیتال مارکتینگ است، زیرا مصرف‌کنندگان در صورتی که به خوبی از محصول یا خدمات مطلع باشند، تمایل بیشتری به خرید محصول یا خدمات دارند. محتوای مناسب می‌تواند نرخ تبدیل یک شرکت را افزایش دهد و رتبه وب سایت آن را بهبود بخشد.

2. تبلیغات PPC 

 این نوع تبلیغات جزئی از بازاریابی دیجیتال است که به کسب و کارها اجازه می‌دهد تبلیغات را در صفحات نتایج موتور جستجو قرار دهند. در حقیقت این نوع تبلیغات، یک روش بازاریابی آنلاین است که در آن تبلیغ‌کنندگان برای نمایش آگهی‌هایشان در صفحات نتایج موتور جستجو هزینه می‌کنند.

3. بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)

سئو به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که نه تنها محتوای مرتبط‌تری را به مخاطبان خود ارائه دهند بلکه بتوانند در SERP نیز رتبه بالاتری کسب کنند. با سئو شرکت‌ها می‌توانند ترافیک خود را افزایش دهند تا وب سایت خود را به طور مداوم در بالای صفحه نتایج جستجو قرار دهند. این امر دید یک سایت و محبوبیت آن را افزایش می‌دهد و منجر به فروش بهتر، سود و موفقیت کلی می‌شود. 

4. بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

 بازاریابی رسانه های اجتماعی یک استراتژی بازاریابی تعاملی است که در آن بازاریابان انواع شبکه‌های اجتماعی را ایجاد می‌کنند و سپس از آنها برای بازاریابی برند خود استفاده می‌کنند. هدف بازاریابی شبکه‌های اجتماعی دستیابی به مشتریان از طریق کانال‌های دیجیتالی متنوع است. 

5. بازاریابی ویدئویی

 بازاریابی ویدئویی یک ابزار دیجیتال مارکتینگ موثر است. این نوع بازاریابی به ایجاد اعتماد و اعتبار کمک می‌کند. علاوه بر این، ویدئوها را می‌توان به راحتی در شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند فیس بوک، اینستاگرام، یوتیوب و شبکه‌های دیگر به اشتراک گذاشت. بازاریابی ویدئویی اغلب توسط برندها برای نشان دادن مزایای محصولاتشان استفاده می‌شود. با این وجود، بازاریابی ویدئویی بسیار گران است و انجام آن دشوار است، زیرا بسیاری از استارتاپ‌ها آن را تأیید می‌کنند ولی تنها 30 درصد از آنها آن را امتحان می‌کنند.

6. بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی یکی از موثرترین و گسترده‌ترین استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ است. با ایمیل، می‌توان مستقیماً با مشتریان ارتباط برقرار کرد یا به ایجاد سرنخ در قالب وبینارها، تبلیغات فروش، مطالب اطلاعاتی و موارد دیگر کمک کرد.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

نرم افزار های دیجیتال مارکتینگ

فناوری دیجیتال و تکامل آن باعث تغییرات بزرگی در عملکرد اکوسیستم بازاریابی شده است. ابزارهای بازاریابی دیجیتال زیادی به صورت آنلاین موجود است. با وجود این فراوانی انتخاب بهترین ابزار های دیجیتال مارکتینگ کاری سخت و طاقت فرسا به نظر می‌رسد. یکی از راه‌های انتخاب ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، سازماندهی آنها از طریق اجزای بازاریابی دیجیتال است. اما برای بهترین بازگشت سرمایه(ROI)، ابزارهای بازاریابی دیجیتال را بر اساس موارد زیر دسته بندی کنید: 

  • اندازه کسب و کار شما (در مقیاس کوچک، مقیاس متوسط، مقیاس بزرگ) 
  • چرخه عمر محصول (مرحله مقدمه، رشد، بلوغ یا افول)

چرخه عمر محصول مفهومی است که راهی برای ردیابی مراحل پذیرش محصول از زمان معرفی تا زوال آن ارائه می‌دهد. بیشتر منحنی‌های چرخه عمر محصول به صورت زنگی شکل هستند و چهار فاز مقدمه، رشد، بلوغ و زوال را تشکیل می‌دهند. هر مرحله دارای اهمیت، هزینه‌های متحمل شده و مجموعه مشخصی از فعالیت‌ها برای ارتقای محصول یا خدمات در آن مرحله خاص است. دانستن چرخه عمر محصول به تشخیص اینکه محصول در کدام مکان قرار دارد کمک می‌کند و به نوبه خود شما را راهنمایی می‌کند تا بفهمید چه چیزی برای برقراری ارتباط نیاز دارید و چگونه این کار را انجام دهید.

ابزارهای بازاریابی برای استارت‌آپ‌های اولیه و کسب‌وکارهای کوچک

در مرحله معرفی، تمام تمرکز بر ساخت برند و ایجاد آگاهی در مورد بازار است. این مرحله بر تحقیقات قابل توجه کاربران، از جمله داده‌های بازاریابی آزمایشی یا تحقیقات بازاریابی اولیه، متکی است. تمرکز بر ایجاد یک وب سایت کاربر پسند و آموزنده با محتوای تازه مرتبط با محصول و ایجاد آگاهی از برند در اینجا دارای اهمیت است. استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ مانند بازاریابی محتوا، تبلیغات شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات بنری پولی و چندین فعالیت دیگر سئو به ایجاد آگاهی از برند کمک می‌کنند. برخی از بهترین ابزارهای موجود آنلاین عبارتند از:

  • HubSpot: این ابزار مجموعه کاملی از نرم افزارها را برای بازاریابی، فروش و خدمات مشتری ارائه می‌دهد که در هسته آن یک CRM کاملا رایگان وجود دارد. 
  • Mailchimp: این ابزار مانند HubSpot، یک پلت فرم اتوماسیون بازاریابی همه کاره و یک سرویس بازاریابی ایمیلی است. این ابزار به شما کمک می‌کند سریعتر به اهداف خود برسید. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد Mailchimp این است که ابزارهای متنوعی را برای هدف قرار دادن مخاطبان مناسب برای کسب‌وکار شما ارائه می‌دهد. 
  • Canva:  یک پلتفرم طراحی گرافیکی است که به کاربران اجازه می‌دهد تا انواع طراحی‌های گرافیکی شبکه‌های اجتماعی را ایجاد کنند. این ابزار هم در وب و هم موبایل در دسترس است و میلیون‌ها تصویر، فونت، قالب و ... را ادغام می‌کند.
  • Weebly:  ایجاد یک وب سایت، وبلاگ یا فروشگاه آنلاین را آسان می‌کند. با استفاده از این ابزار می‌توانید طرح‌های صفحه وب قابل تنظیم و ابزارهای کاربردی را برای ساختن وب سایت خود و رشد کسب و کار ایده‌آل خود بیابید.
  • وردپرسیکی از محبوب‌ترین ابزارها برای ایجاد یک وب‌سایت رایگان و ساخت وبلاگ با ده‌ها طرح و تم رایگان، قابل تنظیم و آماده برای موبایل است. وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای رایگان و منبع باز است که به زبان PHP نوشته شده و با پایگاه داده MySQL یا MariaDB جفت شده است.
  • Ubbersuggest: یک ابزار کاربردی برای پیدا کردن کلمات کلیدی جدید و مرتبط است. با Keyword Planner می‌توانید ایده‌های کلیدی جدیدی را برای کمپین‌های خود پیدا کنید که مربوط به محصول، خدمات و مشتریان هدف شما باشند.

ابزار مناسب تولید محتوا

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای مرحله رشد و کسب و کار در مقیاس متوسط 

به جای جستجوی راه‌هایی برای ترغیب مصرف‌کنندگان به آزمایش محصول، روی ترغیب مشتریان به ترجیح دادن برندتان تمرکز کنید. در این مرحله بهبود سود قابل توجهی وجود دارد و تمرکز بازاریابان این است که از مزایای افزایش تقاضا برای محصول بهره ببرند. همچنین در این مرحله محصولات و خدمات از طریق تبلیغات بنری، فیدهای ویدیویی، وبلاگ نویسی، مقالات آموزنده، کمپین‌های PPC و بهینه سازی شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و ... تبلیغ می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از ابزارهای زیر استراتژی‌های بازاریابی خود را گسترش دهید و محتوای آنلاین خود را سازماندهی کنید: 

  • Wirecast: یک ابزار بازاریابی زنده ویدیویی است. با استفاده از ادغام بومی Wirecast با Facebook Live، در زمان واقعی با مشتریان، طرفداران و مصرف کنندگان احتمالی تماس بگیرید.
  • Magisto: یک ویرایشگر ویدیوی آنلاین با یک برنامه وب و یک برنامه تلفن همراه برای ویرایش و تولید خودکار ویدیو با هدف جذب مصرف کنندگان و مشاغل است. Magisto از فناوری هوش مصنوعی برای ویرایش سریع و ساده ویدیو استفاده می‌کند . 
  • Hootsuite: یک پلت فرم مدیریت شبکه‌های اجتماعی است. رابط کاربری این سیستم از یکپارچه سازی شبکه‌های اجتماعی برای توییتر، فیس بوک، اینستاگرام، لینکدین و یوتیوب پشتیبانی می‌کند.

ابزارهای بازاریابی برای مرحله بلوغ و کسب و کار در مقیاس متوسط / بزرگ

رقابت شدیدی برای یک بازار بالغ در مرحله اشباع وجود دارد. تلاش برای جذب جمعیت جدید در این مرحله محدود است. زیرا برای حفظ سهم بازار یک نبرد وجود دارد. معرفی انواع محصولات جدید برای طولانی شدن این مرحله و جلوگیری از کاهش شدید محصول حیاتی است. 

  • HubSpot: یک ابزار عالی برای CRM و یکی از بهترین ابزارها برای بازاریابی ورودی است. 
  • IFTTT: به برنامه‌ها و دستگاه‌های شما کمک می‌کند به روش‌های جدیدی با هم کار کنند. این ابزار بزرگراهی است که می‌توانید همه برنامه‌ها و دستگاه‌هایتان را به هم متصل کنید. فناوری اطلاعات کسب‌وکار را قادر می‌سازد تا با کسری از هزینه، تجربه مرتبطی را که مشتریان می‌خواهند ایجاد کنند.
  • Zapier: اطلاعات را به طور خودکار بین برنامه‌های وب شما منتقل می‌کند و اطلاعات را به طور ایمن از یک برنامه به برنامه دیگر ارسال می‌کند. می‌توانید برنامه‌های وب خود را با چند کلیک بهم پیوند دهید. بنابراین با استفاده از این برنامه می‌توانید داده‌ها را به اشتراک بگذارید، فرآیندها را سریع‌تر کنید و کارهای بیشتری انجام دهید.

تولید محتوا با ابزار مناسب
 
نتیجه

در عصر دیجیتال و فناوری، توانایی ارائه یک تجربه عالی برای مصرف کنندگان، عامل اصلی تمایز شرکت‌هایی خواهد بود که به دنبال رقابت در دیجیتال مارکتینگ هستند. هزاران ابزار دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که در این مقاله نتوانستیم آنها را بگنجانیم. اما آژانس دیجیتال مارکتینگ ما می‌تواند به شما در انتخاب ابزارهای درست دیجیتال مارکتینگ کمک کند. برای مشاوره دیجیتال مارکتینگ همین الان با متخصصان و مشاوران ما تماس بگیرید.


ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟