بازاریابی شبکه‌ ای چیست؟ (MLM)

در این مقاله به اصول بازاریابی شبکه‌ای و حتی معایب بازریابی شبکه‌ای که یکی از روش‌های بازاریابی مستقیم است، خواهیم پرداخت.
25 خرداد 1402
بازاریابی شبکه‌ ای چیست؟ (MLM)
مجموعه نویسندگان دیباگ
| 1 توضیح
/web/image/3643-d6532394/WaterMark-DyBuG-main5.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

بازاریابی شبکه ای یا بازاریابی چند سطحی مدلی است که مبتنی بر بازاریابی مستقیم محصولات یا خدمات بین فروشنده و مشتری است. در این سیستم مشتری به نوبه خود این امکان را دارد که فروشنده شود و شبکه توزیع در حال رشدی را برای خود فراهم آورد و اعضای جدیدی را به شبکه خود اضافه کند.

مشخصه‌ترین عنصر بازاریابی شبکه‌ای، توانایی همراه کردن افراد جدید از طریق توزیع کنندگانی است که در حال فعالیت هستند. بازاریابی شبکه ای امکان حذف بیشتر هزینه‌های تبلیغاتی را فراهم می‌سازد. در ضمن بازاریابی شبکه ای زنجیره بین تولید کننده و مصرف کننده نهایی را کوتاه‌تر می‌سازد و به همین دلیل محصولات در بازاریابی شبکه ای قیمت پایین‌تری دارند.

حتی تاجر، سرمایه‌گذار و نویسنده مشهور رابرت کیوساکی، نویسنده کتاب «پدر پولدار، پدر بی پول» در مورد بازاریابی شبکه‌ای چندسطحی صحبت کرده است. او در مصاحبه‌های خود بیان کرده است که پس از بررسی این نوع بازاریابی به امکانات آن پی برده است. زیرا در این مدل با سرمایه گذاری اندک و مدیریت خوب می‌توان به استقال مالی دست یافت. اگر شما هم کنجکاو شده‌اید تا در مورد بازاریابی شبکه ای بیشتر بدانید و با اصول و مزایای آن آشنا شوید، به خواندن این مقاله ادامه دهید.

بازاریابی شبکه‌ ای چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، بازاریابی شبکه ای با شبکه‌ای از توزیع کنندگان کار می‌کند که با استراتژی‌های سیستماتیک عمل می‌کنند. در این نوع بازاریابی، شرکت‌ها توزیع کنندگان را هدف قرار می‌دهند تا به محصولات بپیوندند و فروش آنها را انجام دهند.

با مقایسه این نوع بازاریابی با بازاریابی سنتی می‌بینید که بازاریابی شبکه ای بسیاری از فرآیندها مانند لجستیک یا توزیع را برای شرکت سبک می‌کند و امکان صرفه جویی در تبلیغات و هزینه‌های کارکنان را فراهم می‌سازد. این کاهش هزینه‌ها می‌تواند در قیمت محصول نهایی منعکس شود.

بازاریابی شبکه ای برای چه کسانی مناسب است؟

بازاریابی شبکه ای برای فروش محصولات و خدمات در صنایع مختلف، از محصولات زیبایی و سلامتی گرفته تا خدمات مخابراتی و انرژی، استفاده شده است. با این حال، این مدل کسب و کار در برخی موارد به دلیل این تصور که برخی از شرکت‌های MLM طرح‌های هرمی مخفی هستند، موضوع مناقشه بوده است. در شرکت‌های هرمی بازاریابان به جای فروش محصولات یا خدمات با کیفیت عمدتاً از طریق جذب بازاریابان دیگر کسب درآمد می‌کنند. بنابراین مهم است که قبل از پیوستن به یک بازاریابی شبکه ای یا MLM به دقت تحقیق کنید و ارزیابی کنید که آیا مناسب شماست یا خیر.

بازاریابی شبکه‌ ای

انواع بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای در سطوح مختلفی وجود دارد، مانند:

1.    بازاریابی شبکه ای مستقیم یا تک سطحی: بر فروش خدمات و محصولات تمرکز دارد. در این نوع بازاریابی نیازی به معرفی و ثبت نام افراد دیگر یا عضو گیری وجود ندارد و تنها منبع درآمد فروش مستقیم بازاریابان است.

2.    بازاریابی شبکه ای دو سطحی: این نوع بازاریابی شبکه ای به عضو گیری نیاز دارد ولی پاداش شما کاملا به آن وابسته نیست. شما می‌توانید هم از طریق فروش مستقیم و هم از طریق فروش زیر مجموعه‌های خود درآمد کسب کنید.

3.    بازاریابی شبکه‌ای چند سطحی یا MLM: بر بازاریابی مبتنی بر توزیع تمرکز دارد. در این نوع بازاریابی اعضا تشویق می‌شوند با دریافت پورسانت اعضای جدیدی را جذب کنند.

تاریخچه بازاریابی شبکه‌ ای

هیچ پیشینه مستندی راجع به تاریخچه بازاریابی شبکه‌ای وجود ندارد. به طور کلی منشأ بازاریابی شبکه‌ای به برند Nurtralite  برمی‌گردد. این برند توسط کارل رنبورگ تأسیس شد. رنبورگ اولین کسی بود که به فروشندگان خود کمیسیون دائمی از فروش‌هایشان اعطا نمود.

همه چیز در دهه 1920 شروع شد، زمانی که Rehnborg نماینده یک تولید کننده در چین بود. در آغاز جنگ داخلی، رنبورگ به مدت یک سال در شهرک خارجی شانگهای زندانی شد. در مدت زندانی بودن، رنبورگ توانست درس‌های عمیقی از ارزش تغذیه کسب کند. وی در سال 1934 شرکتی را برای فروش محصولات خود تأسیس نمود که به نام Nurtralite معروف است. این برند پیش‌تر به نام ویتامین کالیفرنیا شناخته می‌شد و محصولات غذایی مکمل را تولید می‌نمود.

تاریخچه بازاریابی شبکه ای به اوایل دهه 1940 برمی‌گردد. در این زمان توزیع کنندگان این شرکت متوجه شدند با ارجاع و تبلیغ محصولاتشان به دوستان و افراد نزدیک خود می‌توانند فروش بیشتری داشته باشند. در این زمان هیچ سیستمی برای محاسبه و دادن پاداش به فروشندگان وجود نداشت. به همین دلیل یک سیستم پرداخت پاداش 2 درصدی برای توزیع کنندگان موفق طراحی شد و پس از آن بود که سیستم مدرن بازاریابی شبکه‌ای متولد شد.

بازاریابی شبکه‌ ای

مزایای بازاریابی شبکه‌ای

ایجاد یک شبکه بازاریابی برای فروش محصولات و خدمات یک شرکت مزیت‌های بیشماری دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

  • تبلیغات کم هزینه و ارزان: با استفاده از بازاریابی شبکه‌ای، یک شرکت می‌تواند هزینه تبلیغات خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، زیرا در بازاریابی شبکه‌ای اعضای تیم می‌توانند به جای وابستگی به کمپین‌های تبلیغاتی گران قیمت سنتی، محصولات و خد‌مات را به فروش برسانند.
  • افزایش دسترسی به فروش: با استفاده از تعداد زیادی عضو در شبکه فروش، شرکت می‌تواند مخاطبان بسیار بیشتری را نسبت به زمانی که تنها به یک تیم فروش داخلی متکی است، جذب کند. علاوه بر این، اعضای تیم در جوامع و مناطق مختلف ارتباط دارند و این موضوع کمک می‌کند افراد به مخاطبان متفاوتی دسترسی داشته باشند.
  • رشد کسب و کار: سیستم بازاریابی شبکه ای به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا به سرعت گسترش یابند و بدون متحمل شدن هزینه‌های زیاد به بازارهای جدید دست پیدا کنند. اعضای تیم بازاریابی شبکه ای می‌توانند به فرصت‌های جدید بازار و توسعه استراتژی‌های رشد کمک کنند.
  • انعطاف پذیر بودن ساعات کاری: سیستم بازاریابی شبکه‌ای به فروشندگان خود این اجازه را می‌دهد که در ساعت دلخواه خود کار کنند و بتوانند سایر مسئولیت‌ها و کارهای شخصی خود را نیز همزمان پیش ببرند.
  • پتانسیل درآمد نامحدود: اعضای تیم بازاریابی شبکه ای این فرصت را دارند که از طریق کمیسیون، جایزه و سایر مشوق ها درآمد نامحدودی داشته باشند. این موضوع به آنها امکان کسب درآمد اضافی یا حتی تبدیل شدن به کارآفرینان تمام وقت موفق را می‌دهد.
  • توسعه شخصی و حرفه‌ای: سیستم بازاریابی شبکه ای به اعضای تیم فرصتی برای توسعه مها‌رت های تجاری و رهبری و همچنین ایجاد ارتباطات صنعتی را ارائه می‌دهد. آنها همچنین ممکن است از سایر اعضای تیم با تجربه در این زمینه، مربیگری و راهنمایی دریافت کنند.

بازاریابی شبکه‌ ای

معایب بازاریابی شبکه ای

ایجاد یک شبکه بازاریابی می‌تواند هم برای شرکت و هم برای اعضای تیم مفید باشد و فرصتی برای کسب درآمد، گسترش دامنه دسترسی و توسعه مهارت‌های کارآفرینی و رهبری را برای آنها فراهم کند. اما این مدل بازاریابی نیز دارای معایبی است که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

  • بازاریابی شبکه‌ای گاهی اوقات با شرکت های هرمی یا حتی برخی فرقه‌ها همراه بوده و این موضوع به آن شهرت بدی داده است. بنابراین، شرکت‌هایی که این نوع بازاریابی را انتخاب می‌کنند باید در مورد مدل درآمدی خود بسیار شفاف باشند.
  • بیشتر فروش سیستم بازاریابی شبکه‌ای به جای فروش آنلاین، به صورت حضوری انجام می‌شود.
  • معمولا زمان زیادی برای به دست آوردن درآمد در این سیستم صرف می‌شود.
  • با واگذاری ارتقای محصول فروش آن به دست فروشندگان، این امر اجتناب ناپذیر است که یک برند تا حدی کنترل بر برندسازی و استراتژی های فروش خود را از دست بدهد. برای حل این مشکل نیاز به سرمایه گذاری و آموزش فروشندگان به صورت مستمر وجود دارد.
  • امکان اشباع بازار به خصوص زمانی که شبکه فروشندگان شروع به رشد می‌کند، وجود دارد. این موضوع باعث می‌شود فروش دشوارتر شود.
  • گاهی اوقات بازاریابی شبکه ای به عنوان یک سیستم منسوخ تلقی می‌شود، اما حقیقت این است که امروزه بسیاری از برندها از آن استفاده می‌کنند و نتایج خوبی داشته‌اند.

کلیدهای موفقیت و اصول بازاریابی شبکه ای

در بازاریابی شبکه ای، فروشندگان نماینده برند هستند و نتایج سیستم بازاریابی شبکه‌ای به عملکرد خوب آنها بستگی دارد. بنابراین، شرکت‌ها باید اطمینان حاصل کنند که آنها به خوبی آموزش دیده اند. در اینجا چهار دستورالعمل کلیدی برای موفقیت در بازاریابی شبکه ای را گردآوری کرده‌ایم. به نظر شما چه موارد دیگری را می‌توان به این لیست اضافه کرد.

بازاریابی شبکه‌ ای

1.    برنامه ریزی

مانند هر نوع بازاریابی دیگری، در بازاریابی شبکه ای نیز باید برنامه ریزی داشته باشید و اقداماتی را که قرار است انجام دهید به دقت برنامه ریزی کنید.

اولین قدم همیشه این است که مطمئن شوید که فروشنده واقعاً با برند هم‌ذات پنداری می‌کند و درک خوبی از آن دارد. در این مورد و همچنین برای شروع بازاریابی شبکه‌ای می‌توانید از مشاوره دیجیتال مارکتینگ ما استفاده کنید و تمامی اطلاعات لازم برای چگونگی استفاده از این مدل را دریافت کنید.

2.    شخصی سازی

یکی از مزایای بزرگ بازاریابی شبکه ای، برخورد فیس تو فیس بین فروشنده و مشتری است که برند را انسانی می‌کند و نزدیکی ایجاد می‌کند.

ما باید سعی کنیم شخصی‌سازی را با حرکت به سمت استراتژی‌های دیجیتال حفظ کنیم. همچنین به مشتریان کمک کنیم بهترین و مناسب‌ترین محصولات را تهیه کنند و بتوانند مستقیما با فروشنده ارتباط داشته باشند.

برای شخصی سازی، استراتژی‌های بازاریابی ایمیلی می‌توانند وارد عمل شوند، به عنوان مثال، می‌توانید فروشندگان را به دسته‌های مختلف براساس علاقمندی‌هایشان تقسیم کنید و سپس محصولات متناسب با علاقه‌شان را به آنها ارسال کنید. این موضوع باعث می‌شود فروشندگان عملکرد بهتری را از خود نشان دهند.

3.    برند شخصی

در بازاریابی شبکه ای، فروشنده تنها نماینده برند نیست، بلکه فردی دارای نام و نام خانوادگی است. شناسایی بین برند و فروشنده بسیار مهم است. برای موفقیت به عنوان یک فروشنده، توسعه برند شخصی نیز مهم است.

بازاریابی شبکه‌ ای

4.    رسانه دیجیتال

در نهایت، فروشنده بازاریابی شبکه ای باید تا حدی دانش بازاریابی دیجیتال داشته باشد تا از پتانسیل تبلیغاتی کامل آن استفاده کند. موارد زیر جالب‌ترین رسانه‌های دیجیتال برای شروع بازاریابی هستند:

  • بازاریابی ایمیلی: فروشنده می‌تواند از ابتدای فعالیت خود، ایمیل‌های مشتریان و علاقه‌مندان را جمع آوری کند و پایگاه داده خود را ایجاد کند تا بتواند تمام اخبار برند را به آن گزارش دهد.
  • وبلاگ: تأسیس وبلاگ در مورد یک موضوع مرتبط با نام تجاری می‌تواند منبع عالی برای تقویت برند شخصی شما با نشان دادن دانش‌تان باشد. محتوای تولید شده در خدمت جذب مشتریان و رفع شک و تردیدهای آنها در لحظات مختلف قیف تبدیل خواهد بود.
  • شبکه‌های اجتماعی: انتخاب شبکه اجتماعی مناسب بر اساس مخاطبین برند به شما کمک می‌کند تا در بازاریابی شبکه‌ای حضوری واقعا موثر داشته باشید.

چرا بازاریابی شبکه ای

دنیای امروزی، دنیای ادغام و افزایش وابستگی متقابل است و بیشتر تعاملات در جهان امروزی در رسانه‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد. بازاریابی شبکه‌ای یک فرصت تجاری عالی است که مزایای آن نه تنها برای برندها و کارآفرینان، بلکه برای فروشندگانی که به دنبال درآمد اضافی هستند، قابل توجه است. 

بازاریابی شبکه ای فرصتی را برای گسترش دید، افزایش توسعه به صورت تصاعدی و بازگشت به جامعه ارائه می‌دهد. بازاریابی شبکه‌ای با چالش‌های کارآفرین بودن و پاداش‌های مالی و همچنین توانایی تغییر زندگی اطرافیانتان با محصولات و فرصت‌های عالی همراه است.

سخن آخر

تصمیم برای پیوستن به سیستم بازاریابی شبکه ای باید با دقت و با روشن شدن خواسته‌های مدل های کسب و کار و مهارت ها و ویژگی های شخصی لازم برای موفقیت در آن گرفته شود.

یک مدل کسب و کار قانونی MLM باید بر فروش محصولات یا خدمات باکیفیت تمرکز داشته باشد و بر‌اساس کارمزدهای فروش محصول یا خدمات چیده شود. شرکت با سیستم بازاریابی شبکه ای باید شفاف باشد و آموزش و پشتیبانی را برای فروشندگان مستقل خود ارائه دهد. علاوه بر این، شرکت باید بر روی بازار تمرکز داشته باشد و نه صرفاً بر ایجاد شبکه فروشندگان مستقل.

در نهایت، اگر شما یا شرکتتان نیاز به رشد شبکه فروش و خرید خود از طریق یک طرح بازاریابی شبکه‌ای قانونی و موفق دارید، کافیست همین الان به سایت dybug.ir مراجعه نمایید و مشاوره بازاریابی شبکه ای را دریافت کنید.


ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟